Hipokrates uważał, że: prawdziwy rozwój człowieka, zwierzęcia i rośliny zależy od jakości gleby. Gleba produkuje żywność, zatrzymuje i gromadzi wodę, a dzięki żyjącym w niej drobnoustrojom, uczestniczy w niezbędnym dla ciągłości życia na Ziemi procesie rozkładu (mineralizacji) martwych resztek organicznych, wpływając w ten sposób na obieg pierwiastków w środowisku.
Czym jest gleba i jakie są jej właściwości?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • rodzaje odczynów wodnych roztworów;

  • sposoby przewidywania odczynu roztworu po reakcji substancji zmieszanych w ilościach stechiometrycznych i niestechiometrycznych;

  • sposób odczytu informacji o rozpuszczalności wybranej substancji;

  • właściwości wybranych grup związków nieorganicznych (kwasy, wodorotlenki, sole) oraz węgla aktywnego.

Nauczysz się
  • definiować pojęcie gleby;

  • opisywać skład gleby;

  • wyjaśniać, na czym polegają właściwości sorpcyjne gleby i wskazywać czynniki wpływające na właściwości sorpcyjne gleby;

  • wyjaśniać, jak pH gleby może wpływać na wzrost i rozwój roślin;

  • planować i przeprowadzać badanie kwasowości gleby oraz badać właściwości sorpcyjne gleby.

GlebaglebaGleba jest powierzchniową warstwą skorupy ziemskiej o podstawowym znaczeniu w rozwoju i ciągłości życia biologicznego. Zawiera wodę i sole mineralne niezbędne dla roślin. Te drugie są z niej pobierane przez rośliny, skąd dostają się do łańcuchów pokarmowych, na końcu których może się znaleźć również człowiek.
Gleba jest heterogeniczną mieszaninąmieszanina heterogenicznaheterogeniczną mieszaniną związków organicznych i nieorganicznych, o zróżnicowanych rozmiarach cząstek. Gleba stanowi siedlisko życia ogromnej liczby organizmów roślinnych i zwierzęcych.

izCKo571nR_d5e165

1. Skład gleby

Skład gleby zależy od rodzaju skały stanowiącej podłoże i ulegającej procesom glebotwórczym (fizycznym i chemicznym), ilości próchnicy oraz różnorodności żyjących w niej organizmów.

ReUrZQH4XQSPT
Wykres kołowy. Skład gleby w procentach objętościowych:. Lista elementów: Substancje mineralne; Wartość: 45; Udział procentowy: 45% Gazy; Wartość: 25; Udział procentowy: 25% Woda; Wartość: 25; Udział procentowy: 25% Substancje organiczne; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%
Wykres kołowy przedstawiający zawartość procentową składników gleby
Źródło: epodręczniki.pl na podstawie https://www.ctahr.hawaii.edu/mauisoil/a_comp.aspx, licencja: CC BY 3.0.

Około 45% objętości gleby stanowią substancje mineralne, około 25% gazy (tlenek azotuIV NO2, tlenek węglaIV CO2, metan CH4, siarkowodór H2S, amoniak NH3), 25% – woda i 5% – substancje organiczne.

Skład gazów zależy od zachodzących w glebie (z udziałem mikroorganizmów) procesów, w wyniku których w warunkach beztlenowych powstają metan i siarkowodór. Istotną cechą różniącą powietrze w glebie od powietrza atmosferycznego jest znacznie wyższe (5-50 razy) stężenie CO2.
próchnicypróchnicapróchnicy przeważają składniki organiczne, którymi są wszystkie żyjące w niej mikroorganizmy oraz obumarłe części roślin i zwierząt.

Skład pierwiastkowy gleby

  • Makroelementy – 14 pierwiastków: potas, sód, wapń, magnez, glin, węgiel, krzem, azot, fosfor, tlen, siarka, wodór, chlor.
    Szczególnie dużo jest krzemu i glinu, a także tlenu, ponieważ te pierwiastki wchodzą w skład minerałów ilastych, czyli kwarcu SiO2, oraz glinokrzemianów i krzemianów glinu i magnezu.

  • Mikroelementy, jak bor, miedź, cynk, mangan, żelazo, molibden niezbędne do rozwoju roślin. Mikroelementy występują w postaci minerałów o różnorakim składzie chemicznym, jak np. borokrzemiany, CuFeS2 (chalkopiryt), ZnCO3Cl2, FeOOH, FeOH2, FeOH3, MoS2, CaMoO4 (molibdenit), CaMoO4 oraz w postaci próchnicy.

Polecenie 1

Czy wiesz, że gleba charakteryzuje się budową warstwową? Przeanalizuj informacje zawarte w poniższej galerii interaktywnej, a następnie rozwiąż zadanie zamieszczone poniżej.

R1YniKKMEDtKu
Uszereguj podane warstwy gleby w prawidłowej kolejności. Za pierwszy element uznaj warstwę tuż przy powierzchni. Elementy do uszeregowania: 1. warstwa mineralna ze związkami humusowymi, 2. warstwa organiczna o małej zawartości wody, 3. zwietrzałe skały, 4. skała macierzysta, 5. warstwa mineralna o podwyższonej zawartości gliny, 6. warstwa organiczna z dużą ilością gliny nasyconej wodą, 7. warstwa mineralna z tlenkami glinu i żelaza, gliną i humusem
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powstawanie gleby (formowanie gleby) jest procesem ciągłym, który obejmuje:

  • wietrzenie minerałów stanowiących macierzyste podłoże gleby:

    • wietrzenie fizyczne – kruszenie skał na skutek działania wody i wiatru oraz zmian temperatury;

    • wietrzenie chemiczne – reakcje minerałów budujących skały z wodą i tlenkiem węglaIV, w wyniku których powstają prostsze, rozpuszczalne w wodzie związki;

  • wietrzenie biologiczne – przemiany materii biologicznej, głównie roślinnej; reakcje z udziałem mikroorganizmów prowadzące do utworzenia próchnicy (substancji organicznej powstałej w wyniku niecałkowitego rozkładu roślin i zwierząt).

izCKo571nR_d5e235

2. Właściwości gleby

Polecenie 2

Czy zastanawiasz się, jakimi właściwościami charakteryzuje się gleba? Wykonaj poniższe doświadczenia, aby samodzielnie zbadać, jakie są jej właściwości.

Czy zastanawiasz się, jakimi właściwościami charakteryzuje się gleba? Aby zbadać, jakie są właściwości gleby, wykonano szereg doświadczeń. Zapoznaj się z ich przebiegiem i wykonaj odpowiednie zadania.

Wskazówka

DO DOŚWIADCZEŃ 1.2.
Jak pobierać próbki gleby?
Co będzie potrzebne:

  • łopatka;

  • naczynia do przechowywania próbek gleby, najlepiej zamykane pojemniki.

Wykonanie: Pobieramy kilka próbek gleby z różnych miejsc znajdujących się na badanej powierzchni, np. w ogrodzie. Czynności tej nie powinniśmy wykonywać podczas opadów deszczu lub tuż po ich ustąpieniu. Próbki gleby z jednej powierzchni mieszamy z sobą i usuwamy z nich kamienie, części roślin, kawałki szkła i inne nietypowe przedmioty. Jeżeli badamy glebę pobieraną z różnych powierzchni, koniecznie należy pamiętać o oznaczeniu próbek, np. gleba z ogrodu, gleba z pobocza drogi, gleba leśna. Jej grudki rozkruszamy i suszymy przez 24 godziny w temperaturze pokojowej, w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Próbki pozostawiamy do doświadczeń.

Jakie właściwości ma gleba?
Doświadczenie 1

W skład gleby, poza materią organiczną i składnikami mineralnymi, wchodzą także woda i gazy. Czy dzięki temu gleba może charakteryzować się jakimiś szczególnymi właściwościami, które umożliwiają jej wchłonięcie innych substancji?

Wykonaj poniższe doświadczenie, w którym spróbujesz porównać właściwości gleby z właściwościami węgla aktywnego. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

R1LTtz8eB2wHh
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wykonano doświadczenie, w którym porównano właściwości gleby z właściwościami węgla aktywnego.

Problem badawczy:

Czy gleba ma właściwości sorpcyjnewłaściwości sorpcyjne glebywłaściwości sorpcyjne?

Hipoteza:

Gleba, ze względu na swoją budowę, może wykazywać właściwości sorpcyjne, podobne do właściwości węgla aktywnego.

Co było potrzebne:

  • dwie zlewki;

  • dwa lejki;

  • dwie bagietki;

  • sączki karbowane;

  • gleba;

  • węgiel aktywny;

  • woda zabarwiona atramentem.

Przebieg doświadczenia:

Przygotowano dwa zestawy do sączenia z sączkami karbowanymi. Na jeden sączek nasypano dwie łyżki gleby, a na drugi – dwie łyżki węgla aktywnego. Przefiltrowano kilka mililitrów wody z atramentem przez warstwę gleby. Taką samą objętość zabarwionej wody przefiltrowano przez warstwę węgla aktywnego. Obserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Otrzymany przesącz nie jest zabarwiony atramentem.

Wnioski:

Gleba, podobnie jak węgiel aktywny, wchłonęła barwiący wodę atrament. Oznacza to, że wykazuje właściwości sorpcyjne.

RBSmkFecwPL7w
Zestaw do sączenia
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 3
RGKlRGD99AAjS
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
RiufvFIH15zKw
Uzupełnij luki w poniższych zdaniach. W skład gleby, poza materią 1. adsorbować, 2. brunatny, 3. aktywny, 4. mineralnymi, 5. sorpcyjnymi, 6. organiczną, 7. absorbować, 8. nieorganiczną i składnikami 1. adsorbować, 2. brunatny, 3. aktywny, 4. mineralnymi, 5. sorpcyjnymi, 6. organiczną, 7. absorbować, 8. nieorganiczną, wchodzi także woda i gazy. Gleba może 1. adsorbować, 2. brunatny, 3. aktywny, 4. mineralnymi, 5. sorpcyjnymi, 6. organiczną, 7. absorbować, 8. nieorganiczną różne substancje, czyli je pochłaniać. Oznacza to, że charakteryzuje się właściwościami 1. adsorbować, 2. brunatny, 3. aktywny, 4. mineralnymi, 5. sorpcyjnymi, 6. organiczną, 7. absorbować, 8. nieorganiczną. Podobne właściwości wykazuje węgiel 1. adsorbować, 2. brunatny, 3. aktywny, 4. mineralnymi, 5. sorpcyjnymi, 6. organiczną, 7. absorbować, 8. nieorganiczną.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Właściwości sorpcyjne
Doświadczenie 2

W poprzednim doświadczeniu zostało wykazane, że gleba posiada właściwości sorpcyjne. Czy są one takie same dla każdego rodzaju podłoża?

