Planowanie i budowanie parkuru
ROL.01. Jeździectwo i trening koni – jeździec 516408
ROL.01. Jeździectwo i trening koni – technik hodowca koni 314203
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: grafika interaktywna, program ćwiczeniowy do projektowania, wycieczka wirtualnaMateriały multimedialne: grafika interaktywna, program ćwiczeniowy do projektowania, wycieczka wirtualna
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
Grafika interaktywna
E‑materiał posiada jedną grafikę interaktywnągrafikę interaktywną. W przypadku większej liczby grafik dla łatwiejszego nawigowania na początku umieszczony jest spis treści.
Użytkowanie grafik jest takie samo. Każda z grafik składa się z obrazka, na którym umieszczone są znaczniki.

Po kliknięciu na znacznik z prawej strony grafiki wyświetla się opis.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na grafice. Po kliknięciu na jeden z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.

W oknach otwierających się po kliknięciu danego znacznika znajdują się, poza informacjami tekstowymi, nagrania audio dostępne w odtwarzaczu. Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu, pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia, oraz informacja o całkowitej długości nagrania. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku oraz pasek, na którym można ustawić odpowiedni poziom głośności.

Aby włączyć nagranie, należy kliknąć przycisk play.

Aby zatrzymać nagranie, należy kliknąć przycisk stop.

Informacja o czasie trwania danego nagrania znajduje się w pasku nagrania.

Do regulowania głośności odtwarzacza służy specjalny przycisk oznaczony poniższą ikoną:

Wycieczka wirtualna
Wycieczka wirtualna Organizacja parkuru w ośrodku sportowymWycieczka wirtualna Organizacja parkuru w ośrodku sportowym pozwala nam „spacerować” po Ośrodku Szkolenia Olimpijskiego, a konkretnie Gminnym Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zakrzowie. Dzięki umieszczonej tam panoramie 360 stopni przenosimy się do wirtualnego świata będącego komputerową wersją świata rzeczywistego. Możemy poznawać określoną przestrzeń, w której realizowane są dane czynności i zadania zawodowe.
Wycieczkę wirtualną uruchamiamy, naciskając przycisk play znajdujący się pośrodku ekranu startowego.


W prawym dolnym rogu ekranu startowego znajduje się ikona (dwie strzałki) umożliwiająca przejście do trybu pełnoekranowego. Z trybu pełnoekranowego można wyjść, klikając w przycisk „X” widoczny w prawym górnym rogu ekranu.


Wycieczka wirtualna umożliwia m.in. obserwację określonej przestrzeni i obiektów z zewnątrz oraz przemieszczanie się po obiekcie i dokładne oglądanie poszczególnych elementów poprzez „przybliżanie się” do nich za pomocą kółka myszy. Aby rozglądać się po obiekcie (w tym przypadku po Gminnym Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zakrzowie), korzystamy z kursora myszki, przesuwając się w prawo lub w lewo (ewentualnie w górę lub w dół), klikając i przytrzymując lewy przycisk myszy. Znajdujące się na panoramie punkty z literą „i” pozwalają dokładniej zapoznać się z konkretnym miejscem, przedmiotem, czynnością itp. Po kliknięciu w punkt z literą „i” pojawia się informacja tekstowa oraz wybrane miejsce się przybliża.



Użytkownik po naciśnięciu punktu z literą „i” zostaje przekierowany do osobnej planszy z fotografią danego miejsca oraz informacją na jego temat. Aby zamknąć planszę i powrócić do planszy głównej, należy kliknąć znak „X” widoczny w prawym górnym rogu.

Prezentowany obiekt (panoramę) użytkownik ogląda, klikając na ikonę umożliwiającą obrót w danym miejscu o 360 stopni. Natomiast pojawiający się w wybranych miejscach piktogram stóp pozwala na dalszą wędrówkę – „przejście” do kolejnej panoramy. Przykładem jest poniższa ilustracja pozwalająca użytkownikowi na wirtualne przemieszczanie się między fragmentami toru.

Po kliknięciu w piktogram stóp użytkownik zostanie przeniesiony do kolejnej panoramy. Podobnie jak wcześniej znajdują się tu punkty z literą „i” prowadzące do wybranych miejsc, przedmiotów oraz punktów panoramy.
W niektórych wycieczkach wirtualnych u dołu ekranu występuje panel pomagający w obsłudze wycieczki.

plus i minus – przybliżanie i oddalanie widoku
okrąg ze strzałek – automatyczne obracanie kamery
trzy kropki – rozwijanie/zamykanie menu dostępnych etapów spaceru
przyciski obok – zmiana sposobu wyświetlania panoramy
Program ćwiczeniowy do projektowania
Program ćwiczeniowy do projektowania Budowanie parkuruProgram ćwiczeniowy do projektowania Budowanie parkuru zawiera polecenie w formie pisemnej, jak również w formie audio. Dla wygody korzystania z programu ćwiczeniowego należy kliknąć ikonę trybu pełnoekranowego znajdującą się w prawym górnym rogu ekranu.

Poniżej górnej belki znajduje się przycisk „Polecenie”, po kliknięciu na niego pojawia się opis kolejnych kroków do wykonania. Aby zamknąć polecenie i wrócić do programu, należy kliknąć krzyżyk w prawym górnym rogu okna z poleceniem.
W menu po lewej stronie znajdują się przyciski umożliwiające dodanie różnych przeszkód podczas budowania parkuru (np. koperta, mur). Użytkownik w dowolnej kolejności może wybrać jedną z nich. Po kliknięciu na któryś z przycisków może ustawić na ekranie głównym przeszkodę w odpowiednim miejscu, dopasowując je do zadania określonego w poleceniu.
Na dolnym pasku ekranu znajdują się ikony umożliwiające zapoznanie się z działaniem programu („Instrukcja”) oraz zapisanie postępów pracy i pobranie pliku („Pobierz listę kroków”). W programie ćwiczeniowym znajduje się również ikona bazy wiedzy. Po najechaniu myszką na ikonę pokazują się podpowiedzi dotyczące funkcjonalności danej ikony.

W omawianym dolnym pasku ekranu znajdują się także ikony, które umożliwiają: zapisanie całej swojej pracy („Zapisz efekty pracy”), wykonanie zrzutu ekranu („Zrzut ekranu”) oraz ponowne wykonanie ćwiczenia („Spróbuj ponownie”). Po wykonaniu zadania i kliknięciu przycisku „Sprawdź”, niezależnie od uzyskanego wyniku, pojawi się informacja zwrotna.
W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:
Tab – poruszanie się do przodu po elementach,
Shift + Tab – poruszanie się do tyłu po elementach,
spacja – podnoszenie i upuszczanie elementów,
Escape – anulowanie przeciągania,
strzałki – przenoszenie elementów do sąsiadujących stref upuszczania.
Szczegółowa instrukcja wyjaśniająca sposób korzystania z programu ćwiczeniowego znajduje się bezpośrednio przy tym materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby poprawnie rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑zasobu
SłownikSłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.
W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści