R1DIHmVrCZoA3

Contrasts of Baroque

Oratorium Marianum, University of Wrocław
Source: domena publiczna.

Link to the lesson

You will learn
  • to explain the concept of contrastcontrastcontrast in baroque artbaroque artbaroque art;

  • to explain the concepts of pathospathospathos, theatricalisation, the sacredthe sacredthe sacred, the profanethe profanethe profane, asceticismasceticismasceticism, and joie de vivre;

  • to describe and interpret pieces of baroque art.

RUEQBembNYDLJ
Nagranie abstraktu

Baroque art was dominated by contrasts. Reality overlapped with appearances, the sacred with the profane, asceticism with joie de vivre, zealous religiosity with splendour and lavishnesslavishnesslavishness. The principles of the Counter‑Reformation influenced the themes, diversity and richness of forms. Commissioned by the Church and courts, artists employed pathos, theatricalisation and illusionism to create pieces that amazes with their size and strongly arouse the senses of the spectators. Conversely, in the Protestant Netherlands, art tended to be more intimate, and was meant to calm the emotions of the recipient. Expressive and symbolic light were particularly important, permeating paintings, animating sculptures, and highlighting the architecture.

Pathos and theatricalitytheatricalitytheatricality

Exercise 1

We will first focus on pathos and theatricality. Take a close look at the portrait of Louis XIV and name the elements that reflect those characteristics.

R1K9c4hp3mcfB
Source: Hyacinthe Rigaud, Portrait of Louis XIV, 1701, domena publiczna.
R1DMT5ALBpfWk
Ćwiczenie alternatywne: How can artists portrait king? Think about ways of depicting kings and queens and give some examples.
Exercise 2

Read the following text by Krystyna Secomska that describes the portrait of the so‑called Sun King. What did you miss? Name the qualities you did not notice the first time around. Describe the portrait again in terms of theatricality and pathos.

Malarstwo francuskie XVII wieku

Wizerunek „Króla Słońce” [...] przeszedł do historii jako symbol „Grand Siècle” i jako „emblemat monarchii francuskiej”. Rigaud ukazał w mocnym blasku imponującą postać monarchy (odzianego w gronostaje i ciemnoszafirowy płaszcz, zdobny w burbońskie lilie, na tle purpurowej zasłony) i jego postarzałą, nieco zmęczoną, obrzmiałą twarz; hieratyczna postawa nie jest pozbawiona kokieterii (efektowny układ dłoni i taneczne ustawienie nóg). Obraz Rigauda z barokową „oprawą scenograficzną” (kolumny i udrapowana kotara) stał się pierwowzorem ikonograficznym dla wielu portretów królewskich i książęcych po roku 1700. Liczne elementy baroku w stylu Rigauda – kaskady bezładnie gnących się fałd, ostentacyjne gesty, zaskakujące kontrasty materii i barw – zrównoważone zostały przez ostrość rysunku i zmysł obserwacji.

malarstwo Source: [w:] Krystyna Secomska, Malarstwo francuskie XVII wieku, Warszawa 1985, s. 118.

The sacred and the profane

R1NsSraOQ0Ri61
Exercise 3
Ćwiczenie alternatywne: Do you know the difference between "the sacred" and "the profane"? Explain it.
Exercise 4

Take a close look at Caravaggio’s “Crucifixion of St. Peter”. Why do you think that the sacred and the profane clash here? Compare you answer with the interpretation below the painting.

R1eFJ7LEuByDp
Source: Michelangelo Merisi da Caravaggio, Crucifixion of Saint Peter, 1600, domena publiczna.
R1LsUYaFER9Pa
Ćwiczenie alternatywne: Do you know any clashes of the sacred and the profane in art?
Lustro świata. Nowa historia sztuki

Caravaggio chciał zobaczyć, jak to będzie wyglądało, gdy trzech robotników uniesie dwie deski z przywiązanym do nich głową na dół starcem w przepasce na biodrach. Opłacił więc kilku ludzi z ulicy, aby zainscenizowali tę scenę w jego pracowni. Sam obserwował z bliska ich wysiłek i zarejestrował na płótnie układ ciał w tej zadziwiającej kompozycji niemal tak, jak zrobiłby to fotograf. Dzięki temu parafianie z kościoła S. Maria del Popolo, gdzie obraz wisi do dziś, spoglądają na wypięte w ich stronę pośladki robotnika i jego brudne stopy. [...] W zasadzie dzieło to spełniało oczekiwania kontrreformacyjnego Kościoła, przywołując wspomnienia o męczeństwie. Był jednak pewien problem – wierni w Rzymie znienawidzili ów obraz. Przedstawiciele parafian, nie życząc sobie oglądania w ich kościołach brudnych stóp robotników, którzy stali na ulicy, odrzucili wykonane przez Caravaggia obrazy ołtarzowe, zamówione przez jego przyjaciół z elity. Ci z kolei byli przekonani, że dokonali właściwego wyboru, widząc zachwyt, jaki prace tego malarza wywoływały wśród innych artystów. Ludzie ze świata sztuki kontra oburzona miejska publiczność – czyli pierwszy przedsmak klasycznego skandalu i nieporozumienia, jakie zagoszczą w sztuce XIX i XX wieku.

lustro Source: [w:] Julian Bell, Lustro świata. Nowa historia sztuki, tłum. Ewa Gorządek, Warszawa 2009, s. 226.
Exercise 5

Take a look at two paintings: “St. Paul the Hermit” by Jusepe de Ribera and “The Three Graces” by Peter Paul Rubens or listen to their descriptions. Explain why these pieces are good examples of contrast characteristic of baroque art. You can make use of the information below the paintings.

RDKivbkHwqinJ
Source: Jusepe de Ribera, Saint Paul the Hermit, 1638, domena publiczna.

Jusepe de Rivera was a painter who combined two schools of art in his works, Spanish and Italian. The former made him more inclined towards naturalistic forms, with deep zealous religiosity imbued with mysticism; the latter, to diversity of colors and strong contrasts of light and shadow (Caravaggio’s influence). In line with contemporary trends, Ribera’s paintings were realistic and religious in theme (mostly acts of atonement and torture). He depicted anchorites and martyrs, their bodies emaciated and deformed by pain, suffering and ascesis, marked by the passage of time. The art of Peter Paul Rubens is the polar opposite: this Flemish artist took delight in sensual, soft‑bodied, full‑figured personages, perceived as an apotheosis of vitality and joie de vivre.

R1Hm9nTJKO4RW
Source: Peter Paul Rubens, The Three Graces, 1630-1635, domena publiczna.
Siedem wieków malarstwa europejskiego

W sztuce Rubensa wszystkie cechy barokowe występują w komplecie [...]. Jesteśmy pewni, że to artysta naprawdę wielki, a równocześnie typowy reprezentant i współtwórca baroku, tak jak Rafael jest reprezentantem renesansu. Mamy u Rubensa i dynamizm, i witalność, i emocjonalizm, i teatralność, i retorykę, i panegiryzm, i emfazę, i namiętność, i gwałtowne ruchy, i grę światłocienia, i bujne kształty, i układy diagonalne, i „malarskość” koloru – słowem wszystkie elementy stylu, postawy i środków wyrazu, uznanych za charakterystyczne dla stylu barokowego. [...] Rubens był dzieckiem szczęścia. Posiadał wszystko: talent, zdrowie, urodę, sławę, powodzenie, kolejno dwie piękne, kochające żony, udane dzieci. Uznanie i podziw dla jego dzieł przetrwały wieki następne. Dopiero w naszym wieku XX estetyka sztuki Rubensa znajduje niekiedy przeciwników. Ale nawet ci, którzy Rubensa „nie lubią”, gdy staną przed jego najlepszymi płótnami, ulegają tej triumfalnej malarskości, tej wielkiej fanfarze optymizmu, nieznającej przeszkód i wahań swobodzie wypowiedzi.

siedem Source: [w:] Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1991, s. 230.
R1dURymVK6H1t
Exercise 6
Ćwiczenie alternatywne: Give an opposite concept for the following ideas: the sacred; asceticism; zealous religiosity; theatricalisation of life; arousing the senses.
Exercise 7

Analyze Caravaggio's painting Crucifixion of Saint Peter. Take notes on all the qualities of this piece that are characteristic of baroque art.

RV5kV2L4BU4hp
Ułóż trzy pytania quizowe odnoszące się do abstraktu i daj je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom.
Exercise 8

Hold a class discussion about the controversial nature of baroque art.

RbTVMbo88K7gn
Based on what you have learnt, prepare a question for your classmate to test their knowledge.
RO2CCcalyj7rI
Exercise 9
Ćwiczenie alternatywne: Listen to the abstract recording to review the material and new vocabulary. Then do the vocabulary exercise. Explain the meaning of following words: asceticism; baroque art; contrast; lavishness; pathos; the profane; the sacred; theatricality.

Keywords

baroque art, lavishness, theatricality, pathos, asceticism, the sacred, the profane, contrast

Glossary

asceticism
asceticism
R8H9Hxo8OJq77
Nagranie słówka: asceticism

asceza

baroque art
baroque art
R12oVtjTuxdzW
Nagranie słówka: baroque art

sztuka barokowa

contrast
contrast
RIYID0mi1p6vi
Nagranie słówka: contrast

kontrast

lavishness
lavishness
R1QWtk9nvr9wq
Nagranie słówka: lavishness

przepych

pathos
pathos
R13ym16qatIPK
Nagranie słówka: pathos

patos

the profane
the profane
R1TMVd92hS8Yc
Nagranie słówka: the profane

profanum

the sacred
the sacred
Re0VWNQOThvQp
Nagranie słówka: the sacred

sacrum

theatricality
theatricality
R1913tcNUEXqh
Nagranie słówka: theatricality

teatralność