Gra edukacyjna – „Tapicer na piątkę” wymaga trybu pełnoekranowego. Aby przejść do tego trybu, należy kliknąć przycisk: „Włącz tryb pełnoekranowy”.
Rp4jbC7tWjsRo
Widok ekranu gry edukacyjnej
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Po włączeniu trybu pełnoekranowego pojawia się ekran początkowy gry z jej opisem.
RT458JP47ghXA
Widok ekranu gry
Widok ekranu gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Aby przejść do gry, należy kliknąć przycisk: „Rozpocznij grę”. Na ekranie wyświetli się lista z rolami do wyboru, następnie wyświetli się lista z misjami.
R1CPfwah64Ryx
Przykładowy ekran z rolami
Przykładowy ekran z rolami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RuGGOMqStGVVO
Przykładowy ekran z misjami
Przykładowy ekran z misjami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Po kliknięciu przycisku „Rozpocznij grę” na ekranie wyświetli się zadanie, które należy rozwiązać, a następnie nacisnąć przycisk „Sprawdź”.
RUdtfO7Uz7Ers
Przykładowy ekran z zadaniem
Przykładowy ekran z zadaniem
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
W przypadku poprawnego rozwiązania zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby przejść do kolejnego zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.
W przypadku błędnie rozwiązanego zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby wrócić do zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.
W górnej części ekranu gry, po lewej stronie znajduje się pasek postępu. Po rozwiązaniu kolejnych zadań można monitorować poziom postępu w grze, liczbę zdobytych punktów oraz odznak. Po prawej stronie, w górnej części ekranu znajdują się interaktywne przyciski. Pomoc pozwala przejść do działu „Pytania i odpowiedzi”. Przycisk „Zamknij grę” pozwala na wyjście z gry.
R1SbJtPb8TOLV
Grafika przedstawia pasek postępu z lewej strony, na którym widać: Postęp dwukropek wartość procentowa; Punkty dwukropek wartość liczbowa; Odznaki dwukropek liczba otrzymanych odznak na liczbę wszystkich możliwych odznak do otrzymania.
Również na grafice z prawej strony znajdują się opcje pomocy czyli ikona będąca znakiem zapytania w okręgu i słowo Pomoc oraz opcja zamknięcia gry czyli ikona będącą okręgiem z pionową kreską nachodzącą na okręg od góry i słowami Zamknij Grę.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Po kliknięciu przycisku „Pomoc”, na ekranie pojawia się okno „Pytania i odpowiedzi”. Opisane zostały tam zagadnienia z zakresu produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych.
W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:
Tabulator – przechodzenie pomiędzy przyciskami akcji;
Enter – wykonanie akcji (zaznacz, odznacz, przejdź dalej);
Strzałki – przewijanie zawartości okna lewo/prawo i góra dół.
Rxf8Eake9eyVq
Nagranie tożsame z treścią zamieszczoną na stronie startowej gry.
Nagranie tożsame z treścią zamieszczoną na stronie startowej gry.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Jako tapicer prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą. Codziennie musisz mierzyć się z nowymi wyzwaniami.
Klient prosi Cię, abyś wyjaśnił mu, jakie czynniki przyczyniły się do zniszczenia jego mebli, i opowiedział mu, w jaki sposób można te uszkodzenia naprawić. Obiecuje, że w przyszłości postara się bardziej zadbać o swoje meble.
R126Jpa50xO3D
Ćwiczenie 1
Wskaż czynniki będące powodem pęknięć drewnianych elementów mebli. Możliwe odpowiedzi: 1. Czynniki biotyczne., 2. Czynniki klimatyczne., 3. Czynniki chemiczne., 4. Wszystkie wyżej wymienione.
R1NyZfv3AkAeB
Ćwiczenie 2
Jakie czynniki powodują odstawanie okleiny od podłoża w elementach mebli? Możliwe odpowiedzi: 1. Czynniki klimatyczne., 2. Czynniki chemiczne., 3. Czynniki fizykomechaniczne., 4. Czynniki biotyczne.
