E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizowanie utrzymania stanu technicznego obiektów budowlanych zakładu przeróbczego

Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych - Technik przeróbki kopalin stałych 311706

bg‑gold

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z jedenastu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Ro5SL0cVIxFE9
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R1Bry4pYrParJ
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

We wprowadzeniu, na górze strony, znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na zdjęcie prezentujące temat danego zasobu.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: film instruktażowy - tutorial, sekwencje filmowe, schemat interaktywny i dokumentacja interaktywna.

Film instruktażowy

Film instruktażowyDTQl0R7pTFilm instruktażowy - tutorial omawia kolejne czynności wykonywane w ramach procedury prowadzenia dokumentacji stanu technicznego obiektów budowlanych, strukturę książki obiektów budowlanych oraz zasady jej prowadzenia.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

R16S0IVYn3zLP
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

Ri0mVMMThhwat
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1b1Lr1BMKyeZ
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1JOlTkoAXOIt
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RcCEkOiw8jJ1J
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

RLVSaQUeols9A
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RTk9H5ctBrFFT
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R1GeX0DO8KVyG
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R78WKAZbaEL7O
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Sekwencje filmowe

Sekwencje filmoweDWUJwDqqBSekwencje filmowe składają się z dwóch części i omawiają akty prawne i wytyczne określające zasady utrzymania sprawności technicznej obiektów budowlanych,a także sposób oceny stanu technicznego obiektów budowlanych zakładu przeróbczego.

Aby odtworzyć sekwecnję filmową, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

R16S0IVYn3zLP
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

Ri0mVMMThhwat
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1b1Lr1BMKyeZ
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1JOlTkoAXOIt
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RcCEkOiw8jJ1J
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

RLVSaQUeols9A
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RTk9H5ctBrFFT
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R1GeX0DO8KVyG
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R78WKAZbaEL7O
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do sekwencji filmowych dołączone są ćwiczenia aktywizujące - umieszczone są one poniżej sekwencji:

RUS9UyZmoSy3H
Widok pytań aktywizujących pod sekwencją filmową
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Możesz skorzystać z interkatywnego spisu treści w celu nawigacji pomiędzy sekwencjami filmowymi. Pod każdą sekwencją znajduje się przycisk powrotu do spisu treści.

Schemat interaktywny

Schemat interaktywnyDZXQM1X80Schemat interaktywny składa się wielu z interaktywnych elementów. Za pomocą strzałek znajdujących się po bokach schematu można przeglądać wcześniejszy lub kolejny schemat.

RPXKmfB8PSjDc
Przykładowy wygląd schematu interaktywnego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając w ikonkę „i” można wyświetlić podpowiedź, jak posługiwać się schematem:

RN6DhHjoA5nZs
Widok ikony, która wyświetla podpowiedź w schemacie interaktywnym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Należy klikać pojawiające się elementy, by wyświetlić kolejny element na schemacie.

Gdy wyświetlony został cały schemat, należy użyć strzałki znajdującej się u dołu po prawej stronie - wówczas wyświetlony zostanie schemat kolejny. Tak samo można użyć strzałki w lewym dolnym rogu, aby się przenieść do poprzedniego schematu.

Możesz także skorzystać z menu po lewej stronie i wybrać schemat, który Cię interesuje klikając jego tytuł.

Niektóre opisy są automatycznie czytane po kliknięciu w dany element schematu.

Dodatkowe materiały umieszczone są w formie galerii pod schematem interaktywnym i można je przewijać, używając strzałek po bokach:

R1ULO52jarerW
Widok materiału multimedialnego załączonego do schematu interaktywnego
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na zdjęciu przedstawiono przykłądowy materiał dodatkowy znajdujący się w galerii pod schatem interaktywnym. Na przykładowum zdjęciu przedstawiono w formie tabeli wymagane uprawnienia oraz typ kontroli jaki jest wykonywany. Po obu stronach zdjęcia widć strzałki, których groty skierowane są na zewnatrz. Strzałki wykorzystywane są do nagiwonia pomiędzy materiałami. Przykładowy materiał dodatkowy ze zdjęcia przedstawiono poniżej.

Typ kontroli

Kiedy

Wymagane uprawnienia

Kontrole wynikające z przepisów przeciwpożarowych:(wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 roku w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów.)

