29‑19 p.n.e. - okres powstawania Eneidy, nieukończonej w chwili śmierci autora
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RZMxk16KEVshZ1
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
1. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
8. potrafi wskazać najważniejsze cechy charakterystyczne i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu mitologii greckiej:
7) mity o wędrówce Eneasza.
III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:
4) jest świadomy antycznych korzeni kultury polskiej, europejskiej i światowej;
5) dzięki poznaniu źródeł kultury polskiej, europejskiej i światowej staje się jej świadomym odbiorcą i uczestnikiem.
Nauczysz się
interpretować mit o Eneaszu uwzględniając kontekst kulturowy;
poznawać i interpretować motywy malarskie zaczerpnięte z Eneidy;
oceniać postępowanie Eneasza wobec bogów;
omawiać cechy charakterystyczne bukolikiBukolikabukoliki i poematu dydaktycznegoPoemat dydaktycznypoematu dydaktycznego.
Dzieje Eneasza
RVaueWXspHC5y1
RbgM7MQF6wrPu1
Rtt1R5O62zHfY1
R1MUIyIZDRbNN1
R3BNnjngF90tT1
R10yGIR6AcYWQ1
R1TdWBQZ78K7c1
Ćwiczenie 1
R563A60v5sv24
Ćwiczenie 2
Polecenie 1
Odpowiedz na pytania.
Czyim synem był Eneasz?
W jakich okolicznościach opuścił ojczyznę?
Kogo zabrał ze sobą?
Jak nazywała się królowa, do której królestwa trafił?
Jak się skończył romans Eneasza z królową?
Czego Eneasz dowiedział się w zaświatach?
Dokąd w końcu dopłynęli trojańscy wygnańcy?
O co Eneasz musiał stoczyć wojnę?
Ro53rGbIufNil
Wergiliusz w kulturze rzymskiej
RD0NbfrIHlc7X
RRFrKawgievtt
R1NgBYvu4Wof9
RtQ99Tk2RZulk
RHolPyuKGuRYy
RG21D4tbw0FaA
Ry9mkmzKuLNCj
Ćwiczenie 3
Dopasuj słynne cytaty z Eneidy Wergiliusza do ich łacińskich parafraz. Varium et mutabile semper femina. Możliwe odpowiedzi: 1. Opus de viro eiusque certaminibus compono. 2. Romani, omnium populorum domini esse debetis. 3. Sic gloriam maximam obtinere potes. 4. Femina numquam constans est. Sic itur ad astra Możliwe odpowiedzi: 1. Opus de viro eiusque certaminibus compono. 2. Romani, omnium populorum domini esse debetis. 3. Sic gloriam maximam obtinere potes. 4. Femina numquam constans est. Tu regere imperio populos, Romane, memento. Możliwe odpowiedzi: 1. Opus de viro eiusque certaminibus compono. 2. Romani, omnium populorum domini esse debetis. 3. Sic gloriam maximam obtinere potes. 4. Femina numquam constans est. Arma virumque cano. Możliwe odpowiedzi: 1. Opus de viro eiusque certaminibus compono. 2. Romani, omnium populorum domini esse debetis. 3. Sic gloriam maximam obtinere potes. 4. Femina numquam constans est.
Dopasuj słynne cytaty z Eneidy Wergiliusza do ich łacińskich parafraz. Varium et mutabile semper femina. Możliwe odpowiedzi: 1. Opus de viro eiusque certaminibus compono. 2. Romani, omnium populorum domini esse debetis. 3. Sic gloriam maximam obtinere potes. 4. Femina numquam constans est. Sic itur ad astra Możliwe odpowiedzi: 1. Opus de viro eiusque certaminibus compono. 2. Romani, omnium populorum domini esse debetis. 3. Sic gloriam maximam obtinere potes. 4. Femina numquam constans est. Tu regere imperio populos, Romane, memento. Możliwe odpowiedzi: 1. Opus de viro eiusque certaminibus compono. 2. Romani, omnium populorum domini esse debetis. 3. Sic gloriam maximam obtinere potes. 4. Femina numquam constans est. Arma virumque cano. Możliwe odpowiedzi: 1. Opus de viro eiusque certaminibus compono. 2. Romani, omnium populorum domini esse debetis. 3. Sic gloriam maximam obtinere potes. 4. Femina numquam constans est.
