Lesson plan (Polish)
Temat: Nowa gospodarka
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Nowa podstawa programowa
VIII. Wielkie odkrycia geograficzne. Uczeń:
wyjaśnia przyczyny i ocenia wpływ odkryć geograficznych na życie społeczno‑gospodarcze i kulturowe Europy oraz Nowego Świata;
umieszcza w czasie i przestrzeni wyprawy Krzysztofa Kolumba, Vasco da Gamy, Ferdynanda Magellana oraz sytuuje w przestrzeni posiadłości kolonialne Portugalii i Hiszpanii.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń dowie się o specyfice nowej gospodarki.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
jak odkrycia geograficzne wpłynęły na zmiany w europejskiej gospodarce;
jakie zmiany gospodarcze nastąpiły w państwach europejskich.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Na podstawie informacji przedstawionych na osi czasu oraz wiadomości z dostępnych źródeł uczniowie wskazują wydarzenie ich zdaniem najistotniejsze dla kolonizacji Nowego Świata. Następnie argumentują swój wybór na forum klasy. Koledzy i koleżanki oceniają ich pracę, biorąc pod uwagę sposób przedstawienia wniosków oraz jasność uzasadnienia.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Uczniowie analizują ilustracje i wykonują Polecenie 2 i Polecenie 3. Aby odpowiedzieć na pytania, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Napisz krótką notatkę dotyczącą tematów poruszanych na lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Indianie – rdzenni mieszkańcy Ameryki.
Konkwistadorzy – tytuł nadawany zdobywcom Ameryki Południowej i Środkowej w XVI wieku przez królów hiszpańskich i portugalskich.
Manufaktura – przedsiębiorstwo, w którym produkcja opiera się pracy ręcznej, podzielonej między wyspecjalizowanych pracowników.
Nowy Świat – określenie wprowadzone w czasie wielkich odkryć geograficznych dla dwóch kontynentów półkuli zachodniej: Ameryki Północnej i Ameryki Południowej.
Pandemia – epidemia obejmująca bardzo rozległy obszar.
Plantacja – duży obszar, na którym uprawia się tylko jeden rodzaj rośliny.
Stary Świat – określenie wprowadzone przez Europejczyków w czasie wielkich odkryć geograficznych dla kontynentów znanych już w starożytności (Europy, Azji, Afryki)
Teksty i nagrania
The New Economy
In the initial period of establishment of the plantation system, sugarcane cultivation and sugar production were the most successful. An important element of the system was its strict subordination to the central authority that supervised trade. In the 15th century, it was difficult to recruit colonists to work in the plantation system, because the experience of European farmers had no application in the production of sugarcane and, in addition, the need to work hard in difficult conditions resulted in a very high mortality rate. The situation changed with the employment of captured slaves, most often bought in Africa. Mass import of labour from Africa began over time. This became even more cost‑effective when it turned out that black Africans were immune to malaria that was decimating Europeans. A specific so‑called Atlantic slave trade had emerged. Industrial products were imported from Europe and exchanged for slaves who were then brought to plantations in America to collect plantation products: sugar, cotton and tobacco. Ocean trade, in particular with plantation colonies, led to significant changes in the economics of the home countries. As a result of changes in the economy, artisanal enterprises were replaced by manufactories. The work in manufactories was shared between specialised staff. All these processes were accompanied by the growing importance of the state as the element that stimulates and protects the economy.