Porównaj właściwości sorpcyjne gleby lessowej i piasku. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

R1r6hppg1Uq59
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wykonano doświadczenie, w którym porównano właściwości sorpcyjne gleby lessowej i piasku.

Problem badawczy:

Czy gleba lessowa i piasek w takim samym stopniu wykazują właściwości sorpcyjne?

Hipoteza:

Tylko gleba lessowa wykazuje właściwości sorpcyjne.

Co było potrzebne:

  • trzy probówki;

  • woda z atramentem;

  • piasek;

  • gleba lessowa.

Przebieg doświadczenia:

Do trzech probówek wlano po około 3 cm3 wody zabarwionej atramentem. Do pierwszej probówki nasypano około 2 cm3 gleby, do drugiej około 2 cm3 piasku, a trzecią pozostawiono jako porównawczą. Zawartość probówek dokładnie wymieszano, a po opadnięciu (sedymentacji) piasku i gleby lessowej, porównano barwę cieczy nad osadem z roztworem porównawczym w trzeciej probówce.

Obserwacje:

W probówce, która zawierała glebę lessową, roztwór się odbarwił. Kolor roztworu w probówkach z piaskiem i porównawczej nie uległ zmianie.

Wnioski:

Gleba lessowa posiada właściwości sorpcyjne, ponieważ wchłonęła barwiący wodę atrament. Piasek tych właściwości nie posiada.

R1c7rgdYtHyNt
Porównanie właściwości gleby lessowej i piasku – schemat doświadczenia
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 4
R1JHBDVPe6uqb
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4
R1aMmStpOPlPk
Wybierz główny powód, dla którego do badania właściwości sorpcyjnych użyto wody zabarwionej atramentem. Możliwe odpowiedzi: jeden. Zanik zabarwienia wody jest łatwy do zaobserwowania., dwa. Atrament jest nietoksyczny., trzy. Atrament jest łatwo dostępny.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gleba pochłania nawet bardzo drobne cząstki tworzące zawiesiny. Mówimy, że ma właściwości sorpcyjne, dzięki którym pochłania gazy z powietrza, cząsteczki lub jony z roztworów, a także mikroorganizmy i drobne cząstki zawiesin.

Wyróżnia się następujące rodzaje sorpcji:

  • sorpcję mechaniczną, która polega na zatrzymywaniu w wolnych przestrzeniach gleby drobin oraz mikroorganizmów, zawartych w roztworach glebowych i zawiesinach;

  • sorpcję fizyczną – proces zatrzymywania wody i gazów (tlenku węglaIV i tlenków azotu) przez rozdrobnione stałe składniki gleby na ich powierzchni;

  • sorpcję chemiczną – proces zatrzymywania jonów zawartych w roztworze glebowym, na drodze reakcji roztwarzania oraz wytrącania soli trudno rozpuszczalnych.

Sorpcja chemiczna gleby wpływa na zmniejszenie stężenia niektórych jonów w roztworze glebowym, np. anionów siarczanowychVI, anionów fosforanowychV, anionów wodorotlenkowych oraz kationów metali.
Przykładem może być reakcja kationów wapnia z anionami siarczanowymiVI:

Ca2++SO42-CaSO4

Gleba pochłania także wiele związków toksycznych, dlatego przyczynia się do oczyszczania wód opadowych i gruntowych. Te niechciane substancje jednak się w niej gromadzą, a przywrócenie tak skażonej gleby do stanu pierwotnego jest procesem skomplikowanym i długotrwałym.

Odczyn gleby
Doświadczenie 3

Czy zastanawiasz się nad tym, jaki odczyn może mieć gleba? Czy pH gleby może być inne w różnych miejscach?

Aby odpowiedzieć na te pytania, wykonaj poniższe doświadczenie. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

R1IF2mfoiyDC4
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odpowiedzieć na te pytania, wykonano doświadczenie.

Problem badawczy:

Jaki odczyn ma gleba? Czy gleby mogą różnić się odczynem?

Hipoteza:

W zależności od miejsca pobrania (pochodzenia), gleby mogą charakteryzować się różnym odczynem.

Co było potrzebne:

  • dwie probówki;

  • uniwersalne papierki wskaźnikowe;

  • próbki gleby – gleba ogrodowa, gleba leśna,

  • woda destylowana.

Przebieg doświadczenia:

W probówce umieszczono około 1 cm3 próbki gleby ogrodowej, po czym dodano do niej około 3 cm3 wody. Probówkę zamknięto korkiem i potrząsano przez kilka minut, a następnie umieszczono ją w statywie. Po opadnięciu osadu, w roztworze nad osadem zanurzono uniwersalny papierek wskaźnikowy. Następnie wyjęto go i odczytano wynik, korzystając ze skali. Czynności powtórzono, używając drugiej próbki gleby (gleby leśnej).

Obserwacje:

Zabarwienie uniwersalnych papierków wskaźnikowych po zanurzeniu ich w roztworach obu próbek gleby różniło się od siebie.

Wnioski:

Próbki gleby, pobrane z rozmaitych terenów, różnią się odczynem – mają więc różne pH.

