E-materiały do kształcenia zawodowego

Kształcenie słuchu dla realizatorów dźwięku

AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych - Technik realizacji nagrań 352123

Rozpoznawanie modyfikacji i przekształceń dźwięków

GRA EDUKACYJNA

11
Instrukcja korzystania z gry
R9I3pQTTLZ3tv
Nagranie tożsame z treścią instrukcji korzystania z gry.

Gra edukacyjna: Rozpoznawanie modyfikacji i przekształceń dźwięków wymaga trybu pełnoekranowego. Aby przejść do tego trybu, należy kliknąć przycisk: „włącz tryb pełnoekranowy”.

R1BdzEXp57fOj
Widok na ekran startowy gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po włączeniu trybu pełnoekranowego pojawia się ekran początkowy gry z jej opisem.

R1YF7M2M54Bh8
Widok na ekran powitalny gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po przewinięciu opisu w dół możliwe jest przejście do gry. Aby to zrobić, należy kliknąć przycisk: „rozpocznij grę”.

RG0ZVSk6fK2OC
Widok na fragment ekranu z przyciskiem rozpoczęcia gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

W kolejnym oknie znajduje się menu wyboru kategorii. Aby rozpocząć rozwiązywanie zadań, należy wybrać jedną z kategorii i kliknąć przycisk „rozpocznij”.

RguUKhpS7gC2f
Widok na kategorie zadań do wyboru
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybraniu kategorii na ekranie wyświetli się menu wyboru poziomu trudności: poziom łatwy, średni i trudny”. Na początku dostępny jest tylko poziom łatwy, który można rozpocząć, klikając przycisk „rozpocznij”. Po zaliczeniu poziomu na minimum 80% punktów możliwe jest przejście do poziomu średniego. Aby przejść do poziomu trudnego, zadania z poziomu średniego również należy zdobyć minimum 80% punktów z poziomu średniego.

Ris3C3uvmO2t3
Widok na panel wyboru poziomu trudności
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy poziom zostanie wybrany, na ekranie wyświetlają się kolejne zadania do rozwiązania. Część zadań składa się z pytania i dwóch próbek dźwiękowych: próbki zmodyfikowanej i referencyjnej; a w niektórych zadaniach jest tylko jedna, zmodyfikowana próbka dźwiękowa.

W górnej części pojawiają się pliki dźwiękowe do odsłuchania. Każda próbka jest dostępna w osobnym odtwarzaczu. Aby odtworzyć próbkę, należy kliknąć przycisk odtwarzania znajdujący się po lewej stronie. Po prawej stronie widoczny jest czas trwania próbki oraz przycisk do ściszania/podgłaśniania dźwięku.

Pod plikami znajduje się audiodeskrypcja próbek dźwiękowych.

R15gy7MhrYS6r
Widok na przykładowe zadanie w grze
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod próbkami dźwiękowymi znajdują się odpowiedzi do wyboru. Wyboru odpowiedzi dokonuje się poprzez kliknięcie w odpowiednie pole odpowiedzi. Po wyborze należy kliknąć przycisk „zatwierdź odpowiedź”.

R15CbWQFm3wXd
Widok na odpowiedzi do wyboru i przycisk zatwierdzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku zaznaczenia poprawnej odpowiedzi pojawia się informacja zwrotna. Aby przejść do kolejnego pytania należy kliknąć przycisk „kontynuuj”.

R1G97sC7MvxzV
Widok na pozytywną informację zwrotną
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku zaznaczenia błędnej odpowiedzi pojawia się informacja zwrotna. Aby przejść do kolejnego pytania należy kliknąć przycisk „kontynuuj”.

R1JYckB79QJ7O
Widok na negatywną informację zwrotną
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu wszystkich zadań z danego poziomu trudności w wybranej kategorii pojawia się podsumowanie. Jeśli nie udało się zdobyć minimum 80% punktów, można zapisać wynik, klikając przycisk „zapisz wynik” lub powtórzyć poziom, klikając przycisk „powtórz poziom”. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie poziomu resetuje wynik uzyskany w ramach aktualnego poziomu i pozwala na poprawę wyniku.

RYX4SRN5bwODj
Widok na podsumowanie poziomu z negatywną informacją zwrotną
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu wszystkich zadań z danego poziomu trudności w wybranej kategorii pojawia się podsumowanie. Jeśli udało się zdobyć minimum 80% punktów, można zapisać wynik, klikając przycisk „zapisz wynik” lub powtórzyć poziom, klikając przycisk „powtórz poziom”. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie poziomu resetuje wynik uzyskany w ramach aktualnego poziomu i pozwala na poprawę wyniku.

R1X28VRDlE3YI
Widok na podsumowanie poziomu z pozytywną informacją zwrotną
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

W górnej części ekranu gry, po lewej stronie znajduje się pasek postępu. Po rozwiązaniu kolejnych zadań można monitorować poziom postępu w grze, ilość zdobytych punktów oraz odznak. Do zdobycia są trzy rodzaje odznak, które można zdobyć, rozwiązując zadania na poziomie trudnym i zaliczając wybraną kategorię na minimum 80%.

R1VsOekkSl3vC
Widok na pasek postępu gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po prawej stronie, w górnej części ekranu znajdują się interaktywne przyciski. Pomoc pozwala przejść do działu „Pytania i odpowiedzi”. Przycisk „zamknij grę” pozwala na wyjście z gry.

Ri7WL4zDX7VPj
Widok na przycisk pomocy i wyjścia z gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu przycisku „Pomoc”, na ekranie pojawia się okno „Pytania i odpowiedzi”. Opisane zostały tam zagadnienia z zakresu konwersji plików dźwiękowych.

RzF7MY2bTtzSz
Widok na okno pytań i odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli użytkownik musi przerwać grę, może z niej wyjść, a po powrocie kontynuować grę od miejsca, w którym się zatrzymał lub rozpocząć grę od nowa. Rozpoczęcie gry od nowa resetuje wszystkie poziomy i usuwa informacje o zaliczonych poziomach i odznakach.

R1IawFwMvTS4s
Widok na ekran z możliwością kontynuowania gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1LztGHvfTO9R
Gra "Rozpoznawanie modyfikacji i przekształceń dźwięków"
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Alternatywa gry dla osób niewidomych i niedowidzących

Odsłuchaj próbki referencyjnej i zmodyfikowanej, a następnie określ jaką częstotliwość odcięcia filtra górnoprzepustowego zastosowano w nagraniu zmodyfikowanym.

Rhg2b9rk6L8ZH
Próbka zawiera dźwięk mowy męskiej bez modyfikacji.
R12ywEkUQiys0
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk mowy męskiej.
R1Pnld1ZLeNZN
Możliwe odpowiedzi: 1. 2 kHz, 2. 250 Hz, 3. 800 Hz, 4. 5 kHz

Odsłuchaj próbki referencyjnej i zmodyfikowanej, a następnie określ jaką częstotliwość odcięcia filtra dolnoprzepustowego zastosowano w nagraniu zmodyfikowanym.

RLFaqsQmw2GT3
Próbka zawiera dźwięk mowy żeńskiej bez modyfikacji.
RhAY7AJNMiOgp
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk mowy żeńskiej.
RRcITVSBuAOa5
Możliwe odpowiedzi: 1. 250 Hz, 2. 2 kHz, 3. 800 Hz, 4. 5 kHz

Odsłuchaj próbki referencyjnej i zmodyfikowanej, a następnie określ jaką częstotliwość odcięcia filtra pasmoprzepustowego zastosowano w nagraniu zmodyfikowanym.

RlpSRs7KO45XJ
Próbka zawiera zmiksowane nagranie akustyczne bez modyfikacji.
R1894wwkHHorY
Próbka zawiera zmodyfikowane nagranie akustyczne.
R1XY9BLvAF2ht
Możliwe odpowiedzi: 1. 800 Hz, 2. 250 Hz, 3. 2 kHz, 4. 5 kHz

Odsłuchaj próbki referencyjnej i zmodyfikowanej, a następnie określ,  czy w nagraniu zmodyfikowanym częstotliwość 5kHz została podbita, czy stłumiona.

R1UnWi65CyVgT
Próbka zawiera zmiksowane nagranie elektryczne bez modyfikacji.
R2dLYZa8szqxF
Próbka zawiera zmodyfikowane nagranie elektryczne.
R1eFvQqHbqvYt
Możliwe odpowiedzi: 1. podbita, 2. stłumiona

Odsłuchaj nagranie referencyjne, a potem nagranie przetworzone i wskaż zastosowany procesor dynamiczny.

R1SAPFQHn3Szg
Próbka zawiera dźwięk perkusji bez modyfikacji.
RGHc1OyySKNUI
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk perkusji.
R1eeyi1OWBKFi
Możliwe odpowiedzi: 1. bramka, 2. kompresor, 3. ekspander

Odsłuchaj nagranie referencyjne, a potem nagranie przetworzone i wskaż zastosowany procesor dynamiczny.

R14y36rXYlOIQ
Próbka zawiera dźwięk gitary elektrycznej bez modyfikacji.
R1EBnJNzi5HjY
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk gitary elektrycznej.
R1SSSh7XdV9Za
Możliwe odpowiedzi: 1. kompresor, 2. bramka, 3. ekspander

Odsłuchaj nagranie referencyjne, a potem nagranie przetworzone i wskaż zastosowany procesor dynamiczny.

R1OzbTEcZ7vTN
Próbka zawiera dźwięk gitary akustycznej bez modyfikacji.
RKAexGzT69qw0
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk gitary akustycznej.
RAIbaogkjRlAG
Możliwe odpowiedzi: 1. ekspander, 2. bramka, 3. kompresor

Odsłuchaj nagrania referencyjnego oraz przetworzonego, a następnie wskaż zastosowany efekt modulacyjny.

R1YzfROX4LMou
Próbka zawiera dźwięk mowy męskiej bez modyfikacji.
R1ALWUEeiZ8tZ
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk mowy męskiej.
R1PLgDkGl29OS
Możliwe odpowiedzi: 1. flanger, 2. chorus, 3. wah, 4. rotary

Odsłuchaj nagrania referencyjnego oraz przetworzonego, a następnie wskaż zastosowany efekt modulacyjny.

