E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych

MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107

bg‑orange

Słownik pojęć dla e‑materiału

Aby wyszukać pojęcie lub frazę występujące w słowniku, wpisz je w poniższą ramkę.

1
czujnik mikrometryczny
czujnik mikrometryczny

precyzyjny czujnik pomiarowy zegarowy. Wraz z odpowiednim stojakiem lub uchwytem może służyć do pomiaru bicia, na przykład tarczy hamulcowej lub koła. Stosowany także do centrowania wałów korbowych po regeneracji

czyszczenie gaźnika paliwem własnym
czyszczenie gaźnika paliwem własnym

prosty sposób pobieżnego czyszczenia gaźnika, stosowany najczęściej po postoju zimowym motocykla w celu pozbycia się luźnych zanieczyszczeń z wnętrza komory pływakowej. Gaźnik przelewany jest paliwem wypływającym ze zbiornika przez kranik ustawiony w położeniu PRI. Paliwo wraz z zanieczyszczeniami odbierane jest z gaźnika przez kanał odpływowy otwierany śrubą umieszczoną na spodzie komory pływakowej. Czyszczenie gaźnika paliwem własnym należy kontynuować, do momentu, w którym z kanału odpływowego wypływa już tylko paliwo wolne od zanieczyszczeń

czyszczenie zbiornika paliwa
czyszczenie zbiornika paliwa

czyszczenie wnętrza zbiornika paliwa z osadów, wody, brudu i rdzy. Należy je przeprowadzać nie rzadziej niż co 5 lat. Zanieczyszczenia trafiają do wnętrza zbiornika z nalewanym paliwem, powietrzem dostającym się do zbiornika przez układ odpowietrzenia, a także powstają wewnątrz zbiornika w wyniku procesu korozyjnego. Zanieczyszczenia zgromadzone w zbiorniku mogą zatkać filtr kranika lub filtr pompy i utrudnić lub całkowicie uniemożliwić pobieranie paliwa ze zbiornika. Duża ilość zanieczyszczeń w zbiorniku paliwa może zatem powodować nieprawidłowości w pracy silnika

duży serwis olejowy
duży serwis olejowy

serwis polegający na wymianie oleju silnikowego i filtra lub wkładu filtra dokładnego oczyszczania, a także na czyszczeniu filtra wstępnego oczyszczania oleju, czyszczeniu miski olejowej i wnętrza magistrali olejowej. Przy okazji dużego serwisu olejowego należy skontrolować i wyczyścić zawory olejowe: obejściowy, zwrotny i nadciśnienia

filtrowanie oleju silnikowego
filtrowanie oleju silnikowego

proces ciągły odbywający się podczas pracy silnika spalinowego. Polega na przepływie oleju przez filtry olejowe i wyłapywaniu zanieczyszczeń niesionych przez olej. Filtrowanie oleju silnikowego odbywa się w filtrach siatkowych (zanieczyszczenia mechaniczne o dużych rozmiarach), filtrach odśrodkowych (zanieczyszczenia o dużej masie) i filtrach papierowych (wszystkie zanieczyszczenia)

hak do uszczelniaczy
hak do uszczelniaczy

narzędzie służące do wyciągania pierścieni Siemmera. Jest pomocny przy usuwaniu starych uszczelniaczy silnikowych i teleskopowych

kanał obejściowy w korpusie przepustnicy układu wtryskowego
kanał obejściowy w korpusie przepustnicy układu wtryskowego

kanał powietrzny o precyzyjnie ustalonej przepustowości, dostarczający powietrze niezbędne do pracy silnika na biegu jałowym. Kanał ten występuje wtedy, gdy po całkowitym zamknięciu gazu przepustnica powietrza całkowicie zamyka światło dolotu

klucz do szklanek
klucz do szklanek

narzędzie służące do wymiany zewnętrznych płytek zaworowych podczas regulacji luzu zaworowego. Ułatwia wciśnięcie szklanki i uzyskanie pomiędzy szklanką a krzywką wałka rozrządu miejsca potrzebnego na wyjęcie i włożenie płytki

klucz dynamometryczny
klucz dynamometryczny

narzędzie służące do precyzyjnego dokręcania śrub i nakrętek ze ściśle określoną siłą

