Powożenie zaprzęgiem konnym
ROL.06. Organizacja chowu i hodowli koni – technik hodowca koni 314203
ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni – technik hodowca koni 314203
Słownik pojęć dla e‑materiału
narzędzie służące jako pomoc jeździecka stosowana podczas jazdy konnej; ułatwia jeźdźcom wydawanie koniom odpowiednich sygnałów, nie może służyć do sprawiania bólu koniowi. Zwierzę powinno bat respektować, a nie się go panicznie bać, z tego powodu zaleca się, aby z bata korzystały osoby doświadczone.
Wyróżnić można trzy podstawowe rodzaje batów: skokowe, ujeżdżeniowe oraz do lonżowania. Baty skokowe wykorzystuje się w skokach, są krótkie, ich długość to ok. 50–75 cm, składają się z grubszej rączki zakończonej skórzaną klapką. Baty ujeżdżeniowe stosuje się podczas standardowej jazdy konnej, są one długie i cienkie, zakończone luźnym sznureczkiem, mają długość ok. 90–140 cm. Baty do lonżowania wykorzystywane są podczas pracy z koniem z ziemi, są długie i zakończone równie długim sznurkiem; długość części stabilnej takiego bata wynosi ok. 2 m, a części ruchomej, tzw. bicza, od ok. 2 do 3 m.
W zaprzęgu sygnały dawane przez powożącego za pomocą ręki lub bata odpowiednio wcześnie informują innych uczestników ruchu drogowego o zamierzonym manewrze; rozróżniamy następujące sygnały:
bat uniesiony poziomo nad głową powożącego skierowany w lewo informuje o zmianie kierunku w lewo;
bat uniesiony w górę trzymany w wyprostowanej, skierowanej w prawo prawej ręce informuje o zmianie kierunku w prawo;
bat uniesiony w górę trzymany w wyprostowanej, skierowanej w górę prawej ręce informuje o zamiarze zatrzymania;
bat skierowany na wprost trzymany w wyprostowanej, skierowanej na wprost prawej ręce informuje o zamiarze jazdy na wprost.

Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
odkryty, lekki, resorowany, czterokołowy pojazd konny, używany od XVIII wieku początkowo przez polską szlachtę, a następnie w całej Europie w celach gospodarczych i komunikacyjnych; posiada nadwozie w kształcie skrzyni o płaskim dnie; dziś bryczki używa się przede wszystkim w celach turystycznych

Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
czterokołowy pojazd zaprzęgowy bez zadaszenia, z miękkim siedzeniem z tyłu i miejscem dla woźnicy z przodu; bryczkabryczka singlowa charakteryzuje się tym, że jest zaprzęgnięta tylko w jednego konia; dawniej bryczki wykorzystywano jako środek komunikacyjny, obecnie stosowane są głównie w celach turystycznych

Powożenie zaprzęgiem po drogach publicznychPowożenie zaprzęgiem po drogach publicznych
rodzaj jarzma, wynalezionego w Chinach nie później niż w I wieku p.n.e.; używane do zaprzęgania zwierząt pociągowych; powinno być dopasowane do nasady końskiej szyi i wyściełane, aby zapobiec kaleczeniu skóry zwierzęcia; w Europie chomąto pojawiło się w X wieku
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
wynajmowany za opłatą jedno- lub dwukonny, czterokołowy pojazd zaprzęgowy z opuszczanym dachem nad tylną (pasażerską) częścią dorożki używany do przewozu 1–4 pasażerów; przednie siedzenie (tzw. kozioł), przeznaczone dla powożącego (fiakra), jest zwykle odkryte; obecnie dorożki są atrakcją turystyczną

Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
przednia oś wozu konnego, przyczepy lub maszyny rolniczej; belka najczęściej metalowa, dawniej – drewniana, służąca do połączenia pojazdu z koniem bądź ciągnikiem

Powożenie zaprzęgiem po drogach publicznychPowożenie zaprzęgiem po drogach publicznych
element uprzęży (np. podlaskiej); w zaprzęgu jednokonnym jeden z dwóch dyszli bocznych; połączona pasami z chomątem stanowi sztywny zestaw ciągnący
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
(inaczej: nagrzbietnik) pas przechodzący w poprzek grzbietu konia, podtrzymujący pasy pociągowe lub postronki
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
rodzaj uzdy dla konia wykonany z nylonu bądź skóry, służy do prowadzenia konia, zakładany podczas zabiegów pielęgnacyjnych

Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
metalowa, plastikowa bądź gumowa część ogłowia, do której są przymocowane wodze; kiełzno umieszczone w pysku konia pomaga w kierowaniu zwierzęciem; najczęściej są stosowane w postaci wędzidła

Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
dwutaktowy rodzaj chodu koniowatych, podczas którego dwie przeciwległe kończyny – prawa przednia i lewa tylna (bądź odwrotnie) – odbijają się od ziemi w tym samym czasie; poruszając się kłusem, koń może osiągnąć prędkość 10–15 km/h
Powożenie zaprzęgiem po drogach publicznychPowożenie zaprzęgiem po drogach publicznych
typ użytkowy obejmujący zarówno konie zimnokrwiste, jaki i gorącokrwiste (rzadziej); konie zaprzęgowe charakteryzują się ciężką, masywną budową ciała, siłą i stosunkowo łagodnym temperamentem, przeznaczone do pracy w zaprzęgu; najczęściej do tego celu wykorzystywane są m.in. rasy: dartmoor, haflinger, koniki polskie, kłusaki orłowskie
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
siedzenie dla woźnicy w pojeździe konnym
Powożenie zaprzęgiem po drogach publicznychPowożenie zaprzęgiem po drogach publicznych
otwarty powóz czteroosobowy z opuszczanym na dwie strony dachem, może być dwu- lub czterokonny; z przodu znajduje się podwyższone siedzenie dla powożącego, siedzenia pasażerów umieszczone są naprzeciw siebie

długie pasy będące częścią uprzęży, służące do kierowania koniem
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
pomocnik jeźdźca zawodowego opiekujący się końmi; obowiązki luzaka to m.in. pielęgnacja koni, karmienie, siodłanie i wyprowadzanie na padok; luzak dba także o sprzęt jeździecki
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
część końskiego rzędu znajdująca się na piersi konia; składa się z pasa piersiowego z pętlami zaczepianymi do popręgu oraz z rzemienia szyjnego, który utrzymuje całość w miejscu; rozróżniamy napierśniki zaprzęgowe (umożliwiają koniom ciągnięcie zaprzęgu) i napierśniki jeździeckie (zapobiegają zsuwaniu się siodła do tyłu)

Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
pas przypinany do dyszla, łączący go z uprzężą
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
(inaczej: uzda, uździenica, dawniej: tręzla, tranzla, tręzelka) rzemienna część rzędu jeździeckiego lub uprzęży, zakładana na głowę konia; może być z wędzidłem wkładanym do pyska lub bez – tzw. ogłowia bezwędzidłowe; zadaniem ogłowia jest utrzymanie kiełzna (lub paska na nos w przypadku ogłowi bezwędzidłowych) we właściwym miejscu w pysku konia

Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
okulary z tłokami, których zadaniem jest ograniczanie koniowi pola widzenia do tyłu i na boki; pomagają koniowi skupić się na sygnałach przekazywanych lejcami i batem przez powożącego zaprzęgiem, zapobiegając rozpraszaniu zwierzęcia przez otoczenie
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
krótkie poziome drążki drewniane przymocowane do zaprzęgu, służące do zakładania pasów pociągowych uprzęży w celu połączenia jej z pojazdem
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
elastyczny pas, zabezpieczający przed nadepnięciem lub przełożeniem nogi przez konia przez pas pociągowy
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
część uprzęży końskiej; pas, który z jednej strony przymocowany jest do siodła bądź chomąta, a z drugiej – zakończony pętlą służącą do przewleczenia ogona konia; zapobiega przesuwaniu się siodła bądź chomąta do przodu, w przypadku gdy nie znajduje ono oparcia na kłębie konia; podogonie najczęściej używane jest u kuców (niski kłąb to cecha charakterystyczna ich budowy) oraz u dużych koni o słabo zarysowanym kłębie lub wąskiej klatce piersiowej

Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
(inaczej: podbrzusznik) element rzędu końskiego w postaci szerokiego pasa, przebiegający pod brzuchem konia, jego zadaniem jest utrzymanie siodła oraz innego osprzętu we właściwym położeniu na grzbiecie konia

Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
(inaczej: pas pociągowy) powróz używany do zaprzęgu, łączący uprząż z powozem; również mocno skręcony sznur w gospodarstwie służący do przywiązywania zwierząt, np. cieląt
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
dokument potwierdzający uprawnienia jego posiadacza do prowadzenia pojazdów silnikowych po drogach publicznych, wydawany przez właściwe organy państwowe, regionalne lub samorządowe; obowiązuje w poszczególnych kategoriach, m.in.:
AM – motorower, lekkie czterokołowce, powyższe pojazdy połączone z przyczepą – od 14. roku życia;
A1 – motocykl o pojemności skokowej silnika do 125 cmIndeks górny 33, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg, motocykl trójkołowy o mocy do 15 kW, pojazdy z kategorii AM, powyższe pojazdy połączone z przyczepą – od 16. roku życia;
A2 – motocykl, który spełnia wszystkie poniższe warunki o mocy do 35 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,2 kW/kg, motocykl trójkołowy o mocy do 15 kW, pojazdy z kategorii AM, powyższe pojazdy połączone z przyczepą – od 18. roku życia;
A – każdy motocykl, pojazd z kategorii AM, powyższe pojazdy połączone z przyczepą – od 20. roku życia (w przypadku gdy kierowca posiada od co najmniej 2 lat prawo jazdy kategorii A2), 24. roku życia (w przypadku gdy kierowca posiada od co najmniej 2 lat prawo jazdy kategorii A2);
B1 – czterokołowiec (np. duży quad), pojazd z kategorii AM – od 16. roku życia;
B – pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla, powyższy pojazd połączony z lekką przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg, pojazd z kategorii AM, zespół pojazdów złożony z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz przyczepy; jednak łączna dopuszczalna masa całkowita całego zespołu nie może przekroczyć 3500 kg, ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny (np. walec), posiadacze prawa jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat mogą prowadzić motocykl o pojemności skokowej silnika do 125 cmIndeks górny 33, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg – od 18. roku życia;
T – ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny (np. walec), zespół pojazdów złożony z ciągnika rolniczego i przyczepy lub przyczep, zespół pojazdów złożony z pojazdu wolnobieżnego (np. walca) i przyczepy lub przyczep, pojazd z kategorii AM – od 16. roku życia.
powierzchnia między tworzywem strzałki a tworzywem podeszwy
najwolniejszy, symetryczny, czterotaktowy rodzaj chodu konia, w którym jednocześnie trzy nogi pozostają na ziemi; koń stawia nogi w następującej kolejności: lewa tylna, lewa przednia, prawa tylna, prawa przednia
Powożenie zaprzęgiem po drogach publicznychPowożenie zaprzęgiem po drogach publicznych
rodzaj uprzęży robionej na miarę, która zamiast napierśnika ma dopięte chomąto; jest ono dopasowane do szyi konia i opiera się na jego karku oraz łopatkach; uprząż chomątowa nie ogranicza ruchów, pozwala na równomierne rozłożenie obciążenia dookoła karku i dzięki optymalnemu położeniu umożliwia koniowi ciągnięcie dużych ciężarów; rozróżniamy pięć rodzajów uprzęży chomątowych, różniących się konstrukcją: angielską, krakowską, śląską, podlaską i norweską

Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
uprząż konna to pasy zakładane na konia, umożliwiające użycie go do pracy w zaprzęgu; uprząż singlowa (jednokonna) służy do zaprzęgania konia do pojazdu wyposażonego w dwa dyszle, czyli przystosowanego do ciągnięcia przez jednego konia; uprząż parokonna przeznaczona jest do zaprzęgania konia do pojazdu wyposażonego w jeden dyszel, czyli przystosowanego do ciągnięcia przez dwa konie
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
rodzaj uprzęży wywodzącej się z węgierskich tradycji zaprzęgowych, zbudowanej z pasów; jej siła pociągowa przeniesiona jest na napierśnik; rozróżniamy trzy rodzaje uprzęży szorowych:
wyjazdową (wąski napierśnik, do lekkich pojazdów),
maratonową (szeroki napierśnik, do dynamicznej jazdy terenowej w jeździe sportowej),
roboczą (mocna, wykonana z grubej skóry, z szerokim napierśnikiem, do jazdy bryczką i prac gospodarskich).
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
pasek lub sznurek zakończony metalowym zapięciem, służący do prowadzenia konia lub przywiązywania go podczas pielęgnacji
Zaprzęganie koni (singiel i para)Zaprzęganie koni (singiel i para)
rodzaj powozu; nazwa pojazdu został wprowadzona we Francji na cześć brytyjskiej królowej Wiktorii (1819–1901); elegancki czterokołowy pojazd ze składaną budą, niskim nadwoziem, zazwyczaj ciemno lakierowany, ze zdejmowanym kozłem osadzonym na żelaznym szkielecie, popularny w całej Europie w drugiej połowie XIX wieku

Powożenie zaprzęgiem po drogach publicznychPowożenie zaprzęgiem po drogach publicznych
dorosły kastrowany koń; ogiery kastruje się w celu uspokojenia ich charakteru oraz uniemożliwienia im reprodukcji; możliwe jest całkowite usunięcie jąder lub tylko zmiażdżenie kanalików nasiennych, co powoduje, że koń zachowuje temperament ogiera; zwykle hodowcy zostawiają najlepsze konie jako ogiery, a słabsze okazy (np. wykazujące niepożądane cechy dziedziczne, takie jak wadliwa postawa) są kastrowane w celu utrzymania bądź polepszenia jakości rasy
Powożenie zaprzęgiem po drogach publicznychPowożenie zaprzęgiem po drogach publicznych
lekki powóz czterokołowy na resorach, o charakterze spacerowo‑wyjazdowym, w dwukonnym lub jednokonnym zaprzęgu, bez budy, używany w Polsce w XIX i XX wieku; przed siedziskiem dla pasażera znajduje się kozioł dla stangreta