Dopasuj słynne cytaty z Eneidy Wergiliusza do ich łacińskich parafraz.
Femina numquam constans est., Sic gloriam maximam obtinere potes., Romani, omnium populorum domini esse debetis., Opus de viro eiusque certaminibus compono.
Varium et mutabile semper femina.
Sic itur ad astra
Tu regere imperio populos, Romane, memento.
Arma virumque cano.
RNJ3gUCYZ0MN1
Ćwiczenie 4
R1SDU1suqut8E
Ćwiczenie 5
Dopasuj tytuły dzieł Wergiliusza do ich opisów. Opis: Heroiczny poemat epicki, opisujący dzieje Eneasza i jego tułaczkę w poszukiwaniu nowej ojczyzny. Możliwe odpowiedzi: 1. Eneida, 2. Georgiki, 3. Bukoliki Opis: Zbiór utworów o tematyce pasterskiej, odwołujących się przy tym także do wydarzeń współczesnych. Możliwe odpowiedzi: 1. Eneida, 2. Georgiki, 3. Bukoliki Opis: Poemat dydaktyczny, którego treścią jest uprawa roli i praca rolnika. Możliwe odpowiedzi: 1. Eneida, 2. Georgiki, 3. Bukoliki
Dopasuj tytuły dzieł Wergiliusza do ich opisów. Opis: Heroiczny poemat epicki, opisujący dzieje Eneasza i jego tułaczkę w poszukiwaniu nowej ojczyzny. Możliwe odpowiedzi: 1. Eneida, 2. Georgiki, 3. Bukoliki Opis: Zbiór utworów o tematyce pasterskiej, odwołujących się przy tym także do wydarzeń współczesnych. Możliwe odpowiedzi: 1. Eneida, 2. Georgiki, 3. Bukoliki Opis: Poemat dydaktyczny, którego treścią jest uprawa roli i praca rolnika. Możliwe odpowiedzi: 1. Eneida, 2. Georgiki, 3. Bukoliki
Dopasuj tytuły dzieł Wergiliusza do ich opisów.
<i>Bukoliki</i>, <i>Eneida</i>, <i>Georgiki</i>
Heroiczny poemat epicki, opisujący dzieje Eneasza i jego tułaczkę w poszukiwaniu nowej ojczyzny.
Zbiór utworów o tematyce pasterskiej, odwołujących się przy tym także do wydarzeń współczesnych.
Poemat dydaktyczny, którego treścią jest uprawa roli i praca rolnika.
RfiPf9zq5O8i3
Ćwiczenie 6
RKWNQUJrAqnSi
Ćwiczenie 7
Polecenie 2
Przeanalizuj jeszcze raz postępowanie Eneasza wobec bogów, wobec jego trojańskich rodaków, jego ojca Anchizesa oraz królowej Kartaginy, Dydony.
Następnie napisz tekst o długości 500 słów, w którym poddasz ocenie postawę etyczną i moralną Eneasza. Posłuż się poniższym planem.
Część I: Wprowadzenie
Część II: Rozwinięcie
II.1. Stosunek Eneasza do bogów.
II. 2. Stosunek Eneasza do Troi i Trojan
II. 3. Stosunek Eneasza do Anchizesa
II. 4. Postępowanie Eneasza wobec Dydony
Część III: Wnioski i podsumowanie
R1SwqVWhJbAER
Słowniki
Słownik pojęć
Bukolika
Bukolika
utwór poetycki, przedstawiający wyidealizowane życie i prace pasterzy. Czasami zwana także sielanką lub eklogą.
Poemat dydaktyczny
Poemat dydaktyczny
utwór poetycki, należący do epiki, mający pouczający charakter, często prezentujący także wiedzę z jakiegoś zakresu.
Słownik łacińsko - polski
R1ahvbp5MZXED1
Galeria dzieł sztuki
RbgM7MQF6wrPu1
Rtt1R5O62zHfY1
R1MUIyIZDRbNN1
R3BNnjngF90tT1
R10yGIR6AcYWQ1
Bibliografia
Encyklopedia sztuki starożytnej, Warszawa 1998.
Słownik kultury antycznej, pod redakcją L.Winniczuk, Warszawa 1991.
Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z.Piszczek, Warszawa 1973.
M.Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2015.