1
Polecenie 5
R15FajFj7o4jJ
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5
REHo2ev3G4wfO
Dlaczego w doświadczeniu wykorzystano próbki gleby z ogrodu i z lasu? Możliwe odpowiedzi: jeden. Celem doświadczenia było sprawdzenie, czy próbki pochodzące z różnych obszarów mogą mieć różne pH., dwa. Celem doświadczenia było udowodnienie, że gleba ogrodowa i gleba leśna mają takie same właściwości., trzy. Ekosystem leśny różni się od ekosystemu w ogrodzie, dlatego próbki gleby pobrane w tych dwóch lokalizacjach mogą się od siebie znacznie różnić, także odczynem., cztery. Gleba pochodząca z ogrodu jest sztucznie zmieniona przez człowieka, dlatego należało porównać ją z glebą naturalną., pięć. Doświadczenie miało na celu udowodnić, że pH gleby jest takie samo niezależnie od miejsca pobrania próbki.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odczyn gleb można określić, mierząc stężenie kationów hydroniowych różnymi metodami.

Polecenie 6

Odczyn gleby można zbadać też innymi sposobami, nie tylko za pomocą uniwersalnych papierków wskaźnikowych. Zapoznaj się z informacjami zawartymi w poniższym materiale interaktywnym, a następnie rozwiąż zadanie zamieszczone poniżej.

R1HQyoor9E5wX
Spośród podanych stwierdzeń wskaż to, które jest prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Pomarańczowe zabarwienie roztworu gleby badanego za pomocą płynu Helliga świadczy o zasadowym odczynie gleby., 2. Pomarańczowe zabarwienie roztworu gleby badanego za pomocą płynu Helliga świadczy o kwasowym odczynie gleby., 3. Pomarańczowe zabarwienie roztworu gleby badanego za pomocą płynu Helliga świadczy o obojętnym odczynie gleby.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gleby wykazują zróżnicowany odczyn, uzależniony od jej skały macierzystej, procesów glebotwórczych oraz od działalności człowieka. Te bogate w minerały węglanowe są zwykle zasadowe, a te zawierające dużo materiału organicznego są zazwyczaj kwasowe. Źródłem kwasowości gleby jest rozpuszczanie się w niej tlenku węglaIV, przy czym stężenie CO2 wzrasta wskutek rozkładu pozostałości roślinnych.
Odczyn pH jest bardzo ważną cechą gleby. Decyduje bezpośrednio o możliwości wzrostu roślin, kierunku i szybkości przebiegu procesów biologicznych oraz fizykochemicznych.

R1USJhWqzqhE1
Różaneczniki, magnolie czy azalie wymagają gleby o kwasowym odczynie (ilustracja 1), natomiast dereń, jaśminowiec czy bukszpan najlepiej rozwijają się na glebie zasadowej (ilustracja 2).
Źródło: kilgarron (https://www.flickr.com), A. Barra (http://nn.wikipedia.org), licencja: CC BY 2.0.

Rośliny mają różny stopień tolerancji na zakwaszenie gleby. Najlepsze dla upraw są gleby o odczynie bliskim obojętnego (pH od 6,6 do 7,2) lub lekko kwasowym (pH 5,6-6,5). Stwierdzono, że spadek pH gleby w warstwie ornej do wartości poniżej 5 powoduje obniżenie plonów roślin uprawnych. Rośliny leśne rozwijają się prawidłowo na glebach o pH 4,5-5,5.
W Polsce ponad 80% gleb uprawnych to gleby kwaśne, które wymagają wapnowania – nawożenia zasadowymi związkami wapnia (nawozy wapniowe).

Polecenie 7

Czy wiesz, które rośliny uprawne są odporne na zakwaszenie gleby, a które nie? Przeanalizuj informacje zawarte w galerii interaktywnej, a następnie rozwiąż zadanie umieszczone poniżej.

R1cpg7m8AztWL
Do odpowiednich roślin przyporządkuj optymalny dla ich wzrostu zakres pH. żyto Możliwe odpowiedzi: 1. pH 5,5–6,0, 2. pH 4,5–7,2, 3. pH 6,8–6,0, 4. pH 4,8–7,0, 5. pH 6,0–7,5 ziemniaki Możliwe odpowiedzi: 1. pH 5,5–6,0, 2. pH 4,5–7,2, 3. pH 6,8–6,0, 4. pH 4,8–7,0, 5. pH 6,0–7,5 owies Możliwe odpowiedzi: 1. pH 5,5–6,0, 2. pH 4,5–7,2, 3. pH 6,8–6,0, 4. pH 4,8–7,0, 5. pH 6,0–7,5 jęczmień Możliwe odpowiedzi: 1. pH 5,5–6,0, 2. pH 4,5–7,2, 3. pH 6,8–6,0, 4. pH 4,8–7,0, 5. pH 6,0–7,5 buraki cukrowe Możliwe odpowiedzi: 1. pH 5,5–6,0, 2. pH 4,5–7,2, 3. pH 6,8–6,0, 4. pH 4,8–7,0, 5. pH 6,0–7,5
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W jaki sposób można wpłynąć na odczyn gleby?
Doświadczenie 4

W doświadczeniu nr 3 wykazano, że gleba może posiadać różne odczyny w zależności od miejsca, z którego została pobrana. Co jednak w przypadku, gdy chcemy celowo wpłynąć na odczyn gleby np. na polu uprawnym? W jaki sposób powinno się to zrobić?

Przeprowadź poniższe doświadczenie, sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

Rzfowvhpq4Jrq
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby poznać odpowiedzi na te pytania, przeprowadzono doświadczenie.

Problem badawczy:

W jaki sposób można zmienić odczyn gleby?

Hipoteza:

Na odczyn gleby kwaśnej można wpłynąć przez dodanie do niej substancji, których wodne roztwory mają odczyn zasadowy, np. tlenku wapnia.

Co było potrzebne:

  • dwie probówki;

  • łyżeczka;

  • próbka gleby kwaśnej;

  • uniwersalne papierki wskaźnikowe;

  • tlenek wapnia.

Przebieg doświadczenia:

Zbadano odczyn gleby za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego. Przygotowano roztwór tlenku wapnia i zbadano jego odczyn uniwersalnym papierkiem wskaźnikowym. Do pół łyżeczki kwaśnej gleby dodano szczyptę tlenku wapnia i dokładnie wymieszano. Zbadano odczyn gleby zmieszanej z tlenkiem wapnia.

Obserwacje:

Po dodaniu tlenku wapnia, kolor uniwersalnego papierka wskaźnikowego wskazywał, że pH gleby jest wyższe, niż miało to miejsce przed dodaniem zasadowego tlenku do badanej próbki.

Wnioski:

Dodanie tlenku wapnia do gleby powoduje zmianę jej odczynu na bardziej zasadowy.

1
Polecenie 8
RVqhEp5Xdanjr
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 8
RgMMqh3j7Z2Rx
Jaka proces wpływa na zwiększenie pH kwaśnej gleby po dodaniu do niej tlenku wapnia? Możliwe odpowiedzi: jeden. zobojętnienie, dwa. polimeryzacja, trzy. elektroliza, cztery. reakcja strąceniowa, pięć. reakcja analizy
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Doświadczenie 5

W doświadczeniu nr 4 zostało wykazane, że można zmienić odczyn kwaśnej gleby poprzez dodanie do niej zasadowego tlenku. Czy wiesz, jakie związki, poza wodorotlenkami i tlenkami zasadowymi, mogą zostać wykorzystane do zmiany pH kwaśnej gleby?

Aby się tego dowiedzieć, przeprowadź poniższe doświadczenie. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

RPSw080yavTka
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby to sprawdzić, przeprowadzono doświadczenie.

Problem badawczy:

Jakie związki, oprócz wodorotlenków i tlenków zasadowych, mogą wpłynąć na odczyn gleby?

Hipoteza:

Na odczyn gleby kwaśnej można wpłynąć przez dodanie substancji, których roztwory mają odczyn zasadowy, np. niektórych soli.

Co było potrzebne:

  • trzy probówki;

  • łyżeczka;

  • próbka gleby kwaśnej;

  • uniwersalne papierki wskaźnikowe;

  • węglan wapnia.

Przebieg doświadczenia:

Zbadano odczyn gleby za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego. Przygotowano roztwór węglanu wapnia i zbadano jego odczyn uniwersalnym papierkiem wskaźnikowym. Do pół łyżeczki gleby kwaśnej dodano szczyptę węglanu wapnia i dokładnie wymieszano. Zbadano odczyn gleby zmieszanej z węglanem wapnia.

Obserwacje:

Po dodaniu węglanu wapnia, kolor uniwersalnego papierka wskaźnikowego wskazywał, że pH gleby jest wyższe, niż miało to miejsce przed dodaniem soli do badanej próbki.

Wnioski:

Dodanie węglanu wapnia do gleby powoduje zmianę jej odczynu na bardziej zasadowy.

1
Polecenie 9
R92B7YiFy0i8X
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 9
RNZ7JNAtIBmcn
Podczas wykonywania doświadczenia zbadano odczyn wodnego roztworu wodorotlenku wapnia. Jaką barwę przyjął uniwersalny papierek wskaźnikowy po zanurzeniu go w podanym roztworze i o czym to świadczy? Możliwe odpowiedzi: 1. Papierek przyjął niebieką barwę, co świadczy o zasadowym odczynie roztworu.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Węglan wapnia jest trudno rozpuszczalną w wodzie solą słabego kwasu i mocnego wodorotlenku. W roztworze wodnym ulega procesowi dysocjacji, co można zapisać równaniem:

CaCO3Ca2++CO32-

Aniony węglanowe, CO32-, powstające w wyniku dysocjacji węglanu wapnia, wchodzą w reakcję z wodą:

CO32-+H2OOH-+HCO3-
HCO3-+H2OOH-+H2CO3

Prowadzi to do powstania anionów wodorowęglanowych, HCO3-, oraz jonów OH-. Z kolei aniony wodorowęglanowe w reakcji z wodą prowadzą do powstania nietrwałego kwasu węglowego (H2CO3), który rozpada się na tlenek węglaIV CO2 i wodę H2O oraz kolejnego anionu wodorotlenkowego. Dzięki temu pH roztworu wzrasta.

Wskaźnikami jakości gleby mogą być rośliny, które na niej rosną. Biorąc za kryterium odczyn gleby, wyróżnia się trzy grupy roślin wskaźnikowych: indykatory gleb kwaśnych, zasadowych i obojętnych.

R9Lrv754wT3GY
Hortensje działają jak naturalny wskaźnik pH gleby, na której rosną – im ziemia jest bardziej kwaśna, tym kwiaty mają bardziej niebieski odcień. Na glebach bardziej zasadowych przybierają odcienie różu i czerwieni (pH: 4,5 – intensywnie niebieski, 5,1 – niebieski, 5,5 – niebieskoróżowy, 6,5 – ciemnoróżowy, 6,9 – różowy, 7,4 – jasnoróżowy). Nie dotyczy to odmian o białych kwiatach.
Źródło: TomMax, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Roślinami wskaźnikowymi gleb o niskim pH (o odczynie kwasowym) są między innymi: borówka czernica, skrzyp polny, szczaw polny, wrzos zwyczajny i różne gatunki fiołków. O wysokim pH (odczynie zasadowym) podłoża świadczy występowanie babki zwyczajnej, cykorii podróżnika, gorczycy polnej, jasnoty białej, maku polnego, dymnicy pospolitej czy pokrzywy żegawki. Z kolei na glebach o odczynie zbliżonym do obojętnego rosną głównie jasnota purpurowa, przetacznik polny oraz tasznik pospolity.

Polecenie 10

Przyjrzyj się roślinom zebranym na poniższej grafice – są to tak zwane rośliny wskaźnikowe. Na podstawie ich obecności można się łatwo zorientować, jaki odczyn ma gleba, na której wyrosły. Czy rozpoznajesz którąś z nich? Czy potrafisz ocenić, jaki odczyn ma gleba w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania, jeżeli rosłoby na niej dużo jasnoty białej? Przeanalizuj poniższe grafiki, a następnie rozwiąż zadanie umieszczone poniżej.

Zapoznaj się z poniższym opisem roślin. – Są to tak zwane rośliny wskaźnikowe. Na podstawie ich obecności można się łatwo zorientować, jaki odczyn ma gleba, na której wyrosły. Czy rozpoznajesz którąś z nich? Czy potrafisz ocenić, jaki odczyn ma gleba w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania, jeżeli rosłoby na niej dużo jasnoty białej? Przeanalizuj opis, a następnie rozwiąż zadanie umieszczone poniżej.

R18Jggp28rSeC
Przykłady roślin wskaźnikowych gleb o różnej kwasowości
Źródło: sannse, Silvio Pašmik, Bartosz Cuber, Henripekka Kallio, Daniel J. Layton, ArtMechanic, H. Zell, 4028mdk09, Rasbak, Olivier Pichard, Anna Florek, Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rkz8mKiIh2oEj
Przyporządkuj nazwy roślin do odpowiednich grup. Wskaźniki gleb kwaśnych: Możliwe odpowiedzi: 1. Wrzos zwyczajny, 2. Szczaw polny, 3. Babka zwyczajna, 4. Jasnota biała, 5. Tasznik pospolity, 6. Jasnota purpurowa, 7. Fiołek trójbarwny, 8. Pokrzywa żegawka Wskaźniki gleb obojętnych: Możliwe odpowiedzi: 1. Wrzos zwyczajny, 2. Szczaw polny, 3. Babka zwyczajna, 4. Jasnota biała, 5. Tasznik pospolity, 6. Jasnota purpurowa, 7. Fiołek trójbarwny, 8. Pokrzywa żegawka Wskaźniki gleb zasadowych: Możliwe odpowiedzi: 1. Wrzos zwyczajny, 2. Szczaw polny, 3. Babka zwyczajna, 4. Jasnota biała, 5. Tasznik pospolity, 6. Jasnota purpurowa, 7. Fiołek trójbarwny, 8. Pokrzywa żegawka
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Fitoindykatory (rośliny wskaźnikowe) są wykorzystywane w poszukiwaniu złóż, np. uranu, siarki, srebra. Sosna i jałowiec, dzięki długim korzeniom, mogą być wykorzystywane w poszukiwaniach złóż uranu. Jeśli rosną nad pokładami tego surowca, stwierdza się znaczną kumulację uranu w ich nadziemnych częściach.
Fitoindykatory odgrywają także istotną rolę w ocenie stopnia zanieczyszczenia środowiska (gleby, wody, powietrza) substancjami toksycznymi. Przykładem może być badanie zawartości siarki w wybranych gatunkach mchów i porostów, celem monitorowania zanieczyszczenia atmosfery tlenkami siarki na danym terenie.

izCKo571nR_d5e661

Podsumowanie

  • Powstawanie gleby (formowanie gleby) – jest procesem ciągłym, który obejmuje między innymi wietrzenie minerałów stanowiących macierzyste podłoże gleby, reakcje z udziałem mikroorganizmów, przemiany materii biologicznej (głównie roślinnej).

  • Wietrzenie minerałów to zespół procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych, które zachodzą z udziałem organizmów żywych. Istotną rolę w przebiegu tych procesów odgrywa woda przepływająca przez glebę i rozpuszczająca składniki mineralne. Procesy wietrzenia zachodzą w środowisku słabo kwasowym.

  • Gleba ma silne właściwości sorpcyjne, czyli zdolność do pochłaniania gazów i par z powietrza, cząsteczek lub jonów z roztworów oraz mikroorganizmów i drobnych cząstek z zawiesin znajdujących się w glebie.

  • Większość roślin najlepiej rozwija się na glebie o odczynie obojętnym lub lekko kwasowym.

Praca domowa
1
Polecenie 11.1

Wietrzenie chemiczne skał odbywa się przede wszystkim dzięki działaniu wody, w której rozpuszczone są tlenki węglaIV, siarkiIV i azotu, przez co działający na skały roztwór ma odczyn kwasowy. Skały reagują z kwasem, co powoduje ich roztwarzanie.
Zaprojektuj doświadczenie pozwalające określić, która ze skał (np. piaskowiec, granit, marmur, wapień) najszybciej ulega działaniu kwasu i jest najbardziej narażona na wietrzenie chemiczne. Przedstaw opis lub schemat doświadczenia oraz listę potrzebnego sprzętu i odczynników.

RLY2S0g6gwHgb
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 11.2

Które z podanych substancji nieorganicznych mogłyby zobojętnić kwasowy odczyn gleby? Odpowiedź uzasadnij, zapisując w formie jonowej odpowiednie równania reakcji chemicznych.

  • CaOH2,

  • CaO,

  • NaHCO3.

R1Z7pxMwiHa0u
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
izCKo571nR_d5e731

Słownik

gleba
gleba

powierzchniowa warstwa skorupy ziemskiej powstająca w wyniku wietrzenia skał, czyli długotrwałych, złożonych procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych, zachodzących pod wpływem czynników atmosferycznych, wody oraz działania mikroorganizmów

mieszanina heterogeniczna
mieszanina heterogeniczna

mieszanina niejednorodna; mieszanina, której poszczególne składniki można rozróżnić tak zwanym gołym okiem lub za pomocą mikroskopu – np. cukier i mak

próchnica
próchnica

substancja organiczna, powstała w skutek rozkładu resztek roślinnych i  zwierzęcych, gromadząca się w glebie oraz na jej powierzchni

właściwości sorpcyjne gleby
właściwości sorpcyjne gleby

zdolność gleby do pochłaniania atomów, cząsteczek i jonów z gazów, roztworów i zawiesin

izCKo571nR_d5e789

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
R1CcKeLH9yyQ71
Ćwiczenie 1
W glebie zawarte są także mikro i makroelementy, które są niezbędne dla wzrostu roślin. Przyporządkuj nazwy pierwiastków do odpowiednich grup. Makroelementy: Możliwe odpowiedzi: 1. miedź, 2. sód, 3. żelazo, 4. azot, 5. krzem, 6. magnez, 7. fosfor, 8. mangan, 9. cynk, 10. molibden Mikroelementy: Możliwe odpowiedzi: 1. miedź, 2. sód, 3. żelazo, 4. azot, 5. krzem, 6. magnez, 7. fosfor, 8. mangan, 9. cynk, 10. molibden
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Zawartość tlenku węglaIV w roztworze glebowym ma istotny wpływ na odczyn tego roztworu. Zależności te przedstawia poniższa tabela:

Zawartość CO2 w roztworze glebowym mgcm3

0,5

5,4

17,9

54,0

178,8

pH roztworu glebowego

5,7

5,2

4,9

4,7

4,5

Wskaż, jaki odczyn ma gleba przy zawartości CO2 w roztworze glebowym równym 178 mgcm3 ?

R17nRJXqMO9vg1
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1KhxP84qUMu41
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj odpowiednie opisy poszczególnym rodzajom wietrzenia skał. wietrzenie fizyczne Możliwe odpowiedzi: 1. kruszenie skał na skutek działania wody i wiatru oraz zmian temperatury, 2. przemiany materii biologicznej, głównie roślinnej; reakcje z udziałem mikroorganizmów prowadzące do utworzenia próchnicy, 3. reakcje minerałów budujących skały z wodą i tlenkiem węgla(IV) wietrzenie chemiczne Możliwe odpowiedzi: 1. kruszenie skał na skutek działania wody i wiatru oraz zmian temperatury, 2. przemiany materii biologicznej, głównie roślinnej; reakcje z udziałem mikroorganizmów prowadzące do utworzenia próchnicy, 3. reakcje minerałów budujących skały z wodą i tlenkiem węgla(IV) wietrzenie biologiczne Możliwe odpowiedzi: 1. kruszenie skał na skutek działania wody i wiatru oraz zmian temperatury, 2. przemiany materii biologicznej, głównie roślinnej; reakcje z udziałem mikroorganizmów prowadzące do utworzenia próchnicy, 3. reakcje minerałów budujących skały z wodą i tlenkiem węgla(IV)
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Pewien ogrodnik chciał założyć nowy ogród. Zauważył, że wiosną w tym miejscu pięknie kwitły fiołki, a latem rosło dużo szczawiu. Traktując te rośliny jako bioindykatory pH, wyszukaj informacje, które pozwolą Ci ocenić, jaki odczyn ma gleba na terenie, na którym powstaje nowy ogród. Następnie zapoznaj się z tabelą.

Roślina

pH gleby

czosnek

5,5-9,0

fasola

6,6-7,2

groch

5,6-6,5

maliny

5,0-6,0

marchew

6,0-7,0

pomidory

5,5-7,5

ziemniaki

4,5-6,0

Wskaż rośliny, które powinien posadzić ogrodnik, aby uzyskać dobre zbiory.

R1Vb8LGW1n32I1
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Uczeń wykonał doświadczenie w celu zbadania właściwości gleby i piasku. Przygotował dwie probówki. Do jednej wsypał trochę piasku, do drugiej – taką samą ilość gleby z ogródka. Do obu probówek wlał po 3 cm3 wody zabarwionej atramentem. Obie probówki zamknął korkami, wytrząsał i odstawił.

R12hebuHSFEX5
Możliwe odpowiedzi: 1. W probówce z próbką gleby roztwór odbarwił się., 2. W obu probówkach roztwór odbarwił się., 3. W probówce z piaskiem roztwór odbarwił się.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R3yCG0iksUh5g
O czym świadczą jego obserwacje? Możliwe odpowiedzi: 1. Przeprowadzone doświadczenie dowodzi, że gleba ma właściwości sorpcyjne.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R14wpVrVf79cV2
Ćwiczenie 6
Wstaw w tekst odpowiednie wyrażenia tak, aby otrzymać poprawne informacje. Gleba ma zdolność pochłaniania różnych substancji, co znaczy, że posiada właściwości 1. związków, 2. chłonne, 3. cząstek, 4. gazów, 5. chemiczną, 6. wolnych przestrzeniach, 7. mikroorganizmów, 8. jonów, 9. mechaniczną, 10. jony, 11. sorpcyjne, 12. fizyczną, 13. soli. Dzięki nim gleba może pochłaniać gazy z powietrza, cząsteczki lub 1. związków, 2. chłonne, 3. cząstek, 4. gazów, 5. chemiczną, 6. wolnych przestrzeniach, 7. mikroorganizmów, 8. jonów, 9. mechaniczną, 10. jony, 11. sorpcyjne, 12. fizyczną, 13. soli z roztworów oraz mikroorganizmów i drobnych 1. związków, 2. chłonne, 3. cząstek, 4. gazów, 5. chemiczną, 6. wolnych przestrzeniach, 7. mikroorganizmów, 8. jonów, 9. mechaniczną, 10. jony, 11. sorpcyjne, 12. fizyczną, 13. soli z zawiesin. Wyróżnia się trzy rodzaje sorpcji: sorpcję 1. związków, 2. chłonne, 3. cząstek, 4. gazów, 5. chemiczną, 6. wolnych przestrzeniach, 7. mikroorganizmów, 8. jonów, 9. mechaniczną, 10. jony, 11. sorpcyjne, 12. fizyczną, 13. soli, która polega na zatrzymywaniu w 1. związków, 2. chłonne, 3. cząstek, 4. gazów, 5. chemiczną, 6. wolnych przestrzeniach, 7. mikroorganizmów, 8. jonów, 9. mechaniczną, 10. jony, 11. sorpcyjne, 12. fizyczną, 13. soli gleby drobin oraz 1. związków, 2. chłonne, 3. cząstek, 4. gazów, 5. chemiczną, 6. wolnych przestrzeniach, 7. mikroorganizmów, 8. jonów, 9. mechaniczną, 10. jony, 11. sorpcyjne, 12. fizyczną, 13. soli zawartych w roztworach glebowych i zawiesinach; sorpcję fizyczną, która jest procesem zatrzymywania wody i 1. związków, 2. chłonne, 3. cząstek, 4. gazów, 5. chemiczną, 6. wolnych przestrzeniach, 7. mikroorganizmów, 8. jonów, 9. mechaniczną, 10. jony, 11. sorpcyjne, 12. fizyczną, 13. soli przez rozdrobnione stałe składniki gleby oraz sorpcję 1. związków, 2. chłonne, 3. cząstek, 4. gazów, 5. chemiczną, 6. wolnych przestrzeniach, 7. mikroorganizmów, 8. jonów, 9. mechaniczną, 10. jony, 11. sorpcyjne, 12. fizyczną, 13. soli, czyli proces zatrzymywania 1. związków, 2. chłonne, 3. cząstek, 4. gazów, 5. chemiczną, 6. wolnych przestrzeniach, 7. mikroorganizmów, 8. jonów, 9. mechaniczną, 10. jony, 11. sorpcyjne, 12. fizyczną, 13. soli zawartych w roztworze glebowym, na drodze reakcji roztwarzania oraz wytrącania 1. związków, 2. chłonne, 3. cząstek, 4. gazów, 5. chemiczną, 6. wolnych przestrzeniach, 7. mikroorganizmów, 8. jonów, 9. mechaniczną, 10. jony, 11. sorpcyjne, 12. fizyczną, 13. soli trudno rozpuszczalnych.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7
Rn0yabgElmgkF1
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8

Przeczytaj tekst w języku angielskim zamieszczony poniżej, który zawiera podstawowe informacje na temat gleby. Następnie rozwiąż zadanie na jego podstawie.

Soil is a mixture of organic matter, minerals, gases, liquids, and organisms that together support life. Its formation is related to the parent rock material, relief, climate, and vegetation. Soil is different in different places on Earth because the climate and rocks in the Earth are also different. Because soil holds water and nutrients, it is an ideal place for plants to grow. The soil also has many microorganisms living in it. Many of them eat the organic material in the soil. They use oxygen and release carbon dioxide. They also release mineral nutrients into the soil.

R1R5VDLooDlFk
Na podstawie informacji zawartych w tekście wskaż, która z odpowiedzi jest prawdziwa. Możliwe odpowiedzi: 1. Rodzaj skały macierzystej nie ma wpływu na procesy tworzenia się gleby., 2. Gleba jest taka sama w każdym miejscu na Ziemi., 3. Mikroorganizmy zużywają zawarty w glebie tlenek węgla(IV)., 4. Gleba jest mieszaniną materii nieorganicznej, gazów i cieczy., 5. Gleba zawiera wodę i składniki odżywcze, dzięki czemu stwarza dobre warunki dla rozwoju roślin.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Mocek A., Gleboznawstwo, Warszawa 2015.

Ochrona środowiska 2020, Główny Urząd Statystyczny, online: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/srodowisko-energia/srodowisko/ochrona-srodowiska-2020,1,21.html, dostęp: 09.10.2021.

bg‑gray3

Notatnik

Rh8LQeyUSX9Bu
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.