Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat myśli Augusta Comte'a, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
August Comte: Część druga: wpływy i recepcjaAugust Comte: Część druga: wpływy i recepcja
Pozytywizm. Auguste Comte: dziejowa misja naukiPozytywizm. Auguste Comte: dziejowa misja nauki
August Comte. Filozof i jego postawaAugust Comte. Filozof i jego postawa
Założenia pozytywizmu Comte'aZałożenia pozytywizmu Comte'a
Biografia
Najważniejsze dzieła
Comte, który był filozofem systematycznym, pragnął, by jego dzieła tworzyły zamkniętą całość. Jego tezy, jak sądził, miały wartość naukową, tzn. są weryfikowalne i nie podlegają zmianie.
W latach 1830‑1842 pisze sześciotomowe dzieło Cours de philosophie positive (Wykład filozofii pozytywnej). Nie było to jego pierwsze dzieło, bo już w 1822 r. napisał plan badań naukowych niezbędnych do reorganizacji społeczeństwa. Swoją ideę religii ludzkości Comte przedstawia w Rozprawie o duchu filozofii pozytywnej z 1844 r. i w Rozprawie o całokształcie pozytywizmu (1848). W dziełach tych Ludzkość zastępuje ideę Boga. W latach 1851‑1854 publikuje czterotomowy Système de politique positive (System pozytywnej polityki), a w 1852 r. Catéchisme positiviste (Katechizm pozytywistyczny). Pracuje nad stworzeniem syntezy naukowych dociekań z myśleniem religijnym. W 1856 r. rozpoczął pracę nad dziełem Synteza subiektywna, czyli powszechny system pojęć właściwych dla normalnego stanu ludzkości – udało mu się napisać tylko pierwszy tom.
Poglądy
Słownik
(fr. fétiche) skłonność do otaczania przedmiotów i zjawisk irracjonalnym kultem
wiedza prawdziwa, system, w którym wszystkie zjawiska świata zostały potraktowane z tego samego punktu widzenia; system, w którym panuje jedna metoda badawcza – metoda pozytywna
metoda oparta na faktach, wyklucza szukania przyczyn pierwszych, programowo nie wychodzi poza fakty poddając je obserwacji i opisowi; przedstawia stosunki między faktami; fakty powinno się rozpatrywać z „całościowego punktu widzenia”, to znaczy powinien być rozpatrywany w związku z większą całością
(gr. mónos – jedyny; theós – bóg) jedynobóstwo, wiara w jednego Boga
(gr. polýs – liczny, wiele'; théos – bóg) wielobóstwo, forma religii uznająca istnienie wielu bogów
przeciwstawia się temu, co absolutne – względny; pewny, ścisły i precyzyjny; obiektywny; użyteczny; organiczny i realny; konstruktywny
ma zdolność przewidywania, ponieważ jest realna, pewna i użyteczna