Lesson plan (Polish)
Tytuł: Porozmawiajmy o antyku. Lekcja powtórzeniowa
Scenariusz opracowany przez: Barbara Kazimierczak
Grupa docelowa:
Uczniowie klasy I liceum lub technikum.
Podstawa programowa
Stara podstawa programowa
Zakres podstawowy
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
5) wyróżnia argumenty, kluczowe pojęcia i twierdzenia w tekście argumentacyjnym, dokonuje jego logicznego streszczenia.
2. Samokształcenie i docieranie do informacji. Uczeń:
1) szuka literatury przydatnej do opracowania różnych zagadnień; selekcjonuje ją według wskazanych kryteriów (w zasobach bibliotecznych korzysta zarówno z tradycyjnego księgozbioru, jak i z zapisów multimedialnych i elektronicznych, w tym Internetu).
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) przygotowuje wypowiedź (...);
3) tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i retoryki (...);
4) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu (w tym także tempo mowy i donośność głosu);
5) wykonuje różne działania na tekście cudzym (np. streszcza, parafrazuje, sporządza konspekt, cytuje).
2. Świadomość językowa. Uczeń:
1) operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (...).
Zakres rozszerzony
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
2) twórczo wykorzystuje wypowiedzi krytycznoliterackie i teoretycznoliterackie (np. recenzja, szkic, artykuł, esej).
Nowa podstawa programowa
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych.
III. Tworzenie wypowiedzi
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
3) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji.
IV. Samokształcenie. Uczeń:
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
4. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń posiada podstawową wiedzę na temat kultury, literatury i filozofii epoki starożytnej.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
porozumiewanie się w języku ojczystym;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
identyfikuje dzieje kultury antyku i historię literatury starożytnej jako proces;
podaje ramy czasowe antyku;
wyjaśnia znaczenie pojęć: starożytność i antyk;
opracowuje informacje na temat kultury antyku;
charakteryzuje elementy kultury greckiej i rzymskiej, które wywarły wpływ na współczesne cywilizacje.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z lekcji „When and where did the antique start?”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Uczniowie dzielą się na pięć grup. Każdy zespół ma za zadanie przygotowanie streszczenia jednej z lekcji, której dotyczy lekcja powtórzeniowa, w atrakcyjnej dla uczniów formie, np. wiersza czy piosenki w stylu rap lub hip‑hop. Po wyznaczonym czasie grupy prezentują swoje streszczenia na forum klasy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Praca domowa
Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
starożytność
cesarstwo
kolonizacja
demokracja
akwedukt
Bliski Wschód
plemię
mitologia
dziedzictwo
wierzenia
zubożenie
Półwysep Peloponeski
filozofia
cynizm
epikureizm
stoicyzm
nauka
hedonizm
umiar
sztuka antyczna
rzeźba antyczna
architektura antyczna
świątynia
kolumnada
kariatyda
styl dorycki
styl joński
styl koryncki
kanon, norma
dekoracja
harmonia
jasność
porządek
symetria
nimfa
satyr
kult
sanktuarium
appoliński
dionizyjski
Teksty i nagrania
Let's talk about the ancient culture. Repeating lesson
Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5