1
Show exercises:
1
Exercise 1

Match the following words with their translations.

Połącz poniższe wyrazy z ich tłumaczeniami.

RQGXrs0R9ULzh
źródło Możliwe odpowiedzi: 1. source, 2. catchy, 3. bias, 4. shocking, 5. facts, 6. headline fakty Możliwe odpowiedzi: 1. source, 2. catchy, 3. bias, 4. shocking, 5. facts, 6. headline stronniczość Możliwe odpowiedzi: 1. source, 2. catchy, 3. bias, 4. shocking, 5. facts, 6. headline nagłówek Możliwe odpowiedzi: 1. source, 2. catchy, 3. bias, 4. shocking, 5. facts, 6. headline chwytliwy Możliwe odpowiedzi: 1. source, 2. catchy, 3. bias, 4. shocking, 5. facts, 6. headline szokujący Możliwe odpowiedzi: 1. source, 2. catchy, 3. bias, 4. shocking, 5. facts, 6. headline
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Find the words listed below. Search up, down, forward, backward, and on the diagonal to find the hidden words.

Znajdź poniższe wyrazy. Możesz ich szukać pionowo, poziomo, od góry do dołu, od dołu do góry oraz na ukos.

RrvdxDc9afOwy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Study the situations and choose the correct answer.

Zapoznaj się ze zdaniami i wybierz prawidłowe odpowiedzi.

R8i2nEN2AyIV8
1. Zdjęcie twojego psa stało się popularne w mediach społecznościowych. Jak pochwalisz się koleżance? Możliwe odpowiedzi: 1. Can you believe everybody wants to have a famous dog on social media?, 2. My dog’s photo went viral. Can you believe it?, 3. The internet is crazy about dogs.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10k98tFC36o0
2. Koleżanka pyta cię o ulubione strony internetowe. Jak jej powiesz, że w wolnych chwilach czytasz portale plotkarskie? Możliwe odpowiedzi: 1. I like gossiping about my friends in my free time., 2. Celebrities gossip a lot in their free time., 3. I read celebrity gossip webpages in my free time.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RDH0NoxTOpdUB
3. Koleżanka pyta, jak można rozpoznać nieprawdziwe informacje w mediach społecznościowych. Co jej podpowiesz? Możliwe odpowiedzi: 1. You should always verify information and its source., 2. Don’t believe anything you read online. It’s all fake news!, 3. You should post catchy headlines and link the sources!
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RLnJ53aAfLtTb
4. Nie rozumiesz pojęcia nieprawdziwych informacji. Jak zapytasz nauczyciela, co to oznacza? Możliwe odpowiedzi: 1. Do you think it is fake news?, 2. What is this fake news about?, 3. What does fake news mean?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Complete the crossword. What is the hidden word?

Uzupełnij krzyżówkę. Jakie jest hasło?

RqnrMazkCyvYq
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Something that truly exists or happens, 2. When you believe that some people or ideas are better than others, 3. A sudden, strong, unpleasant feeling, 4. A famous or well-known person, 5. News or knowledge, 6. The title of an article or story printed in large letters at the top, 7. Last year my social media profile… viral and I got plenty of followers., 8. Rumours about personal life of other people
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Drag and drop the words below to form logical sentences.

Przeciągnij i upuść poniższe wyrażenia tak, żeby utworzyć logiczne zdania.

Ra5M9HgKpLl1p
Tom,
I’ve just had the greatest lesson ever. It was about fake news. Do you know we should     1. 1. goes, 2. biased, 3. headlines, 4. verify, 5. attention     information we share because we often read only catchy     2. 1. goes, 2. biased, 3. headlines, 4. verify, 5. attention     and share fake news? That was totally new information for me. Do you know that over 65% of what     3. 1. goes, 2. biased, 3. headlines, 4. verify, 5. attention     viral on social media is fake news? It made me think. There are people who want to grab our     4. 1. goes, 2. biased, 3. headlines, 4. verify, 5. attention     and promote     5. 1. goes, 2. biased, 3. headlines, 4. verify, 5. attention     opinions. That is a very interesting topic. Why don’t we discuss it at our meeting next week? See you!
Tomek
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Study the sentences below and choose the correct words.

Zapoznaj się z poniższymi zdaniami i wybierz odpowiednie wyrazy.

RYsQNFdROtJZb
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 6

Study the text about fake news and fill in the gaps with the missing information.

Zapoznaj się z tekstem o fałszywych informacjach i uzupełnij luki.

Ra1lgLEnOAXvI
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 6

Familiarise yourself with the podcast about fake news and fill in the gaps with the missing information.

Zapoznaj się z tekstem o fałszywych informacjach i uzupełnij luki.

R1Wpm51ENMFOa
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite
R1QIa57iZL7Zz
1. Headlines on social media may be:     Tu uzupełnij,     funny, scary. 2. People gossip about     Tu uzupełnij     people and celebrities. 3. We should always check the     Tu uzupełnij     of the information that we read.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Answer the questions in 1‑2 sentences. 

Odpowiedz na pytania jednym lub dwoma zdaniami. 

  1. What is fake news?

  2. Where can you find fake news?

  3. Why do you think teenagers believe fake news?

R1GCau4T3dJ4a
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

Your English friend Tom read a post on social media that there are small dragons in Poland. Write an email to him in which you:

  • explain what fake news is;

  • inform him how to check whether the news is real or fake;

  • mention a fake news story you came across.

Sign your name as XYZ.

Your answer should be between 50‑120 words.

Tomek, twój przyjaciel z Anglii, przeczytał w mediach społecznościowych post o tym, że w Polsce występują małe smoki. Napisz do niego e‑mail, a w nim:

  • wyjaśnij, czym są fałszywe informacje;

  • objaśnij, w jaki sposób sprawdzić, czy dana wiadomość jest prawdziwa, czy fałszywa;

  • wspomnij fałszywą informację, na którą się niedawno natknąłeś/natknęłaś.

Twoja wypowiedź powinna składać się z 50‑120 wyrazów.

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

RHxOOXUuD1GaC
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.