RCYJ8x6eg97xN
Próbka zawiera dźwięk śpiewu bez modyfikacji.
R16dEuSAL5maI
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk śpiewu.
RCoFPYnEpd7wJ
Możliwe odpowiedzi: 1. chorus, 2. flanger, 3. wah, 4. rotary

Odsłuchaj nagrania referencyjnego oraz przetworzonego, a następnie wskaż zastosowany efekt modulacyjny.

R1O2eIbElEHkg
Próbka dźwięku gitary akustycznej bez modyfikacji.
R16fWgidkVfmk
Próbka zmodyfikowanego dźwięku gitary akustycznej.
R1HIpXJnOBRqW
Możliwe odpowiedzi: 1. wah, 2. chorus, 3. flanger, 4. rotary

Odsłuchaj nagrania referencyjnego oraz przetworzonego, a następnie wskaż zastosowany efekt modulacyjny.

ROyDquMxMym8p
Próbka zawiera dźwięk zmiksowanego nagrania akustycznego bez modyfikacji.
R1MVZzRCu5qcZ
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk nagrania akustycznego.
RB3ZHnHGp8RyG
Możliwe odpowiedzi: 1. rotary, 2. chorus, 3. wah, 4. flanger

Odsłuchaj nagrania referencyjnego oraz przetworzonego, a następnie określ, czy nagranie przetworzone zostało przetransponowane w górę, czy w dół.

R4j4M2qayKNwR
Próbka zawiera dźwięk mowy żeńskiej bez modyfikacji.
RPTgy8D8v3wwy
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk mowy żeńskiej.
RwTHQjfiuArZg
Możliwe odpowiedzi: 1. w dół, 2. w górę

Odsłuchaj nagrania referencyjnego oraz przetworzonego, a następnie określ, czy nagranie przetworzone zostało przetransponowane w górę, czy w dół.

RUG9czj9VhcOU
Próbka zawierająca dźwięku miksu nagrania elektronicznego bez modyfikacji.
RrtndGLVRA2oL
Próbka zawiera dźwięk miksu nagrania elektronicznego z modyfikacjami.
RGwUQdoyPspSO
Możliwe odpowiedzi: 1. w górę, 2. w dół
R1Mr4s9S0FZ6C
Posłuchaj nagrania i określ kształt przebiegu fali, który w nim zastosowano. Możliwe odpowiedzi: 1. sinus, 2. piła, 3. prostokąt, 4. trójkąt
R1MBOwBNsGZgS
Posłuchaj nagrania i określ kształt przebiegu fali, który w nim zastosowano. Możliwe odpowiedzi: 1. trójkąt, 2. piła, 3. prostokąt, 4. sinus
R1X68KRj2uxe1
Posłuchaj nagrania i określ kształt przebiegu fali, który w nim zastosowano. Możliwe odpowiedzi: 1. piła, 2. sinus, 3. prostokąt, 4. trójkąt
R1LQyz2Un0iZ8
Posłuchaj nagrania i określ kształt przebiegu fali, który w nim zastosowano. Możliwe odpowiedzi: 1. prostokąt, 2. piła, 3. sinus, 4. trójkąt
RAlCzGaaObuVQ
Posłuchaj nagrania i określ jaką barwę szumu w nim zastosowano. Możliwe odpowiedzi: 1. szum biały, 2. szum różowy, 3. szum szary, 4. szum niebieski
R4iSsKgTLTxIR
Posłuchaj nagrania i określ jaką barwę szumu w nim zastosowano. Możliwe odpowiedzi: 1. szum różowy, 2. szum Browna, 3. szum szary, 4. szum niebieski
RYeAzGRD1qmsW
Posłuchaj nagrania i określ jaką barwę szumu w nim zastosowano. Możliwe odpowiedzi: 1. szum Browna, 2. szum różowy, 3. szum szary, 4. szum niebieski
R1QGg5D5SMTvD
Posłuchaj nagrania i określ jaką barwę szumu w nim zastosowano. Możliwe odpowiedzi: 1. szum niebieski, 2. szum różowy, 3. szum szary, 4. szum Browna
R1btqZOJwsrUR
Posłuchaj nagrania i określ jaką barwę szumu w nim zastosowano. Możliwe odpowiedzi: 1. szum szary, 2. szum różowy, 3. szum Browna, 4. szum niebieski

Odsłuchaj nagranie referencyjne, a potem nagranie przetworzone i wskaż zastosowany efekt przestrzenny.

RSPpfghYXhISd
Próbka zawiera dźwięk gitary akustycznej bez modyfikacji.
RZEroquv5ZzAC
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk gitary akustycznej.
Reuprluu3Nl2Z
Możliwe odpowiedzi: 1. delay, 2. pogłos, 3. odwrócenie polaryzacji jednego z kanałów

Odsłuchaj nagranie referencyjne, a potem nagranie przetworzone i wskaż zastosowany efekt przestrzenny.

