Ilustracja przedstawia zbliżenie na klawisze od fortepianu. Tytuł lekcji: Spacerkiem po klawiaturze
Ilustracja przedstawia zbliżenie na klawisze od fortepianu. Tytuł lekcji: Spacerkiem po klawiaturze
Spacerkiem po klawiaturze
Mistrz fortepianu i kompan poeta
Przy fortepianie nie można pominąć postaci symbolicznej zjednanej z tym instrumentem dla polskiej historii muzyki. To urodzony w Żelazowej Woli w dniu 1 marca lub – jak w metryce chrztu podano 22 lutego 1810 roku wybitny polski pianista i kompozytor Fryderyk Chopin [czytaj: szopen].
R3ElbO3Uil3AA
Na zdjęciu wykonanym w słoneczny dzień, spomiędzy ogromnych, liściastych drzew, wyłania się dużych rozmiarów, szeroki dom jednopiętrowy, który wykonany został w białym kolorze, a jego dachówka umieszczona na skośnym dachu została wykonana w ciemnym kolorze. Do budynku prowadzi szeroki podjazd, a pośrodku niego rośnie niski żywopłot, przy którym ustawione zostały ledwo zauważalne ławki.
Wistula, „Miejsce urodzin Fryderyka Chopina”, 2011 r. (data wykonania fotografii), Żelazowa Wola, wikimedia.org , CC BY 3.0
Źródło: Wistula, „Miejsce urodzin Fryderyka Chopina”, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ZW7_DSC0160.JPG [dostęp 26.08.2022], licencja: CC BY 3.0.
R1WgMtJrEadUC
Na zdjęciu przedstawiony został jednopoziomowy, zadbany dom w białym kolorze, ze skośnym dachem o ciemnej dachówce. Okna budynku posiadają w górnej części łuki, a niektóre są całe okrągłe. Plac przed domem wyłożony jest ciemną kostką brukową. Dookoła znajduje się wiele roślinności, na przykład trawa, niski żywopłot, czy też drzewa o szerokich koronach, które porastają intensywnie zielone liście.
Jacek Halicki, Dworek Chopina - miejsce koncertów i festiwali, 2018 r. (data wykonania fotografii), Duszniki Zdrój, wikimedia.org , CC BY 3.0
Źródło: Jacek Halicki, Dworek Chopina - miejsce koncertów i festiwali, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:2018_Dworek_Chopina_w_Dusznikach-Zdroju_1.jpg [dostęp 26.08.2022], licencja: CC BY 3.0.
Duszniki Zdrój to nie jedyne miejsce, w którym pamięć o wielkim pianiście kultywowana jest aż do dzisiaj. Podkreślaniem walorów dźwiękowych i możliwości technicznych samego fortepianu są liczne konkursy pianistyczne organizowane na całym świecie. Do najważniejszych o międzynarodowej sławie należą m. in. takie jak: im. Fryderyka Chopina [czytaj: szopena] w Warszawie, im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Królowej Elżbiety w Brukseli czy im. F. Liszta w Budapeszcie.
Jednym z niezapomnianych polskich zwycięzców XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina [czytaj: szopena] (2005) jest Rafał Blechacz, który prócz tego tytułu został w tym samym roku laureatem nagrody Paszporty „Polityki” w kategorii „Muzyka poważna”.
R1Zes4ILa57OH
Na zdjęciu, na białym tle ściany zaprezentowane zostało urządzenie służące do podawania tempa utworów muzycznych. Przyrząd jest w kolorze czarnym, o kształcie zbliżonym do prostokąta, jednak patrząc od dołu do góry przedmiot zaczyna się zwężać. Są na nim napisane w złotym kolorze fachowe wskaźniki, a z samego przodu zamontowane jest wahadło, które kiwa się od lewej strony do prawej. Na tym cienkim fragmencie umieszczony został element, który można przesuwać od góry do dołu, tym samym przyspieszając bądź zwalniając jego ruch.
Metronom – urządzenie służące podczas ćwiczeń do dokładnego podawania tempa utworu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Metronom – urządzenie służące podczas ćwiczeń do dokładnego podawania tempa utworu, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Uhonorowaniem twórczości Fryderyka Chopina [czytaj: szopena] jest bardzo znany wiersz ostatniego z wielkich romantyków Cypriana Kamila Norwida zatytułowany Fortepian Szopena. W czasach kiedy ten instrument przeżywał największy rozkwit warto zapamiętać, jak sam Chopin [czytaj: szopen] odnosił się do fortepianu.
Filip Lech
Filip Lech
Jednym z ciekawszych wspomnień Norwida o Chopinie [czytaj: szopenie] jest spotkanie, w którym uczestniczył Camille Pleyel, [czytaj: kamil plejel] syn Ignaza, założyciela słynnej fabryki fortepianów. Dzień był wilgotny, więc poeta sam nie dosłyszał rozmowy, streścił mu ją później Chopin [czytaj: szopen]:
Przyszedł mi mówić o jakichś nowych fortepianach ze sztabami żelaznymi, które powiększają wibrację strun – ach!... oni i jeszcze z tego klawicymbała – który tu u mnie, widzisz, stoi, trójkątny i długi – …oni i z tego jeszcze nie umieją nic zrobić, a!... koniecznie idzie im o to, aby doskonalszych środków mnóstwo nagromadzić.
To bardzo cenne źródło mówiące wiele o podejściu Chopina [czytaj: szopena] do swojego instrumentu – w jego czasach technika budowy fortepianów bardzo szybko się rozwijała – widać tutaj, że autorowi dwóch koncertów fortepianowych nie chodziło o potężne brzmienie, duży wolumen.
R1bQdQp8nDIdd
Na zdjęciu przedstawiony został skan jednej strony poematu Cypriana Kamila Norwida zatytułowanego „Fortepian Szopena” z 1933 roku. Słowa z kartki brzmią następująco: „Ten! Co Polskę głosił, od zenitu Wszechdoskonałości dziejów Wziętą, hymnem zachwytu – Polskę przemienionych kołodziejów, Ten sam – runął – na bruki z granitu! I oto, jak zacna myśl człowieka, Poterany jest gniewami ludzi, LUB JAK – OD WIEKA WIEKÓW – WSZYSKO< CO ZBUDZI ! I oto, jak ciało Orfeja, Tysiąc pasyj rozdziera go w części; A każda wyje :> nie ja! <… > nie ja! < zębami chrzęści… Lecz ty? Lecz ja? – uderzymy w sądne pienie, Nawołując :> CIESZ SIĘ, PÓŹNY WNUKU! JĘKŁY GŁUCHE KAMIENIE: IDEAŁ SIĘGNĄŁ BRUKU<”.
Cyprian Kamil Norwid, „Fortepian Szopena”, 1933 r., Biblioteka Narodowa Polona, polona.pl, domena publiczna
Źródło: Cyprian Kamil Norwid, Fortepian Szopena, ilustracja, Biblioteka Narodowa Polona, dostępny w internecie: https://polona.pl/item/fortepian-szopena,NzI1NTI0OTM/26/#info:metadata [dostęp 26.08.2022], domena publiczna.
Zebraniem faktów na temat budowy fortepianu, sposobu powstawania dźwięku oraz jego możliwości wykonawczych będzie poniżej przedstawiony film. W jego treściach znajdziecie również inne ciekawostki łączące wątki przedmiotowe z treściami z fizyki.
R1Fhuz2x3fUXp
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Zbudujmy fortepian”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Zbudujmy fortepian”.
Zbudujmy fortepian – film, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Zbudujmy fortepian – film, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RV8ZtSAODWb8e
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Wirtuoz to inaczej osoba, która jest wybitnym muzykiem, jednym z najlepszych instrumentalistów w swojej klasie, to jest: wirtuoz fortepianu, wirtuoz skrzypiec i tak dalej...
Wirtuozeria gry na fortepianie polega na zdolności wykonawcy do wykonywania trudnych, szybkich i precyzyjnych fraz muzycznych. Wirtuoz powinien mieć ponadprzeciętny słuch muzyczny oraz poczucie rytmu, które pozwoli mu na odtworzenie najbardziej skomplikowanych elementów z partytury.
Polecenie 2
R1Oq19hAxpEw7
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Dynamikę brzmienia instrumentu można regulować między innymi sposobem gry na klawiszach.
Dynamikę brzmienia instrumentu można regulować między innymi sposobem gry na klawiszach oraz za pomocą pedałów umieszczonych przy podłodze.
Polecenie 3
R1ZQ1noAhnB7p
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Stroiciel fortepianu zajmuje się przede wszystkim strojeniem strun, ale to nie wszystkie jego obowiązki.
Stroiciel fortepianu zajmuje się przede wszystkim strojeniem strun, wykonuje także renowacje oraz remonty instrumentu.
Polecenie 4
Zaśpiewaj z podkładem muzycznym utwór „Fortepian” znajdujący się w aplikacji Karaoke. I Ty możesz śpiewać.
Rel00ID1CR46k
Aplikacja „Karaoke” zawiera zestaw 5 piosenek autorskich w różnych stylach muzycznych: rock, pop, poezja śpiewana, reagge. Każda z piosenek posiada podkład instrumentalny z linią melodyczną, zapis nutowy, słowa piosenki. Słowa piosenki wyświetlane są na ekranie wraz z odtwarzającym się podkładem muzycznym.
Aplikacja „Karaoke” zawiera zestaw 5 piosenek autorskich w różnych stylach muzycznych: rock, pop, poezja śpiewana, reagge. Każda z piosenek posiada podkład instrumentalny z linią melodyczną, zapis nutowy, słowa piosenki. Słowa piosenki wyświetlane są na ekranie wraz z odtwarzającym się podkładem muzycznym.
Karaoke, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Karaoke, licencja: CC BY 3.0.
Prawidłowa postawa, ułożenie rąk na klawiaturze
R1LrWPIvbHI7c
Film zatytułowany: "Pianino/keyboard - tutorial nr 1".
Film zatytułowany: "Pianino/keyboard - tutorial nr 1".
Pianino/keyboard - tutorial nr 1, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Pianino/keyboard - tutorial nr 1, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
Rozluźnij się. Na zmianę kładź na klawiaturze dłonie z lekko zaokrąglonymi palcami. Powtórz tę czynność kilkakrotnie, raz prawą, raz lewą dłonią.
Polecenie 6
Połóż dłonie na twardej, płaskiej powierzchni, np. na blacie stołu. Pamiętaj aby zaokrąglić palce. Swobodnie opuszczaj kolejne palce na blat stołu.
Polecenie 7
Powtórz tę samą czynność, przenosząc dłonie ze stołu, na klawiaturę swojego instrumentu. Opuszczając kolejno palce, wciskaj klawisz, który akurat jest pod twoim palcem.
Polecenie 8
Połóż prawą rękę na klawiaturze swojego instrumentu, w taki sposób aby kciuk znajdował się na dźwięku cIndeks górny 11Indeks dolny ,,a kolejne palce ułóż na białych klawiszach sąsiadujących.
Polecenie 9
Zagraj po kolei na klawiaturze dźwięki, zaczynając od dźwięku cIndeks górny 11, dIndeks górny 11, eIndeks górny 11, fIndeks górny 11 i kończąc na gIndeks górny 11. Pamiętaj aby dźwięk gIndeks górny 11 zagrać małym palcem.
Polecenie 10
Zagraj po kolei na klawiaturze dźwięki, zaczynając od dźwięku gIndeks górny 11, fIndeks górny 11, eIndeks górny 11, dIndeks górny 11 i kończąc na cIndeks górny 11. Pamiętaj aby dźwięk cIndeks górny 11 zagrać kciukiem. Powtórz polecenie 5 i 6 kilkakrotnie.
RIJ9OPuKGYz8X
Ilustracja interaktywna przedstawia prawidłowe rozłożenie palców dłoni na klawiaturze fortepianu. Na ilustracji widoczne są szare grafiki; prawa i lewa dłoń z kolejno ponumerowanymi palcami: gdzie kciuk ma numer 1, a mały palec numer 5 oraz dwie klawiatury fortepianu. Z prawej strony znajduje się panel boczny z hasłami: ułożenie palców prawej dłoni na klawiaturze fortepianu oraz ułożenie palców lewej dłoni na klawiaturze fortepianu. Po kliknięciu w tekst ułożenie palców prawej dłoni na klawiaturze fortepianu, na grafice podświetla się prawa dłoń oraz 5 klawiszy na klawiaturze, na których zaznaczone są ślady palców, wskazujące na odpowiednie ich ułożenie. Palce ułożone są w taki sposób, że palec środkowy znajduje się najwyżej, a kolejne palce sąsiadujące ułożone są odpowiednio niżej, na sąsiadujących klawiszach. Po kliknięciu na tekst ułożenie palców lewej dłoni na klawiaturze fortepianu, na grafice podświetla się lewa dłoń oraz 5 klawiszy na klawiaturze, na których zaznaczone są ślady palców, wskazujące na odpowiednie ich ułożenie. Palce ułożone są w taki sposób, że palec środkowy znajduje się najwyżej, a kolejne palce sąsiadujące ułożone są odpowiednio niżej, na sąsiadujących klawiszach. Ponadto, w prawym, górnym rogu umieszczono czarny rysunek dłoni z kolejno ponumerowanymi palcami: gdzie kciuk ma numer 1, a mały palec numer 5, a nad nim umieszczono fragment klawiatury fortepianu. Ułożenie palców wskazuje na zagranie kciukiem dźwięku c1, palcem wskazującym dźwięku d1, palcem środkowym dźwięku e1, palcem serdecznym dźwięku f1 oraz małym palcem dźwięku g1. Nad klawiaturą fortepianu przedstawiono te dźwięki na pięciolinii.
Ilustracja interaktywna przedstawia prawidłowe rozłożenie palców dłoni na klawiaturze fortepianu. Na ilustracji widoczne są szare grafiki; prawa i lewa dłoń z kolejno ponumerowanymi palcami: gdzie kciuk ma numer 1, a mały palec numer 5 oraz dwie klawiatury fortepianu. Z prawej strony znajduje się panel boczny z hasłami: ułożenie palców prawej dłoni na klawiaturze fortepianu oraz ułożenie palców lewej dłoni na klawiaturze fortepianu. Po kliknięciu w tekst ułożenie palców prawej dłoni na klawiaturze fortepianu, na grafice podświetla się prawa dłoń oraz 5 klawiszy na klawiaturze, na których zaznaczone są ślady palców, wskazujące na odpowiednie ich ułożenie. Palce ułożone są w taki sposób, że palec środkowy znajduje się najwyżej, a kolejne palce sąsiadujące ułożone są odpowiednio niżej, na sąsiadujących klawiszach. Po kliknięciu na tekst ułożenie palców lewej dłoni na klawiaturze fortepianu, na grafice podświetla się lewa dłoń oraz 5 klawiszy na klawiaturze, na których zaznaczone są ślady palców, wskazujące na odpowiednie ich ułożenie. Palce ułożone są w taki sposób, że palec środkowy znajduje się najwyżej, a kolejne palce sąsiadujące ułożone są odpowiednio niżej, na sąsiadujących klawiszach. Ponadto, w prawym, górnym rogu umieszczono czarny rysunek dłoni z kolejno ponumerowanymi palcami: gdzie kciuk ma numer 1, a mały palec numer 5, a nad nim umieszczono fragment klawiatury fortepianu. Ułożenie palców wskazuje na zagranie kciukiem dźwięku c1, palcem wskazującym dźwięku d1, palcem środkowym dźwięku e1, palcem serdecznym dźwięku f1 oraz małym palcem dźwięku g1. Nad klawiaturą fortepianu przedstawiono te dźwięki na pięciolinii.
Prawidłowe położenie palców na klawiaturze, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Prawidłowe położenie palców na klawiaturze, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11
W podstawowym układzie obie dłonie ustawione są tak, by grać dokładnie pięć dźwięków na klawiaturze. Podaj nazwy literowe tych dźwięków.
R13li5cpBUhOl
uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W przypadku problemów zapoznaj się ponownie z treścią ilustracji interaktywnej.
Dźwięki (w kolejności) to c, d, e, f oraz g.
Polecenie 12
Opisz, za jakie kolejne dźwięki na klawiaturze fortepianu odpowiedzialne są poszczególne palce prawej dłoni.
R1T4JUFIKuOjs
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jeśli masz problem, wykorzystaj ilustrację interaktywną. Pamiętaj, że w przypadku dłoni prawej należy rozpocząć opis od kciuka.
Kciuk gra dźwięk c1, palec wskazujący dźwięk d1, palec środkowy dźwięk e1, palec serdeczny dźwięk f1, natomiast mały palec dźwięk g1.
Polecenie 13
Opisz, za jakie kolejne dźwięki na klawiaturze fortepianu odpowiedzialne są poszczególne palce dłoni lewej.
R1DShZlHbUnJq
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jeśli masz problem, wykorzystaj ilustrację interaktywną. Pamiętaj, że w przypadku dłoni lewej opis należy rozpocząć od małego palca.
Mały palec gra dźwięk c, palec serdeczny dźwięk d, palec środkowy dźwięk e, palec wskazujący dźwięk f, natomiast kciuk dźwięk g.
Pięć podstawowych dźwięków cIndeks górny 11, dIndeks górny 11, eIndeks górny 11, fIndeks górny 11, gIndeks górny 11
R1dDlf4lYy494
Grafika przedstawia klucz wiolinowy z pięcioma podstawowymi dźwiękami w oktawie razkreślnej: c1, d1, e1, f1 oraz g1.
Pięć podstawowych dźwięków, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Pięć podstawowych dźwięków, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Wirtualna klawiatura – aplikacja
R1A2Se2mmKEVi
Aplikacja "Wirtualna klawiatura" jest aplikacją, dzięki której można zagrać na wybranych instrumentach, korzystając z wirtualnej klawiatury. W aplikacji można uruchomić kilka melodii. Po wybraniu melodii klawiatura podświetla klawisze na które należy kliknąć - wtedy odtwarzają się prawidłowe dźwięki i można zagrać melodię.
Aplikacja "Wirtualna klawiatura" jest aplikacją, dzięki której można zagrać na wybranych instrumentach, korzystając z wirtualnej klawiatury. W aplikacji można uruchomić kilka melodii. Po wybraniu melodii klawiatura podświetla klawisze na które należy kliknąć - wtedy odtwarzają się prawidłowe dźwięki i można zagrać melodię.
Wirtualna klawiatura – aplikacja, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wirtualna klawiatura – aplikacja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14
R1MBWCcbfF1iq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 15
RoDQsB2CW1G3o
Z podanych poniżej instrumentów wybierz ten, który zaliczany jest do klawiszowych. Możliwe odpowiedzi: 1. Pianino, 2. Obój
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 16
R1MiZhQcU8DRz
Połącz tytuły utworów z ich autorami. Star Wars - główny temat Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany Wiosna Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany Hej Sokoły Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany Happy Birthday Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany Sto lat Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany
Połącz tytuły utworów z ich autorami. Star Wars - główny temat Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany Wiosna Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany Hej Sokoły Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany Happy Birthday Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany Sto lat Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1D4czUCk7xVT
Aplikacja "Wirtualna klawiatura" jest aplikacją, dzięki której można zagrać na wybranych instrumentach, korzystając z wirtualnej klawiatury. W aplikacji można uruchomić kilka melodii. Po wybraniu melodii klawiatura podświetla klawisze na które należy kliknąć - wtedy odtwarzają się prawidłowe dźwięki i można zagrać melodię.
Aplikacja "Wirtualna klawiatura" jest aplikacją, dzięki której można zagrać na wybranych instrumentach, korzystając z wirtualnej klawiatury. W aplikacji można uruchomić kilka melodii. Po wybraniu melodii klawiatura podświetla klawisze na które należy kliknąć - wtedy odtwarzają się prawidłowe dźwięki i można zagrać melodię.
Wirtualna klawiatura – aplikacja, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wirtualna klawiatura – aplikacja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14
R1MBWCcbfF1iq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 15
R6qrEA6djscLy
Z podanych poniżej instrumentów wybierz ten, który zaliczany jest do klawiszowych. Możliwe odpowiedzi: 1. Pianino, 2. Obój, 3. Gitara akustyczna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 16
R1dfBU2LcYIIJ
Połącz tytuły utworów z ich autorami. Star Wars - główny temat Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin Wiosna Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin Hej Sokoły Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin Happy Birthday Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin Sto lat Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin
Połącz tytuły utworów z ich autorami. Star Wars - główny temat Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin Wiosna Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin Hej Sokoły Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin Happy Birthday Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin Sto lat Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Partytury
R1e33BQloZQvf
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany "Wlazł kotek na płotek - film instruktażowy”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany "Wlazł kotek na płotek - film instruktażowy”.
Wlazł kotek na płotek - film instruktażowy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wlazł kotek na płotek - film instruktażowy, licencja: CC BY 3.0.
Wlazł kotek na płotek - film instruktażowy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wlazł kotek na płotek - film instruktażowy, licencja: CC BY 3.0.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany "Wlazł kotek na płotek - film instruktażowy”.
Polecenie 17
Odpowiedz na pytanie. W której oktawie gra dłoń lewa, a w której - prawa? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rn35Hvw0bvuFI
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie nazwy oktaw. W razie problemów ponownie obejrzyj materiał, w którym dźwięki zostały podpisane.
Lewa dłoń gra w oktawie małej, natomiast dłoń prawa w oktawie razkreślnej.
Polecenie 18
Opisz, jakie wartości rytmiczne wykonywane są przez dłoń prawą (grającą melodię), a jakie przez dłoń lewą (grającą akompaniament). Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1aknx7DFubLK
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Pamiętaj, by w razie problemów obejrzeć materiał. W filmie widać zapis nutowy w formie partytury, który powinien rozwiać wątpliwości.
W melodii granej przez prawą dłoń pojawiają się ósemki, ćwierćnuty oraz półnuty. W akompaniamencie granym przez lewą dłoń wykonywane są wyłącznie półnuty z kropką.
Polecenie 19
Określ, w jakiej tonacji i w jakim metrum grana jest piosenka „Wlazł Kotek na Płotek”. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Ry8Ah0zOwA5hj
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Metrum powinno być proste do określenia poprzez samo słuchanie melodii. Z tonacją najprościej będzie przyjrzeć się partyturze lub dźwiękom granym na fortepianie. W razie problemów ponownie obejrzyj materiał i zwróć uwagę na szczegóły.
Utwór jest grany w tonacji C‑dur, w metrum 3/4.
Wlazł kotek na płotek dla prawej ręki + palcowanie:
R1ZWhGrHYzDeQ
Grafika przedstawia partyturę utworu „Wlazł kotek na płotek” w metrum trzy czwarte w kluczu wiolinowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej. Jest też zapisane palcowanie. Utwór rozpoczyna się od trzech ćwierćnut: na pierwszą miarę dźwięk g (grany małym palcem), następnie na drugą i trzecią miarę dźwięk e (grany palcem środkowym). W drugim takcie również znajdują się same ćwierćnuty: f na pierwszą miarę, grany palcem serdecznym, następnie dwa razy dźwięk d grany palcem wskazującym. W trzecim takcie na pierwszą miarę grana jest kciukiem ósemka c, następnie ósemka e palcem środkowym, na drugą miarę półnuta g za pomocą małego palca. Druga linijka rozpoczyna się od czwartego taktu utworu. Znajdują się w nim trzy ćwierćnuty; takt stanowi powtórzenie taktu pierwszego. Na pierwszą miarę grany jest dźwięk g (za pomocą małego palca), następnie na drugą i trzecią miarę dźwięk e (grany palcem środkowym). W piątym takcie również znajdują się same ćwierćnuty: f na pierwszą miarę, grany palcem serdecznym, następnie dwa razy dźwięk d grany palcem wskazującym. W ostatnim, szóstym takcie na pierwszą miarę grana jest kciukiem ósemka c, następnie ósemka e palcem środkowym, na drugą miarę półnuta c za pomocą kciuka. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Wlazł kotek na płotek” zagrany za pomocą prawej dłoni ma 15 sekund. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym charakterze, zagrany w powolnym tempie. Dźwięki są wyraźnie oddzielone od siebie.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Wlazł kotek na płotek” w metrum trzy czwarte w kluczu wiolinowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej. Jest też zapisane palcowanie. Utwór rozpoczyna się od trzech ćwierćnut: na pierwszą miarę dźwięk g (grany małym palcem), następnie na drugą i trzecią miarę dźwięk e (grany palcem środkowym). W drugim takcie również znajdują się same ćwierćnuty: f na pierwszą miarę, grany palcem serdecznym, następnie dwa razy dźwięk d grany palcem wskazującym. W trzecim takcie na pierwszą miarę grana jest kciukiem ósemka c, następnie ósemka e palcem środkowym, na drugą miarę półnuta g za pomocą małego palca. Druga linijka rozpoczyna się od czwartego taktu utworu. Znajdują się w nim trzy ćwierćnuty; takt stanowi powtórzenie taktu pierwszego. Na pierwszą miarę grany jest dźwięk g (za pomocą małego palca), następnie na drugą i trzecią miarę dźwięk e (grany palcem środkowym). W piątym takcie również znajdują się same ćwierćnuty: f na pierwszą miarę, grany palcem serdecznym, następnie dwa razy dźwięk d grany palcem wskazującym. W ostatnim, szóstym takcie na pierwszą miarę grana jest kciukiem ósemka c, następnie ósemka e palcem środkowym, na drugą miarę półnuta c za pomocą kciuka. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Wlazł kotek na płotek” zagrany za pomocą prawej dłoni ma 15 sekund. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym charakterze, zagrany w powolnym tempie. Dźwięki są wyraźnie oddzielone od siebie.
Partytura do utworu „Wlazł kotek na płotek” zagrana za pomocą prawej dłoni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Wlazł kotek na płotek” zagrana za pomocą prawej dłoni, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Wlazł kotek na płotek dla lewej ręki (akompaniament) + palcowanie:
Rxr5xMHMARFDN
Grafika przedstawia partyturę akompaniamentu do utworu „Wlazł kotek na płotek” w metrum trzy czwarte w kluczu basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. Wszystkie dźwięki w partyturze to półnuty z kropką. Pierwszy takt rozpoczyna się od dźwięku c granego kciukiem. W drugim takcie grany jest dźwięk g za pomocą małego palca. W takcie trzecim oraz czwartym ponownie należy zagrać dźwięk c za pomocą kciuka. W takcie piątym wykonywany jest dźwięk g za pomocą małego palca. W ostatnim, szóstym takcie grany jest kciukiem dźwięk c. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Wlazł kotek na płotek” zagrany za pomocą lewej dłoni ma 15 sekund. Jest to jedynie sześć dźwięków, zagranych osobno, w odstępach od siebie.
Grafika przedstawia partyturę akompaniamentu do utworu „Wlazł kotek na płotek” w metrum trzy czwarte w kluczu basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. Wszystkie dźwięki w partyturze to półnuty z kropką. Pierwszy takt rozpoczyna się od dźwięku c granego kciukiem. W drugim takcie grany jest dźwięk g za pomocą małego palca. W takcie trzecim oraz czwartym ponownie należy zagrać dźwięk c za pomocą kciuka. W takcie piątym wykonywany jest dźwięk g za pomocą małego palca. W ostatnim, szóstym takcie grany jest kciukiem dźwięk c. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Wlazł kotek na płotek” zagrany za pomocą lewej dłoni ma 15 sekund. Jest to jedynie sześć dźwięków, zagranych osobno, w odstępach od siebie.
Partytura do utworu „Wlazł kotek na płotek” zagrana za pomocą lewej dłoni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Wlazł kotek na płotek” zagrana za pomocą lewej dłoni, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
„Wlazł kotek na płotek” – prawa i lewa ręka + palcowanie:
RiXwFovcemn9Z
Grafika przedstawia partyturę utworu „Wlazł kotek na płotek” z akompaniamentem w metrum trzy czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Opracowanie stanowi połączenie dwóch poprzednich partii w jednym systemie. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. W kluczu wiolinowym utwór rozpoczyna się od trzech ćwierćnut: na pierwszą miarę dźwięk g (grany małym palcem), następnie na drugą i trzecią miarę dźwięk e (grany palcem środkowym). W kluczu basowym kciukiem grana jest półnuta z kropką c. W drugim takcie klucza wiolinowego również znajdują się same ćwierćnuty: f na pierwszą miarę, grany palcem serdecznym, następnie dwa razy dźwięk d grany palcem wskazującym. W kluczu basowym mały palec gra półnutę z kropką g. W trzecim takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ósemka c, następnie ósemka e palcem środkowym, na drugą miarę półnuta g za pomocą małego palca. W kluczu basowym grana jest półnuta z kropką c za pomocą kciuka. W czwartym takcie utworu w kluczu wiolinowym ponownie znajdują się trzy ćwierćnuty; takt stanowi powtórzenie taktu pierwszego. Na pierwszą miarę grany jest dźwięk g (za pomocą małego palca), następnie na drugą i trzecią miarę dźwięk e (grany palcem środkowym). W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta z kropką c. W piątym takcie w kluczu wiolinowym również znajdują się same ćwierćnuty: f na pierwszą miarę, grany palcem serdecznym, następnie dwa razy dźwięk d grany palcem wskazującym. W kluczu basowym mały palec gra półnutę z kropką g. W ostatnim, szóstym takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ósemka c, następnie ósemka e palcem środkowym, na drugą miarę półnuta c za pomocą kciuka. W kluczu basowym grana jest półnuta z kropką c za pomocą kciuka. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Wlazł kotek na płotek” zagrany za pomocą prawej i lewej dłoni ma 15 sekund. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym charakterze, zagrany w powolnym tempie.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Wlazł kotek na płotek” z akompaniamentem w metrum trzy czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Opracowanie stanowi połączenie dwóch poprzednich partii w jednym systemie. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. W kluczu wiolinowym utwór rozpoczyna się od trzech ćwierćnut: na pierwszą miarę dźwięk g (grany małym palcem), następnie na drugą i trzecią miarę dźwięk e (grany palcem środkowym). W kluczu basowym kciukiem grana jest półnuta z kropką c. W drugim takcie klucza wiolinowego również znajdują się same ćwierćnuty: f na pierwszą miarę, grany palcem serdecznym, następnie dwa razy dźwięk d grany palcem wskazującym. W kluczu basowym mały palec gra półnutę z kropką g. W trzecim takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ósemka c, następnie ósemka e palcem środkowym, na drugą miarę półnuta g za pomocą małego palca. W kluczu basowym grana jest półnuta z kropką c za pomocą kciuka. W czwartym takcie utworu w kluczu wiolinowym ponownie znajdują się trzy ćwierćnuty; takt stanowi powtórzenie taktu pierwszego. Na pierwszą miarę grany jest dźwięk g (za pomocą małego palca), następnie na drugą i trzecią miarę dźwięk e (grany palcem środkowym). W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta z kropką c. W piątym takcie w kluczu wiolinowym również znajdują się same ćwierćnuty: f na pierwszą miarę, grany palcem serdecznym, następnie dwa razy dźwięk d grany palcem wskazującym. W kluczu basowym mały palec gra półnutę z kropką g. W ostatnim, szóstym takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ósemka c, następnie ósemka e palcem środkowym, na drugą miarę półnuta c za pomocą kciuka. W kluczu basowym grana jest półnuta z kropką c za pomocą kciuka. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Wlazł kotek na płotek” zagrany za pomocą prawej i lewej dłoni ma 15 sekund. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym charakterze, zagrany w powolnym tempie.
