Obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych
MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107
Naprawa układu hamulcowego motocykla
GRA „WCIELANIE SIĘ W ROLĘ”
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DBdNPmy1D
Nagranie

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DBdNPmy1D
Opis alternatywny dotyczy gry „Wcielanie się w role - naprawa układu hamulcowego motocykla”. Przed grą znajduje się nagranie dźwiękowe oraz instrukcja tożsame ze sobą oraz z poniższą treścią:
Celem gry jest weryfikacja wiedzy dotyczącej zadań, przed jakimi w swojej pracy może stanąć mechanik motocyklowy.
Podczas gry wcielisz się w rolę mechanika w serwisie motocyklowym i przeprowadzisz naprawę układu hamulcowego motocykla. Odpowiesz na 8 pytań dotyczących serwisu hydraulicznego układu hamulcowego pojazdu motocyklowego, polegającą na wymianie przewodów hamulcowych, płynu hamulcowego oraz wkładek ciernych (klocków hamulcowych).
Twoim zadaniem będzie podjęcie decyzji, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy pojazdem motocyklowym.
Kieruj się zdobytą w toku nauki wiedzą i wybieraj odpowiedzi, które są według Ciebie najbardziej logiczne. Pamiętaj, że czasami należy wykonać kilka czynności, a nie tylko jedną, żeby osiągnąć wymagany cel.
Informacje pojawiające się na ekranie nakierują Cię na właściwe odpowiedzi i pozwolą powtórzyć materiał.
Za każde poprawnie wykonane zadanie otrzymasz 10 punktów. Maksymalna liczba punktów to 80.
Do każdego pytania możesz podejść dwa razy. Jeśli za drugim razem udzielisz niepoprawnej odpowiedzi, przechodzisz dalej, nie otrzymując punktów.
Powodzenia!
Do wyboru użytkownik ma jeden poziom trudności o nazwie „Kontrola układu hamulcowego hamulca hydraulicznego koła przedniego wyposażonego w tarczę hamulcową i jeden zacisk” wraz z jej opisem:
Płyn hamulcowy w układzie hydraulicznym starzeje się i zwiększa się w nim zawartość wody, co źle wpływa na jego właściwości, dlatego konieczna jest okresowa wymiana płynu hamulcowego. Na skutek działania ciśnienia płynu przewody hamulcowe elastyczne starzeją się i zaczynają puchnąć podczas hamowania, a to pogarsza sprawność działania hamulców. Konieczna jest okresowa wymiana przewodów hamulcowych elastycznych. Klocki hamulcowe zużywają się podczas pracy. Konieczna jest ich okresowa kontrola i wymiana. Wymiany klocków hamulcowych dokonujemy, jeżeli grubość ich okładziny ciernej zbliżyła się do wyznaczonego minimum, okładzina cierna została uszkodzona mechanicznie (pęknięcie lub przegrzanie) lub gdy okładzina cierna została zanieczyszczona smarem lub olejem. Najczęściej okładziny hamulcowe koła przedniego ulegają zanieczyszczeniu przez płyn hydrauliczny wydostający się z kolumny przedniego zawieszenia teleskopowego po awarii uszczelniacza lub przez smar stały wydostający się z łożysk tocznych koła, po awarii uszczelniacza osadzonego w piaście koła.









