Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R4kLsy9d7n4sk
Obraz przedstawia wnętrze wysokiej sali pełnej obrazów na ścianach. W pomieszczeniu są zgromadzeni mężczyźni oraz kilka kobiet. Wszyscy są ubrani w eleganckie stroje, mają założone jasne peruki. Dominują kolorowe surduty oraz suknie. Mężczyźni mają założone białe rajstopy. Zgromadzeni ludzie siedzą na krzesłach w półokręgu. W środkowej części pomieszczenia stoi stolik, przy którym siedzą dwaj mężczyźni. Jeden z nich trzyma plik kartek.

Oświecenie: rozwiązania i stanowiska. Część pierwsza

Czytanie tragedii Voltaire'a w salonie Marie Thérèse Rodet Geoffrin.
Źródło: Anicet Charles Gabriel Lemonnier, domena publiczna.

Czy siłą filozofa może być dowcip? A czy satyra nie jest elementem politycznej walki? Wolter był najdowcipniejszym z myślicieli. Nienawidził fanatyzmu i obskurantyzmu. Obnażał absurdy rzeczywistości, ignorancję, anachronizm, nadużycia władzy. Wielki humanista, poeta, dramatopisarz, publicysta, niewątpliwie jedna z najciekawszych postaci epoki oświecenia. Wolter zasłynął swoimi bon mots, takimi jak: Wątpliwość nie jest przyjemnym stanem umysłu, lecz pewność jest śmiesznym.

Twoje cele
  • Poznasz barwną postać i poglądy Woltera.

  • Spróbujesz ocenić „metodę” filozoficzną Woltera i jej aktualność w czasach współczesnych.

  • Sprawdzisz, jaką koncepcję filozoficzną krytykuje Wolter, mówiąc o tym, że istnienie zła na świecie jest konieczne i dlaczego uważa, że wszystko jest znośne.

  • Znajdziesz różnice pomiędzy filozofią Kartezjusza i Woltera.