Zakres uszkodzeń w układach automatyki przemysłowej
ELM.04. Eksploatacja układów automatyki przemysłowej – Technik automatyk 311909
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik automatykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik automatyk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik automatyk 311909. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywanie czynności związanych z diagnostyką i naprawą układów automatyki przemysłowej.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
ELM.04.4. Diagnostyka i naprawa układów automatyki przemysłowej:
Uczeń:
ELM.04.4.2. ocenia stan techniczny układów automatyki przemysłowej na podstawie wykonanych pomiarów i wytycznych zawartych w dokumentacji technicznej,
ELM.04.4.3. lokalizuje uszkodzenia w układach automatyki przemysłowej,
ELM.04.4.4. określa rodzaj i zakres napraw układów automatyki przemysłowej,
ELM.04.4.6. dobiera podzespoły do napraw układów automatyki przemysłowej,
ELM.04.4.8. sprawdza poprawność działania układów automatyki przemysłowej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Rodzaje uszkodzeń wystepujące w układach automatyki przemysłowej”„Rodzaje uszkodzeń wystepujące w układach automatyki przemysłowej” to film‑tutorial, który prezentuje obsługę i zastosowanie sprzętu (aparatura pomiarowa, czujniki, przetworniki, mierniki, wskaźniki, rejestratory, zawory) wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych. Zasób „Skutki uszkodzeń w układach autmatyki przemysłowej”„Skutki uszkodzeń w układach autmatyki przemysłowej” to galeria zdjęć mająca na celu przedstawienie pojedynczych uszkodzonych układów automatyki przemysłowej: urządzenia pomiarowe, czujniki, przetworniki, regulatory, elementy wykonawcze i nastawcze.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik automatyk
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z dziedziny automatyki.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Film instruktażowy (tutorial) „Rodzaje uszkodzeń wystepujące w układach automatyki przemysłowej”
Zajęcia rozpoczynają się od rozmowy kierowanej, której celem jest weryfikacja, czy uczniowie obejrzeli materiał filmowy, oraz usystematyzowanie zdobytej wiedzy. Nauczyciel podczas rozmowy może zadawać uczniom pytania, by sprawdzić ich wiedzę.
Galeria zdjęć „Skutki uszkodzeń w układach autmatyki przemysłowej”
Praca indywidualna i całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z zawartością animacji i przygotowują po dwa pytania do ogólnoklasowego quizu na temat skutków uszkodzeń w układach automatyki przemysłowej. Propozycje są zbierane do urny i weryfikowane przez chętną/wybraną osobę w celu usunięcia powtarzających się pytań. Ustalane są reguły gry:
obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”;
za każdą poprawną odpowiedź uczestnik otrzymuje 2 punkty;
za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt;
punktację zliczają trzy osoby wybrane do komisji skrutacyjnej.
Rozpoczyna się quiz: chętna/wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Gra kończy się po wyznaczonym czasie lub po wyczerpaniu puli pytań. Osoby, które otrzymały największą liczbę punktów, mogą zostać nagrodzone ocenami za aktywność.
Praca uczniów przed zajęciami
Film instruktażowy (tutorial) „Rodzaje uszkodzeń wystepujące w układach automatyki przemysłowej”
Praca indywidualna
Przed planowanymi zajęciami uczniowie zapoznają się z filmem instruktażowym w e‑materiale: Rodzaje uszkodzeń występujące w układach automatyki przemysłowej. Ich zadaniem jest opracowanie poszczególnych zakresów uszkodzeń w formie tabeli. Uczniowie przynoszą opracowane przez siebie tabele na zajęcia.
Galeria zdjęć „Skutki uszkodzeń w układach autmatyki przemysłowej”
Praca w parach
Uczniowie, pracując w parach, analizują pojedyncze uszkodzone układy automatyki przemysłowej: urządzenia pomiarowe, czujniki, przetworniki, regulatory, elementy wykonawcze i nastawcze. Następnie wybrane pary omawiają elementy składowe wraz z potrzebnymi narzędziami na forum klasy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują przekazywane informacje i w razie potrzeby uzupełniają je.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel może np. polecić uczniom zapoznanie się w domu z multimedium nr 2, zawierającym pojedyncze uszkodzone układy automatyki przemysłowej: urządzenia pomiarowe, czujniki, przetworniki, regulatory, elementy wykonawcze i nastawcze. Może dodatkowo poprosić uczniów o znalezienie informacji na temat maszyn uszkodzonych stosowanych w zawodzie automatyki przemysłowe, urządzeń do montażu i linii montażowych, urządzeń do transportu bliskiego, systemów paletyzujących, linii pakujących, pras, robotów. Uczniowie analizują zawarte w multimedium i znalezione informacje samodzielnie w domu. Chętne osoby mogą przygotować mapę myśli, którą udostępnią kolegom i koleżankom (np. w chmurze) lub przygotować prezentację, którą przedstawią na kolejnych zajęciach. Metoda lekcji odwróconej pozwoli uczniom przygotować się do zajęć, samodzielnie i we własnym tempie przyswoić informacje, które podczas lekcji będą mogli wykorzystać i rozwinąć.
Film instruktażowy (tutorial) „Rodzaje uszkodzeń wystepujące w układach automatyki przemysłowej”
Praca indywidualna
Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie PDF. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania/uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów, np.:
osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja i jedno zadanie) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
uczniowie, którzy szybciej opanują materiał, mogą pełnić funkcję konsultantów i pomagać osobom z trudnościami np. w konstruowaniu pytań o wyższym poziomie trudności;
jeśli zadaniem uczniów w pracy jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na uczniów, którzy mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas takim osobom przedstawić inną formę zadania – utworzenie na platformie ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

