E-materiały do kształcenia zawodowego

Powożenie zaprzęgiem konnym

ROL.06. Organizacja chowu i hodowli koni – technik hodowca koni 314203

ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni – technik hodowca koni 314203

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203) określonego dla kwalifikacji ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni: szkolenie oraz przygotowanie koni do użytkowania i sprzedaży. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących zasad i sposobu powożenia zaprzęgiem konnym.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni:

E‑materiał wspiera osiąganie efektu kształcenia i kryteriów jego weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:

ROL.07.4 Użytkowanie i transport koni

Osoba ucząca się:

ROL.07.4.8) powozi końmi:

  • ROL.07.4.8) 1) zaprzęga konie w pojedynkę lub parę;

  • ROL.07.4.8) 2) powozi zaprzęgiem konnym z zachowaniem bezpieczeństwa ludzi i koni;

  • ROL.07.4.8) 3) wymienia zasady poruszania się zaprzęgiem po drogach publicznych;

  • ROL.07.4.8) 4) stosuje zasady poruszania się zaprzęgiem po drogach publicznych;

  • ROL.07.4.8) 5) opisuje zasady bezpieczeństwa i właściwego obciążenia koni pracą;

  • ROL.07.4.8) 6) posiada umiejętności powożenia co najmniej na poziomie egzaminu na brązową odznakę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film instruktażowy (tutorial) Zaprzęganie koni (singiel i para)DAaLxOHN0Film instruktażowy (tutorial) Zaprzęganie koni (singiel i para)

Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) wspomaga zdobycie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie miejsca wykorzystywanego do zaprzęgania koni;

  • wymienianie sprzętu wykorzystywanego do zaprzęgania (bryczka, pojazd zaprzęgowy, uprząż jednokonna i dwukonna kompletna);

  • przedstawianie techniki zaprzęgania koni w singla i parę;

  • przygotowanie konia do zaprzęgania;

  • zakładanie uprzęży we właściwy sposób;

  • wymienianie kolejności wykonywanych czynności podczas zaprzęgania.

Film edukacyjny Powożenie zaprzęgiem po drogach publicznychDMAXmrD6RFilm edukacyjny Powożenie zaprzęgiem po drogach publicznych

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga zdobycie następujących umiejętności:

  • określanie koni używanych do jazdy zaprzęgiem konnym;

  • omówienie pojazdu konnego stosowanego w powożeniu;

  • charakteryzowanie techniki powożenia w ruchu drogowym: przedstawienie elementów sygnalizacji powożącego względem innych uczestników ruchu, sposób powożenia zaprzęgiem;

  • prezentacja obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do powożenia zaprzęgiem konnym: sposób trzymania lejców i bata, powodowanie końmi;

  • znajomość dokumentacji (uprawnień powożącego) oraz przepisów związanych z powożeniem zaprzęgiem konnym po drogach publicznych.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDz6kp8jCiInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy z zakresu powożenia zaprzęgiem konnym.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDYJyKAnsnSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDX9LAaO3UPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDkXCj19fwPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDLpFvvQD3Netografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej powożenia zaprzęgiem konnym.

Instrukcja użytkowaniaDaIMJDkuJInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film instruktażowy (tutorial) Zaprzęganie koni (singiel i para) z ćwiczeniami 2, 4, 5 i 6;

  • film edukacyjny Powożenie zaprzęgiem po drogach publicznych z ćwiczeniami 1, 3, 7 i 8.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą powożenia zaprzęgiem konnym, a także sprzętu i dokumentów, które są niezbędne powożącemu. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Film instruktażowy (tutorial) Zaprzęganie koni (singiel i para)

Praca w grupach

Do pracy z tym multimedium potrzebne będą duże arkusze papieru oraz przybory piśmienne (kredki, flamastry itp.) dla każdego zespołu. Przed emisją filmu uczniowie dzielą się na pięć grup. Każdy zespół podczas oglądania materiału wykonuje notatki dotyczące następujących zagadnień:

  • grupa 1 – charakterystyka miejsca wykorzystywanego do zaprzęgania koni,

  • grupa 2 – charakterystyka sprzętu wykorzystywanego do zaprzęgania (bryczka konna, uprząż jednokonna i dwukonna kompletna),

  • grupa 3 – charakterystyka techniki zaprzęgania koni w singla i parę,

  • grupa 4 – przygotowanie konia do zaprzęgania, sposób zakładania uprzęży, kolejność wykonywanych czynności podczas zaprzęgania,

  • grupa 5 – obsługa i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego w powożeniu zaprzęgiem konnym.

W następnym kroku grupy przygotowują plansze edukacyjne i/lub instrukcje postępowania, które będą zawierać najważniejsze informacje na przydzielone tematy. Prace te mają służyć jako pomoc przydatna do powtórzenia materiału.

Po wyznaczonym czasie grupy prezentują swoje plansze i instrukcje na forum klasy i je omawiają. Pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.

2. Film edukacyjny Powożenie zaprzęgiem po drogach publicznych

Praca w parach, w grupach i całego zespołu klasowego

Śniegowa kula. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania:

  • Czym powinny charakteryzować się konie używane w zaprzęgach?

  • Jakie charakterystyczne cechy ma pojazd konny?

  • Jakimi elementami sygnalizacji powinien się posługiwać powożący względem innych uczestników ruchu?

Następnie pary łączą się w czwórki, porównują swoje propozycje, weryfikują je i ustalają wspólne propozycje. W kolejnym kroku uczniowie łączą się w coraz liczniejsze zespoły (ósemki, szesnastki…) i powtarzają procedurę, aż powstaną ogólnoklasowe odpowiedzi na pytania.

Po wykonaniu zadania uczniowie zapoznają się z materiałem filmowym i weryfikują swoje odpowiedzi. Poza tym sporządzają notatki, aby po emisji wspólnie przygotować mapę myśli, w której powinny być zawarte informacje na temat powożenia zaprzęgiem, obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do powożenia (sposób trzymania lejców i bata, powodowanie końmi), uprawnień powożącego potrzebnych do poruszania się po drogach publicznych.

3. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Film instruktażowy (tutorial) Zaprzęganie koni (singiel i para)

Praca w grupach

Przed zajęciami uczniowie zostają podzieleni na pięć grup. Zadaniem każdego zespołu jest zapoznanie się z treścią filmu i przygotowanie 5–6 pytań dotyczących przydzielonego zagadnienia wraz z odpowiedziami:

  • grupa 1 – charakterystyka miejsca wykorzystywanego do zaprzęgania koni;

  • grupa 2 – charakterystyka sprzętu wykorzystywanego do zaprzęgania (bryczka konna, uprząż jednokonna i dwukonna kompletna);

  • grupa 3 – charakterystyka techniki zaprzęgania koni w singla i parę;

  • grupa 4 – przygotowanie konia do zaprzęgania, sposób zakładania uprzęży, kolejność wykonywanych czynności podczas zaprzęgania;

  • grupa 5 – obsługa i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego w powożeniu zaprzęgiem konnym.

Na zajęciach pytania zostają umieszczone w urnie do losowania, a zespoły zmieniają skład w taki sposób, aby w każdej nowej grupie była przynajmniej jedna osoba z każdej grupy przygotowującej pytania.

Rozpoczyna się klasowy quiz. Zespoły odpowiadają na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy”. Jeśli grupa odpowie poprawnie, otrzymuje 2 punkty, jeśli nie – pytanie może przejąć inny zespół i za poprawną odpowiedź otrzymuje 1 punkt. Wygrywa grupa, która uzyska najwięcej punktów. Gra trwa do wyczerpania limitu czasu lub puli pytań.

2. Film edukacyjny Powożenie zaprzęgiem po drogach publicznych

Praca w grupie

Lekcja odwrócona. Grupa kilku chętnych/wybranych osób na podstawie filmu przygotowuje miniwykład na temat powożenia zaprzęgiem. Autorzy mogą korzystać z dostępnych źródeł, w tym internetowych, aby zaprezentować m.in. obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do powożenia (sposób trzymania lejców i bata, powodowanie końmi), uprawnienia powożącego potrzebne do poruszania się po drogach publicznych. Powinni też pamiętać o przygotowaniu materiału wizualnego i pytań pobudzających do aktywnego słuchania.

Na zajęciach prelegenci wspólnie przedstawiają przygotowane informacje. Nauczyciel czuwa nad ich prawidłowością, a pozostali uczniowie mogą zadawać autorom pytania.

3. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Podczas pracy z filmami:

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zebrać przygotowane do gry pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;

  • osoby, które mają problem z wystąpieniami publicznymi, nie powinny być zmuszane do prezentacji planszy lub instrukcji, mogą się sprawdzić, wykonując inne zadania w grupie, np. przygotować ilustracje i treści do instrukcji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści