Lesson plan (Polish)
Temat: Co to znaczy samorządność?
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VIII szkoły podstawowej
IV. Komunikowanie i współdziałanie. Uczeń:
wykazuje konieczność współdziałania w życiu społecznym i wyjaśnia istotę samorządności.
III. Szkoła i edukacja. Uczeń:
charakteryzuje klasę szkolną, pozalekcyjne koło zainteresowań, życie szkolnej społeczności; przedstawia działania samorządu uczniowskiego; wyjaśnia, jak przeprowadzane są wybory organów samorządu szkolnego.
VI. Społeczność lokalna. Uczeń:
znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają, jak funkcjonuje szkoła i czym zajmuje się szkolny samorząd
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśniać, czym jest samorządność i dlaczego jest taka ważna;
definiować, czym jest i jakie pełni funkcję rada rodziców, rada pedagogiczna i rada szkoły;
opisywać, jakimi sprawami zajmuje się samorząd uczniowski i jak może pomóc uczniom szkoły.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel pyta uczniów, co to znaczy – samorządność/samorząd? By pomóc uczniom w stworzeniu zrozumiałej definicji, nawiązuje do NSZZ Solidarność. Może zapytać uczniów, czym różniła się struktura/działalność Solidarności od PZPR. Uczniowie powinni wymienić takie pojęcia jak niezależność, samodzielność, autonomia, wspólnota, wspólne wartości itp. Zadając pytania, prowadzący pamięta o takim ich formułowaniu, by miały charakter pytań kluczowych.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, nawiązując do wypowiedzi uczniów, prosi, by ci przypomnieli, jakie były i są zadania związków zawodowych i dlaczego są one tworzone. Czy ochrona państwa i jego pomoc nie powinny wystarczyć w dbaniu o interesy pracowników? Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 1**, opisując cechy niezależnego i samorządnego związku zawodowego.
Przechodząc do samorządu uczniowskiego, nauczyciel pyta uczniów, czym on jest i jakie pełni funkcje w ich szkole. Następnie zwraca uwagę, że każda klasa posiada samorząd klasowy i pyta uczniów, rozpoczynając dyskusję, po co właściwie nam tyle różnych samorządów? Uczniowie powinni wymienić wspólne cechy i potrzeby, które sprawiają, że ludzie organizują się w samorządy. Nauczyciel może uzupełnić wypowiedzi uczniów, wskazując na wspólne interesy i cele takich organizacji. Uczniowie w **Ćwiczeniu 2** wskazują kompetencje samorządu uczniowskiego.
Następnie nauczyciel pyta, rozpoczynając dyskusję, kto jeszcze tworzy wspólnotę szkolną? Uczniowie zapoznają się z różnymi funkcjami w **Poleceniu 1**.
Nauczyciel pyta, dlaczego aż tyle grup jest potrzebnych i musi wspólnie działać, by szkoła funkcjonowała sprawnie i dobrze? Jakie są prawa i obowiązki każdej z tych grup – uczniów, nauczycieli, pedagogów i dyrekcji oraz rodziców. Uczniowie odpowiadają na to pytanie, wykonując **Ćwiczenie 3** oraz **Ćwiczenie 4**.
Nauczyciel odwołuje się do życia szkolnego, pytając uczniów - Jak w naszej szkole funkcjonuje samorząd uczniowski? Jak można poprawić jego skuteczność? Nauczyciel dba o informację zwrotną przekazywaną uczniom podczas rozwiązywania ćwiczeń i wykonywania poleceń.
Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy (losowo) i proponuje debatę – Czy samorząd uczniowski jest potrzebny? Grupą, losowo, przydziela się stanowiska – jest niepotrzebny/ jest potrzebny, a następnie ich zadaniem jest przekonanie do siebie nauczyciela. Klasę można podzielić na 3 grupy – za i przeciw samorządowi oraz widownia, którą dwie grupy mają swoimi argumentami przekonać.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Kandydujesz na stanowisko przewodniczącego samorządu uczniowskiego. Zastanów się, jakie cechy powinna mieć osoba na tym stanowisku i czym powinna się odznaczać. W jaki sposób przekonałbyś swoje koleżanki i kolegów do poparcia Twojej kandydatury?.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Demokracja – ustrój polityczny i system sprawowania władzy, w którym jej źródło stanowi wola większości obywateli wyrażona niezależnych w wyborach.
Związek Zawodowy – dobrowolna organizacja zrzeszająca grupę ludzi jakiegoś zakładu pracy (np. robotników) lub zawodu, której celem jest obrona ich interesów społeczno‑ekonomicznych.
Samorząd – decydowanie o władnych sprawach niezależnie od nadrzędnej władzy oraz uzupełniania jej funkcji. Wyróżniamy samorząd terytorialny – ze względu na miejsce zamieszkania oraz funkcjonalny dotyczący wspólnej więzi osób, np. społeczność szkolna, praca itp.
Kompetencje – zdolność samodzielnego stosowania swoich umiejętności i wiedzy w pracy i codziennym życiu.
Obowiązki obywatelskie – konieczność wykonania jakiegoś działania wynikająca z nakazu prawa lub nakazu moralnego. W ten sposób określa się również zadania związane z pełnieniem jakiegoś stanowiska.
Teksty i nagrania
What is self‑governance?
Self‑governance is a situation in which a group of people decides about their matters. Local self‑governing authorities are chosen in local elections in cities, counties, and municipalities to decide about the local issues. Free labour unions organised by the workers are a form of self‑governance too. At schools, there are student governments.
self‑governance, government, elections