Partytura do utworu „Wlazł kotek na płotek” – prawa i lewa ręka + palcowanie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Wlazł kotek na płotek” – prawa i lewa ręka + palcowanie, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 20
Ułóż prawą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 11, każdy kolejny palec ułóż na sąsiadujących białych klawiszach. Zagraj prawą ręką melodię Wlazł kotek na płotek, pamiętając o odpowiednim palcowaniu.
Polecenie 21
Ułóż lewą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 11, a piąty palec na dźwięku g. Zagraj akompaniament lewej ręki do melodii Wlazł kotek na płotek. Pamiętaj o odpowiednim palcowaniu.
Polecenie 22
Ułóż obie ręce na klawiaturze i spróbuj zagrać równocześnie zarówno melodię prawej ręki, jaki i akompaniament lewej ręki. Zwracaj uwagę na odpowiednie palcowanie.
Polecenie 23
Ułóż obie ręce na klawiaturze i spróbuj zagrać równocześnie zarówno melodię prawej ręki, jaki i akompaniament lewej ręki. Zwracaj uwagę na odpowiednie palcowanie.
Kółko graniaste dla prawej ręki + palcowanie:
RHRded6WmsCsq
Grafika przedstawia partyturę utworu „Kółko graniaste” w metrum dwie czwarte w kluczu wiolinowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej. Jest też zapisane palcowanie. Pierwszy takt rozpoczyna się od ćwierćnuty g, granej małym palcem. Na drugą miarę wykonywane są dwie ósemki e za pomocą środkowego palca. W drugim takcie na pierwszą miarę grana jest za pomocą małego palca ćwierćnuta g, a następnie ćwierćnuta e palcem środkowym na drugą miarę. Kolejne dwa takty stanowią powtórzenie dwóch pierwszych taktów. W takcie trzecim na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g. Na drugą miarę wykonywane są dwie ósemki e za pomocą środkowego palca. W czwartym takcie na pierwszą miarę grana jest za pomocą małego palca ćwierćnuta g, a następnie ćwierćnuta e palcem środkowym na drugą miarę. W taktach od piątego do dziewiątego wszystkie dźwięki są ósemkami. W takcie piątym na pierwszą miarę grany jest dwa razy dźwięk f za pomocą palca serdecznego, następnie dźwięk e palcem środkowym na drugą miarę oraz dźwięk d palcem wskazującym. W takcie szóstym dźwięk g grany jest cztery razy za pomocą małego palca. W takcie siódmym na pierwszą miarę grany jest dwa razy dźwięk f za pomocą palca serdecznego, następnie dźwięk e palcem środkowym na drugą miarę oraz dźwięk d palcem wskazującym. W takcie ósmym dźwięk g grany jest cztery razy za pomocą małego palca. W takcie dziewiątym grane są dźwięki: g za pomocą małego palca na pierwszą miarę, następnie f palcem serdecznym, na drugą miarę e za pomocą palca środkowego oraz d palcem wskazującym. W ostatnim, dziesiątym takcie grana jest tylko ćwierćnuta c za pomocą kciuka. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Kółko graniaste” dla prawej ręki trwa 17 sekund. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym charakterze, zagrany dość dynamicznie. Dźwięki są wyraźnie oddzielone od siebie.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Kółko graniaste” w metrum dwie czwarte w kluczu wiolinowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej. Jest też zapisane palcowanie. Pierwszy takt rozpoczyna się od ćwierćnuty g, granej małym palcem. Na drugą miarę wykonywane są dwie ósemki e za pomocą środkowego palca. W drugim takcie na pierwszą miarę grana jest za pomocą małego palca ćwierćnuta g, a następnie ćwierćnuta e palcem środkowym na drugą miarę. Kolejne dwa takty stanowią powtórzenie dwóch pierwszych taktów. W takcie trzecim na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g. Na drugą miarę wykonywane są dwie ósemki e za pomocą środkowego palca. W czwartym takcie na pierwszą miarę grana jest za pomocą małego palca ćwierćnuta g, a następnie ćwierćnuta e palcem środkowym na drugą miarę. W taktach od piątego do dziewiątego wszystkie dźwięki są ósemkami. W takcie piątym na pierwszą miarę grany jest dwa razy dźwięk f za pomocą palca serdecznego, następnie dźwięk e palcem środkowym na drugą miarę oraz dźwięk d palcem wskazującym. W takcie szóstym dźwięk g grany jest cztery razy za pomocą małego palca. W takcie siódmym na pierwszą miarę grany jest dwa razy dźwięk f za pomocą palca serdecznego, następnie dźwięk e palcem środkowym na drugą miarę oraz dźwięk d palcem wskazującym. W takcie ósmym dźwięk g grany jest cztery razy za pomocą małego palca. W takcie dziewiątym grane są dźwięki: g za pomocą małego palca na pierwszą miarę, następnie f palcem serdecznym, na drugą miarę e za pomocą palca środkowego oraz d palcem wskazującym. W ostatnim, dziesiątym takcie grana jest tylko ćwierćnuta c za pomocą kciuka. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Kółko graniaste” dla prawej ręki trwa 17 sekund. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym charakterze, zagrany dość dynamicznie. Dźwięki są wyraźnie oddzielone od siebie.
Partytura do utworu „Kółko graniaste” zagrana za pomocą prawej dłoni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Kółko graniaste” zagrana za pomocą prawej dłoni, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Kółko graniaste dla lewej ręki (akompaniament) + palcowanie:
RKMtQuqDpmZmW
Grafika przedstawia partyturę akompaniamentu do utworu „Kółko graniaste” w metrum dwie czwarte w kluczu basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. We wszystkich dziesięciu taktach wszystkie dźwięki to półnuty. W takcie pierwszym za pomocą kciuka grany jest dźwięk c. Dokładnie tak samo jest w taktach od drugiego do czwartego. W takcie piątym mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie szóstym nie ma żadnego dźwięku. W takcie siódmym mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie ósmym za pomocą kciuka grany jest dźwięk c. W takcie dziewiątym mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie dziesiątym za pomocą kciuka grany jest dźwięk c. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Kółko graniaste” dla lewej ręki trwa 17 sekund. Jest to jedynie dziewięć dźwięków, zagranych osobno, w odstępach od siebie.
Grafika przedstawia partyturę akompaniamentu do utworu „Kółko graniaste” w metrum dwie czwarte w kluczu basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. We wszystkich dziesięciu taktach wszystkie dźwięki to półnuty. W takcie pierwszym za pomocą kciuka grany jest dźwięk c. Dokładnie tak samo jest w taktach od drugiego do czwartego. W takcie piątym mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie szóstym nie ma żadnego dźwięku. W takcie siódmym mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie ósmym za pomocą kciuka grany jest dźwięk c. W takcie dziewiątym mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie dziesiątym za pomocą kciuka grany jest dźwięk c. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Kółko graniaste” dla lewej ręki trwa 17 sekund. Jest to jedynie dziewięć dźwięków, zagranych osobno, w odstępach od siebie.
Partytura do utworu „Kółko graniaste” zagrana za pomocą lewej dłoni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Kółko graniaste” zagrana za pomocą lewej dłoni, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Kółko graniaste dla prawej i lewej ręki + palcowanie:
R1QCGcd8o0sSO
Grafika przedstawia partyturę utworu „Kółko graniaste” z akompaniamentem w metrum dwie czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Opracowanie stanowi połączenie dwóch poprzednich partii w jednym systemie. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. Pierwszy takt w linii wiolinowej rozpoczyna się od ćwierćnuty g, granej małym palcem. Na drugą miarę wykonywane są dwie ósemki e za pomocą środkowego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W drugim takcie w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest za pomocą małego palca ćwierćnuta g, a następnie ćwierćnuta e palcem środkowym na drugą miarę. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W takcie trzecim w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g. Na drugą miarę wykonywane są dwie ósemki e za pomocą środkowego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W czwartym takcie w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest za pomocą małego palca ćwierćnuta g, a następnie ćwierćnuta e palcem środkowym na drugą miarę. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W takcie piątym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; na pierwszą miarę grany jest dwa razy dźwięk f za pomocą palca serdecznego, następnie dźwięk e palcem środkowym na drugą miarę oraz dźwięk d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g. W takcie szóstym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; dźwięk g grany jest cztery razy za pomocą małego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W takcie siódmym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; na pierwszą miarę grany jest dwa razy dźwięk f za pomocą palca serdecznego, następnie dźwięk e palcem środkowym na drugą miarę oraz dźwięk d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g. W takcie ósmym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; dźwięk g grany jest cztery razy za pomocą małego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W takcie dziewiątym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; grane są dźwięki: g za pomocą małego palca na pierwszą miarę, następnie f palcem serdecznym, na drugą miarę e za pomocą palca środkowego oraz d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g. W ostatnim, dziesiątym takcie w linii wiolinowej grana jest tylko ćwierćnuta c za pomocą kciuka. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest ćwierćnuta c. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Kółko graniaste” dla prawej i lewej ręki trwa 17 sekund. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym charakterze, zagrany dość dynamicznie.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Kółko graniaste” z akompaniamentem w metrum dwie czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Opracowanie stanowi połączenie dwóch poprzednich partii w jednym systemie. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. Pierwszy takt w linii wiolinowej rozpoczyna się od ćwierćnuty g, granej małym palcem. Na drugą miarę wykonywane są dwie ósemki e za pomocą środkowego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W drugim takcie w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest za pomocą małego palca ćwierćnuta g, a następnie ćwierćnuta e palcem środkowym na drugą miarę. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W takcie trzecim w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g. Na drugą miarę wykonywane są dwie ósemki e za pomocą środkowego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W czwartym takcie w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest za pomocą małego palca ćwierćnuta g, a następnie ćwierćnuta e palcem środkowym na drugą miarę. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W takcie piątym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; na pierwszą miarę grany jest dwa razy dźwięk f za pomocą palca serdecznego, następnie dźwięk e palcem środkowym na drugą miarę oraz dźwięk d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g. W takcie szóstym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; dźwięk g grany jest cztery razy za pomocą małego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W takcie siódmym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; na pierwszą miarę grany jest dwa razy dźwięk f za pomocą palca serdecznego, następnie dźwięk e palcem środkowym na drugą miarę oraz dźwięk d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g. W takcie ósmym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; dźwięk g grany jest cztery razy za pomocą małego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W takcie dziewiątym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; grane są dźwięki: g za pomocą małego palca na pierwszą miarę, następnie f palcem serdecznym, na drugą miarę e za pomocą palca środkowego oraz d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g. W ostatnim, dziesiątym takcie w linii wiolinowej grana jest tylko ćwierćnuta c za pomocą kciuka. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest ćwierćnuta c. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Kółko graniaste” dla prawej i lewej ręki trwa 17 sekund. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym charakterze, zagrany dość dynamicznie.
Partytura utworu „Kółko graniaste” dla prawej i lewej ręki + palcowanie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura utworu „Kółko graniaste” dla prawej i lewej ręki + palcowanie,, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 24
Ułóż prawą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 11, każdy kolejny palec ułóż na sąsiadujących białych klawiszach. Pamiętaj, że granie tej melodii zaczynasz od piątego palca (dźwięk gIndeks górny 11). Zagraj prawą ręką melodię Kółko graniaste, pamiętając o odpowiednim palcowaniu.
Polecenie 25
Ułóż lewą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 11, a piąty palec na dźwięku g. Zagraj akompaniament lewej ręki do melodii Kółko graniaste.. Pamiętaj o odpowiednim palcowaniu.
Polecenie 26
Ułóż obie ręce na klawiaturze i spróbuj zagrać równocześnie zarówno melodię prawej ręki, jaki i akompaniament lewej ręki. Zwracaj uwagę na odpowiednie palcowanie
W partyturach muzycznych niekiedy spotykamy zapis da capo al fine. Gdy w określonym miejscu w utworze znajduje się taki zapis należy powtórzyć utwór od samego początku aż do miejsca, które będzie oznaczone terminem fine (oznacza to koniec). Zwróćmy uwagę na to, że w utworze Piosenka o konikach polnych zapis da capo al fine znajduje się na samym dole, w ostatnim takcie, a zapis fine w 8 takcie. Po powtórzeniu utworu od samego początku, w 8 takcie utwór kończy się definitywnie.
Partytura utworu „Piosenka o konikach polnych” z akompaniamentem lewej ręki, palcowaniem oraz zapisem da capo al fine (czyli od początku do końca):
R53Cxbe7FhK4d
Grafika przedstawia partyturę utworu „Piosenka o konikach polnych” z akompaniamentem w metrum cztery czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. W pierwszym takcie w linii wiolinowej znajdują się same ćwierćnuty. Na pierwszą miarę grane jest małym palcem g, następnie palcem środkowym e, na trzecią miarę f palcem serdecznym oraz na czwartą miarę d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W drugim takcie w linii wiolinowej pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty c, wykonywane kciukiem. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W trzecim takcie w kluczu wiolinowym pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty d, wykonywane palcem wskazującym. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca serdecznego ćwierćnuta f. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie czwartym w kluczu wiolinowym grane są dwie ćwierćnuty: e za pomocą palca środkowego i f za pomocą palca serdecznego, a następnie na trzecią miarę wykonywana jest półnuta g za pomocą małego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W piątym takcie w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g, następnie palcem środkowym ćwierćnuta e, na trzecią miarę ćwierćnuta f palcem serdecznym oraz na czwartą miarę ćwierćnuta d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W szóstym takcie w linii wiolinowej pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty c, wykonywane kciukiem. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W siódmym takcie w kluczu wiolinowym pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty d, wykonywane palcem wskazującym. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie ósmym w kluczu wiolinowym grana jest za pomocą kciuka półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Pod koniec taktu występuje też oznaczenie fine, oznaczające zakończenie utworu po powtórzeniu da capo. Takt dziewiąty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od trzech ćwierćnut f, granych za pomocą palca serdecznego. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta d. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie dziesiątym palec środkowy na trzy pierwsze miary wykonuje ćwierćnuty e, a na miarę czwartą grana jest ćwierćnuta c za pomocą kciuka. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Takt jedenasty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od trzech ćwierćnut f, granych za pomocą palca serdecznego. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta d. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie dwunastym w kluczu wiolinowym znajdują się dwie półnuty: na miarę pierwszą e, grana za pomocą palca środkowego, na trzecią miarę c, wykonywana za pomocą kciuka. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Takt trzynasty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od trzech ćwierćnut f, granych za pomocą palca serdecznego. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta d. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie czternastym palec środkowy na trzy pierwsze miary wykonuje ćwierćnuty e, a na miarę czwartą grana jest ćwierćnuta c za pomocą kciuka. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Takt piętnasty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od trzech ćwierćnut f, granych za pomocą palca serdecznego. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta d. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie szesnastym w kluczu wiolinowym pojawiają się wyłącznie ćwierćnuty: grane kciukiem c, grane palcem wskazującym d, grane palcem środkowym e oraz grane palcem serdecznym f. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W siedemnastym takcie w linii wiolinowej znajdują się same ćwierćnuty. Na pierwszą miarę grane jest małym palcem g, następnie palcem środkowym e, na trzecią miarę f palcem serdecznym oraz na czwartą miarę d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W osiemnastym takcie w linii wiolinowej pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty c, wykonywane kciukiem. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W dziewiętnastym takcie w kluczu wiolinowym pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty d, wykonywane palcem wskazującym. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca serdecznego ćwierćnuta f. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie dwudziestym w kluczu wiolinowym grane są dwie ćwierćnuty: e za pomocą palca środkowego i f za pomocą palca serdecznego, a następnie na trzecią miarę wykonywana jest półnuta g za pomocą małego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W dwudziestym pierwszym takcie w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g, następnie palcem środkowym ćwierćnuta e, na trzecią miarę ćwierćnuta f palcem serdecznym oraz na czwartą miarę ćwierćnuta d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W dwudziestym drugim takcie w linii wiolinowej pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty c, wykonywane kciukiem. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W dwudziestym trzecim takcie w kluczu wiolinowym pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty d, wykonywane palcem wskazującym. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie dwudziestym czwartym w kluczu wiolinowym grana jest za pomocą kciuka półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Pod koniec taktu występuje też oznaczenie da capo al fine, oznaczające powtórzenie całego utworu od samego początku do oznaczenia fine. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Piosenka o konikach polnych” z akompaniamentem lewej ręki trwa jedną minutę i 19 sekund. Ma on wesoły, nieco sentymentalny charakter. Zagrany jest średnio szybko.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Piosenka o konikach polnych” z akompaniamentem w metrum cztery czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. W pierwszym takcie w linii wiolinowej znajdują się same ćwierćnuty. Na pierwszą miarę grane jest małym palcem g, następnie palcem środkowym e, na trzecią miarę f palcem serdecznym oraz na czwartą miarę d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W drugim takcie w linii wiolinowej pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty c, wykonywane kciukiem. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W trzecim takcie w kluczu wiolinowym pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty d, wykonywane palcem wskazującym. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca serdecznego ćwierćnuta f. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie czwartym w kluczu wiolinowym grane są dwie ćwierćnuty: e za pomocą palca środkowego i f za pomocą palca serdecznego, a następnie na trzecią miarę wykonywana jest półnuta g za pomocą małego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W piątym takcie w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g, następnie palcem środkowym ćwierćnuta e, na trzecią miarę ćwierćnuta f palcem serdecznym oraz na czwartą miarę ćwierćnuta d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W szóstym takcie w linii wiolinowej pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty c, wykonywane kciukiem. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W siódmym takcie w kluczu wiolinowym pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty d, wykonywane palcem wskazującym. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie ósmym w kluczu wiolinowym grana jest za pomocą kciuka półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Pod koniec taktu występuje też oznaczenie fine, oznaczające zakończenie utworu po powtórzeniu da capo. Takt dziewiąty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od trzech ćwierćnut f, granych za pomocą palca serdecznego. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta d. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie dziesiątym palec środkowy na trzy pierwsze miary wykonuje ćwierćnuty e, a na miarę czwartą grana jest ćwierćnuta c za pomocą kciuka. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Takt jedenasty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od trzech ćwierćnut f, granych za pomocą palca serdecznego. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta d. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie dwunastym w kluczu wiolinowym znajdują się dwie półnuty: na miarę pierwszą e, grana za pomocą palca środkowego, na trzecią miarę c, wykonywana za pomocą kciuka. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Takt trzynasty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od trzech ćwierćnut f, granych za pomocą palca serdecznego. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta d. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie czternastym palec środkowy na trzy pierwsze miary wykonuje ćwierćnuty e, a na miarę czwartą grana jest ćwierćnuta c za pomocą kciuka. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Takt piętnasty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od trzech ćwierćnut f, granych za pomocą palca serdecznego. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta d. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie szesnastym w kluczu wiolinowym pojawiają się wyłącznie ćwierćnuty: grane kciukiem c, grane palcem wskazującym d, grane palcem środkowym e oraz grane palcem serdecznym f. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W siedemnastym takcie w linii wiolinowej znajdują się same ćwierćnuty. Na pierwszą miarę grane jest małym palcem g, następnie palcem środkowym e, na trzecią miarę f palcem serdecznym oraz na czwartą miarę d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W osiemnastym takcie w linii wiolinowej pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty c, wykonywane kciukiem. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W dziewiętnastym takcie w kluczu wiolinowym pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty d, wykonywane palcem wskazującym. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca serdecznego ćwierćnuta f. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie dwudziestym w kluczu wiolinowym grane są dwie ćwierćnuty: e za pomocą palca środkowego i f za pomocą palca serdecznego, a następnie na trzecią miarę wykonywana jest półnuta g za pomocą małego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W dwudziestym pierwszym takcie w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g, następnie palcem środkowym ćwierćnuta e, na trzecią miarę ćwierćnuta f palcem serdecznym oraz na czwartą miarę ćwierćnuta d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W dwudziestym drugim takcie w linii wiolinowej pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty c, wykonywane kciukiem. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W dwudziestym trzecim takcie w kluczu wiolinowym pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty d, wykonywane palcem wskazującym. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie dwudziestym czwartym w kluczu wiolinowym grana jest za pomocą kciuka półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Pod koniec taktu występuje też oznaczenie da capo al fine, oznaczające powtórzenie całego utworu od samego początku do oznaczenia fine. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Piosenka o konikach polnych” z akompaniamentem lewej ręki trwa jedną minutę i 19 sekund. Ma on wesoły, nieco sentymentalny charakter. Zagrany jest średnio szybko.
Partytura utworu „Piosenka o konikach polnych” z akompaniamentem lewej ręki, palcowaniem oraz zapisem da capo al. fine, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura utworu „Piosenka o konikach polnych” z akompaniamentem lewej ręki, palcowaniem oraz zapisem da capo al. fine, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 27
Ułóż prawą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 11, każdy kolejny palec ułóż na sąsiadujących białych klawiszach. Pamiętaj, że granie tej melodii zaczynasz od piątego palca (dźwięk gIndeks górny 11). Zagraj prawą ręką melodię Piosenka o konikach polnych, pamiętając o odpowiednim palcowaniu.
Polecenie 28
Ułóż lewą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 11, a piąty palec na dźwięku g. Zagraj akompaniament lewej ręki do melodii Piosenka o konikach polnych. Pamiętaj o odpowiednim palcowaniu.
Polecenie 29
Ułóż obie ręce na klawiaturze i spróbuj zagrać równocześnie zarówno melodię prawej ręki, jaki i akompaniament lewej ręki. Zwracaj uwagę na odpowiednie palcowanie. Pamiętaj aby zgodnie z zapisem da capo al fine, powtórzyć utwór raz jeszcze od początku ale tylko do taktu 8, w którym znajduje się zapis fine.
Partytura piosenki Pojedziemy na łów dla prawej i lewej ręki (akompaniament) + palcowanie:
R10HZ8oaOOa9N
Grafika przedstawia partyturę utworu „Pojedziemy na łów” z akompaniamentem w metrum dwie czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. Pierwszy takt w kluczu wiolinowym zawiera same ósemki: najpierw grane kciukiem c, następnie wykonywane palcem wskazującym d, e grane za pomocą palca środkowego oraz f palcem serdecznym. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W drugim takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g, a następnie na drugą miarę ćwierćnuta e za pomocą środkowego palca. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W trzecim takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g, a następnie na drugą miarę ćwierćnuta e za pomocą środkowego palca. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie czwartym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym grane są dwie ćwierćnuty g za pomocą małego palca na pierwszą i drugą miarę. W takcie piątym w obu kluczach grana jest za pomocą kciuka ćwierćnuta c. W takcie szóstym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W siódmym takcie w kluczu wiolinowym na pierwsza miarę grane są za pomocą palca środkowego dwie ósemki e, a następnie ćwierćnuta f na drugą miarę przez palec serdeczny. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie ósmym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W dziewiątym takcie w kluczu wiolinowym na pierwsza miarę grane są za pomocą palca środkowego dwie ósemki e, a następnie ćwierćnuta f na drugą miarę przez palec serdeczny. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie dziewiątym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym grane są dwie ćwierćnuty g za pomocą małego palca na pierwszą i drugą miarę. W takcie dziesiątym w obu kluczach grana jest za pomocą kciuka ćwierćnuta c. Kolejna linijka stanowi powtórzenie linijki poprzedniej. W takcie jedenastym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W dwunastym takcie w kluczu wiolinowym na pierwsza miarę grane są za pomocą palca środkowego dwie ósemki e, a następnie ćwierćnuta f na drugą miarę przez palec serdeczny. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie trzynastym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W czternastym takcie w kluczu wiolinowym na pierwsza miarę grane są za pomocą palca środkowego dwie ósemki e, a następnie ćwierćnuta f na drugą miarę przez palec serdeczny. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie piętnastym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym grane są dwie ćwierćnuty g za pomocą małego palca na pierwszą i drugą miarę. W szesnastym, ostatnim takcie w obu kluczach grana jest za pomocą kciuka ćwierćnuta c. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Pojedziemy na łów” z akompaniamentem lewej ręki trwa 29 sekund. Ma on wesoły, dość dynamiczny charakter.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Pojedziemy na łów” z akompaniamentem w metrum dwie czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. Pierwszy takt w kluczu wiolinowym zawiera same ósemki: najpierw grane kciukiem c, następnie wykonywane palcem wskazującym d, e grane za pomocą palca środkowego oraz f palcem serdecznym. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W drugim takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g, a następnie na drugą miarę ćwierćnuta e za pomocą środkowego palca. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W trzecim takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g, a następnie na drugą miarę ćwierćnuta e za pomocą środkowego palca. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie czwartym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym grane są dwie ćwierćnuty g za pomocą małego palca na pierwszą i drugą miarę. W takcie piątym w obu kluczach grana jest za pomocą kciuka ćwierćnuta c. W takcie szóstym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W siódmym takcie w kluczu wiolinowym na pierwsza miarę grane są za pomocą palca środkowego dwie ósemki e, a następnie ćwierćnuta f na drugą miarę przez palec serdeczny. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie ósmym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W dziewiątym takcie w kluczu wiolinowym na pierwsza miarę grane są za pomocą palca środkowego dwie ósemki e, a następnie ćwierćnuta f na drugą miarę przez palec serdeczny. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie dziewiątym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym grane są dwie ćwierćnuty g za pomocą małego palca na pierwszą i drugą miarę. W takcie dziesiątym w obu kluczach grana jest za pomocą kciuka ćwierćnuta c. Kolejna linijka stanowi powtórzenie linijki poprzedniej. W takcie jedenastym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W dwunastym takcie w kluczu wiolinowym na pierwsza miarę grane są za pomocą palca środkowego dwie ósemki e, a następnie ćwierćnuta f na drugą miarę przez palec serdeczny. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie trzynastym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W czternastym takcie w kluczu wiolinowym na pierwsza miarę grane są za pomocą palca środkowego dwie ósemki e, a następnie ćwierćnuta f na drugą miarę przez palec serdeczny. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie piętnastym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym grane są dwie ćwierćnuty g za pomocą małego palca na pierwszą i drugą miarę. W szesnastym, ostatnim takcie w obu kluczach grana jest za pomocą kciuka ćwierćnuta c. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Pojedziemy na łów” z akompaniamentem lewej ręki trwa 29 sekund. Ma on wesoły, dość dynamiczny charakter.
Partytura piosenki „Pojedziemy na łów” dla prawej i lewej ręki (akompaniament) + palcowanie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, „Pojedziemy na łów” dla prawej i lewej ręki (akompaniament) + palcowanie, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 30
Ułóż prawą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 11, każdy kolejny palec ułóż na sąsiadujących białych klawiszach. Pamiętaj, że granie tej melodii zaczynasz od pierwszego palca (dźwięk cIndeks górny 11). Zagraj prawą ręką melodię Pojedziemy na łów, pamiętając o odpowiednim palcowaniu. Następnie zaśpiewaj melodię tej piosenki.
Polecenie 31
Ułóż lewą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 11, a piąty palec na dźwięku g. Zagraj akompaniament lewej ręki do melodii Pojedziemy na łów. Pamiętaj o odpowiednim palcowaniu.
Polecenie 32
Podział na grupy: Pierwsza grupa śpiewa melodię Pojedziemy na łów, druga grupa w tym samym czasie gra akompaniament lewej ręki. Uważajcie aby linia melodyczna zgadzała się z akompaniamentem.
Ćwiczenia
RT40BvW7c1cRX1
Ćwiczenie 1
Wskaż, które zdania są prawdziwe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1RfnkOrBD8jF1
Ćwiczenie 2
Zastanów się, do którego instrumentu pasuje poniższy opis. To instrument muzyczny ze strunami ustawionymi pionowo. Ma wiele cech wspólnych z fortepianem.
Zastanów się, do którego instrumentu pasuje poniższy opis. To instrument muzyczny ze strunami ustawionymi pionowo. Ma wiele cech wspólnych z fortepianem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1471AOF9DO63
Ćwiczenie 3
Wybierz prawidłową odpowiedź. Termin da capo al. fine oznacza: Możliwe odpowiedzi: 1. Powtórzenie utworu raz jeszcze od początku do miejsca z oznaczeniem fine, 2. Zagranie od początku do połowy utworu, 3. Natychmiastowe zakończenie utworu
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RJUvbTX6MMPQe2
Ćwiczenie 4
Wybierz prawidłową odpowiedź. Elektryczny lub elektroniczny instrument klawiszowy to: Możliwe odpowiedzi: 1. Akompaniament, 2. Pianino, 3. Keyboard
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RamJQWMcvFEtc1
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst o brakujące słowa. Akompaniament to Tu uzupełnij instrumentalna, która jest tłem Tu uzupełnij głównej.
Uzupełnij tekst o brakujące słowa. Akompaniament to Tu uzupełnij instrumentalna, która jest tłem Tu uzupełnij głównej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RoMcZxy4vISQ81
Ćwiczenie 6
Wybierz odpowiednie dokończenie zdania z podanych niżej wariantów. Na klawiaturze keyboardu/pianina umieszczone są 1. czarne klawisze, 2. białe klawisze, 3. białe i czarne klawisze.
Wybierz odpowiednie dokończenie zdania z podanych niżej wariantów. Na klawiaturze keyboardu/pianina umieszczone są 1. czarne klawisze, 2. białe klawisze, 3. białe i czarne klawisze.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7
Podaj trzy przykłady melodii możliwych do zagrania na pianinie/keyboardzie, używając w prawej ręce dźwięków cIndeks górny 11, dIndeks górny 11, eIndeks górny 11, fIndeks górny 11, gIndeks górny 11
R10sNluKmaeia
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź na to pytanie odnajdziesz w filmach oraz w treści lekcji.
Wlazł kotek na płotek, Oda do radości, Kółko graniaste, Pojedziemy na łów.
2
Ćwiczenie 8
Podaj, jakie elementy postawy są ważne przy grze na pianinie/keyboardzie.
RX2g8Qo5Yf0UY
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź na to pytanie odnajdziesz w pierwszym filmie.
Postawa siedząca, plecy wyprostowane, ręce rozluźnione, palce zaokrąglone.
Słownik
Akompaniament
Akompaniament
partia instrumentalna towarzysząca głównej partii melodycznej, wykonywanej przez głos solowy, instrument, chór lub orkiestrę (np. pieśń na głos solo z akompaniamentem fortepianu
Da capo al fine
Da capo al fine
zagranie melodii raz jeszcze od początku do miejsca w utworze oznaczonego terminem fine
Keyboard
Keyboard
ogólna nazwa elektronicznych fortepianów i różnego typu syntezatorów dźwięku, stosowanych głównie w muzyce jazzowej i muzyce rockowej.
Klawiatura pianina/keyboardu
Klawiatura pianina/keyboardu
układ białych i czarnych klawiszy, które po naciśnięciu wydobywają określone dźwięki
Pianino
Pianino
instrument strunowy skonstruowany pod koniec XVIII w., mniejsza odmiana fortepianu, ze strunami naciągniętymi w płaszczyźnie pionowej.