Temat: Podbój Europy przez Hitlera i Stalina

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXXIII. II wojna światowa i jej etapy. Uczeń:

  1. przedstawia oraz sytuuje w czasie i przestrzeni przełomowe wydarzenia II wojny światowej (polityczne i militarne);

  2. wyjaśnia przyczyny klęski państw Osi;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności na temat zagadnień poruszanych na zajęciach

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • jakie były najważniejsze wydarzenia II wojny światowej w Europie;

  • jakie państwa walczyły z III Rzeszą;

  • jaką politykę prowadził Związek Sowiecki w czasie II wojny światowej;

  • jakie znaczenie miała bitwa o Anglię;

  • gdzie powstały marionetkowe państwa kolaborujące z III Rzeszą;

  • jakie znaczenie miało otwarcie II frontu w Europie;

  • o najważniejszych operacjach militarnych II wojny światowej;

  • jak i kiedy doszło do kapitulacji Niemiec.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  1. Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  2. Na podstawie informacji przedstawionych na osi czasu oraz wiadomości z dostępnych źródeł uczniowie wskazują wydarzenie ich zdaniem najistotniejsze dla okresu niemieckiej i sowieckiej agresji na Europę. Następnie argumentują swój wybór na forum klasy. Koledzy i koleżanki oceniają ich pracę, biorąc pod uwagę sposób przedstawienia wniosków oraz jasność uzasadnienia.

  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  4. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 2.

  6. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 3.

  7. Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Ćwiczenie 4. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  8. Uczniowie analizują ilustracje i wykonują Ćwiczenie 5 i Ćwiczenie 6. Aby odpowiedzieć na pytania, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  9. Uczniowie wykonują Polecenie 2. Swoją odpowiedź przygotowują pisemnie. Nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, uzupełniając ją w razie konieczności o dodatkowe wiadomości.

  10. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia i polecenia. Nauczyciel uzupełnia je o kontekst historyczny, przedstawiając uczniom niezbędne informacje. Sprawdza, czy zadania zostały prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania skłaniające do podsumowania.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia, których nie zrealizowano w toku lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Phoney war
Phoney war
RNTNWD3Lzp4Os
Nagranie słówka: Phoney war

Dziwna wojna – określenie sytuacji trwającej od września 1939 do maja 1940 r. wojny na froncie zachodnim. Gdzie po formalnym wypowiedzeniu wojny przez Wielką Brytanię i Francję nie nastąpiły działania zbrojne.

Offensive
Offensive
RWVqR3JUfBG5e
Nagranie słówka: Offensive

Ofensywa – gwałtowne uderzenie w przeciwnika, mające na celu przełamanie jego obrony i wdarcie się w głąb jego wojska lub terenu.

Ultimatum
Ultimatum
R1Ax02XxTFESj
Nagranie słówka: Ultimatum

Ultimatum – żądanie wysunięte przez jedno państwo wobec drugiego wzywające do spełnienia określonych żądań pod groźbą wybuchu wojny lub innych sankcji. Stawiane jest przeważnie w sytuacji, gdy zawiodą inne formy dyplomatyczne.

Alliance
Alliance
R1HX4bO6qfxAs
Nagranie słówka: Alliance

Sojusz – układ dwóch lub więcej państw lub organizacji, który ma doprowadzić do wspólnego zamierzonego celu.

Deportation
Deportation
RZxUq8ppAuaPy
Nagranie słówka: Deportation

Deportacja – przymusowe przesiedlenie (wywózka), najczęściej do odległego miejsca, połączone z ograniczeniem wolności.

League of Nations
League of Nations
Rerqgr3uWvHEw
Nagranie słówka: League of Nations

Liga Narodów – organizacja międzynarodowa utworzona po I wojnie światowej z inicjatywy USA, której celem miało być utrzymanie pokoju na świecie i współpraca między krajami.

Propaganda
Propaganda
RrhY146C85IDV
Nagranie słówka: Propaganda

Propaganda – celowe działania, które mają doprowadzić do określonych zachować i poglądów. Służy ona do upowszechnienia dogodnych informacji dla nadawcy. W języku potocznym synonim kłamstwa i manipulacji.

Collaborationism
Collaborationism
RkpY7C4lWrVN0
Nagranie słówka: Collaborationism

Kolaboracja – współpraca z wrogiem, zaborcą lub okupantem.

Surrender
Surrender
RtrUw7paOfjM8
Nagranie słówka: Surrender

Kapitulacja – poddanie się części lub całości wojska przeciwnikowi. Może być bezwarunkowa lub pod pewnymi wcześniej ustalonymi warunkami. Najczęściej kończy konflikt zbrojny.

Occupation
Occupation
R1Tj7mvEvr8Tz
Nagranie słówka: Occupation

Okupacja – czasowe zajęcie jakiegoś terenu (np. państwa) przez wrogie siły i wprowadzenie tam swojej władzy.

Vichy France
Vichy France
RjjnnkjXQHtTY
Nagranie słówka: Vichy France

Francja Vichy – określenie francuskiego, marionetkowego państwa istniejącego w latach 1940‑1944.

Battle of Britain
Battle of Britain
R13odCKyraMvI
Nagranie słówka: Battle of Britain

Bitwa o Anglię – kampania lotnicza toczona między lotnictwem niemieckim i brytyjskim od lipca do października 1941 r. Jej celem była obrona Anglii przed atakami niemieckimi i planowanym desantem morskim. Zakończyła się zwycięstwem wojsk alianckich, co uniemożliwiło III Rzeszy desant na Wyspy Brytyjskie.

Ustashe
Ustashe
R7geZQ9L0bfp4
Nagranie słówka: Ustashe

Ustasze – organizacja chorwackich faszystów na czele z Ante Paveliciem, dokonująca krwawych represji na innych narodowościach, przede wszystkim Serbach i Żydach.

Chetniks
Chetniks
RB8jBP1Wxzy0v
Nagranie słówka: Chetniks

Czetnicy – partyzanckie oddziały walczące w latach 1942‑1944 na terenie Jugosławii. Ich celem było utrzymanie monarchii jugosłowiańskiej i zapewnienie bezpieczeństwa ludności Serbskiej. Realizując te cele podejmowali się kolaboracji z okupantem i prowadzili czystki etniczne.

Resistance movements
Resistance movements
RD2w7h5SAh7UL
Nagranie słówka: Resistance movements

Ruch oporu – oddziały, których celem jest walka z okupantem kraju najczęściej sposobami partyzanckimi. Swoją działalność rozpoczynają najczęściej po zaprzestaniu regularnych działań wojennych.

Allies
Allies
RoWUqhGgM4fXM
Nagranie słówka: Allies

Alianci – państwa walczące przeciwko Niemcom i ich sojusznikom podczas II wojny światowej

Teksty i nagrania

RKKpBGTOgtD2o
Nagranie abstraktu

Hitler and Stalin’s Conquest of Europe

The war that erupted on 1 September 1939 turned into a worldwide conflict very quickly. Despite having declared war on Germany, France and Great Britain initially did not conduct military operations against Hitler’s armed forces. On the Western Front, the so‑called “Phoney War” began; notwithstanding the state of war, no battles took place there.

Poland’s surrender under the German and Soviet pressure in October 1939 was the beginning of the two states’ aggression in Europe. After having conquered Poland’s Eastern territories, Stalin started making moves against the Baltic states. Their takeover and subsequent annexation into the Soviet Union, legitimized by rigged elections, took place in 1940. Having achieved this success, Stalin decided to make Finland dependent on the Soviet Union as well. The rejection of the Soviet ultimatum led to the beginning of a war; the Finns, notwithstanding their numerous victories, had to acknowledge Russia’s superiority.

The situation in the West changed dramatically in April 1940. The Third Reich occupied Denmark within one day, then, after tough fighting, the collaborationist government of Vidkun Quisling was created in Norway. During the Norwegian Campaign, Hitler’s army attacked the Benelux states and France as well. Passing through the Ardennes and circumventing the main fortification lines, the Germans quickly defeated the French and British forces, pushing them back to the beaches of Normandy. Only thanks to the swift action of the civilian units and Hitler’s passivity the evacuation of over 300 thousand soldiers to Britain was possible. After one month of fighting and the surrender of Paris, the surrender of France was signed; as a result, the French territory was divided, and the puppet state of Vichy was created with Marshal Petain at the head of its government. Part of the French society and the soldiers of the French army were against this; the soldiers, under gen. De Gaulle, emigrated to Great Britain.

After the defeat of France, the only remaining independent power to fight against Hitler was Great Britain. In July 1940, the Germans started preparations for the air invasion and sea landing operation against Britain. The defense of the country against the Luftwaffe raids, known as the Battle of Britain, resulted in the Nazis’ first defeat. This led to the Germans intesifying their operations on the Atlantic, aiming to cut Britain off the supplies coming from the United States.

The war in the Balkans began in 1940 as well. After Italy’s failed attack in October 1940, Greece, much like Yugoslavia, was defeated with German assistance in April 1941. After the occupation forces took over, the resistance movement began its partisan activities.

The German aggression against its ally, the Soviet Union (Operation Barbarossa), turned out to be a turning point in the war. This caused a shift in the alliances – Stalin joined the anti‑Hitler coalition, changing the progress and the outcome of the war.

The Western Allies’ success in Africa, then in Italy (1943‑1944), as well as the Soviet victories in the East starting in 1943, pushed the German army into defense. The creation of the Western Front and the Allied forces’ landing on the beaches of Normandy (Operation Overlord) on 6 June 1944 paved the way to Germany’s final defeat. Entering the areas occupied by Germany in the East and in the West, the Allied forces kept liberating further countries and nations. In March 1945, the American and British forces forced their way through the Rhine and entered Germany. Hitler’s defeat was inevitable. On 7 May 1945 Germany was forced to sign its surrender (which was repeated on 8 May). After nearly six years, the war in Europe ended.