MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych - Lakiernik samochodowy 713203
bg‑orange
Ocena jakości naprawy lakierniczej
GRA „WCIELANIE SIĘ W ROLĘ”
1
Instrukcja użytkowania gry „wcielanie się w rolę”
Instrukcja użytkowania gry „wcielanie się w rolę”
Instrukcja użytkowania
Gra edukacyjna umożliwia zaznajomienie się z różnymi wadami lakierniczymi oraz z metodami, które są niezbędne w ich usunięciu.
Poniżej przedstawiony jest ekran do uruchamiania gry. Gra działa w trybie pełnoekranowym.
R1Mtpy0TJZxWO
Ekran do uruchamiania gry
Ekran do uruchamiania gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu czarnego przycisku „Włącz tryb pełnoekranowy” okno powiększy się i wyświetli się ekran startowy.
RACdcsKGB3Lld
Przykładowy ekran startowy gry
Przykładowy ekran startowy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ekran startowy gry składa się z nazwy kwalifikacji, opisu zasady działania gry, przycisku „pomoc”, przycisku „zamknij grę” oraz przycisku „rozpocznij grę”. W celu automatycznego zjechania na sam dół strony, należy użyć strzałki z podpisem „przewiń w dół”.
RJTQ1S3GuMtas
Przycisk do przewijania w dół
Przycisk do przewijania w dół
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W trakcie każdego etapu gry, w prawym górnym rogu będzie znajdował się panel pomocy i przycisk zamykania gry.
RF77dnWkXd1Ss
Przyciski otwierania pomocy oraz zamykania gry
Przyciski otwierania pomocy oraz zamykania gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przycisk otwierania pomocy służy do naprowadzenia Ucznia na prawidłowe rozwiązanie zadań. Po jego kliknięciu otworzy się panel z wyjaśnionymi zagadnieniami.
RMafNn7nLog2X
Panel pomocy
Panel pomocy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wielokrotnie powrót do poprzednich segmentów będzie realizowany poprzez kliknięcie przycisku „Wróć do poprzedniej strony”.
RiCFyGblae57E
Przycisk powrotu do poprzedniej strony
Przycisk powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przycisk „Zamknij grę” znajdujący się w prawym górnym rogu, służy do wychodzenia z trybu pełnoekranowego i zakończenia gry.
R1IpGnRCgv3D9
Przycisk zamykania gry
Przycisk zamykania gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod opisem na stronie głównej znajduje się duży biały przycisk „Rozpocznij grę”. Po jego kliknięciu Uczeń zostanie przeniesiony do ekranu wyboru roli.
RZ81aLVOastNN
Przycisk rozpoczęcia
Przycisk rozpoczęcia
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ekran przedstawi możliwe role do wyboru. Są to role lakiernika Tomka oraz pomocnika lakiernika Olka. Wybór roli odbywa się poprzez kliknięcie przycisku „Rozpocznij” znajdującego się pod opisem postaci.
R1GspbcCAbd7e
Wybór roli
Wybór roli
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ekran przedstawi możliwe poziomy trudności do wyboru. Są to testy o różnej tematyce sprawdzające wiedzę w różnym zakresie. Opis fabularny wprowadza Ucznia w tematykę gry. Do wyboru są dwa dwa poziomy trudności. Aby jednak przejść do drugiego poziomu należy odpowiedzieć poprawnie na wszystkie pytania z poziomu pierwszego. Wybór poziomu trudności odbywa się poprzez kliknięcie przycisku „Rozpocznij”.
R1TsDkFyHjgbI
Wybór poziomu trudności
Wybór poziomu trudności
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W lewym górnym rogu znajduje się pasek postępu. Będzie on towarzyszył Uczniowi przez cały czas trwania gry. Postęp wskazuje w ilu procentach ukończono misję. Punkty naliczają się po poprawnym rozwiązaniu zadania.
R19ecHgv814hs
Panel postępu
Panel postępu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po wyborze stopnia trudności Uczeń zostanie przeniesiony do pierwszego etapu gry. Będzie zaprezentowany ekran z pewną problematyką do rozwiązania.
R1P4ecTZXW0g5
Przykładowy ekran z zadaniem
Przykładowy ekran z zadaniem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Do zatwierdzania odpowiedzi służy przycisk „Zatwierdź odpowiedź”. Początkowo jest on wygaszony, ponieważ żadna odpowiedź nie jest zaznaczona. Po zaznaczeniu odpowiedzi, przycisk uaktywnia się.
RJrr7ga5svRk5
Przycisk zatwierdzający odpowiedź
Przycisk zatwierdzający odpowiedź
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W przypadku błędnej odpowiedzi, zostanie wyświetlony komunikat „Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź”.
REALGZdDdJ9yP
Komunikat o błędnej odpowiedzi
Komunikat o błędnej odpowiedzi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poprzez kliknięcie na przycisk „kontynuuj „Uczeń powraca do zadania i ma możliwość rozwiązania go ponownie. W przypadku poprawnego zaznaczenia odpowiedzi, zostanie wyświetlony komunikat „Brawo!”.
RJyirFmTerCW1
Komunikat o poprawnej odpowiedzi
Komunikat o poprawnej odpowiedzi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu w przycisk „Kontynuuj” Uczeń przejdzie do kolejnego zadania. W przypadku gdy gra zostanie przerwana, a okno wyłączone, po powrocie będzie możliwość rozpoczęcia w miejscu gdzie gra została zakończona. W tym celu należy kliknąć na biały przycisk „Kontynuuj grę”. Jeżeli uczeń chce rozpocząć grę od nowa, należy kliknąć „Rozpocznij nową grę”.
R1DnskDzSJRJl
Ekran powrotu do gry
Ekran powrotu do gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po ukończeniu wszystkich zadań poziomu zostanie wyświetlony komunikat z informacją o uzyskanym wyniku.
RTaCZfN12wyFw
Ekran zakończenia misji
Ekran zakończenia misji
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poziomy trudności można powtarzać bądź zapisać wynik. Powtórzenie spowoduje zresetowanie wyniku i przeniesienie do początku pytania.
RouFUd7xGoQ6Q
Przycisk powtórzenia misji
Przycisk powtórzenia misji
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przycisk „Zapisz wynik” zapisuje wynik i przekierowuje do ekranu wyboru misji.
RxqG32RQnyhOu
Przycisk zapisania wyniku
Przycisk zapisania wyniku
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zapisaniu wyniku, ukończona misja oznaczona jest jest jako „zaliczona”. Rozpoznać to można po białym „ptaszku” w czarnym kółku w prawym górnym rogu misji.
R18AChEf55cPv
Ekran startu ukończenia poziomu
Ekran startu ukończenia poziomu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ocena jakości naprawy lakierniczej102070Brawo! Udało Ci się zaliczyć test. Tak trzymaj!Niestety, nie udało Ci się zdać tego testu. Do zaliczenia potrzebujesz 7 punktów. Spróbuj ponownie!
Test
Ocena jakości naprawy lakierniczej
Test jest alternatywą dla gry „Wcielanie się w role”, która polega na wybieraniu poprawnych diagnoz usterki pojazdu, a następnie wybieraniu poprawnych kroków eliminacji i rozwiązań dla danego problemu. Gracz ma do wyboru dwie postacie. Pierwsza z nich to lakiernik, który jest osobą decydującą i określa wady lakiernicze, możliwe przyczyny ich powstania i sposoby naprawy lub regeneracji powłoki lakierniczej. Jest szefem drugiej postaci, czyli pomocnika. Pomocnik wykonuje działania naprawcze powłoki lakierniczej wskazane przez lakiernika samochodowego. W grze za każdym razem na ekranie pojawia się najpierw dialog, a potem okno wyboru z co najmniej kilkoma opcjami. Gdy gracz dobrze rozwiąże problem, czyli podejmie właściwą decyzję, na ekranie pojawi się komunikat o poprawności. Jeśli jednak się pomyli, będzie musiał zacząć od początku. Gra sprawdza wiedzę z całego materiału ocena jakości wykonanych powłok lakierniczych, podobnie jak test, do którego należy przejść poprzez przycisk „uruchom”.
Liczba pytań:
10
Limit czasu:
20 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Ocena jakości naprawy lakierniczej
Pytanie
1/10
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Jakie są przyczyny powstawania nacieków na lakierze? Możliwe odpowiedzi: 1. Trzymanie pistoletu zbyt blisko lakierowanej powierzchni, 2. Zbyt niska temperatura farby, 3. Nałożenie zbyt cienkiej warstwy lakieru, 4. Zbyt długie przerwy między nanoszeniem kolejnych warstw farby, 5. Nieumycie rąk przed lakierowaniem
Co zrobić, aby uniknąć zarysowania lakieru w myjni samochodowej po świeżym lakierowaniu pojazdu? Możliwe odpowiedzi: 1. Upewnić się, że lakier jest odpowiednio utwardzony, 2. Stosować mycie wstępne nadwozia, 3. Szorować szczotkami po lakierze, 4. Pominąć nałożenie warstwy podkładu
Która wada charakteryzuje się otwartymi pęcherzykami rozpuszczalnika lub powietrza na powierzchni lakieru? Możliwe odpowiedzi: 1. Rybie oczka, 2. Nakłucia, 3. Żadna z wymienionych, 4. Odgotowanie (gazowanie, zgazowanie)
Co przyczynia się do powstawania plam na lakierze? Możliwe odpowiedzi: 1. Długo nieusunięte odchody zwierząt, 2. Gradobicie, 3. Soki z drzew i roślin, 4. Szczotki w myjni samochodowej, 5. Silne detergenty/substancje żrące
Odpryskiwanie lakieru jest charakterystyczne dla wady o nazwie: Możliwe odpowiedzi: 1. Utrata adhezji powłoki lakierniczej między bazą i podkładem, 2. Osiadanie mgły natryskowej, 3. Utrata przyczepności powłoki lakierniczej między lakierem i bazą, 4. Działania substancji żrących
Spuchnięcie i podnoszenie się poprzedniej warstwy lakieru podczas aplikacji nowej to wada o nazwie: Możliwe odpowiedzi: 1. Rybie oczka, 2. Rozwarstwienie, 3. Utrata adhezji powłoki lakierniczej między bazą i podkładem, 4. Unoszenie się powłoki
Czym spowodowane są pęknięcia lakieru? Możliwe odpowiedzi: 1. Szokiem termicznym, 2. Nagłą zmianą warunków otoczenia podczas lakierowania, 3. Zbyt długimi okresami odparowania warstw lakieru, 4. Nieprzeszlifowanymi porami, 5. Źle dobranym kolorem lakieru
Która wada powstaje od polerowania lakieru i powoduje załamanie się światła na powłoce lakierniczej? Możliwe odpowiedzi: 1. Efekt hologramu, 2. Zacieki, 3. Przebarwienia, 4. Osiadanie mgły natryskowej
Nadmierna zawartość utwardzacza w szpachlówce poliestrowej doprowadza do powstawania: Możliwe odpowiedzi: 1. Przebarwień powłoki lakierniczej, 2. Plam wodnych, 3. Zacieków, 4. Efektu hologramu
Uporządkuj warstwy w kolejności od wewnętrznej do zewnętrznej Elementy do uszeregowania: 1. Baza, 2. Lakier, 3. Blacha, 4. Podkład
Uporządkuj warstwy w kolejności od wewnętrznej do zewnętrznej Elementy do uszeregowania: 1. Baza, 2. Lakier, 3. Blacha, 4. Podkład
Powiązane ćwiczenia
Ćwiczenie 7. - Wady lakiernicze
Połącz w pary tekst z ilustracjami
Ćwiczenie 7. - Wady lakiernicze
RUfhhdIzxi42Q
Przeciągnij sformułowanie tak, żeby podpis zgadzał się ze zdjęciem wady.
Przeciągnij sformułowanie tak, żeby podpis zgadzał się ze zdjęciem wady.
RTW50UvmQltc3
Wskaż, w której z poniższych wad występują pęcherzyki wodne. Możliwe odpowiedzi: 1. Pęcherzenie powłok lakierniczych, 2. Marszczenie powłok lakierniczych, 3. Pękanie nawierzchniowej powłoki lakierniczej, 4. Pęcherzenie w warstwie nawierzchniowej