  1. Przegląd techniczny i konserwacja urządzeń przeciwpożarowych.

  2. Próba ciśnieniowa węży hydrantowych przeciwpożarowych.

  3. Przegląd i konserwacja hydrantów zewnętrznych przeciwpożarowych.

  4. Czyszczenie przewodów dymowych, spalinowych i wentylacyjnych.

  1. w okresach ustalonych przez producenta, nie rzadziej jednak niż raz do roku,

  2. raz na 5 lat,

  3. w okresach ustalonych przez producenta, nie rzadziej jednak niż raz do roku,

  • dymowe i spalinowe – od palenisk zakładów zbiorowego żywienia i usług gastronomicznych – co najmniej raz w miesiącu jeżeli przepisy miejscowe nie stanowią inaczej:

  • dymowe i spalinowe – od palenisk opalanych paliwem stałym innym niż jak powyżej – co najmniej raz na trzy miesiące

  • dymowe i spalinowe – od palenisk opalanych paliwem płynnym i gazowym niewymienione powyżej – co najmniej raz na 6 miesięcy

  • przewody wentylacyjne dla obiektów jak powyżej – co najmniej raz w roku, jeżeli większa częstotliwość nie wynika z warunków użytkowania.

  1. specjalista posiadający odpowiednią wiedzę i kompetencję w zakresie urządzeń, które konserwuje

  2. specjalista posiadający odpowiednią wiedzę i kompetencję w zakresie urządzeń, które konserwuje

  3. specjalista posiadający odpowiednią wiedzę i kompetencję w zakresie urządzeń, które konserwuje

  4. (wspólnie dla wszystkich trzech) – kwalifikacje kominiarskie

Dokumentacja interaktywna

Dokumentacja interaktywnaD1BaRrxVmDokumentacja interaktywna składa się z trzech protokołów: rocznego/półrocznego, pięcioletniego i po klęsce. Aby wybrać rodzaj kontroli, należy skorzystać z panelu bocznego po lewej stronie dokumentacji interaktywnej. Po wyborze rodzaju kontroli można wybrać etapy, czyli pusty wzór dokumentu, przykład do wypełnienia bądź wypełniony poprawnie protokół.

Aby rozpocząć pracę z dokumentacją interaktywną, nalezy użyć przycisku Rozpocznij.

R1eBZRkzt5SxY
Przykładowy wygląd dokumentacji interaktywnej
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja obsługi znajduje się także w zakładce bezpośrednio nad dokumentacją. Masz również możliwość odsłuchania instrukcji.

W protokole do wypełnienia naciskając przycisk OPIS pojawi się okno, w którym zamieszczony jest tekst na podstawie którego należy uzupełnić dokumentację. Pod ikonkami lupek kryją się podpowiedzi. Klikając pole do wypełnienia pojawi się lista z której należy wybrać poprawną odpowiedź. Po wypełnieniu całej strony naciśnij przycisk SPRAWDŹ w celu sprawdzenia poprawności uzupełnienia tej strony protokołu. W przypadku poprawnego uzupełnienia onok danego pola pojawi się zielonu znaczek. W przypadku błędnego pojawi się czerwony znaczek.

RTzeZkhiLabEF
Przykładowy widok strony do wypełnienia
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD15s14hVJInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

R1bdxq66U7Y8s
Widok zwiniętych zakładek z ćwiczeniami
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RrOiK9eWzMDK0
Przykładowy widok zadania
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.

R1bwEgN1fsxlL
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

Krzyżówka

Jeśli w interaktywnych materiałach sprawdzających występuje krzyżówka, może się zdarzyć, że hasło składa się z więcej niż jednego słowa. W takim wypadku należy wpisać wyrazy w ciągu, bez stosowania spacji.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDXxWF0921Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

R3NKCVEOszmDB
Wyszukiwarka pojęć znajdujących się w słowniku
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

RmUD1cG0C656S
Widok przykładowego hasła ze słownika
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaD9rn0SFYXPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o kwalifikacjach, dla których materiał został przygotowany, a także o celach i efektach kształcenia, których realizację ma zapewnić. Posiada informację o strukturze e‑materiału, zawartości poszczególnych multimediów i powiązaniach między nimi oraz wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Zawarte są w nim również przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza nimi i podczas indywidualnej pracy z uczniem. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. W obrębie przewodnika można skorzystać z interaktywnego spisu treści. Za pomocą linków można przejść do wszystkich składowych e‑materiału.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDHVcxjyb9Przewodnik dla uczącego się Składa się z dwóch części. Pierwsza przedstawia strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Ponadto zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Druga część, to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału. W obrębie przewodnika można skorzystać z interaktywnego spisu treści. Za pomocą linków można przejść do wszystkich składowych e‑materiału.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDqY3h9z3dNetografia i bibliografia to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, które ubogacają i rozszerzają wiedzę zawartą w e‑materiale. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej.
Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu.
Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.
Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści