Temat: Tlen: właściwości i zastosowanie

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

IV. Tlen, wodór i ich związki chemiczne. Powietrze. Uczeń:

1) projektuje i przeprowadza doświadczenie polegające na otrzymaniu tlenu oraz bada wybrane właściwości fizyczne i chemiczne tlenu; odczytuje z różnych źródeł (np. układu okresowego pierwiastków, wykresu rozpuszczalności) informacje dotyczące tego pierwiastka; wymienia jego zastosowania; pisze równania reakcji otrzymywania tlenu oraz równania reakcji tlenu z metalami i niemetalami;

6) opisuje obieg tlenu i węgla w przyrodzie.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń omawia otrzymywanie, właściwości i zastosowanie tlenu.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wskazywać właściwości tlenu;

  • podawać przykłady zastosowania tlenu i tlenków w życiu codziennym;

  • planować i wykonywać doświadczenia pozwalające otrzymać tlen oraz tlenki.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu.

  2. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 1: porównują szczegółowe informacje na temat tlenu i jego alotropowej odmiany – ozonu, a następnie na podstawie uzyskanych wiadomości tworzą infografiki. Wskazane pary przedstawiają swoje opracowania na forum klasy.

  3. Uczestnicy zajęć analizują i komentują ilustrację interaktywną, przedstawiającą zastosowanie tlenu.

  4. Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w abstrakcie ćwiczenia interaktywne sprawdzające stopień opanowania wiadomości poznanych w czasie lekcji. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.

  5. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

Praca domowa

  1. Wykonaj polecenie nr 2.1.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

combustion
combustion
R17SzuBhO1aDV
Nagranie dźwiękowe słówka

spalanie – reakcja z tlenem, której towarzyszy wydzielanie ciepła i światła

allotrope
allotrope
R11I2FGN6Pouw
Nagranie dźwiękowe słówka

odmiana alotropowa – odmiana tego samego pierwiastka chemicznego w tym samym stanie skupienia, różniąca się właściwościami fizycznymi i chemicznymi. Odmiany takie mogą różnić się między sobą np. liczbą atomów w cząsteczce.

Teksty i nagrania

RmA4TuJLDLEax
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Oxygen: properties and application

Under normal conditions (0°C, 1013,25 hPa) oxygen is colourless and odourless gas that creates diatomic molecules.

In the upper atmosphere, under the influence of ultraviolet radiation, ozone is formed, a blue gas whose molecules are made up of three oxygen atoms – it is therefore an allotropic form of oxygen. It occurs in nature: it is formed mainly after a storm due to lightning discharges; it also occurs in coniferous forests.
Ozone has strong antiseptic properties. It destroys microbes, bacteria, viruses and fungi; it purifies the air and removes unpleasant odours. Its action is very strong but short‑term. Due to these properties, ozone, produced in laboratories, is used in medicine, rehabilitation, cosmetology and many industries.

5
5

Oxygen is widely used in medicine and various industries. Look at the interactive illustration and memorise where and what purpose oxygen is used.

  • Oxygen is the most widespread element in nature.

  • Oxygen is a colourless, odourless gas, slightly soluble in water, very chemically active.

  • Allotropic oxygen form is ozone.

  • Ozone occurs naturally but can be obtained in the laboratory.

  • Ozone and oxygen are used in medicine, cosmetology, rehabilitation and many types of industry.