RwCvyw9zIodro
Ćwiczenie 3
Wskaż, jakie czynniki są powodem ubytków rzeźb. Możliwe odpowiedzi: 1. Czynniki biotyczne., 2. Czynniki fizykomechaniczne., 3. Czynniki chemiczne., 4. Żadne z powyższych.
R1SSLPHQ1WZwN
Ćwiczenie 4
Jakiego rodzaju czynnikami powodowane są uszkodzenia powstałe w wyniku żerowania w drewnie i tapicerce owadów? Możliwe odpowiedzi: 1. Czynnikami biotycznymi., 2. Czynnikami fizykomechanicznymi., 3. Czynnikami klimatycznymi., 4. Czynnikami chemicznymi.
RmemPd4M6XyME
Ćwiczenie 5
Jakie czynniki powodują rozklejanie połączeń? Możliwe odpowiedzi: 1. Czynniki chemiczne., 2. Czynniki fizykomechaniczne., 3. Czynniki biotyczne., 4. Czynniki klimatyczne.
R7aWMQJZcY6uW
Ćwiczenie 6
Które z wymienionych czynników powodują plamy na obiciach mebli tapicerowanych? Możliwe odpowiedzi: 1. Czynniki chemiczne., 2. Czynniki biotyczne., 3. Czynniki fizykomechaniczne., 4. Żadne z powyższych.
RZd19LMA1isYo
Ćwiczenie 7
Jakie czynniki są powodem wad ukrytych w meblach tapicerowanych? Możliwe odpowiedzi: 1. Czynniki chemiczne., 2. Czynniki biotyczne., 3. Czynniki fizykochemiczne., 4. Żadne z powyższych.
R124KWZ8WHfY3
Ćwiczenie 8
W jaki sposób można naprawić rozklejone połączenia w elementach drewnianych mebla? Możliwe odpowiedzi: 1. Używając środków o odczynie kwaśnym., 2. Używając środków umożliwiających higroskopijność drewna., 3. Wstawiając odpowiednie tkaniny w miejsce pęknięć., 4. Wszystkimi wymienionymi wyżej sposobami.
RVZqn53StuDHl
Ćwiczenie 9
Jak można naprawić pęknięcia, zadrapania lub odstawanie okleiny? Możliwe odpowiedzi: 1. Okleinę odstającą, pofałdowaną lub uszkodzoną w sposób nieznaczny podważa się delikatnie, klei i łączy. Wyłupaną okleinę usuwa się, a na jej miejsce wstawia się odpowiednio dobrane nowe kawałki. W przypadku znacznych uszkodzeń dokonuje się ponownego okleinowania całego elementu oraz powtórnego wykończenia powierzchni., 2. Okleinę naprawia się za pomocą kleju z zastosowaniem dodatkowych wzmocnień, takich jak pióro, kołki, doklejki, wkręty., 3. Zdejmuje się okleinę i wyścieła się mebel nowym materiałem., 4. Tego rodzaju uszkodzeń nie można poddać naprawie.
RNDbDfDrULkms
Ćwiczenie 10
Wskaż, którym sposobem można naprawić rozdarcie, przetarcie lub zgniecenie materiałów pokryciowych i dekoracyjnych. Możliwe odpowiedzi: 1. Klejenie i łączenie rozdartych materiałów., 2. Jeżeli uszkodzenie powstało w widocznym miejscu, sugerowane jest zdjęcie pokrycia i wyściełanie go nowym materiałem. Niewidoczne uszkodzenia naprawia się albo przez cerowanie. albo wstawianie nowych, odpowiednio dobranych kawałków tkaniny., 3. Wzmacnianie materiałów za pomocą wkrętów., 4. Uszkodzenia tego typu nie podlegają naprawie.
Rok7R4uHCXI0C
Ćwiczenie 11
Wybierz odpowiedni sposób naprawy uszkodzeń taśmy, sznurów oraz innych elementów dekoracyjnych. Możliwe odpowiedzi: 1. Sklejenie., 2. Uszkodzenia tego typu nie podlegają naprawie., 3. Cerowanie., 4. Wymiana na nowe.
RRnYRTdX9BGuY
Ćwiczenie 12
W jaki sposób można naprawić złamanie lub pęknięcie elementów konstrukcyjnych mebli tapicerowanych? Możliwe odpowiedzi: 1. Okleinowanie elementów., 2. Pokrycie tych elementów materiałem tapicerskim., 3. Należy je wymienić na nowe., 4. Wymiana całego elementu lub jeśli ubytek jest mniejszy, naprawa przy użyciu kleju z zastosowaniem dodatkowych wzmocnień, jak pióro, kołki, doklejki, wkręty.
RSk0pGClQEeh6
Ćwiczenie 13
Wybierz odpowiedni sposób naprawy zerwanych szwów w materiałach pokryciowych zewnętrznych i wewnętrznych mebli tapicerowanych. Możliwe odpowiedzi: 1. Przeszycie obluźnionych miejsc., 2. Wymiana całego materiału., 3. Sklejenie materiału., 4. Uszkodzenia tego typu nie podlegają naprawie.
R1CflsaQCI7gC
Ćwiczenie 14
W jaki sposób można naprawić zerwanie i naddarcie pasów tapicerskich? Możliwe odpowiedzi: 1. Przez zszycie., 2. Przez wymianę na nowe., 3. Przez sklejenie., 4. Każdy wymieniony wyżej sposób jest odpowiedni.
Rbv4FLDQtyInW
Ćwiczenie 15
Wybierz metodę naprawy obluźnionych lub zerwanych sznurów przy wiązaniach sprężyn. Możliwe odpowiedzi: 1. Przeszycie krawędzi wyściółki, wyrównanie i ewentualne uzupełnienie materiału wyściółkowego. Ponadto wiązanie rozerwanych sznurów, wymiana rozdartych pasów, prawidłowe wbicie sprężyn, wbicie gwoździ itp., 2. Sklejenie sznurów i sprężyn., 3. Uszkodzenia tego typu nie podlegają naprawie., 4. Wymiana całego mebla.
Klient prosi się o opisanie narzędzi, których używasz do naprawy i renowacji jego mebli. Dobierz opis do nazwy narzędzia.
R1VpmCoRvu82V
Ćwiczenie 16
Cyklina Możliwe odpowiedzi: 1. Narzędzie służące do zdzierania cienkich warstw drewna, powłok lakierniczych oraz kleju z powierzchni fornirowanych., 2. Narzędzie służące do ściągania grubych warstw powłok lakierniczych czy farby olejnej., 3. Przyrząd naciągający pas tapicerski, równocześnie mocujący go trwale do podłoża zszywaczem lub gwoźdźmi.
R1afo4TGJmTIH
Ćwiczenie 17
Podbijak Możliwe odpowiedzi: 1. Narzędzie służące do ściągania grubych warstw powłok lakierniczych czy farby olejnej., 2. Przyrząd naciągający pas tapicerski, równocześnie mocujący go trwale do podłoża zszywaczem lub gwoźdźmi., 3. Urządzenie do montażu drewnianych elementów nośnych, szkieletów, osadzania kołków, dybli, pobijania dłuta, itp.
REfDDBYCYK534
Ćwiczenie 18
Opalarka Możliwe odpowiedzi: 1. Przyrząd do ściągania grubych warstw powłok lakierniczych czy farby olejnej., 2. Urządzenie do montażu drewnianych elementów nośnych, szkieletów, osadzania kołków, dybli, pobijania dłuta itp., 3. Przyrząd naciągający pas tapicerski, równocześnie mocujący go trwale do podłoża zszywaczem lub gwoźdźmi.
RDwVcBTqnaS5y
Ćwiczenie 19
Pasociąg Możliwe odpowiedzi: 1. Przyrząd naciągający pas tapicerski, równocześnie mocujący go trwale do podłoża zszywaczem lub gwoźdźmi., 2. Urządzenie do montażu drewnianych elementów nośnych, szkieletów, osadzania kołków, dybli, pobijania dłuta itp., 3. Przyrząd służący do krótkotrwałego mocowania elementów meblowych do stołu roboczego lub podczas napraw, np. klejenia.
Powiązane ćwiczenia
1. Dobór materiałów stosowanych przy naprawach mebli
Grupuj elementy
1. Dobór materiałów stosowanych przy naprawach mebli