Ilustracja przedstawia rysunki dzieci na pięciolinii. Tytuł lekcji: Muzyczne pasowanie.
Wprowadzenie
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RJFQefhfOkrKl
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
1. W zakresie śpiewu. Uczeń:
1) śpiewa ze słuchu lub/i z wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z akompaniamentem) minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych w roku szkolnym:
a) piosenki z repertuaru dziecięcego, młodzieżowego, popularnego i ludowego.
wykonywać na dzwonkach melodię Ody do Radości (fragment IV części IX Symfonii Ludwiga van Beethovena);
wykonywać akompaniament na instrumentach perkusyjnych;
śpiewać piosenkę Każdy miesiąc kolor ma.
Czym jest pasowanie na ucznia?
Pasowanie na ucznia, każdy pamięta. Odbywa się w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Zazwyczaj mali uczniowie uczą się piosenek, wierszyków, poznają zasady panujące w szkole. Następnie występują przed rodzicami i prezentują swoje umiejętności. Muzyczne pasowanie również będzie nawiązywało do podstawowych wiadomości i umiejętności, które każdy uczeń czwartej klasy powinien posiadać. Aby dobrze się zaprezentować na początku przypomnimy najważniejsze zagadnienia z muzyki. Będą one dotyczyły melodii, rytmu, nastroju muzyki, gry na flecie i dzwonkach oraz zasad zachowania obowiązujących w filharmonii i operze.
Nastrój muzyki
Charakter muzyki każdy z nas może określić według własnych odczuć. Potrafi poprawić humor, ale też wprowadzić w stan zadumy, czy melancholii.
Polecenie 1
Odpowiedz na pytanie: Kto skomponował Cztery Pory Roku?
Odpowiedz na pytanie: Kto skomponował Cztery Pory Roku?
Odpowiedz na pytanie: Kto skomponował Cztery Pory Roku?
Wysłuchaj utwóru i wskaż jego kompozytora.
R1D2gDNoN2Nw0
Nastrój muzyki wyraża się w różny sposób, m. in. poprzez ruch (taniec), mimikę twarzy, a nawet malarstwo.
Polecenie 2
Określ w którym wieku żył i tworzył Fryderyk Chopin.
Określ w którym wieku żył i tworzył Fryderyk Chopin.
Określ w którym wieku żył i tworzył Fryderyk Chopin.
Wysłuchaj kolejnego fragmentu muzyki i opisz swoje uczucia podczas słuchania.
RSkd42Gjx1vwq
R1KRlJ5zOQlLJ
Polecenie 3
Wymień kilka gatunków muzycznych, które komponował Fryderyk Chopin.
Wymień kilka gatunków muzycznych, które komponował Fryderyk Chopin.
Wymień kilka gatunków muzycznych, które komponował Fryderyk Chopin.
Teraz zamień się w malarza i wykonaj ilustrację, która odda charakter i nastrój wysłuchanego utworu (Program Paint).
RCvqK9TmT2MDZ
Nastrój muzyki
Jerzy Duda‑Gracz (1941‑2004) poświęcił cykl obrazów inspirowany muzyką Fryderyka Chopina. Stworzył prawie 300 obrazów, w które włożył wiele pracy i wysiłku. Czytał książki dotyczące biografii i twórczości Chopina, analizował jego korespondencję zwracając szczególną uwagę na fragmenty odnoszące się do utworów. Nieustannie słuchał dzieł Chopina, aby zrozumieć muzyczne zależności, rozbudzić wyobraźnię i poczuć klimat epoki. Podróżował śladami kompozytora do różnych miejsc w Polsce (R. Panas, Chopinowi Duda‑Gracz, Wychowanie Muzyczne, 2/2012).
Polecenie 4
Poszukaj informacji na temat twórczości Jerzego Dudy - Gracza.
Poszukaj informacji na temat twórczości Jerzego Dudy - Gracza.
Poszukaj informacji na temat twórczości Jerzego Dudy - Gracza.
Jerzy Duda‑Gracz namalował obraz do Etiudy Des‑dur, nr 8 Fryderyka Chopina. Podczas słuchania muzyki, spróbuj namalować w wyobraźni obraz do tego utworu, a następnie zobacz, jak to zrobił wspomniany autor.
Rb9CTXmx7bHAw
R1SZdB01FrWEY1
Polecenie 5
Poszukaj informacji o innych dziełach Jerzego Dudy‑Gracza inspirowanych twórczością Chopina.
Poszukaj informacji o innych dziełach Jerzego Dudy‑Gracza inspirowanych twórczością Chopina.
Poszukaj informacji o innych dziełach Jerzego Dudy‑Gracza inspirowanych twórczością Chopina.
Zastanów się, kto jest przedstawiony na obrazie, dlaczego malarz użył takiej kolorystki, co chciał przekazać odbiorcy.
RJLG5wxHvRuN2
Rytm
Wartości rytmiczne: Muzykę słyszymy, ale również możemy ją zapisać. Rytm zapisujemy za pomocą wartości rytmicznych
Wykonywanie rytmu
Rg1x52Nr3LqsJ1
Polecenie 6
Wymień znane Ci wartości rytmiczne.
Wymień znane Ci wartości rytmiczne.
Wymień znane Ci wartości rytmiczne.
Przygotuj klawesy i wykonaj podane rytmy.
R1ETn5Mci46hg1
Warto wiedzieć
Pauza w muzyce oznacza ciszę. Pauza ćwierćnutowa trwa tyle, co ćwierćnuta.
R3p0NG2SJNA7e1
Melodia
Wysokość dźwięków zapisujemy za pomocą nut, na pięciolinii. Na początku pięciolinii zawsze znajduje się klucz.
W kluczu basowym zapisywane są partie dla niskich głosów.
RgBEQw1ZM51EN
W kluczu wiolinowym zapisywane są wysokie głosy.
RbXuF5MPySjTg
Polecenie 7
Wymień znane Ci głosy żeńskie.
Wymień znane Ci głosy żeńskie.
Wymień znane Ci głosy żeńskie.
Posłuchaj pieśni skomponowanej na wysoki głos żeński, czyli sopran.
RVgeqLhVKp4VI1
Polecenie 8
Opowiedz o czym jest piosenka „Każdy miesiąc kolor ma”.
Opowiedz o czym jest piosenka „Każdy miesiąc kolor ma”.
Opowiedz o czym jest piosenka „Każdy miesiąc kolor ma”.
Wysłuchaj piosenkę Każdy miesiąc kolor ma i zastanów się, jaki kolor ma październik, listopad i grudzień w tej piosence.
Jaki nastrój ma ta muzyka?
Wysłuchaj piosenkę mniejszymi fragmentami i zaśpiewaj.
Przygotuj trójkąt i zagraj akompaniament rytmiczny we wstępie piosenki.
R1aXRTGnvawCQ1
RCpuXkInotw2d1
m95dd6ea606ae261e_0000000000121
Co to za melodia?
Polecenie 9
Odpowiedz na pytanie: Z jakiego większego dzieła, jakiego kompozytora pochodzi Oda do radości?
Odpowiedz na pytanie: Z jakiego większego dzieła, jakiego kompozytora pochodzi Oda do radości?
Odpowiedz na pytanie: Z jakiego większego dzieła, jakiego kompozytora pochodzi Oda do radości?
Rn7Nw6R4YzSVS1
W tych nutach ukryta jest pewna melodia. Zagraj ją na dzwonkach, a usłyszysz melodię, która pomoże Ci w rozwiązaniu zagadki.
Przygotuj dzwonki i pałeczki. Pamiętaj, aby prawidłowo ułożyć pałeczki w dłoniach, pomiędzy kciukiem, a palcem wskazującym lub środkowym. Należy luźno je trzymać, nie ściskać.
R5oRH7qpAe2vR
Koncertowe savoir‑vivre
Polecenie 10
Opisz zasady zachowania się w filharmonii.
Opisz zasady zachowania się w filharmonii.
Opisz zasady zachowania się w filharmonii.
Zastanów się, w jakich miejscach wykonywana jest muzyka klasyczna? Czy wiesz, jak należy zachowac się w takich miejscach?
Wyszukaj i obejrzyj w internecie EduFilharmonia - Bon Ton (teledysk), a dowiesz się, czego nie wypada robić podczas koncertów w filharmonii.
R13ZvXixzVoON
Krótki przewodnik sceniczny
Podczas koncertów muzycy oraz publiczność często zachowuje się w podobny sposób, przyjmując zasady obowiązujące na całym świecie: Orkiestrę na scenę wprowadza koncertmistrz, który, jak nazwa wskazuje, jest mistrzem ceremonii i pierwszą osobą po dyrygencie. Następnie rozpoczyna się strojenie orkiestry do podanego dźwięku. Każdy instrument musi grać czysto. Gdy dyrygent wchodzi na scenie zazwyczaj podaje dłoń koncertmistrzowi na powitanie. Słuchacze powinni zwracać uwagę, kiedy należy klaskać. Bić brawo powinno się tylko po zakończeniu całego utworu, nie wolno klaskać pomiędzy jego częściami, co niestety często się zdarza. Po zakończonym koncercieŹródło:Po zakończonym koncercie dyrygent również dziękuje muzykom za wspólny występ uściskiem dłoni. Jeśli tego nie uczyni, może to oznaczać, że nie jest zadowolony z wykonania utworu. Przypominając właściwe zachowanie podczas koncertów muzyki klasycznej, również należy zwrócić uwagę na właściwą postawę podczas śpiewania hymnu narodowego.
Pamiętaj: Polski hymn narodowy śpiewamy stojąc na baczność z dłońmi ułożonymi wzdłuż ciała.
Muzyczne pasowanie
Rozwiąż zadania, jeśli udzielisz poprawne odpowiedzi otrzymasz muzyczne pasowanie. Powodzenia!
R1Lzkv56dd4cA
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
RBLZkhfyGjlLG
R11A7GvDY6JVG
Ćwiczenie 3
R1GG9hfGLf8tv
Ćwiczenie 4
R1ETmnqJUmcr5
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 6
Przypomnij piosenkę Każdy miesiąc kolor ma. Wysłuchaj nagrań i wybierz melodię, która jest fragmentem tej piosenki.
RHt8yVW5RmnjS
R1FbK3Fo3jL1I
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
Klucz muzyczny
Klucz muzyczny
to znak graficzny, który wyznacza położenie na pięciolinii jednego dźwięku , a w związku z tym i pozostałych, określanych w stosunku do niego
Klucz wiolinowy
Klucz wiolinowy
służy do zapisu nut dla wysokich głosów (żeńskich, dziecięcych oraz tenoru – ten ostatni transponuje w dół), instrumentów wysoko brzmiących (np. skrzypiec, fletu, oboju klarnetu,saksofonu, trąbki), wysokich partii granych na instrumentach klawiszowych (fortepianie, klawesynie, organach, akordeonie) zwykle prawą ręką
Klucz basowy
Klucz basowy
służy do zapisu nut dla niskich głosów (basu, barytonu), instrumentów nisko brzmiących (kontrabasu, gitary basowej, tuby, fagotu, wiolonczeli, puzonu, częściowo rogu), niskich partii granych na instrumentach klawiszowych lewą ręką.
Skala
Skala
to ustalony porządek dźwięków (całych tonów, półtonów i innych). Jest rodzajem wzorca w danym utworze lub fragmencie muzycznym. Dwa najczęściej spotykane typy skal to skale majorowa (wesoła) i minorowa (smutna).
Wartości rytmiczne
Wartości rytmiczne
to długości trwania danej nuty w czasie.
Źródło:
Encyklopedia muzyczna PWM, pod red. E. Dziębowskiej, PWM, Kraków 1998