Wprowadzenie
Tęczowa piosenkaTęczowa piosenka
Wyróżniamy następujące rodzaje zjawisk pogodowych:Wyróżniamy następujące rodzaje zjawisk pogodowych:
słońce,słońce,
deszcz,deszcz,
mgła,mgła,
rosa,rosa,
tęcza,tęcza,
wiatr,wiatr,
śnieg,śnieg,
grad,grad,
szron,szron,
burza.burza.
Tęcza jest zjawiskiem widocznym w postaci wielobarwnego łuku. Powstaje w wyniku rozdzielenia światła słonecznego, które napotyka na swojej drodze kroplę wody. Światło białe rozkłada się na siedem kolorów widocznych na niebie: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy. Tęcza często pojawia się po wiosennej burzy. Warto wiedzieć, że silny wiatr, ciemne chmury na niebie oraz opady deszczu mogą zwiastować burzę. Przed tym niebezpiecznym zjawiskiem ostrzegają nas grzmoty i błyskawice. W czasie burzy powinniśmy schować się w bezpiecznym miejscu, np. w budynku lub samochodzie. Nie należy przebywać na otwartej przestrzeni lub pod drzewami. Aby zachować bezpieczeństwo podczas burzy, w domu trzeba zamknąć wszystkie okna i wyłączyć zbędne urządzenia elektryczne.Tęcza jest zjawiskiem widocznym w postaci wielobarwnego łuku. Powstaje w wyniku rozdzielenia światła słonecznego, które napotyka na swojej drodze kroplę wody. Światło białe rozkłada się na siedem kolorów widocznych na niebie: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy. Tęcza często pojawia się po wiosennej burzy. Warto wiedzieć, że silny wiatr, ciemne chmury na niebie oraz opady deszczu mogą zwiastować burzę. Przed tym niebezpiecznym zjawiskiem ostrzegają nas grzmoty i błyskawice. W czasie burzy powinniśmy schować się w bezpiecznym miejscu, np. w budynku lub samochodzie. Nie należy przebywać na otwartej przestrzeni lub pod drzewami. Aby zachować bezpieczeństwo podczas burzy, w domu trzeba zamknąć wszystkie okna i wyłączyć zbędne urządzenia elektryczne.
Twoje celeTwoje cele
Wymienisz zjawiska atmosferyczne występujące w pogodzie.Wymienisz zjawiska atmosferyczne występujące w pogodzie.
Wyjaśnisz, jak powstaje tęcza, i narysujesz ją.Wyjaśnisz, jak powstaje tęcza, i narysujesz ją.
Przeczytasz wiersz pt. „Tęcza”.Przeczytasz wiersz pt. „Tęcza”.
Zaśpiewasz piosenkę o wiosennych zjawiskach przyrodniczych pt. „Tęczowa piosenka”.Zaśpiewasz piosenkę o wiosennych zjawiskach przyrodniczych pt. „Tęczowa piosenka”.
Opiszesz wiosenną pogodę.Opiszesz wiosenną pogodę.
Wskażesz zasady zachowania się w czasie burzy.Wskażesz zasady zachowania się w czasie burzy.
Połączysz nazwy zjawisk atmosferycznych z grafikami, które je przedstawiają.Połączysz nazwy zjawisk atmosferycznych z grafikami, które je przedstawiają.
Wykonasz kalendarz pogody.Wykonasz kalendarz pogody.