1992 – przewodniczenie Komitetowi Artystycznemu Światowych Dni Muzyki Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM) w Warszawie przez Tadeusza Wieleckiego
1999–2016 – Tadeusz Wielecki dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień
2004 – zaproszenie jako wykładowcy Międzynarodowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt dla Tadeusza Wieleckiego
2008 – otrzymanie nagrody Związku Kompozytorów Polskich przez Tadeusza Wieleckiego
2011 – wprowadzenie cyklu Mała Warszawska Jesień dla dzieci
od 2017 – Jerzy Kornowicz dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień
2017 – jubileuszowa 60 edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
R1EjEwShhpHu51
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;
4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Andrzej Krzanowski, Paweł Szymański, Hanna Kulenty, Paweł Mykietyn, Agata Zubel i in.;
6) zna pojęcia: pokolenie 1933, pokolenie 1951/pokolenie Stalowej Woli, festiwal Warszawska Jesień, festiwal Młodzi Muzycy Młodemu Miastu w Stalowej Woli; potrafi wskazać kompozytorów polskich tworzących obecnie, korzystając z pomocy internetu.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
b) podstawowe techniki kompozytorskie,
c) cechy stylów muzycznych,
d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,
e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.;
5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
Nauczysz się
ustalać najważniejsze fakty dotyczące powstania i rozwoju Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień;
charakteryzować sylwetki artystyczne i twórczość wybitnych kompozytorów współczesnych z związanych z festiwalem Warszawska Jesień;
dostrzegać piękno i różnorodność muzyki współczesnej;
rozwijać umiejętności pracy samodzielnej oraz pracy w grupie.
Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień
Rjb5KZVIuMD221
Ilustracja przedstawia Tadeusza Baird - wizerunek polskiego kompozytora związanego z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień". Zdjęcie czarno-białe. Mężczyzna siedzi, prawą ręką podpiera głowę, wzrok ma skierowany w dół. Ma gęste, ciemne włosy, przeczesane na boki. Ubrany jest w czarną koszulę i czarny rozpinany sweter.
Tadeusz Baird, baird.polmic.pl, CC BY 3.0
Run04zKjrJnM81
Ilustracja przedstawia Kazimierza Serockiego - wizerunek polskiego kompozytora związanego z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień". Mężczyzna ze zdziwionym, przestraszonym wyrazem twarzy. Ubrany jest w kwiecistą koszulę, siedzi na fotelu, przed nim jest stół, w którym jest odbicie lustrzane twarzy kompozytora.
Kazimierz Serocki, ptmw.art.pl, CC BY 3.0
RD7XLWo04w6dX1
Ilustracja przedstawia Tadeusza Wieleckiego - wizerunek polskiego kompozytora związanego z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień". Młody mężczyzna w okularach, ze skupionym, poważnym wyrazem twarzy. Mężczyzna ma siwą, krótką, delikatną brodę. Ubrany jest w czarną bluzę.
Tadeusz Wielecki, zamowieniakompozytorskie.pl, CC BY 3.0
R1HyabuilxR9l1
Ilustracja przedstawia Jerzego Kornowicza - wizerunek polskiego kompozytora związanego z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień". Mężczyzna w średnim wieku, ma przyjazny wyraz twarzy, lekko się uśmiecha. Ubrany jest w ciemny podkoszulek i bluzę na zamek, którą ma rozpiętą.
Jerzy Kornowicz, zamowieniakompozytorskie.pl, CC BY 3.0
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień to jeden z najbardziej prestiżowych, największych i najstarszych festiwali muzycznych w Polsce. To ważne na arenie międzynarodowej wydarzenie muzyczne powstało w 1956 r. z inicjatywy dwóch znakomitych polskich kompozytorów: Tadeusza Bairda oraz Kazimierza Serockiego, a do życia zostało powołane dzięki Zarządowi Głównemu Związku Kompozytorów Polskich. Festiwal od wielu lat odbywa się corocznie we wrześniu (z dwoma wyjątkami) i trwa aż do dziewięciu dni.
RhLn6Hn6DuH1i1
Utwór: Tadeusz Baird, „Divertimento”, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Utwór: Tadeusz Baird, „Divertimento”, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Tadeusz Baird, „Divertimento” na flet, obój, klarnet i fagot, cz. I Capriccio (1956), AMFN, CC BY 3.0
Tadeusz Baird, „Divertimento” na flet, obój, klarnet i fagot, cz. I Capriccio (1956), AMFN, CC BY 3.0
Utwór: Tadeusz Baird, „Divertimento”, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Pierwsze edycje festiwalu (do lat 80.) były czasem jego świetności. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień był jednym z nielicznych tego typu wydarzeń w środkowej i wschodniej Europie. Od pierwszych edycji festiwalu istotnym celem stało się promowanie zarówno muzyki polskiej, jak i światowej. Pomysłodawcy tego ważnego polskiego wydarzenia artystycznego starali się być otwarci na różnorodność tendencji, kierunków, które kształtowały się w XX w. Kompozytor Krzysztof Baculewski wspominał pierwszą edycję festiwalu w następujący sposób: Pierwsza edycja WJ nie miała jeszcze tak zdecydowanie awangardowego oblicza, jakie otrzymała później. Nadrabiała straty okresu izolacji kulturowej. Dla celów propagandowych ukuto wówczas hasło o konfrontacji muzyki krajów demokracji ludowej z muzyką krajów zachodnich. Była to wygodna formuła, usprawiedliwiająca obecność w programach muzyki tzw. burżuazyjnej i często do niedawna zakazanej w Polsce, a w pierwszych latach festiwalu – także w krajach demokracji ludowej. To był jeden z powodów wielkiej atrakcyjności WJ dla gości z tych właśnie krajów: w Warszawie mieli jedyną okazję zetknięcia się z muzyką i muzykami z Zachodu.
Podczas koncertów, które odbywały się w ramach festiwalu, wykonywane były dzieła wybitnych światowych kompozytorów muzyki współczesnej, takich jak np.: Alban Berg, Arnold Schönberg, Anton Webern, Edgar Varèse, Igor Strawiński, Béla Bartók, Luigi Nono, John Cage czy Pierre Boulez. Warto wiedzieć, że utworem otwierającym pierwszą edycję festiwalu, był Les O randes oubliées Oliviera Messiaena (1930).
R1Dzun7T4V1HW
Utwór: Les O randes oubliées (1930 rok) Wykonawca: Olivier Messiaen. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się groźnym, tajemniczym charakterem.
Utwór: Les O randes oubliées (1930 rok) Wykonawca: Olivier Messiaen. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się groźnym, tajemniczym charakterem.
Olivier Messiaen, „Les O randes oubliées” (1930), online-skills, CC BY 3.0
Olivier Messiaen, „Les O randes oubliées” (1930), online-skills, CC BY 3.0
Utwór: Les O randes oubliées (1930 rok) Wykonawca: Olivier Messiaen. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się groźnym, tajemniczym charakterem.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień otwarty jest przede wszystkim na nowoczesny, awangardowy język muzyczny. Taką renomę zyskał wśród wielu kompozytorów, wykonawców i muzykologów licznie przyjeżdżających na wszystkie edycje festiwalu z całego świata. Koncerty festiwalowe odbywają się w najważniejszych warszawskich instytucjach kultury, wśród nich należy pamiętać o: Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, siedzibie Polskiego Radia, Telewizji Polskiej, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina czy Instytucie Adama Mickiewicza. Wiele koncertów odbywa się w oryginalnych i niecodziennych miejscach, takich jak kościoły, stare fabryki, hale sportowe, kluby, muzea, przestrzenie nowej architektury, czy nawet na ulicach. Nad doborem utworów, które zostaną przedstawione podczas koncertów festiwalowych, rokrocznie pracuje specjalna Komisja Repertuarowa, powoływana przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. W skład pierwszej komisji wchodzili: Tadeusz Baird, Andrzej Dobrowolski, Włodzimierz Kotoński, Kazimierz Serocki, Józef Patkowski i przewodniczący Witold Lutosławski.
Dla zainteresowanych
Obejrzyj i wysłuchaj poniższy materiał Artur Zagajewski, Oratorium na orkiestrę i chór mieszkańców Warszawy
Ważnymi dokumentami, które pozostają po każdej edycji festiwalu, są specjalnie przygotowywane książki programowe oraz nagrania utworów prezentowanych podczas koncertów festiwalowych, zrealizowane w postaci Kroniki dźwiękowej, które stanowią cenne źródło o najnowszych trendach obecnych w muzyce polskiej i zagranicznej. Kroniki dźwiękowe początkowo były wydawane przez Polskie Nagrania (do 1989), a następnie przez Związek Kompozytorów Polskich (od 1990). Od wielu lat ważnym nurtem festiwalu jest koncentracja na muzyce elektroakustycznej, gdzie istotną rolę pełni przestrzenność. Niejednokrotnie wprowadza się warstwę wizualną – wideo, tworzy się liczne instalacje dźwiękowe i wykorzystuje najnowsze technologie. Jednak już podczas pierwszych edycji festiwalu, prezentowana była muzyka na taśmęMuzyka na taśmęmuzyka na taśmę, skomponowana przez Karlheinza Stockhausena (1958 ), Pierre’a Schaeffera (1959) czy Józefa Patkowskiego (1960).
Dla zainteresowanych
Obejrzyj i wysłuchaj poniższy materiał Jerzy Kornowicz, Milczenie dźwięków – w stronę Sz. E. na fortepian i warstwę elektroniczną
60 edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień
R13PQDLk3tAwf1
Ilustracja przedstawia plakat 60 edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Na plakacie przeważa żółte tło oraz niebieskie i czarne napisy.
