Temat: Co to znaczy samorządność?

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VIII szkoły podstawowej

IV. Komunikowanie i współdziałanie. Uczeń:

  1. wykazuje konieczność współdziałania w życiu społecznym i wyjaśnia istotę samorządności.

III. Szkoła i edukacja. Uczeń:

  1. charakteryzuje klasę szkolną, pozalekcyjne koło zainteresowań, życie szkolnej społeczności; przedstawia działania samorządu uczniowskiego; wyjaśnia, jak przeprowadzane są wybory organów samorządu szkolnego.

VI. Społeczność lokalna. Uczeń:

  1. znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają, jak funkcjonuje szkoła i czym zajmuje się szkolny samorząd

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać, czym jest samorządność i dlaczego jest taka ważna;

  • definiować, czym jest i jakie pełni funkcję rada rodziców, rada pedagogiczna i rada szkoły;

  • opisywać, jakimi sprawami zajmuje się samorząd uczniowski i jak może pomóc uczniom szkoły.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, co to znaczy – samorządność/samorząd? By pomóc uczniom w stworzeniu zrozumiałej definicji, nawiązuje do NSZZ Solidarność. Może zapytać uczniów, czym różniła się struktura/działalność Solidarności od PZPR. Uczniowie powinni wymienić takie pojęcia jak niezależność, samodzielność, autonomia, wspólnota, wspólne wartości itp. Zadając pytania, prowadzący pamięta o takim ich formułowaniu, by miały charakter pytań kluczowych.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel, nawiązując do wypowiedzi uczniów, prosi, by ci przypomnieli, jakie były i są zadania związków zawodowych i dlaczego są one tworzone. Czy ochrona państwa i jego pomoc nie powinny wystarczyć w dbaniu o interesy pracowników? Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 1**, opisując cechy niezależnego i samorządnego związku zawodowego.

  2. Przechodząc do samorządu uczniowskiego, nauczyciel pyta uczniów, czym on jest i jakie pełni funkcje w ich szkole. Następnie zwraca uwagę, że każda klasa posiada samorząd klasowy i pyta uczniów, rozpoczynając dyskusję, po co właściwie nam tyle różnych samorządów? Uczniowie powinni wymienić wspólne cechy i potrzeby, które sprawiają, że ludzie organizują się w samorządy. Nauczyciel może uzupełnić wypowiedzi uczniów, wskazując na wspólne interesy i cele takich organizacji. Uczniowie w **Ćwiczeniu 2** wskazują kompetencje samorządu uczniowskiego.

  3. Następnie nauczyciel pyta, rozpoczynając dyskusję, kto jeszcze tworzy wspólnotę szkolną? Uczniowie zapoznają się z różnymi funkcjami w **Poleceniu 1**.

  4. Nauczyciel pyta, dlaczego aż tyle grup jest potrzebnych i musi wspólnie działać, by szkoła funkcjonowała sprawnie i dobrze? Jakie są prawa i obowiązki każdej z tych grup – uczniów, nauczycieli, pedagogów i dyrekcji oraz rodziców. Uczniowie odpowiadają na to pytanie, wykonując **Ćwiczenie 3** oraz **Ćwiczenie 4**.

  5. Nauczyciel odwołuje się do życia szkolnego, pytając uczniów - Jak w naszej szkole funkcjonuje samorząd uczniowski? Jak można poprawić jego skuteczność? Nauczyciel dba o informację zwrotną przekazywaną uczniom podczas rozwiązywania ćwiczeń i wykonywania poleceń.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy (losowo) i proponuje debatę – Czy samorząd uczniowski jest potrzebny? Grupą, losowo, przydziela się stanowiska – jest niepotrzebny/ jest potrzebny, a następnie ich zadaniem jest przekonanie do siebie nauczyciela. Klasę można podzielić na 3 grupy – za i przeciw samorządowi oraz widownia, którą dwie grupy mają swoimi argumentami przekonać.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Kandydujesz na stanowisko przewodniczącego samorządu uczniowskiego. Zastanów się, jakie cechy powinna mieć osoba na tym stanowisku i czym powinna się odznaczać. W jaki sposób przekonałbyś swoje koleżanki i kolegów do poparcia Twojej kandydatury?.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Democracy
Democracy
R16GEwUGzITHp
Nagranie słówka: Democracy

Demokracja – ustrój polityczny i system sprawowania władzy, w którym jej źródło stanowi wola większości obywateli wyrażona niezależnych w wyborach.

Labour Union
Labour Union
RA6ICfQAY1MCq
Nagranie słówka: Labour Union

Związek Zawodowy – dobrowolna organizacja zrzeszająca grupę ludzi jakiegoś zakładu pracy (np. robotników) lub zawodu, której celem jest obrona ich interesów społeczno‑ekonomicznych.

Government
Government
Rhs9xNYLJQy78
Nagranie słówka: Government

Samorząd – decydowanie o władnych sprawach niezależnie od nadrzędnej władzy oraz uzupełniania jej funkcji. Wyróżniamy samorząd terytorialny – ze względu na miejsce zamieszkania oraz funkcjonalny dotyczący wspólnej więzi osób, np. społeczność szkolna, praca itp.

Competences
Competences
RVjkf1tkOZRnE
Nagranie słówka: Competences

Kompetencje – zdolność samodzielnego stosowania swoich umiejętności i wiedzy w pracy i codziennym życiu.

Citizens' Duties
Citizens' Duties
R14FzbAY4oCLr
Nagranie słówka: Citizens' Duties

Obowiązki obywatelskie – konieczność wykonania jakiegoś działania wynikająca z nakazu prawa lub nakazu moralnego. W ten sposób określa się również zadania związane z pełnieniem jakiegoś stanowiska.

Teksty i nagrania

RCm2mGVZmAxtc
Nagranie abstraktu

What is self‑governance?

Self‑governance is a situation in which a group of people decides about their matters. Local self‑governing authorities are chosen in local elections in cities, counties, and municipalities to decide about the local issues. Free labour unions organised by the workers are a form of self‑governance too. At schools, there are student governments.

self‑governance, government, elections