Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych
MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych - Technik pojazdów samochodowych 311513
Budowa i przykładowe uszkodzenia układów hamulcowych pojazdów osobowych i ciężarowych
ATLAS INTERAKTYWNY
Spis treści
Budowa układów hamulcowych pojazdów ciężarowych typu EBS/TEBS1Budowa układów hamulcowych pojazdów ciężarowych typu EBS/TEBS
Układy uruchamiające hamulce2Układy uruchamiające hamulce
Rodzaje i elementy budowy układów hamulcowych pojazdów osobowych3Rodzaje i elementy budowy układów hamulcowych pojazdów osobowych
Przykładowe uszkodzenia i usterki elementów układów hamulcowych4Przykładowe uszkodzenia i usterki elementów układów hamulcowych
W każdej z zakładek znajdujących się w tej lekcji znajdują się nagrania dźwiękowe tożsame z umieszczoną tam treścią.
Budowa układów hamulcowych pojazdów ciężarowych typu EBS/TEBS
Układ hamulcowy typu EBS
Układ hamulcowy typu EBS (ang. Electronic Braking System) odznacza się tym, że reaguje bezpośrednio po zahamowaniu. Skrócenie drogi hamowania stanowi z kolei gwarancję zachowania większego bezpieczeństwa.
Mechanizm działania tego układu hamulcowego, stosowanego w pojazdach ciężarowych i autobusach, wygląda następująco: regulacja elektroniczna powoduje zwiększenie ciśnienia w tłokach hamulcowych, to natomiast przekłada się na szybszy czas reakcji ze strony układu. Dzięki temu droga hamowania zostaje skrócona w niektórych przypadkach nawet o kilka metrów.

Elektroniczny układ hamulcowy składa się z następujących elementów:
EPB (elektropneumatyczny system hamulcowy) – podsystem działa na zasadzie przekazania żądania hamowania do sterownika elektronicznego w formie sygnały elektrycznego. Ten wylicza wartość ciśnienia, która z kolei trafia do modułów sterowania ciśnieniem (DRM). Urządzenia zintegrowane elektronicznie same już regulują ciśnienie hamowania, wykorzystując do tych działań zawory magnetyczne.
ASR (system kontroli trakcji) – regulacja pozwala na uruchomienie hamulca koła, gdy to wykazuje tendencję do wirowania. W ten sposób osiąga się lepszą trakcję przy drugim kole umieszczonym na tej samej osi.

ABS (system zapobiegający blokowaniu kół) – czujniki podłączone do regulacji ciśnienia przesyłają sygnały z modułów do sterownika ES. Ten z kolei określa optymalną prędkość pojazdu i na tej podstawie zadaje taką wartość regulacji ciśnienia hamowania, która odpowiada okolicznościom. Regulacja ABS zwalnia hamulec długotrwałego działania kół napędowych.

KKR (regulacja sił na sprzęgu) – ten podsystem układu hamulcowego typu EBS ma za zadanie dzielić siły hamowania pomiędzy pojazdami znajdującymi się w zestawie pojazdów. Dzięki zastosowanie KKR ciśnienie przyłożenia pojazdów ze sobą sprzęgniętych wyrównuje się. Ciśnienie to zostaje obliczone przez sterownik podczas kilkukrotnego zahamowania. System pozwala na dopasowanie procesu hamowania pojazdu ciągnącego do hamowania przyczepy.
BVS (system kontrolujący zużycie okładzin hamulcowych) – kontrola zużycia okładzin hamulcowych działa na zasadzie wyrównywania tego zużycia między osiami. System oblicza dla każdej osi pojazdu wartość korekty ciśnienia i utrzymuje to ciśnienie na takim samym poziomie.