Plakat 60 edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, warszawska-jesien.art.pl, CC BY 3.0
W 2017 r. odbyła się jubileuszowa – 60 edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień pod hasłem TRANS/AWANGARDY. Temat przewodni tej istotnej edycji festiwalu stał się okazją z jednej strony do pewnych podsumowań, spojrzenia w przeszłość, ale z drugiej strony, był także wyjściem w przyszłość. Pomysłodawcy zadali sobie pytanie – co kiedyś było awangardą, a jaki stosunek do niej mamy w czasach obecnych. W ciągu ośmiu dni trwania festiwalu 100 artystów zaprezentowało utwory 50 kompozytorów, odbyły się także liczne prawykonania, m.in. utworów Artura Zagajewskiego, Haakona Thelina, Vladimira Gorinskiego. Nie zabrakło wspomnienia twórczości znakomitych polskich kompozytorów, m.in. Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego czy wieloletniego dyrektora WJ Tadeusza Wieleckiego – wszechstronnego artysty, kompozytora, kontrabasisty i animatora życia muzycznego. Tadeusz Wielecki był dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień w latach 1999–2016. Warto wspomnieć liczne sukcesy tego uzdolnionego polskiego kompozytora, wśród nich: przewodniczenie Komitetowi Artystycznemu Światowych Dni Muzyki Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM) w Warszawie (1992), zaproszenie jako wykładowcę na Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki do Darmstadt (2004) czy otrzymanie nagrody Związku Kompozytorów Polskich (2008 r.). Twórczość Tadeusza Wieleckiego jest niezwykle interesująca, sam artysta w następujący sposób wypowiada się o swoich założeniach kompozytorskich:
Moim celem jest odwoływanie się do głębokich, wewnętrznych pokładów psychiki. W czasie obcowania z muzyką stajemy wobec świata nieograniczonego, wobec tego, co transcendentne. Działanie muzyczne, artystyczne, wynika z komunikacji z innym człowiekiem, ale wobec Boga, Absolutu.
R17qIIZDns55d1
Utwór: Tadeusz Wielecki, „Liczne odnogi rozgałęzionych splotów”, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się przeraźliwym, tajemniczym charakterem.
Utwór: Tadeusz Wielecki, „Liczne odnogi rozgałęzionych splotów”, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się przeraźliwym, tajemniczym charakterem.
Tadeusz Wielecki, „Liczne odnogi rozgałęzionych splotów” na klarnet, fortepian i wiolonczelę, części: wstęp oraz continuum (1987–1988), AMFN, CC BY 3.0
Tadeusz Wielecki, „Liczne odnogi rozgałęzionych splotów” na klarnet, fortepian i wiolonczelę, części: wstęp oraz continuum (1987–1988), AMFN, CC BY 3.0
Utwór: Tadeusz Wielecki, „Liczne odnogi rozgałęzionych splotów”, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się przeraźliwym, tajemniczym charakterem.
Podczas prestiżowego festiwalu muzyki współczesnej debiutowało wielu wybitnych polskich kompozytorów, jak np. Włodzimierz Kotoński, Henryk Mikołaj Górecki, Witold Szalonek, Krzysztof Penderecki, Augustyn Bloch, Andrzej Koszewski, Zbigniew Bujarski, Romuald Twardowski, Zygmunt Krauze, Eugeniusz Knapik, Paweł Mykietyn, Agata Zubel, a także Kazimierz Serocki. Warto pamiętać, że jednym z dwóch ojcówWarszawskiej Jesieni, jest Kazimierz Serocki – utalentowany kompozytor i pianista, laureat prestiżowych nagród przyznanych przez m.in. Międzynarodową Trybunę Kompozytorów UNESCO (1959) czy Ministra Kultury i Sztuki (1963). Artysta początkowo inspirował się muzyką ludową, ale także dodekafonią, by w późniejszych latach stosować koncepcję aleatoryzmu i formy otwartej.
R1YAHYtbixQmR1
Utwór: Kazimierz Serocki, „Suita preludiów” na fortepian, część I (1956 rok), wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się przeraźliwym, tajemniczym charakterem.
Utwór: Kazimierz Serocki, „Suita preludiów” na fortepian, część I (1956 rok), wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się przeraźliwym, tajemniczym charakterem.
Kazimierz Serocki, „Suita preludiów” na fortepian, cz. I (1956), AMFN, CC BY 3.0
Kazimierz Serocki, „Suita preludiów” na fortepian, cz. I (1956), AMFN, CC BY 3.0
Utwór: Kazimierz Serocki, „Suita preludiów” na fortepian, część I (1956 rok), wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się przeraźliwym, tajemniczym charakterem.
RuHJsIxiLUKfz1
Ilustracja przedstawia znakomity kwartet smyczkowy Kronos Quartet. Zespół składa się z jednej kobiety i trzech mężczyzn, założony w 1973 przez Davida Harringtona. Zespół charakteryzuje się stabilnym składem personalnym i otwartym podejściem do repertuaru.
Znakomity kwartet smyczkowy Kronos Quartet, npr.org, CC BY 3.0
Podczas kolejnych edycji festiwalu WJ prezentowano szereg ciekawych dzieł operowych i baletów, w tym m.in. Czerwony płaszcz Luigiego Nono, Orfeusz Igora Strawińskiego, Lulu Albana Berga, Czarną Maskę Krzysztofa Pendereckiego, Czarodziejską Górę Pawła Mykietyna czy Jutro Tadeusza Bairda – jednego z założycieli Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Tadeusz Baird był laureatem licznych konkursów kompozytorskich, m.in. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO (pierwszą uzyskał w 1959) czy Nagrody Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w Nowym Jorku (1971). O twórczości wybitnego polskiego kompozytora wypowiadano się w następujący sposób: Tadeusz Baird wyróżnia się wśród współczesnych kompozytorów polskich szczególnym szacunkiem dla tradycji. Przejawia się on w niezwykle subtelnym nawiązywaniu do muzyki minionych epok, spośród których Baird upodobał sobie zwłaszcza romantyzm, barok i renesans. Kompozytor stosuje archaizację brzmienia, wykorzystuje dawne zwroty melodyczne, ale oddziaływuje również w sferach mniej uchwytnych – emocji, wrażeń, ekspresji. Pieczołowicie dba o piękno współbrzmień, z ogromnym smakiem zestawia dźwiękowe barwy. Nie rezygnuje jednak z nowoczesnego języka kompozytorskiego, lecz umiejętnie łączy go z elementami tradycji.
R1XIdRQJocG2R1
Ilustracja przedstawia założycieli „Warszawskiej Jesieni" – Tadeusz Baird oraz Kazimierz Serocki. Mężczyźni z poważnymi wyrazami twarzy, mają gęste, ciemne włosy. Ubrani są w garnitury, koszule i krawaty.
Tadeusz Baird oraz Kazimierz Serocki, dwutygodnik.com, CC BY 3.0
Warto wspomnieć, że od 2011 r. pojawia się cykl Mała Warszawska Jesień, skierowany do dzieci w wieku 5–12 lat. W ramach tego wyjątkowego przedsięwzięcia odbywają się nie tylko liczne koncerty, ale również warsztaty, gry plenerowe czy instalacje dźwiękowe. Wydarzenia odbywają w różnych miejscach Warszawy, m.in. w Łazienkach, Fabryce Trzciny czy Królikarni.
Galeria budynków w których odbywały się koncerty
RFL8XqcGjss1q1
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Filharmonii Narodowej w Warszawie. Budynek jest oświetlony z jasną elewacją, na zielono podświetla się napis SALA KONCERTOWA. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pierwsze z ważnych miejsc, w którym niejednokrotnie odbywają się koncerty inaugurujące lub podsumowujące Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Gmach polskiej instytucji kultury, znajdującej się w Warszawie przy ulicy Jasnej 5, został wzniesiony w latach 1900–1901. Budynek odbudowano w 1955 r., co połączone było z inauguracją Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Obecnym dyrektorem artystycznym Filharmonii Narodowej jest Jacek Kaspszyk.
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Filharmonii Narodowej w Warszawie. Budynek jest oświetlony z jasną elewacją, na zielono podświetla się napis SALA KONCERTOWA. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pierwsze z ważnych miejsc, w którym niejednokrotnie odbywają się koncerty inaugurujące lub podsumowujące Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Gmach polskiej instytucji kultury, znajdującej się w Warszawie przy ulicy Jasnej 5, został wzniesiony w latach 1900–1901. Budynek odbudowano w 1955 r., co połączone było z inauguracją Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Obecnym dyrektorem artystycznym Filharmonii Narodowej jest Jacek Kaspszyk.
Budynek Filharmonii Narodowej, Warszawa, ebilet.pl, CC BY 3.0
R1bB1J3pNHZsK1
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Budynek ma jasną elewację, składającą się z kafli. Przy wejściu widnieje duży napis UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Drugie ważne miejsce, w którym odbywają się liczne koncerty w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Wcześniej figurowało pod następującymi nazwami: Konserwatorium Muzyczne, PWSM, Akademia Muzyczna. Jest najstarszą i największą uczelnią muzyczną w Polsce oraz jedną z najstarszych w Europie. Budowa obecnego gmachu, znajdującego się przy ulicy Okólnik 2, przypadła na lata 1960–1966.
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Budynek ma jasną elewację, składającą się z kafli. Przy wejściu widnieje duży napis UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Drugie ważne miejsce, w którym odbywają się liczne koncerty w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Wcześniej figurowało pod następującymi nazwami: Konserwatorium Muzyczne, PWSM, Akademia Muzyczna. Jest najstarszą i największą uczelnią muzyczną w Polsce oraz jedną z najstarszych w Europie. Budowa obecnego gmachu, znajdującego się przy ulicy Okólnik 2, przypadła na lata 1960–1966.
Budynek Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, polskaniezwykla.pl, CC BY 3.0
RfDuai9Zk1Eqb1
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Polskiego Radia w Warszawie. Stare budownictwo z żółtą elewacją. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Trzecie istotne miejsce związane z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Wiele koncertów festiwalowych odbywa się w prestiżowym Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (studio S1), które istnieje od 1991 r. w kompleksie radiowo-telewizyjnym przy ul. Zygmunta Modzelewskiego 59 w Warszawie.
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Polskiego Radia w Warszawie. Stare budownictwo z żółtą elewacją. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Trzecie istotne miejsce związane z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Wiele koncertów festiwalowych odbywa się w prestiżowym Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (studio S1), które istnieje od 1991 r. w kompleksie radiowo-telewizyjnym przy ul. Zygmunta Modzelewskiego 59 w Warszawie.
Budynek Polskiego Radia, Warszawa, polskieradio.pl, CC BY 3.0
R3ttLnhnWVYOV1
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Budynek jest oświetlony, dwupiętrowy, od frontu znajdują się kolumny. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Czwarte miejsce w Warszawie, w którym odbywają się koncerty w ramach Warszawskiej Jesieni. Gmach Teatru Wielkiego w Warszawie został wzniesiony przy placu Teatralnym 1 w latach 1825–1833. Po zniszczeniach wojennych został odbudowany i powiększony w latach 1947–1965. Obecnym dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej jest Waldemar Dąbrowski.
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Budynek jest oświetlony, dwupiętrowy, od frontu znajdują się kolumny. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Czwarte miejsce w Warszawie, w którym odbywają się koncerty w ramach Warszawskiej Jesieni. Gmach Teatru Wielkiego w Warszawie został wzniesiony przy placu Teatralnym 1 w latach 1825–1833. Po zniszczeniach wojennych został odbudowany i powiększony w latach 1947–1965. Obecnym dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej jest Waldemar Dąbrowski.
Budynek Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Warszawa, ksiazki.onet.pl, CC BY 3.0
RGm9ASjJILnMO1
Ilustracja interaktywna przedstawia gmach Telewizji Polskiej w Warszawie. Budynek jest nowoczesny, składa się z niebieskich szkieł. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Niektóre z koncertów w ramach Warszawskiej Jesieni odbywają się także w gmachu Telewizji Polskiej. W 1969 r. oddano do użytku Centrum Radiowo-Telewizyjne w Warszawie przy ul. Jana Pawła Woronicza 17, gdzie organizowane są różne wydarzenia artystyczne.
Ilustracja interaktywna przedstawia gmach Telewizji Polskiej w Warszawie. Budynek jest nowoczesny, składa się z niebieskich szkieł. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Niektóre z koncertów w ramach Warszawskiej Jesieni odbywają się także w gmachu Telewizji Polskiej. W 1969 r. oddano do użytku Centrum Radiowo-Telewizyjne w Warszawie przy ul. Jana Pawła Woronicza 17, gdzie organizowane są różne wydarzenia artystyczne.
Gmach Telewizji Polskiej, Warszawa, tvp.pl, CC BY 3.0
Zadania
R1dbl9Ls7thyX
Ćwiczenie 1
W którym roku odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień? Możliwe odpowiedzi: 1. 1957, 2. 1965, 3. 1956
W którym roku odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień? Możliwe odpowiedzi: 1. 1957, 2. 1965, 3. 1956
W którym roku odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień?
1957
1965
1956
R1BAEB2FaEuPy
Ćwiczenie 2
Przyjrzyj się wybranym grafikom prezentującym sylwetki wybitnych polskich kompozytorów związanych w szczególny sposób z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Przyporządkuj nazwiska kompozytorów do ich wizerunków.
Przyjrzyj się wybranym grafikom prezentującym sylwetki wybitnych polskich kompozytorów związanych w szczególny sposób z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Przyporządkuj nazwiska kompozytorów do ich wizerunków.
Przyjrzyj się wybranym grafikom prezentującym sylwetki wybitnych polskich kompozytorów związanych w szczególny sposób z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Przyporządkuj nazwiska kompozytorów do ich wizerunków.
Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Tadeusz Wielecki, Jerzy Kornowicz
.................
.................
.................
.................
Inna wersja zadania
Odpowiedz prawda bądź fałsz. Dodekafonia jest to technika komponowania za pomocą dwunastu dźwięków stworzona przez austriackiego kompozytora Arnolda Schönberga w latach 20. XX w.
R1JfxGwymUWeX
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj tytuły utworów do nazwisk polskich kompozytorów związanych z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, którzy je stworzyli. Divertimento na flet, obój, klarnet i fagot Możliwe odpowiedzi: 1. Tadeusz Baird, 2. Kazimierz Serocki, 3. Jerzy Kornowicz, 4. Tadeusz Wielecki Suita preludiów na fortepian Możliwe odpowiedzi: 1. Tadeusz Baird, 2. Kazimierz Serocki, 3. Jerzy Kornowicz, 4. Tadeusz Wielecki Liczne odnogi rozgałęzionych splotów Możliwe odpowiedzi: 1. Tadeusz Baird, 2. Kazimierz Serocki, 3. Jerzy Kornowicz, 4. Tadeusz Wielecki Milczenie dźwięków – w stronę Sz. E. Możliwe odpowiedzi: 1. Tadeusz Baird, 2. Kazimierz Serocki, 3. Jerzy Kornowicz, 4. Tadeusz Wielecki
Przyporządkuj tytuły utworów do nazwisk polskich kompozytorów związanych z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, którzy je stworzyli. Divertimento na flet, obój, klarnet i fagot Możliwe odpowiedzi: 1. Tadeusz Baird, 2. Kazimierz Serocki, 3. Jerzy Kornowicz, 4. Tadeusz Wielecki Suita preludiów na fortepian Możliwe odpowiedzi: 1. Tadeusz Baird, 2. Kazimierz Serocki, 3. Jerzy Kornowicz, 4. Tadeusz Wielecki Liczne odnogi rozgałęzionych splotów Możliwe odpowiedzi: 1. Tadeusz Baird, 2. Kazimierz Serocki, 3. Jerzy Kornowicz, 4. Tadeusz Wielecki Milczenie dźwięków – w stronę Sz. E. Możliwe odpowiedzi: 1. Tadeusz Baird, 2. Kazimierz Serocki, 3. Jerzy Kornowicz, 4. Tadeusz Wielecki
Przyporządkuj tytuły utworów do nazwisk polskich kompozytorów związanych z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, którzy je stworzyli.
Tadeusz Wielecki, Kazimierz Serocki, Jerzy Kornowicz, Tadeusz Baird
Divertimento na flet, obój, klarnet i fagot
Suita preludiów na fortepian
Liczne odnogi rozgałęzionych splotów
Milczenie dźwięków – w stronę Sz. E.
R1HULS94vvz63
Ćwiczenie 4
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień odbywa się w wielu instytucjach artystycznych w Warszawie, wskaż w których. Możliwe odpowiedzi: 1. Filharmonia Narodowa, 2. Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, 3. Budynek Polskiego Radia
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień odbywa się w wielu instytucjach artystycznych w Warszawie, wskaż w których. Możliwe odpowiedzi: 1. Filharmonia Narodowa, 2. Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, 3. Budynek Polskiego Radia
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień odbywa się w wielu instytucjach artystycznych w Warszawie, zaznacz w których.
Filharmonia Narodowa
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Budynek Polskiego Radia
R1K9mFTiHNveP
Ćwiczenie 5
Podczas zajęć pojawiło się kilka pojęć, które warto zapamiętać. Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Aleatoryzm Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w sztuce XX w., charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji, poszukiwanie elementu novum, eksperymentowanie, 2. inaczej tape music, music for tape; muzyka przygotowana na taśmie magnetofonowej i odtwarzana z niej podczas koncertów. Obecnie taśma magnetofonowa jest zastępowana nośnikami cyfrowymi, ale nazwa ta nadal jest używana, 3. metoda komponowania zakładająca wykorzystanie elementu przypadku w trakcie aktu twórczego, również podczas wykonania utworu, 4. rozszerzenie instalacji artystycznej o element dźwiękowy – element czasu Awangarda Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w sztuce XX w., charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji, poszukiwanie elementu novum, eksperymentowanie, 2. inaczej tape music, music for tape; muzyka przygotowana na taśmie magnetofonowej i odtwarzana z niej podczas koncertów. Obecnie taśma magnetofonowa jest zastępowana nośnikami cyfrowymi, ale nazwa ta nadal jest używana, 3. metoda komponowania zakładająca wykorzystanie elementu przypadku w trakcie aktu twórczego, również podczas wykonania utworu, 4. rozszerzenie instalacji artystycznej o element dźwiękowy – element czasu Instalacja dźwiękowa Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w sztuce XX w., charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji, poszukiwanie elementu novum, eksperymentowanie, 2. inaczej tape music, music for tape; muzyka przygotowana na taśmie magnetofonowej i odtwarzana z niej podczas koncertów. Obecnie taśma magnetofonowa jest zastępowana nośnikami cyfrowymi, ale nazwa ta nadal jest używana, 3. metoda komponowania zakładająca wykorzystanie elementu przypadku w trakcie aktu twórczego, również podczas wykonania utworu, 4. rozszerzenie instalacji artystycznej o element dźwiękowy – element czasu Muzyka na taśmę Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w sztuce XX w., charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji, poszukiwanie elementu novum, eksperymentowanie, 2. inaczej tape music, music for tape; muzyka przygotowana na taśmie magnetofonowej i odtwarzana z niej podczas koncertów. Obecnie taśma magnetofonowa jest zastępowana nośnikami cyfrowymi, ale nazwa ta nadal jest używana, 3. metoda komponowania zakładająca wykorzystanie elementu przypadku w trakcie aktu twórczego, również podczas wykonania utworu, 4. rozszerzenie instalacji artystycznej o element dźwiękowy – element czasu
Podczas zajęć pojawiło się kilka pojęć, które warto zapamiętać. Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Aleatoryzm Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w sztuce XX w., charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji, poszukiwanie elementu novum, eksperymentowanie, 2. inaczej tape music, music for tape; muzyka przygotowana na taśmie magnetofonowej i odtwarzana z niej podczas koncertów. Obecnie taśma magnetofonowa jest zastępowana nośnikami cyfrowymi, ale nazwa ta nadal jest używana, 3. metoda komponowania zakładająca wykorzystanie elementu przypadku w trakcie aktu twórczego, również podczas wykonania utworu, 4. rozszerzenie instalacji artystycznej o element dźwiękowy – element czasu Awangarda Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w sztuce XX w., charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji, poszukiwanie elementu novum, eksperymentowanie, 2. inaczej tape music, music for tape; muzyka przygotowana na taśmie magnetofonowej i odtwarzana z niej podczas koncertów. Obecnie taśma magnetofonowa jest zastępowana nośnikami cyfrowymi, ale nazwa ta nadal jest używana, 3. metoda komponowania zakładająca wykorzystanie elementu przypadku w trakcie aktu twórczego, również podczas wykonania utworu, 4. rozszerzenie instalacji artystycznej o element dźwiękowy – element czasu Instalacja dźwiękowa Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w sztuce XX w., charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji, poszukiwanie elementu novum, eksperymentowanie, 2. inaczej tape music, music for tape; muzyka przygotowana na taśmie magnetofonowej i odtwarzana z niej podczas koncertów. Obecnie taśma magnetofonowa jest zastępowana nośnikami cyfrowymi, ale nazwa ta nadal jest używana, 3. metoda komponowania zakładająca wykorzystanie elementu przypadku w trakcie aktu twórczego, również podczas wykonania utworu, 4. rozszerzenie instalacji artystycznej o element dźwiękowy – element czasu Muzyka na taśmę Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w sztuce XX w., charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji, poszukiwanie elementu novum, eksperymentowanie, 2. inaczej tape music, music for tape; muzyka przygotowana na taśmie magnetofonowej i odtwarzana z niej podczas koncertów. Obecnie taśma magnetofonowa jest zastępowana nośnikami cyfrowymi, ale nazwa ta nadal jest używana, 3. metoda komponowania zakładająca wykorzystanie elementu przypadku w trakcie aktu twórczego, również podczas wykonania utworu, 4. rozszerzenie instalacji artystycznej o element dźwiękowy – element czasu
Podczas zajęć pojawiło się kilka pojęć, które warto zapamiętać. Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
inaczej <i>tape music, music for tape</i>; muzyka przygotowana na taśmie magnetofonowej i odtwarzana z niej podczas koncertów. Obecnie taśma magnetofonowa jest zastępowana nośnikami cyfrowymi, ale nazwa ta nadal jest używana, metoda komponowania zakładająca wykorzystanie elementu przypadku w trakcie aktu twórczego, również podczas wykonania utworu, rozszerzenie instalacji artystycznej o element dźwiękowy – element czasu, kierunek w sztuce XX w., charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji, poszukiwanie elementu novum, eksperymentowanie
Aleatoryzm
Awangarda
Instalacja dźwiękowa
Muzyka na taśmę
R1FBcZK30VuXc
Ćwiczenie 6
Który z polskich kompozytorów wypowiedział następujące słowa o pierwszej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień? Pierwsza edycja WJ nie miała jeszcze tak zdecydowanie awangardowego oblicza, jakie otrzymała później. Nadrabiała straty okresu izolacji kulturowej. Dla celów propagandowych ukuto wówczas hasło o konfrontacji muzyki krajów demokracji ludowej z muzyką krajów zachodnich. Była to wygodna formuła, usprawiedliwiająca obecność w programach muzyki tzw. burżuazyjnej i często do niedawna zakazanej w Polsce, a w pierwszych latach festiwalu – także w krajach demokracji ludowej. To był jeden z powodów wielkiej atrakcyjności WJ dla gości z tych właśnie krajów: w Warszawie mieli jedyną okazję zetknięcia się z muzyką i muzykami z Zachodu. Możliwe odpowiedzi: 1. Krzysztof Penderecki, 2. Krzysztof Baculewski, 3. Tadeusz Wielecki
Który z polskich kompozytorów wypowiedział następujące słowa o pierwszej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień? Pierwsza edycja WJ nie miała jeszcze tak zdecydowanie awangardowego oblicza, jakie otrzymała później. Nadrabiała straty okresu izolacji kulturowej. Dla celów propagandowych ukuto wówczas hasło o konfrontacji muzyki krajów demokracji ludowej z muzyką krajów zachodnich. Była to wygodna formuła, usprawiedliwiająca obecność w programach muzyki tzw. burżuazyjnej i często do niedawna zakazanej w Polsce, a w pierwszych latach festiwalu – także w krajach demokracji ludowej. To był jeden z powodów wielkiej atrakcyjności WJ dla gości z tych właśnie krajów: w Warszawie mieli jedyną okazję zetknięcia się z muzyką i muzykami z Zachodu. Możliwe odpowiedzi: 1. Krzysztof Penderecki, 2. Krzysztof Baculewski, 3. Tadeusz Wielecki
Który z polskich kompozytorów wypowiedział następujące słowa o pierwszej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień? Pierwsza edycja WJ nie miała jeszcze tak zdecydowanie awangardowego oblicza, jakie otrzymała później. Nadrabiała straty okresu izolacji kulturowej. Dla celów propagandowych ukuto wówczas hasło o konfrontacji muzyki krajów demokracji ludowej z muzyką krajów zachodnich. Była to wygodna formuła, usprawiedliwiająca obecność w programach muzyki tzw. burżuazyjnej i często do niedawna zakazanej w Polsce, a w pierwszych latach festiwalu – także w krajach demokracji ludowej. To był jeden z powodów wielkiej atrakcyjności WJ dla gości z tych właśnie krajów: w Warszawie mieli jedyną okazję zetknięcia się z muzyką i muzykami z Zachodu.
Krzysztof Penderecki
Krzysztof Baculewski
Tadeusz Wielecki
Ric4oMnln09GC
Ćwiczenie 7
Jaki utwór został po raz pierwszy wykonany na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień? Możliwe odpowiedzi: 1. Les O randes oubliées Oliviera Messiaena, 2. Święto Wiosny Igora Strawińskiego, 3. Till Eulenspiegel Richarda Straussa
Jaki utwór został po raz pierwszy wykonany na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień? Możliwe odpowiedzi: 1. Les O randes oubliées Oliviera Messiaena, 2. Święto Wiosny Igora Strawińskiego, 3. Till Eulenspiegel Richarda Straussa
Jaki utwór został po raz pierwszy wykonany na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień?
Les O randes oubliées Oliviera Messiaena
Święto Wiosny Igora Strawińskiego
Till Eulenspiegel Richarda Straussa
Polecenie 1
Wyobraź sobie, że jesteś asystentem dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień i masz do zaplanowania jeden z koncertów festiwalowych. Zaplanuj najważniejsze kwestie związane z organizacją koncertu – m.in. dobór repertuaru, wykonawców oraz miejsca, w którym miałby odbyć się koncert.
RQcdzR4InAl4s
Wykonaj zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zgodnie z poleceniem.
Słownik pojęć
Aleatoryzm
Aleatoryzm
metoda komponowania zakładająca wykorzystanie elementu przypadku w trakcie aktu twórczego, również podczas wykonania utworu.
Awangarda
Awangarda
kierunek w sztuce XX w., charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji, poszukiwanie elementu novum, eksperymentowanie.
Dodekafonia
Dodekafonia
technika komponowania za pomocą dwunastu dźwięków stworzona przez austriackiego kompozytora Arnolda Schönberga w latach 20. XX w.
Instalacja dźwiękowa
Instalacja dźwiękowa
instalacja dźwiękowa Rozszerzenie instalacji artystycznej o element dźwiękowy – element czasu
Muzyka na taśmę
Muzyka na taśmę
inaczej tape music, music for tape; muzyka przygotowana na taśmie magnetofonowej i odtwarzana z niej podczas koncertów. Obecnie taśma magnetofonowa jest zastępowana nośnikami cyfrowymi, ale ta nazwa nadal jest używana.
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
RhLn6Hn6DuH1i
Utwór: Tadeusz Baird, „Divertimento”, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się tajemniczym charakterem.
R17qIIZDns55d
Utwór: Tadeusz Wielecki, „Liczne odnogi rozgałęzionych splotów”, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się przeraźliwym, tajemniczym charakterem.
R1YAHYtbixQmR
Utwór: Kazimierz Serocki, „Suita preludiów” na fortepian, część I (1956 rok), wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się przeraźliwym, tajemniczym charakterem.
R1Dzun7T4V1HW
Utwór: Les O randes oubliées (1930 rok) Wykonawca: Olivier Messiaen. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się groźnym, tajemniczym charakterem.