RwyF2wPlOUloX
Próbka zawiera dźwięk perkusji bez modyfikacji.
R1BDdTR12BCRI
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk perkusji.
RYH9hNICS1kHZ
Możliwe odpowiedzi: 1. pogłos, 2. delay, 3. odwrócenie polaryzacji jednego z kanałów

Odsłuchaj nagranie referencyjne, a potem nagranie przetworzone i wskaż zastosowany efekt przestrzenny.

RDsdz64NVLxsO
Próbka zawiera dźwięk śpiewu bez modyfikacji.
RsPLj4aBpgvT9
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk śpiewu.
R1L160JllKi1b
Możliwe odpowiedzi: 1. odwrócenie polaryzacji jednego z kanałów, 2. pogłos, 3. delay

Odsłuchaj nagrania referencyjnego oraz przetworzonego, a następnie wskaż rodzaj zastosowanego zniekształcenia.

Rgb7q3ylfqhKS
Próbka zawiera dźwięk mowy męskiej bez modyfikacji.
RSPNYqxBxKghC
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk mowy męskiej.
RQeT9qlF5cVHQ
Możliwe odpowiedzi: 1. przester analogowy, 2. clipping cyfrowy, 3. bitcrushing, 4. downsampling

Odsłuchaj nagrania referencyjnego oraz przetworzonego, a następnie wskaż rodzaj zastosowanego zniekształcenia.

RjTgo0Sg2EHnm
Próbka zawiera dźwięk śpiewu bez modyfikacji.
R1NKLprgf7WA0
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk śpiewu.
R1NZVUenjp7Jt
Możliwe odpowiedzi: 1. clipping cyfrowy, 2. przester analogowy, 3. bitcrushing, 4. downsampling

Odsłuchaj nagrania referencyjnego oraz przetworzonego, a następnie wskaż rodzaj zastosowanego zniekształcenia.

RGfZRQy2960wa
Próbka zawiera dźwięk gitary elektrycznej bez modyfikacji.
R1OjMgx4Njymy
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk gitary elektrycznej.
REwsSS38OWGjl
Możliwe odpowiedzi: 1. bitcrushing, 2. clipping cyfrowy, 3. przester analogowy, 4. downsampling

Odsłuchaj nagrania referencyjnego oraz przetworzonego, a następnie wskaż rodzaj zastosowanego zniekształcenia.

R1dWGlHKY5XeY
Próbka zawiera dźwięk perkusji bez modyfikacji.
RAfLhPtIksTOU
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk perkusji.
RDST1qZp4cfhW
Możliwe odpowiedzi: 1. downsampling, 2. clipping cyfrowy, 3. bitcrushing, 4. przester analogowy

Odsłuchaj nagrania referencyjnego oraz przetworzonego, a następnie wskaż rodzaj niezgodności fazowej.

R7Wr2GJvecj3f
Próbka zawiera dźwięk zmiksowanego nagrania akustycznego bez modyfikacji.
R1OWXWrh9IV0F
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk zmiksowanego nagrania akustycznego.
RFKdwIAKHMWuA
Możliwe odpowiedzi: 1. odwrócenie polaryzacji jednego z kanałów stereo, 2. powstawanie filtra grzebieniowego

Odsłuchaj nagrania referencyjnego oraz przetworzonego, a następnie wskaż rodzaj niezgodności fazowej.

RxIXI0YuXXQp5
Próbka zawiera dźwięk zmiksowanego nagrania elektronicznego bez modyfikacji.
R1XKnfuVCbjwv
Próbka zawiera zmodyfikowany dźwięk zmiksowanego nagrania elektronicznego.
Rg89w9upu74sG
Możliwe odpowiedzi: 1. powstawanie filtra grzebieniowego, 2. odwrócenie polaryzacji jednego z kanałów stereo
RPbfmdMJiFMq8
Odsłuchaj próbki i zidentyfikuj zakłócenie. Możliwe odpowiedzi: 1. hałas studia, 2. przydźwięk sieciowy, 3. podwójne transjenty, 4. sprzężenia
R1Ff5eHY9Ggf2
Odsłuchaj próbki i zidentyfikuj zakłócenie. Możliwe odpowiedzi: 1. przydźwięk sieciowy, 2. hałas studia, 3. podwójne transjenty, 4. sprzężenia
R18A3iGHvBvzF
Odsłuchaj próbki i zidentyfikuj zakłócenie. Możliwe odpowiedzi: 1. sprzężenia, 2. przydźwięk sieciowy, 3. podwójne transjenty, 4. hałas studia
RcqE6B9T0ffYc
Odsłuchaj próbki i zidentyfikuj zakłócenie. Możliwe odpowiedzi: 1. podwójne transjenty, 2. przydźwięk sieciowy, 3. hałas studia, 4. sprzężenia
R1bXJcgSspgO8
Odsłuchaj próbki i zidentyfikuj zakłócenie. Możliwe odpowiedzi: 1. przydźwięk sieciowy, 2. hałas studia, 3. podwójne transjenty, 4. sprzężenia
RyykuG6NgZ6Ki
Odsłuchaj próbki i zidentyfikuj zakłócenie. Możliwe odpowiedzi: 1. sprzężenia, 2. przydźwięk sieciowy, 3. podwójne transjenty, 4. hałas studia
Alternatywa gry dla osób niesłyszących i niedosłyszących
RM0O2eKkiNeOj
Wskaż prawidłową definicję szerokości pasma. Możliwe odpowiedzi: 1. Określenie zakresu częstotliwości, jaki jest przenoszony przez dane urządzenie elektroniczne takie jak wzmacniacz, mikser, filtr., 2. Miara rzeczywistego czasu trwania impulsu wyrażona w procentach cyklu fali; jest istotna przy modulacji sygnału cyfrowego., 3. Przekroczenie przez poziom sygnału możliwości roboczych układu lub urządzenia elektronicznego.
RP9XRvtYTrnfG
Połącz definicję z odpowiednim pojęciem. kompresor Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie z grupy procesorów dynamiki, które wycisza sygnał poniżej pewnego ustawionego poziomu (progu), a przypuszcza sygnały mające poziom wyższy od tego progu., 2. Procesor dynamiczny wyciszający dźwięki najcichsze, takie jak na przykład szumy i trzaski występujące między dźwiękami w utworze., 3. Procesor dynamiczny, wykorzystywany w celu zmniejszenia różnic pomiędzy najgłośniejszymi, a najcichszymi fragmentami sygnału. ekspander Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie z grupy procesorów dynamiki, które wycisza sygnał poniżej pewnego ustawionego poziomu (progu), a przypuszcza sygnały mające poziom wyższy od tego progu., 2. Procesor dynamiczny wyciszający dźwięki najcichsze, takie jak na przykład szumy i trzaski występujące między dźwiękami w utworze., 3. Procesor dynamiczny, wykorzystywany w celu zmniejszenia różnic pomiędzy najgłośniejszymi, a najcichszymi fragmentami sygnału. bramka Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie z grupy procesorów dynamiki, które wycisza sygnał poniżej pewnego ustawionego poziomu (progu), a przypuszcza sygnały mające poziom wyższy od tego progu., 2. Procesor dynamiczny wyciszający dźwięki najcichsze, takie jak na przykład szumy i trzaski występujące między dźwiękami w utworze., 3. Procesor dynamiczny, wykorzystywany w celu zmniejszenia różnic pomiędzy najgłośniejszymi, a najcichszymi fragmentami sygnału.
Rv8nceBn2CmpJ
Połącz definicję z odpowiednim pojęciem z zakresu efektów modulacyjnych. chorus Możliwe odpowiedzi: 1. Efekt modulacyjny, który polega na modulowaniu stałą, bardzo niską częstotliwością 0,5‑4 Hz zmian czasu opóźnienia sygnałów., 2. Efekt modulacyjny, który osiąga się poprzez nakładanie lekko zmodulowanego i opóźnionego sygnału na sygnał oryginalny; dzięki tej modulacji uzyskuje się charakterystyczne brzmienie chóralne., 3. Efekt modulacyjny, który wzbogaca brzmienie o charakterystyczne „mówienie”; płynnie podbija głośność dla pewnego zakresu częstotliwości dźwięku., 4. Efekt modulacyjny opierający się na efekcie Dopplera, który wynika z poruszania się źródła dźwięku względem obserwatora i jest zjawiskiem fizycznym polegającym na powstawaniu różnicy częstotliwości fali wysyłanej przez jej źródło oraz częstotliwości fali rejestrowanej przez obserwatora; w analogowych kolumnach uzyskiwało się ten efekt poprzez dwie, obracające się wokół własnej osi tuby; w ten sposób dźwięk na zmianę oddalał się i zbliżał do słuchacza. flanger Możliwe odpowiedzi: 1. Efekt modulacyjny, który polega na modulowaniu stałą, bardzo niską częstotliwością 0,5‑4 Hz zmian czasu opóźnienia sygnałów., 2. Efekt modulacyjny, który osiąga się poprzez nakładanie lekko zmodulowanego i opóźnionego sygnału na sygnał oryginalny; dzięki tej modulacji uzyskuje się charakterystyczne brzmienie chóralne., 3. Efekt modulacyjny, który wzbogaca brzmienie o charakterystyczne „mówienie”; płynnie podbija głośność dla pewnego zakresu częstotliwości dźwięku., 4. Efekt modulacyjny opierający się na efekcie Dopplera, który wynika z poruszania się źródła dźwięku względem obserwatora i jest zjawiskiem fizycznym polegającym na powstawaniu różnicy częstotliwości fali wysyłanej przez jej źródło oraz częstotliwości fali rejestrowanej przez obserwatora; w analogowych kolumnach uzyskiwało się ten efekt poprzez dwie, obracające się wokół własnej osi tuby; w ten sposób dźwięk na zmianę oddalał się i zbliżał do słuchacza. rotary Możliwe odpowiedzi: 1. Efekt modulacyjny, który polega na modulowaniu stałą, bardzo niską częstotliwością 0,5‑4 Hz zmian czasu opóźnienia sygnałów., 2. Efekt modulacyjny, który osiąga się poprzez nakładanie lekko zmodulowanego i opóźnionego sygnału na sygnał oryginalny; dzięki tej modulacji uzyskuje się charakterystyczne brzmienie chóralne., 3. Efekt modulacyjny, który wzbogaca brzmienie o charakterystyczne „mówienie”; płynnie podbija głośność dla pewnego zakresu częstotliwości dźwięku., 4. Efekt modulacyjny opierający się na efekcie Dopplera, który wynika z poruszania się źródła dźwięku względem obserwatora i jest zjawiskiem fizycznym polegającym na powstawaniu różnicy częstotliwości fali wysyłanej przez jej źródło oraz częstotliwości fali rejestrowanej przez obserwatora; w analogowych kolumnach uzyskiwało się ten efekt poprzez dwie, obracające się wokół własnej osi tuby; w ten sposób dźwięk na zmianę oddalał się i zbliżał do słuchacza. wah Możliwe odpowiedzi: 1. Efekt modulacyjny, który polega na modulowaniu stałą, bardzo niską częstotliwością 0,5‑4 Hz zmian czasu opóźnienia sygnałów., 2. Efekt modulacyjny, który osiąga się poprzez nakładanie lekko zmodulowanego i opóźnionego sygnału na sygnał oryginalny; dzięki tej modulacji uzyskuje się charakterystyczne brzmienie chóralne., 3. Efekt modulacyjny, który wzbogaca brzmienie o charakterystyczne „mówienie”; płynnie podbija głośność dla pewnego zakresu częstotliwości dźwięku., 4. Efekt modulacyjny opierający się na efekcie Dopplera, który wynika z poruszania się źródła dźwięku względem obserwatora i jest zjawiskiem fizycznym polegającym na powstawaniu różnicy częstotliwości fali wysyłanej przez jej źródło oraz częstotliwości fali rejestrowanej przez obserwatora; w analogowych kolumnach uzyskiwało się ten efekt poprzez dwie, obracające się wokół własnej osi tuby; w ten sposób dźwięk na zmianę oddalał się i zbliżał do słuchacza.
R1LwrvqAI5aNF
Połącz definicję z odpowiednim rodzajem szumu. szum biały Możliwe odpowiedzi: 1. Rodzaj szumu akustycznego, który uwzględnia psychoakustyczną krzywą jednakowego poziomu głośności (izofonę) i daje odbiorcy wrażenie jednakowej głośności wszystkich częstotliwości zawartych w szumie; ma większą moc na górze widma częstotliwości i na dole widma, a mniejszą w środku widma., 2. Rodzaj szumu akustycznego skupiony w zakresie niskich częstotliwości w jeszcze większym stopniu, niż ma to miejsce w szumie różowym; widmo takiego szumu opada w miarę wzrostu częstotliwości odwrotnie proporcjonalnie do kwadratu tej częstotliwości i opada 6 dB na oktawę., 3. Rodzaj szumu akustycznego, którego widmo częstotliwościowe jest odwrotnie proporcjonalne do częstotliwości (1/f), a jego stała moc przypada na określony procent pasma (przykładowo na 1/3 oktawy); nazwa „szum różowy” przywołuje na myśl analogię do światła, gdyż szum ten zawiera w większości niskie częstotliwości; w brzmieniu łagodniejszy od szumu białego., 4. Rodzaj szumu akustycznego, którego gęstość mocy wzrasta o około 3 dB na oktawę wraz ze wzrostem częstotliwości; gęstość jego mocy jest proporcjonalna do f., 5. Rodzaj szumu akustycznego o całkowicie płaskim widmie, którego moc jest jednakowa dla dowolnej częstotliwości; nazwa wywodzi się od analogii do światła białego; w brzmieniu przeważają wysokie tony. szum Browna Możliwe odpowiedzi: 1. Rodzaj szumu akustycznego, który uwzględnia psychoakustyczną krzywą jednakowego poziomu głośności (izofonę) i daje odbiorcy wrażenie jednakowej głośności wszystkich częstotliwości zawartych w szumie; ma większą moc na górze widma częstotliwości i na dole widma, a mniejszą w środku widma., 2. Rodzaj szumu akustycznego skupiony w zakresie niskich częstotliwości w jeszcze większym stopniu, niż ma to miejsce w szumie różowym; widmo takiego szumu opada w miarę wzrostu częstotliwości odwrotnie proporcjonalnie do kwadratu tej częstotliwości i opada 6 dB na oktawę., 3. Rodzaj szumu akustycznego, którego widmo częstotliwościowe jest odwrotnie proporcjonalne do częstotliwości (1/f), a jego stała moc przypada na określony procent pasma (przykładowo na 1/3 oktawy); nazwa „szum różowy” przywołuje na myśl analogię do światła, gdyż szum ten zawiera w większości niskie częstotliwości; w brzmieniu łagodniejszy od szumu białego., 4. Rodzaj szumu akustycznego, którego gęstość mocy wzrasta o około 3 dB na oktawę wraz ze wzrostem częstotliwości; gęstość jego mocy jest proporcjonalna do f., 5. Rodzaj szumu akustycznego o całkowicie płaskim widmie, którego moc jest jednakowa dla dowolnej częstotliwości; nazwa wywodzi się od analogii do światła białego; w brzmieniu przeważają wysokie tony. szum niebieski Możliwe odpowiedzi: 1. Rodzaj szumu akustycznego, który uwzględnia psychoakustyczną krzywą jednakowego poziomu głośności (izofonę) i daje odbiorcy wrażenie jednakowej głośności wszystkich częstotliwości zawartych w szumie; ma większą moc na górze widma częstotliwości i na dole widma, a mniejszą w środku widma., 2. Rodzaj szumu akustycznego skupiony w zakresie niskich częstotliwości w jeszcze większym stopniu, niż ma to miejsce w szumie różowym; widmo takiego szumu opada w miarę wzrostu częstotliwości odwrotnie proporcjonalnie do kwadratu tej częstotliwości i opada 6 dB na oktawę., 3. Rodzaj szumu akustycznego, którego widmo częstotliwościowe jest odwrotnie proporcjonalne do częstotliwości (1/f), a jego stała moc przypada na określony procent pasma (przykładowo na 1/3 oktawy); nazwa „szum różowy” przywołuje na myśl analogię do światła, gdyż szum ten zawiera w większości niskie częstotliwości; w brzmieniu łagodniejszy od szumu białego., 4. Rodzaj szumu akustycznego, którego gęstość mocy wzrasta o około 3 dB na oktawę wraz ze wzrostem częstotliwości; gęstość jego mocy jest proporcjonalna do f., 5. Rodzaj szumu akustycznego o całkowicie płaskim widmie, którego moc jest jednakowa dla dowolnej częstotliwości; nazwa wywodzi się od analogii do światła białego; w brzmieniu przeważają wysokie tony. szum różowy Możliwe odpowiedzi: 1. Rodzaj szumu akustycznego, który uwzględnia psychoakustyczną krzywą jednakowego poziomu głośności (izofonę) i daje odbiorcy wrażenie jednakowej głośności wszystkich częstotliwości zawartych w szumie; ma większą moc na górze widma częstotliwości i na dole widma, a mniejszą w środku widma., 2. Rodzaj szumu akustycznego skupiony w zakresie niskich częstotliwości w jeszcze większym stopniu, niż ma to miejsce w szumie różowym; widmo takiego szumu opada w miarę wzrostu częstotliwości odwrotnie proporcjonalnie do kwadratu tej częstotliwości i opada 6 dB na oktawę., 3. Rodzaj szumu akustycznego, którego widmo częstotliwościowe jest odwrotnie proporcjonalne do częstotliwości (1/f), a jego stała moc przypada na określony procent pasma (przykładowo na 1/3 oktawy); nazwa „szum różowy” przywołuje na myśl analogię do światła, gdyż szum ten zawiera w większości niskie częstotliwości; w brzmieniu łagodniejszy od szumu białego., 4. Rodzaj szumu akustycznego, którego gęstość mocy wzrasta o około 3 dB na oktawę wraz ze wzrostem częstotliwości; gęstość jego mocy jest proporcjonalna do f., 5. Rodzaj szumu akustycznego o całkowicie płaskim widmie, którego moc jest jednakowa dla dowolnej częstotliwości; nazwa wywodzi się od analogii do światła białego; w brzmieniu przeważają wysokie tony. szum szary Możliwe odpowiedzi: 1. Rodzaj szumu akustycznego, który uwzględnia psychoakustyczną krzywą jednakowego poziomu głośności (izofonę) i daje odbiorcy wrażenie jednakowej głośności wszystkich częstotliwości zawartych w szumie; ma większą moc na górze widma częstotliwości i na dole widma, a mniejszą w środku widma., 2. Rodzaj szumu akustycznego skupiony w zakresie niskich częstotliwości w jeszcze większym stopniu, niż ma to miejsce w szumie różowym; widmo takiego szumu opada w miarę wzrostu częstotliwości odwrotnie proporcjonalnie do kwadratu tej częstotliwości i opada 6 dB na oktawę., 3. Rodzaj szumu akustycznego, którego widmo częstotliwościowe jest odwrotnie proporcjonalne do częstotliwości (1/f), a jego stała moc przypada na określony procent pasma (przykładowo na 1/3 oktawy); nazwa „szum różowy” przywołuje na myśl analogię do światła, gdyż szum ten zawiera w większości niskie częstotliwości; w brzmieniu łagodniejszy od szumu białego., 4. Rodzaj szumu akustycznego, którego gęstość mocy wzrasta o około 3 dB na oktawę wraz ze wzrostem częstotliwości; gęstość jego mocy jest proporcjonalna do f., 5. Rodzaj szumu akustycznego o całkowicie płaskim widmie, którego moc jest jednakowa dla dowolnej częstotliwości; nazwa wywodzi się od analogii do światła białego; w brzmieniu przeważają wysokie tony.
RVJJ3xzbvWyIF
Połącz definicję z odpowiednim pojęciem z zakresu przestrzeni. pogłos Możliwe odpowiedzi: 1. Efekt polegający na dodawaniu do dźwięku kopii sygnału opóźnionego w stosunku do bezpośredniego o pewną wartość czasu (większą niż 20 milisekund)., 2. Zjawisko stopniowego zanikania dźwięku w pomieszczeniu po zamilknięciu źródła dźwięku, występujące na skutek wielokrotnych odbić od ścian pomieszczenia., 3. Odbicie symetryczne względem osi poziomej wykresu jego fali. odwrócenie polaryzacji kanałów stereo Możliwe odpowiedzi: 1. Efekt polegający na dodawaniu do dźwięku kopii sygnału opóźnionego w stosunku do bezpośredniego o pewną wartość czasu (większą niż 20 milisekund)., 2. Zjawisko stopniowego zanikania dźwięku w pomieszczeniu po zamilknięciu źródła dźwięku, występujące na skutek wielokrotnych odbić od ścian pomieszczenia., 3. Odbicie symetryczne względem osi poziomej wykresu jego fali. delay Możliwe odpowiedzi: 1. Efekt polegający na dodawaniu do dźwięku kopii sygnału opóźnionego w stosunku do bezpośredniego o pewną wartość czasu (większą niż 20 milisekund)., 2. Zjawisko stopniowego zanikania dźwięku w pomieszczeniu po zamilknięciu źródła dźwięku, występujące na skutek wielokrotnych odbić od ścian pomieszczenia., 3. Odbicie symetryczne względem osi poziomej wykresu jego fali.
R4L2vriVpzlGD
Połącz definicję z odpowiednim pojęciem z zakresu zniekształceń. bitcrushing Możliwe odpowiedzi: 1. Efekt dźwiękowy z grupy zniekształceń, działający poprzez zmniejszenie rozdzielczości bitowej pliku, czyli ograniczenie liczby wartości chwilowej poziomu fali dźwiękowej, który skutkuje zwiększeniem poziomu cyfrowego szumu., 2. Przekroczenie przez poziom sygnału możliwości roboczych układu lub urządzenia elektronicznego; w efekcie tym pojawiają się w sygnale wyjściowym dodatkowe składowe harmoniczne., 3. Zniekształcenie audio, wynikające z przekroczenia możliwości wzmacniacza przez szczyty sygnału; związane z wartością napięcia zasilacza urządzenia. clipping Możliwe odpowiedzi: 1. Efekt dźwiękowy z grupy zniekształceń, działający poprzez zmniejszenie rozdzielczości bitowej pliku, czyli ograniczenie liczby wartości chwilowej poziomu fali dźwiękowej, który skutkuje zwiększeniem poziomu cyfrowego szumu., 2. Przekroczenie przez poziom sygnału możliwości roboczych układu lub urządzenia elektronicznego; w efekcie tym pojawiają się w sygnale wyjściowym dodatkowe składowe harmoniczne., 3. Zniekształcenie audio, wynikające z przekroczenia możliwości wzmacniacza przez szczyty sygnału; związane z wartością napięcia zasilacza urządzenia. przester Możliwe odpowiedzi: 1. Efekt dźwiękowy z grupy zniekształceń, działający poprzez zmniejszenie rozdzielczości bitowej pliku, czyli ograniczenie liczby wartości chwilowej poziomu fali dźwiękowej, który skutkuje zwiększeniem poziomu cyfrowego szumu., 2. Przekroczenie przez poziom sygnału możliwości roboczych układu lub urządzenia elektronicznego; w efekcie tym pojawiają się w sygnale wyjściowym dodatkowe składowe harmoniczne., 3. Zniekształcenie audio, wynikające z przekroczenia możliwości wzmacniacza przez szczyty sygnału; związane z wartością napięcia zasilacza urządzenia.
R1UYoNR8kt8X4
Wskaż prawidłową definicję filtra grzebieniowego. Możliwe odpowiedzi: 1. Dodaje sygnał do jego opóźnionej wersji, co powoduje wzmacnianie, bądź wygaszanie poszczególnych składowych częstotliwościowych poprzez zjawisko interferencji., 2. Przepuszcza częstotliwości wyższe, a tłumi częstotliwości niższe od częstotliwości granicznej., 3. Przepuszcza częstotliwości niższe, a tłumi częstotliwości wyższe od częstotliwości granicznej.
R18NJtr0TLcgo
Wskaż wszystkie zakłócenia, które mogą pojawić się na nagranej ścieżce audio. Możliwe odpowiedzi: 1. przydźwięk sieciowy, 2. distortion, 3. przesterowanie, 4. hałas studia, 5. sprzężenia, 6. podwójne transjenty, 7. kliknięcia
R175fjzdZuFk6
Przyporządkuj formaty plików audio do odpowiedniej kategorii. Formaty kompresji bezstratnej Możliwe odpowiedzi: 1. MP3, 2. AAC, 3. MLP, 4. WMA, 5. FLAC Formaty kompresji stratnej Możliwe odpowiedzi: 1. MP3, 2. AAC, 3. MLP, 4. WMA, 5. FLAC

Katalog próbek dźwiękowych do pobrania:

R1RT1y3BtEXGl

Grafika przedstawia prostokątny przycisk pobierania, na którym widać ikonę składającą się z poziomej linii i strzałki skierowanej w dół znajdującą się nad linią oraz napisu pobierz złącznik.

Katalog próbek dźwiękowych do pobrania
Plik ZIP o rozmiarze 58.76 MB w języku polskim
RoYXllR6migeP
(Uzupełnij).

Powiązane ćwiczenia