Eksploatacja pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu
MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych - Operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107, Technik odlewnik 311705
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów operator maszyn i urządzeń odlewniczych oraz technik odlewnikWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów operator maszyn i urządzeń odlewniczych oraz technik odlewnik
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
Celem e‑materiału jest zapoznanie ucznia z zagadnieniem eksploatacji pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu, obejmującym następującą tematykę: zasady obsługi bieżącej pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu, rodzaje pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu, ocena pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu. Uczeń zapozna się również ze słownikiem pojęć związanych z omawianą tematyką oraz sprawdzi swoją wiedzę.
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik przemysłu metalurgicznego.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych wyodrębnionej w zawodach Operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107 i Technik odlewnik 311705.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego/ych dla kwalifikacji MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych:
przygotowania wsadu oraz eksploatacji maszyn i urządzeń do topienia stopów metali.
Efekty kształcenia
MTL.02.6. Eksploatacja pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu:
Uczeń:
1) użytkuje maszyny i urządzenia do rozładunku, oraz transportu materiałów wsadowych
2) przygotowuje wsad do pieca zgodnie z recepturą
3) użytkuje maszyny i urządzenia do przygotowania oraz odważania materiałów wsadowych
4) wykonuje obsługę codzienną i przeglądy bieżące oraz konserwację maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu
5) prowadzi proces topienia w piecu odlewniczym
6) wykonuje obsługę codzienną, przeglądy bieżące oraz konserwację maszyn i urządzeń do topienia metali
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
E‑zasób stanowi zbiór materiałów wprowadzających w problematykę eksploatacji pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu. Może być wykorzystywany przez uczących się posiadających podstawową wiedzę z zakresu przebiegu procesów wytwarzania odlewów. Niniejszy e‑zasób ma wspierać i ułatwiać:
poznanie budowy i sposobu działania maszyn i urządzeń stosowanych przygotowania wsadu,
poznanie przebiegu procesów przygotowania wsadu,
poznanie budowy i sposobu działania pieców odlewniczych,
poznanie przebiegu procesów topienia wsadu w piecach odlewniczych,
przedstawienie procesów i zjawisk powodujących destrukcję maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu oraz pieców odlewniczych oraz obniżenie poziomu ich gotowości do wypełniania zadań,
poznanie zasad wykonywania obsługi codziennej (obsługi bieżącej) maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu i pieców odlewniczych.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał „Zasady obsługi bieżącej pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsaduZasady obsługi bieżącej pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu” to film edukacyjny przybliżający zasadę obsługi maszyn wykorzystywanych w odlewnictwie i przemyśle metalurgicznym. Materiał „Rodzaje pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsaduRodzaje pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu” to film edukacyjny, który przedstawia różne rodzaje urządzeń do przygotowania wsadu. Materiał „Ocena stanu technicznego pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsaduOcena stanu technicznego pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu” jest to grafika interaktywna, ukazująca zasady oceny stanu technicznego pieców, maszyn i urządzeń do przygotowania mas formierskich. Materiał „Budowa i użytkowanie pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsaduBudowa i użytkowanie pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu to e‑book.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zasady obsługi bieżącej pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsaduFilm edukacyjny
Rodzaje pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsaduFilm edukacyjny
Ocena stanu technicznego pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsaduGrafika interaktywna
Budowa i użytkowanie pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsaduE-book
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik przemysłu metalurgicznego
E‑materiał stanowi nowoczesną środek dydaktyczny wspomagający proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z eksploatacją pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny „Zasady obsługi bieżącej pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu”
· Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące zasady obsługi bieżącej pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu.
· Klasa zostaje podzielona na kilka 4 – osobowych grup.
· Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką instrukcję obsługi bieżącej pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu.
· Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne kroki. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcja.
· W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
· Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
· Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.
· Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia instrukcji wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.
· Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.
Film edukacyjny „Rodzaje pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu”
· Uczniowie dzielą się na dwie grupy.
· Każda z grup ma za zadanie obejrzeć film edukacyjny i dopisać nowe pasujące zadania, będące uzupełnieniem wiedzy z rodzajów pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowywania wsadu.
· Gotowe grupy przepytują się nawzajem.
· Za każdą poprawną odpowiedź grupa otrzymuje jeden punkt.
· Wygrywa ta grupa, która zbierze większą ilość punktów.
Grafika interaktywna „Ocena stanu technicznego pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu”
· Uczniowie dzieleni są na dwie grupy. Pierwsza z grup otrzymuje polecenie uzupełnienia grafiki elektrycznego pieca indukcyjnego. Zadaniem drugiej grupy jest uzupełnienie grafiki piecokadzi.
· Zadaniem uczniów jest uporządkowanie podpisów do odpowiednich miejsc na grafice.
· Teraz nauczyciel, używając grafiki interaktywnej, sprawdza poprawność przydzielonych podpisów.
· Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.
· Uczniowie tworzą notatki z zajęć.
E‑book „Budowa i użytkowanie pieców odlewniczych oraz maszyn i urządzeń do przygotowania wsadu”
· Wykorzystanie e‑booka jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji odwróconej (flipped classroom).
· Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli e‑book.
· Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każda z nich otrzymuje od prowadzącego 3 pytania, na które w e‑booku szuka odpowiedzi (pytania w grupach mogą się powtarzać).
· W tym czasie nauczyciel chodzi po klasie i wyjaśnia wątpliwości uczniom, którzy takiej pomocy wymagają.
· Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
· Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
Uczniowie mogą korzystać z środków dydaktycznych.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich,
aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela,
na przykład na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca poza zajęciami ma charakter zarówno grupowy, jak i indywidualny. Uczniowie mają za zadanie ponowną analizę e‑materiałów oraz stworzenie materiałów i notatek przy użyciu zaproponowanych poniżej form pracy.
Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.
Zapewniają one dostępność repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi
lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej
i precyzyjnej informacji zwrotnej, co stanowi doskonałą formę nauki. Umożliwiają ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych
i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.
Praca indywidualna
Uczniowie indywidualnie ponownie analizują materiały interaktywne.
Uczniowie tworzą notatki pisemne i wizualne.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują interaktywne materiały sprawdzające.
Każdy uczeń na podstawie wcześniej przydzielonego mu zagadnienia tworzy listę pytań, która posłuży mu jako quiz utrwalający wiedzę na kolejnej lekcji.
Praca w grupach
Uczniowie dzieleni są na grupy.
Każda z grup ma przydzielone narzędzie do kontroli wyrobów metalurgicznych. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z każdym zasobem (filmami edukacyjnymi, grafiką interaktywną i e‑bookiem) oraz przygotowanie prezentacji wybranych urządzeń, narzędzi i maszyn reszcie klasy.
Uczniowie tworzą notatki pisemne i wizualne.
Uczniowie na podstawie notatek tworzą prezentację np. power point, która posłuży jako utrwalenie wiedzy na kolejnej lekcji.
Indywidualizacja pracy z uczniem
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego, np. poprzez:
- przydzielanie różnych zadań uczniom, którzy szybko i z łatwością przyswoili materiał i mogą go dalej poszerzać, a innych tym, którzy mają trudności z opanowaniem zagadnień,
- tutoring rówieśniczy, czyli współpracę między uczniami, z których jeden ma większe kompetencje, wiedzę czy doświadczenie w danym zakresie (tzw. „Tutor”), dzięki czemu może je przekazywać drugiemu, doświadczającemu trudności, uczniowi.
Podczas zajęć tutoringu rówieśniczego wykorzystywana jest relacja rówieśnicza pomiędzy uczniami, która jest zdecydowanie bliższa niż nauczyciel – uczeń, gdyż uczniowie są w przybliżonym sobie wieku, a co za tym idzie mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą w prostszy sposób dotrzeć do siebie nawzajem jak również uczyć się od siebie.
Praca z uczniami z SPE
E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. W e‑materiale znajdują się opisy alternatywne do wszystkich zdjęć, grafik interaktywnych i filmów, dzięki czemu uczniowie ze specjalnymi potrzebami mogą zapoznać się z ich treścią.
E‑materiał umożliwia uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pracę w odpowiednim dla nich tempie oraz powtarzanie materiału w dowolnym momencie. Każdy element dostępny jest przy użyciu klawiatury. Wykorzystanie form tekstowych, graficznych i dźwięków wzbogaca proces uczenia się, działając na różne zmysły, co jest szczególnie istotne dla osób z trudnościami w utrzymaniu koncentracji czy nauce. Wykorzystanie różnego rodzaju interakcji wpływa pozytywnie na atrakcyjność przekazu wiedzy i zainteresowanie.
E‑materiał może być wykorzystywany przez osoby z dysfunkcją wzroku lub słuchu, ponieważ jest dostosowany na poziomie WCAG , poprzez zastosowanie opisów alternatywnych, ćwiczeń interaktywnych obsługiwanych przez czytniki ekranów oraz audiodeskrypcji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści