Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z wykładem prof. Andrzeja Chwalby na temat nauki w XIX w. i wykonaj kolejne polecenia.
Wyjaśnij, na czym polegała rewolucja mentalna epoki oświecenia.
Opisz rolę uczonych w wieku XIX.
Opisz okoliczności powstania pierwszych uczelni technicznych.
Scharakteryzuj znaczenie myśli Darwina dla nauki oraz dla kultury masowej.
Przedstaw zmiany, jakie zaszły w XIX wieku w funkcjonowaniu uniwersytetów, w porównaniu do czasów wcześniejszych.
Odwołując się do dziejów techniki i medycyny, ustosunkuj się do tezy Comte’a, że zadaniem nauki jest uczynienie życia ludzkiego lżejszym.
Przedstaw główne założenia filozofii pozytywistycznej.
Wśród stwierdzeń podanych w tabeli rozpoznaj prawdziwe i fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Filozofia pozytywistyczna postulowała pozytywne nastawienie do użycia nauce osiągnięć metafizyki i teologii. | □ | □ |
Karol Darwin był zwolennikiem kreacjonizmu. | □ | □ |
Pierwsza elektrownia powstała w Wielkiej Brytanii. | □ | □ |
Humphry Davy przyczynił się do rozwoju chemii. | □ | □ |
Jöns Berzelius przyczynił się do rozwoju chemii. | □ | □ |
Michael Faraday zbudował pierwszy silnik elektryczny. | □ | □ |
Samuel Morse prowadził badania nad promieniotwórczością. | □ | □ |
Do osiągnięć dopasuj postaci związane z nimi.
Ernst Werner von Siemens, Alexander Graham Bell, Karol Darwin, Justus Liebig, Thomas Alva Edison, Ludwik Pasteur, August Comte
Skonstruowanie telefonu | |
Skonstruowanie fonografu | |
Skonstruowanie lokomotywy elektrycznej | |
Opracowanie szczepionki przeciw wściekliźnie | |
Stworzenie terminu "socjologia" i filozofii pozytywnej | |
Badania nad nawożeniem roślin | |
Opracowanie teorii ewolucji gatunków |