Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R4kuUl7mUv6Lv
Ilustracja przedstawia trzy zdjęcia. Po lewej stronie widoczny jest mały, zamyślony chłopiec. Pośrodku jest twarz młodego mężczyzny. Po lewej stronie twarz starego mężczyzny.

August Comte. Część pierwsza: poglądy

Według Comte’a, myśl ludzką w trakcie rozwoju historycznego można podzielić na trzy fazy: teologiczną, metafizyczną i pozytywną. Francuski filozof fazy te porównuje do etapów życia człowieka: dzieciństwa, w którym człowiek jest teologiem; okresu młodzieńczego, w którym człowiek jest metafizykiem, i dojrzałości, kiedy nastaje czas myśli precyzyjnej (stadium pozytywne).
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Co jest zadaniem nauki? August Comte stwierdził, że szukanie praw rządzących zjawiskami. Filozofia szukała zawsze przyczyny, pierwszej zasady, istoty rzeczy. Nauka nie pyta dlaczego – pyta „jak”. Dąży do wiedzy pewnej i ścisłej. Opiera się tylko na faktach i tak staje się nauką pozytywną. Myślenie pozytywne znamionuje dojrzałą fazę rozwoju ludzkości. Jest to faza umysłu krytycznego, który badając dostępną rzeczywistość, zdobywa wiedzę użyteczną, pozwalająca na przewidywanie. Podejście naukowe stosował Comte także w odniesieniu do problematyki społecznej.

Twoje cele
  • Poznasz twórczość i poglądy Augusta Comte'a.

  • Scharakteryzujesz filozofię pozytywną i metodę pozytywną.

  • Przeanalizujesz, w jaki sposób system filozofii pozytywnej Comte'a miał otwierać drogę do stworzenia „nowej ludzkości”.