System hamulcowy typu TEBS (ang. Electronic Braking System for Trailers) stosowany jest w przyczepach i naczepach. Dzięki niemu kierowca może zdalnie sterować elektronicznym systemem hamowania z kabiny pojazdu. System TEBS łączy w sobie elektroniczną jednostkę sterującą, zespół czujników i elektrozaworów pneumatycznych. Dodatkowo w jego skład wchodzą podsystemy, takie jak ABS i system regulacji siły hamowania. Wszystko to po to, by lepiej kontrolować proces hamowania pomiędzy sprzęgniętymi ze sobą pojazdem i naczepą.
Nowoczesne układy naczepowe są wyposażone między innymi w szerokie pasmo napięć prądu stałego (9‑32 V), co ułatwia podpięcie zarówno do europejskich, jak i amerykańskich pojazdów ciężarowych. Można je również podłączać do modeli ciężarówek starszej generacji. Niektóre z nich posiadają również elektroniczny system sterowania zawieszeniem pneumatycznym czy system monitorowania ciśnienia w oponach.
Zasada łączenia pojazdu z naczepą
Wykorzystanie systemu EBS w pracy między sprzęgniętymi pojazdami może odbyć się tylko przy zachowaniu pewnych wymogów. W tym celu należy połączyć dwuprzewodowy układ hamulcowy według DIN ISO 1728 z przewodami zasilającym i sterującym. Połączenie do ABS może natomiast odbyć się wyłącznie przy zachowaniu normy DIN ISO 7638 (numery PIN dla 6 i 7 dla magistrali CAN‑BUS), natomiast położenie przyłączy w pojeździe ciężarowym określone jest przez DIN ISO 4009.
Elementy budowy układu hamulcowego
Klocki hamulcowe
Klocki hamulcowe to część składowa układu hamulcowego. Są złożone z płyty nośnej, które pokrywa się okładziną cierną. Podstawowe rodzaje klocków hamulcowych: ceramiczne, wytworzone z półmetali, nisko metaliczne czy organiczne azbestowe.
Tarcze hamulcowe
Dziś można spotkać zarówno monolityczne tarcze hamulcowe (stosowane w pojazdach starszego typu), jak i wentylowane tarcze hamulcowe. Te pierwsze wykonane są z pełnego fragmentu metalu. Te drugie natomiast posiadają specjalne otwory, zadaniem których jest odprowadzanie ciepła, dzięki czemu tarcze nie nagrzewają się i dłużej można je użytkować.

Powrót do spisu treści5Powrót do spisu treści
Układy uruchamiające hamulce
W samochodach używa się pneumatyczne, hydrauliczne i mechaniczne układy, które uruchamiają hamulce. Działanie takiego mechanizmu polega na przeniesieniu siły kierowcy lub siły z innego źródła na mechanizm hamulcowy.
Mechaniczny układ uruchamiający
Układy hamulcowe sterowane mechanicznie są wykorzystywane w hamulcach ręcznych i w hamulcach zasadniczych motocykli, natomiast bardzo rzadko w samochodach osobowych o mniejszych gabarytach. Wadą takiego systemu jest utrudnione uzyskanie jednoczesnego hamowania kół w samochodzie. Niepoprawna regulacja może doprowadzić do zbyt silnego hamowania jednego z kół, co może skutkować zarzucaniem pojazdu. Regulacja kół nie należy do najprostszych, ale musi być często przeprowadzana, ponieważ hamulce mają to do siebie, że rozregulowują się samoczynnie. Regulacja hamulców mechanicznych to regulacja długości cięgieł przy użyciu nakrętek rzymskich lub nakrętek motylkowych tak, aby naciskanie na pedał hamulca skutkowało równomierne dociskanie szczęk we wszystkich kołach do bębnów hamulcowych.
opis alternatywny dotyczy schematu, na którym przedstawiony jest kontur pojazdu wraz z jego elementami oznaczonymi jedenastoma cyframi. Po ich kliknięciu pojawia się nazwa wybranej części. Kolejno są to:
numer jeden. hamulce bębenkowe.
numer dwa. wspomaganie.
numer trzy. pompa hamulcowa.
numer cztery. tarcze hamulcowe.
numer pięć. wskaźnik zużycia.
numer sześć. klocek zewnętrzny.
numer siedem. klocek wewnętrzny.
numer osiem. zacisk.
numer dziewięć. tarcza hamulcowa.
numer dziesięć. rozpieracz.
numer jedenaście. szczęki.
Hydrauliczny układ uruchamiający
W nowoczesnych samochodach stosuje się przeważnie hamulce hydrauliczne, w których siła, którą wywiera na pedał kierowca, przenoszona jest do mechanizmu hamulcowego, a dzieje się to przy użyciu cieczy, hydrolu, lub płynu hamulcowego. Takie układy są używane w hamulcach nożnych, które oddziałują na wszystkie koła samochodu. Hamulce hydrauliczne cechują się równomiernym hamowaniem wszystkich kół, ponieważ ciśnienie cieczy jest równomiernie rozłożone we wszystkich kierunkach. Do układu uruchamiającego zaliczamy pedał hamulca, przewody hamulcowe, pompę hamulcową i rozpieracze hydrauliczne. Pompa hamulcowa, po tym jak naciśnie się pedał, przetłacza płyn pod ciśnieniem przy pomocy sztywnych i elastycznych przewodów do rozpieraczy hydraulicznych, które to dociskają szczęki do bębnów hamulcowych. Trzeba całkowicie wypełnić układ płynem hamulcowym, żeby zapewnić jego poprawne działanie. Nawet śladowa ilość powietrza sprawi, że hamulce nie będą działać poprawnie. Podobnie pęknięcie któregoś z przewodów hydraulicznych sprawi, że z układu zacznie wyciekać płyn hamulcowy, doprowadzając do niepoprawnego działania. Płyn hamulcowy, który dostarczany jest przez CPN (Centralę Produktów Naftowych) jest złożony w 40% z oleju rycynowego i z 60% ze spirytusu butylowego. Dzięki temu nie zamarza on w panujących u nas warunkach atmosferycznych, nie wywołuje korozji metalu i nie niszczy gumy. Nie można mieszać dwóch różnych płynów, ponieważ może to wywołać reakcję chemiczną, która skutkować będzie zacieraniem się elementów rozpieraczy hydraulicznych i pompy hamulcowej, dlatego też w układzie hamulcowym powinniśmy stosować tylko jeden płyn hamulcowy. Aby skorzystać z innego płynu, uprzedni należy odlać, a cały układ dokładnie przepłukać spirytusem denaturowanym.
Powrót do spisu treści5Powrót do spisu treści
Rodzaje i elementy budowy układów hamulcowych pojazdów osobowych
Układy hamulcowe pełnią jedną z najważniejszych funkcji w pojeździe osobowym. To od ich sprawności działania zależą bowiem nie tylko zdrowie i życie kierującego pojazdem, ale też innych uczestników drogi. Hamulce samochodowe dzielą się na:
zasadnicze – kierowca ma możliwość manipulowania nimi podczas jazdy, działają na wszystkie koła jezdne,
awaryjne – włączane są w przypadku awarii hamulców zasadniczych, działają niezależnie od nich, często na koła tylko jednej osi,
postojowe – posiadają elementy blokujące i działają bez udziału kierowcy, chronią np. przed stoczeniem się pojazdu.
Hamulce szczękowo‑bębnowe
Ruchomy element stanowi cylindryczny bęben (zbudowany z żeliwa, aluminium lub stali), który jest przymocowany do piasty koła. Jego powierzchnia jest gładka i to do niej dociskane są szczeki hamulcowe z przymocowanymi okładzinami ciernymi.
Hamulce bębnowe
Pojazdy samochodowe korzystają z wielu rodzajów hamulców bębnowych, wśród których należy wymienić typy: simplex, duplex, serwo, duo‑duplex i duo‑serwo. Wszystkie one różnią się nieco budową i mechanizmem działania. Simplex posiadają dwie szczęki i jeden cylinder hamulcowy działający dwustronnie. Duplex posiadają zarówno dwie szczęki, ale o przeciwległych podporach, a także dwa cylindry działające jednostronnie. Serwo mają dwie współbieżne szczęki zawieszone pływająco i jeden cylinder, który działa dwustronnie. Duo‑duplex zostały skonstruowane w taki sposób, że posiadają dwie szczęki podparte ślizgowo i dwa cylindry działania dwustronnego. Z kolei typ hamulca bębnowego duo‑serwo zbudowany jest z dwóch szczęk podpartych ślizgowo, opierających się na sworzniu i z jednego cylindra, który działa dwustronnie.
Simplex
Serwo
Duo‑duplex
Hamulce tarczowe
Siła hamowania w przypadku hamulca tarczowego jest generowana na powierzchni tarczy (najczęściej stalowej o szlifowanych płaszczyznach), która połączona jest z kołem jezdnym. Hamulce tarczowe posiadają różne rozwiązana konstrukcyjne i zaliczamy do nich takie o zacisku nieruchomym, przesuwnym bądź pływającym. Zaciski obejmują tarczę i ich aktywacja równoznaczna jest z rozpoczęciem procesu hamowania.

Hamulce tarczowe odznaczają się także odmiennymi systemami mocowania zacisku: z jednym rozpieraczem (Lockheed) albo z dwoma (Dunlop).
Rodzaje układów hamowania
Układ hydrauliczny
To rodzaj układu hamulcowego ciernego, który nie wymaga ogromnej siły hamowania, jak w przypadku pojazdów ciężarowych czy autobusów. Wykorzystywany jest przede wszystkim w pojazdach osobowych. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje zwolnienie płynu, które kierowany jest do tłoków umiejscowionych w kołach. Płyn, gdy dotrze do tłoków, powoduje ich zatrzymanie, czego następstwem jest albo przyhamowanie pojazdu, albo również jego zatrzymanie. Pojazd może być wyposażony w jedno-, dwu- bądź trójobwodowe układy uruchamiające hamulec.
Układ mechaniczny
Wykorzystywany do sterowania hamulcami pomocniczymi w samochodach osobowych. Składa się z elementów, takich jak cięgno (np. linka), pedał z układem dźwigni, a także rozpieracz krzywkowy.
Zwalniacz- retarder
Jest urządzeniem, dzięki któremu możliwe jest długotrwałe hamowanie pojazdu. . Używa się go, żeby zapobiec nadmiernemu wzrostowi prędkości w czasie długotrwałych zjazdów ze wzniesienia. Używany jest przeważnie w samochodach ciężarowych lub w autobusach, ponieważ w tych pojazdach może dojść do gwałtownych przegrzań, co skutkuje zmniejszeniem skuteczności hamulców. Zwalniacze chronią też hamulce przed zbytnim zużyciem. Hamulców zasadniczych i zwalniaczy używa się razem lub osobno. Przy hamowaniu zwalniaczem cała energia kinetyczna zmienia się w ciepło, które musi być rozproszone, dlatego w zwalniaczach montowane są układy chłodzenia elementów roboczych. Używa się kilka rodzajów zwalniaczy:
Zwalniacz cierny (już niestosowany) - dziś ten typ zwalniacza nie jest stosowany. Do jego roboczych elementów możemy zaliczyć elementy cierne – bęben, tarcze cierne. Montuje się go w miejscu łożyska podporowego wału napędowego. Ten rodzaj zwalniaczy przestał być produkowany, ponieważ występujące w nim elementy zużywały się w zbyt szybkim tempie. Inną przyczyną było zbyt szybkie nagrzewanie się elementów, co skutkowało mniejszym momentem hamowania, dlatego zupełnie nie nadawały się przy długich trasach. Można było ich używać jako hamulców postojowych.
Zwalniacz silnikowy – ten typ zwalniaczy jest również dość rzadko stosowany. Korzysta on ze zjawiska wewnętrznych oporów silnika, które są wynikiem tarcia ruchomych części i pompowania. Wykorzystuje on też sztuczne warunki, które sprawiają, że praca silnika jest zmieniana w pracę sprężarki. Zwalniacz silnikowy odcina na jakiś czas dopływ paliwa i zamyka układ wydechowy pojazdu, przez co możliwe jest wspomaganie hamowania silnikiem. Używa się go tylko w pojazdach, które są wyposażone w manualna skrzynię biegów.
Zwalniacz elektryczny – działa przy użyciu indukcji w wirującej tarczy hamulcowej prądów wirowych, które przeciwstawiają się jej obrotowi. Do elementów zwalniaczy elektromagnetycznych możemy zaliczyć: wyposażony w zespół elektromagnesów stojan, który mocuje się do ramy pojazdów, mostu napędowego lub do skrzyni biegów, oraz dwa wirniki, które są napędzane przy użyciu wałów napędowych.
Zwalniacz hydrokinetyczny – jego zasada działania opiera się na hydrokinetycznym sprzęganiu wału napędowego z korpusem, który się nie obraca. Zachodzi tylko przy wypełnieniu przestrzeni roboczej cieczą roboczą, która jest wtłaczana do zbiornika. Hamulec działa podobnie do sprzęgła hydrokinetycznego o niestałym stopniu napełnienia, ale z tą różnicą, że za każdym razem pracuje przy przełożeniu kinematycznym.

Powrót do spisu treści5Powrót do spisu treści
Przykładowe uszkodzenia i usterki elementów układów hamulcowych
Deformacja tarcz hamulcowych
Do tej usterki może dojść wtedy, gdy po gwałtownym zahamowaniu pojazd wjedzie w kałużę. Ochlapanie rozgrzanej tarczy wodą spowoduje jej nierównomierne stygnięcie, a to z kolei może spowodować odkształcenia konstrukcyjne. Za deformację mogą być odpowiedzialne jeszcze inne czynności, np. nieprawidłowe dokręcenie koła. Jeśli moment dokręcenia okaże się za duży, może wtedy dojść do odkształceń na styku tarczy hamulcowej i piasty koła.

Pęknięcie tarczy hamulcowej
Tarcza pęka zazwyczaj w związku z pojawieniem się wysokich temperatur w jej wnętrzu. Takie przegrzanie może być spowodowane podczas hamowania przy stromych zdjazdach.

Przegrzanie klocków hamulcowych
Uszkodzenie pojawia się zazwyczaj na skutek wielokrotnego gwałtownego hamowania. W związku z działaniem dochodzi na ogół do wytrącenia się substancji łączącej materiał cierny z klockiem. Powodem przegrzania klocków może być również uszkodzony zacisk.

Usterki hamulca ręcznego
Na tę część pojazdu negatywnie oddziaływać może korozja. Do usterek przyczynia się dodatkowo niewłaściwa regulacja bądź blokada z powodu niekorzystania z hamulca przez dłuższy czas. Awarie związane z hamulcem ręcznym objawiać mogą się blokadą kół mimo zwolnienia dźwigni hamulca czy popiskiwanie w czasie jazdy.

Usterki przewodów hamulcowych i pompy
Przyczyn usterek należy upatrywać w korozji metalowych przewodów. Za uszkodzenie pompy odpowiada zazwyczaj zużycie elementów uszczelniających to urządzenie. Zwiastować wspomniane awarie mogą: wyciek płynu hamulcowego, spadek skuteczności hamowania, luźny pedał hamulca, który „wpada” w podłogę.

Uszkodzenie systemu ABS
System rzadko ulega uszkodzeniom, ale czasem się to zdarza. Kierujący o niesprawności systemu zostanie poinformowany zapaleniem się odpowiedniej kontroli. Gdy system ulegnie jednak większej awarii i zostanie wyłączony, pojazd będzie się prowadzić, jakby tej funkcjonalności był pozbawiony. Jakie sytuacje przyczynią się do usterek systemu ABS? Między innymi jest to jazda po zabrudzonych drogach lub mechaniczne uszkodzenie czujników, w które ABS jest wyposażony.

Przykładowe dźwięki wskazujące na uszkodzenia elementów układu hamulcowego
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DTIH0VB8x
Nagranie przedstawiające dźwięk uszkodzonych elementów układu hamulcowego. Cechy charakterystyczne to skrzypienie, piski, tarcie i skrzypienie.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DTIH0VB8x
Nagranie przedstawiające dźwięk uszkodzonych elementów układu hamulcowego. Cechą charakterystyczną jest metaliczny pisk.
Powrót do spisu treści5Powrót do spisu treści
Powiązane ćwiczenia
- Ćwiczenie 2. - Stan techniczny układów hamulcowych pojazdów ciężarowychWstaw w tekst
Połącz w paryĆwiczenie 2. - Stan techniczny układów hamulcowych pojazdów ciężarowychZadanie 1.
RYicPxppoJnDD2 Uzupełnij treść podanymi zwrotami. Nadrzędnym celem 1. kinetycznej, 2. prędkość, 3. masa własna, 4. układ hamulcowy, 5. hamulec roboczy, 6. elektrycznej, 7. ciężarowymi, 8. hamowanie, 9. hamowania jest zmiana energii 1. kinetycznej, 2. prędkość, 3. masa własna, 4. układ hamulcowy, 5. hamulec roboczy, 6. elektrycznej, 7. ciężarowymi, 8. hamowanie, 9. hamowania na energię innego rodzaju. Sprawny i gwarantujący bezpieczeństwo 1. kinetycznej, 2. prędkość, 3. masa własna, 4. układ hamulcowy, 5. hamulec roboczy, 6. elektrycznej, 7. ciężarowymi, 8. hamowanie, 9. hamowania ma ogromne znaczenie, szczególnie przy kierowaniu pojazdami 1. kinetycznej, 2. prędkość, 3. masa własna, 4. układ hamulcowy, 5. hamulec roboczy, 6. elektrycznej, 7. ciężarowymi, 8. hamowanie, 9. hamowania. Obiekty, które mają większą masę, są trudniejsze do zatrzymania, dlatego cały układ powinien być dostosowany do tak wymagającej charakterystyki. 1. kinetycznej, 2. prędkość, 3. masa własna, 4. układ hamulcowy, 5. hamulec roboczy, 6. elektrycznej, 7. ciężarowymi, 8. hamowanie, 9. hamowania jest celowym zwiększeniem oporu ruchów. Im większa jest 1. kinetycznej, 2. prędkość, 3. masa własna, 4. układ hamulcowy, 5. hamulec roboczy, 6. elektrycznej, 7. ciężarowymi, 8. hamowanie, 9. hamowania pojazdu i prędkość, tym bardziej efektywne hamulce muszą być w nich użyte.Uzupełnij treść podanymi zwrotami. Nadrzędnym celem 1. kinetycznej, 2. prędkość, 3. masa własna, 4. układ hamulcowy, 5. hamulec roboczy, 6. elektrycznej, 7. ciężarowymi, 8. hamowanie, 9. hamowania jest zmiana energii 1. kinetycznej, 2. prędkość, 3. masa własna, 4. układ hamulcowy, 5. hamulec roboczy, 6. elektrycznej, 7. ciężarowymi, 8. hamowanie, 9. hamowania na energię innego rodzaju. Sprawny i gwarantujący bezpieczeństwo 1. kinetycznej, 2. prędkość, 3. masa własna, 4. układ hamulcowy, 5. hamulec roboczy, 6. elektrycznej, 7. ciężarowymi, 8. hamowanie, 9. hamowania ma ogromne znaczenie, szczególnie przy kierowaniu pojazdami 1. kinetycznej, 2. prędkość, 3. masa własna, 4. układ hamulcowy, 5. hamulec roboczy, 6. elektrycznej, 7. ciężarowymi, 8. hamowanie, 9. hamowania. Obiekty, które mają większą masę, są trudniejsze do zatrzymania, dlatego cały układ powinien być dostosowany do tak wymagającej charakterystyki. 1. kinetycznej, 2. prędkość, 3. masa własna, 4. układ hamulcowy, 5. hamulec roboczy, 6. elektrycznej, 7. ciężarowymi, 8. hamowanie, 9. hamowania jest celowym zwiększeniem oporu ruchów. Im większa jest 1. kinetycznej, 2. prędkość, 3. masa własna, 4. układ hamulcowy, 5. hamulec roboczy, 6. elektrycznej, 7. ciężarowymi, 8. hamowanie, 9. hamowania pojazdu i prędkość, tym bardziej efektywne hamulce muszą być w nich użyte.Zadanie 2.
R175XrzqVLOM62 Połącz w pary definicję i jej nazwę. Hamulec roboczy Możliwe odpowiedzi: 1. jego zadaniem jest utrzymanie pojazdu w stałej pozycji., 2. hamulec, który pełni rolę hamulca wspomagającego hamowanie pojazdu podczas awarii hamulców roboczych., 3. dzięki niemu kierowca ciężarówki może utrzymać stałą prędkość na drodze., 4. podstawowy rodzaj hamulca, który stosuje się do zatrzymania pojazdu przy pomocy pedału hamulca. Hamulec pomocniczy Możliwe odpowiedzi: 1. jego zadaniem jest utrzymanie pojazdu w stałej pozycji., 2. hamulec, który pełni rolę hamulca wspomagającego hamowanie pojazdu podczas awarii hamulców roboczych., 3. dzięki niemu kierowca ciężarówki może utrzymać stałą prędkość na drodze., 4. podstawowy rodzaj hamulca, który stosuje się do zatrzymania pojazdu przy pomocy pedału hamulca. Hamulec ręczny Możliwe odpowiedzi: 1. jego zadaniem jest utrzymanie pojazdu w stałej pozycji., 2. hamulec, który pełni rolę hamulca wspomagającego hamowanie pojazdu podczas awarii hamulców roboczych., 3. dzięki niemu kierowca ciężarówki może utrzymać stałą prędkość na drodze., 4. podstawowy rodzaj hamulca, który stosuje się do zatrzymania pojazdu przy pomocy pedału hamulca. Hamulec zwalniający Możliwe odpowiedzi: 1. jego zadaniem jest utrzymanie pojazdu w stałej pozycji., 2. hamulec, który pełni rolę hamulca wspomagającego hamowanie pojazdu podczas awarii hamulców roboczych., 3. dzięki niemu kierowca ciężarówki może utrzymać stałą prędkość na drodze., 4. podstawowy rodzaj hamulca, który stosuje się do zatrzymania pojazdu przy pomocy pedału hamulca.Połącz w pary definicję i jej nazwę. Hamulec roboczy Możliwe odpowiedzi: 1. jego zadaniem jest utrzymanie pojazdu w stałej pozycji., 2. hamulec, który pełni rolę hamulca wspomagającego hamowanie pojazdu podczas awarii hamulców roboczych., 3. dzięki niemu kierowca ciężarówki może utrzymać stałą prędkość na drodze., 4. podstawowy rodzaj hamulca, który stosuje się do zatrzymania pojazdu przy pomocy pedału hamulca. Hamulec pomocniczy Możliwe odpowiedzi: 1. jego zadaniem jest utrzymanie pojazdu w stałej pozycji., 2. hamulec, który pełni rolę hamulca wspomagającego hamowanie pojazdu podczas awarii hamulców roboczych., 3. dzięki niemu kierowca ciężarówki może utrzymać stałą prędkość na drodze., 4. podstawowy rodzaj hamulca, który stosuje się do zatrzymania pojazdu przy pomocy pedału hamulca. Hamulec ręczny Możliwe odpowiedzi: 1. jego zadaniem jest utrzymanie pojazdu w stałej pozycji., 2. hamulec, który pełni rolę hamulca wspomagającego hamowanie pojazdu podczas awarii hamulców roboczych., 3. dzięki niemu kierowca ciężarówki może utrzymać stałą prędkość na drodze., 4. podstawowy rodzaj hamulca, który stosuje się do zatrzymania pojazdu przy pomocy pedału hamulca. Hamulec zwalniający Możliwe odpowiedzi: 1. jego zadaniem jest utrzymanie pojazdu w stałej pozycji., 2. hamulec, który pełni rolę hamulca wspomagającego hamowanie pojazdu podczas awarii hamulców roboczych., 3. dzięki niemu kierowca ciężarówki może utrzymać stałą prędkość na drodze., 4. podstawowy rodzaj hamulca, który stosuje się do zatrzymania pojazdu przy pomocy pedału hamulca.