klucz pazurkowy
klucz pazurkowy

narzędzie wykorzystywane podczas serwisu łożysk sterowych. Służy do odkręcania i dokręcania nakrętki regulacyjnej i kontrującej. Może być przydatny także podczas prac przy układzie wydechowym i przy zawieszeniu. Podczas serwisowania starszych motocykli częściej potrzebne były klucze pazurkowe różnych rozmiarów, albowiem używano ich do nakrętek sprzęgła i zębatki montowanej na wale korbowym, śruby amortyzatora zrywu i w wielu innych miejscach

luz zaworowy
luz zaworowy

luz pomiędzy trzonkiem zaworowym a elementami napędu rozrządu pozostawiany, aby zapobiec zjawisku podparcia trzonka zaworu na skutek termicznego rozszerzania się elementów napędu rozrządu w procesie nagrzewania się silnika

magnes neodymowy
magnes neodymowy

silny magnes stosowany w warsztacie motocyklowym do wyjmowania szklanek zaworowych wraz z płytkami wewnętrznymi. Pomocny podczas regulacji luzu zaworowego

mały serwis olejowy
mały serwis olejowy

serwis polegający wyłącznie na wymianie oleju silnikowego i filtra lub wkładu filtra dokładnego oczyszczania

myjka ultradźwiękowa
myjka ultradźwiękowa

urządzenie stosowane do precyzyjnego czyszczenia różnych, także drobnych części lub części o skomplikowanym kształcie, posiadających trudno dostępne przestrzenie wewnętrzne o ograniczonym dostępie, np. korpusy gaźników, wtryskiwacze. Wykorzystując zjawisko kawitacji, czyści trudno dostępne powierzchnie. Drgania myjki powodują powstawanie małych pęcherzyków powietrza w cieczy myjącej, które uderzają o czyszczoną powierzchnię i implodują, usuwając cząsteczki zanieczyszczeń

podparcie zaworu
podparcie zaworu

efekt nieprawidłowej regulacji luzu zaworowego lub awarii w układzie rozrządu. Skutkuje ono niedomykaniem się grzybka zaworowego i wypaleniem jego powierzchni uszczelniającej oraz powierzchni uszczelniającej gniazda zaworowego

polerowanie kanałów dolotowych
polerowanie kanałów dolotowych

zabieg tuningu mechanicznego mający na celu podniesienie mocy silnika przez zmniejszenie oporów przepływu mieszanki paliwowo‑powietrznej w układzie dolotowym. Zabieg ten nie zawsze daje oczekiwane rezultaty, albowiem niekorzystnie wpływa na proces wymieszania paliwa z powietrzem przepływającym przez układ dolotowy

śruba mikrometryczna
śruba mikrometryczna

precyzyjne urządzenie do pomiaru grubości. W warsztacie motocyklowym używane najczęściej do kontroli grubości i zużycia płytek zaworowych

tulejowanie cylindra
tulejowanie cylindra

sposób naprawy cylindra z bardzo zużytą lub uszkodzoną gładzią. Polega na wciśnięciu do wnętrza cienkościennej tulei

wyważanie kół
wyważanie kół

proces polegający na nakładaniu lub naklejaniu ciężarków o określonej wadze na szprychy lub obręcz koła. Prowadzony jest w celu uzyskania równomiernego rozkładu mas na obwodzie koła. Nierównomierny rozkład mas na obwodzie koła sprzyja powstawaniu drgań podczas jazdy i źle wpływa na przyczepność opony do nawierzchni. Do wyważania kół motocyklowych stosuje się wyważarki statyczne i dynamiczne

wyważarka dynamiczna
wyważarka dynamiczna

skomplikowane urządzenie mechaniczno‑elektroniczne pozwalające na kontrolę obwodowego i osiowego rozkładu mas na kole motocyklowym

wyważarka statyczna
wyważarka statyczna

proste urządzenie mechaniczne pozwalające na kontrolę obwodowego rozkładu mas na kole motocyklowym

zakuwarka do łańcuchów
zakuwarka do łańcuchów

urządzenie do łączenia ogniw łańcuchów. Występują zakuwarki do łańcuchów napędowych i rozrządu

zerwanie rozrządu
zerwanie rozrządu

pęknięcie łańcucha lub paska zębatego pośredniczącego w przenoszeniu napędu z wału korbowego silnika na wałek lub wałki rozrządu. W przypadku silników o wysokim stopniu sprężania (silniki kolizyjne) oznacza poważne uszkodzenie silnika. W przypadku silników o niezbyt wysokim stopniu sprężania może nie dojść do uszkodzenia zaworów i tłoków, pod warunkiem że pomiędzy denkiem tłoka ustawionego w GMP i otwartymi całkowicie zaworami pozostaje jeszcze wolna przestrzeń