E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobieranie materiałów konstrukcji budowlanych do montażu

BUD.08. MONTAŻ KONSTRUKCJI BUDOWLANYCH - Monter konstrukcji budowlanych 711102 i Technik budownictwa 311204

bg‑green

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

Wprowadzenie

1

Zawiera informację, dla jakiego zawodu i kwalifikacji przeznaczony jest e‑materiał. Znajduje się tam również spis treści pozwalający na przejście do wybranego materiału po kliknięciu na jego ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie, film edukacyjny, wizualizacja w 3D, gra edukacyjna.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

2

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie umożliwia dobór narzędzi i sprzętu do montażu konstrukcji budowlanych.

Program ćwiczeniowy został wyposażony w szczegółową instrukcję. Po kliknięciu poniższej ikony umieszczonej na dole ekranu można zapoznać się z jej treścią.

ReVVtSncSO52u
Ikona instrukcji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Film edukacyjny

3

Film edukacyjny charakteryzuje technika budownictwa i montera konstrukcji budowlanych oraz ukazuje, jakie czynności zawodowe wykonuje osoba na tym stanowisku. Film przedstawia również narzędzia, sprzęt i maszyny wykorzystywane w pracach montażowych i demontażowych konstrukcji budowlanych.

R1VY6280KZr6e
Przykładowy wygląd strony z filmem edukacyjnym
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonę trójkąta znajdującą się w lewym dolnym rogu ekranu.

R1Cfv4zs1FuQO
Ikona włączenia odtwarzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozpoczęciu odtwarzania ikona trójkąta zmieni się w dwie pionowe równoległe linie oznaczające pauzę. Po kliknięciu w nie, odtwarzanie filmu zatrzyma się.

R14PS3c7qzpDZ
Ikona zatrzymania odtwarzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Na prawo od ikony znajduje się pasek, dzięki któremu można regulować – wyciszyć bądź podgłośnić – dźwięk w filmie. Aby to uczynić, należy przeciągnąć niebieski pasek do zadowalającego nas poziomu głośności. Całkowite wyciszenie dźwięku następuje po naciśnięciu ikony głośnika.

RikoM2khzaF1n
Pasek zmiany głośności dźwięku
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Opcję włączenia lub wyłączenia napisów znajdziemy pod prostokątną ikoną z kreskami i kropkami.

REfxvmEhFxZ74
Ikona panelu napisów
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1CEA46xNUk5p
Panel włączania i wyłączania napisów
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ikona „Auto” umożliwia wybór preferowanej jakości wyświetlanego materiału.

Wizualizacja w 3D

4

Wizualizacja w 3D przedstawia elementy konstrukcyjne budowli,  np.: belki, słupy, podciągi, wsporniki. Wizualizacja składa się z trzech grafik, do których można przejść przy użyciu spisu treści.  Przedstawione obiekty można obejrzeć z dowolnej perspektywy.

RqVcYcZXjLKJJ
Spis treści wizualizacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Każdą grafikę poprzedza opis przedstawionego obiektu. Jego treść można odsłuchać przy użyciu paska odtwarzania audio. Nagrania audio i opisy są ze sobą tożsame. Ponadto pasek odtwarzania umożliwia regulację poziomu głośności.

RZ7Ez7yNV0q3s
Pasek odtwarzania audio
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Plansza jest wzbogacona o cyfrowe znaczniki. Kliknięcie znacznika pozwala na wyświetlanie nazwy wybranego elementu.

R1H8tcyOsVpy1
Przykładowy wygląd wizualizacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na automatyczny obrót wizualizacji.

RsHwluIJQM0AO
Przycisk uruchomienia automatycznego obrotu wizualizacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1LCcnrpt9kqZ
Przycisk zatrzymania automatycznego obrotu wizualizacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Gra edukacyjna

5

Gra edukacyjna wspiera rozwijanie umiejętności/zdobywanie wiedzy z zakresu posługiwania się pojęciami z dziedziny budownictwa. Szczegółowa instrukcja korzystania z gry edukacyjnej znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Gra składa się z pięciu, na każdym z nich należy wykonać jedno lub dwa zadania. Zadania należy wykonywać po kolei, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Kolejny poziom odblokowuje się dopiero wówczas, gdy poprawnie wykonamy poziom poprzedzający.

R5bx7fWGmYGEW
Przykładowy wygląd panelu wyboru poziomu trudności
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

6

Interaktywne materiały sprawdzające składają się z szeregu zadań pozwalających uczniom na sprawdzenie stanu swojej wiedzy. Każde ćwiczenie zawiera polecenie wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi. Po prawej stronie każdego polecenia znajduje się ikonka informująca o poziomie trudności zadania: zielona – łatwe, żółta – średnie, czerwona – trudne.

R3TOrDRtERmoW
Ikony z oznaczeniem poziomu trudności zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce. Kliknięcie zakładki z wybranym tematem umożliwia jego wyświetlenie.

RBJz8u0koc7xD
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu zadania należy użyć przycisku „Sprawdź”.

RazPf7Ixfm7kr
Ikona sprawdzenia poprawności odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Wyświetli się informacja zwrotna dotycząca poprawności odpowiedzi, a także, w przypadku odpowiedzi niepoprawnej, ze wskazaniem multimedium, które pomoże w uzupełnieniu wiedzy. Poniżej tego przycisku znajduje się kolejny – „Pokaż odpowiedź”, umożliwiający wyświetlenie poprawnego rozwiązania danego zadania.

Po lewej stronie widnieje ikona gumki; po jej kliknięciu możemy wrócić do formy wyjściowej zadania – bez zaznaczonych odpowiedzi.

RyaU5phsq9rmw
Ikona usunięcia wprowadzonych odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W interaktywnych materiałach sprawdzających znajdują się też zadania testowe, składające się z pytań jedno- oraz wielokrotnego wyboru. Panel z testem zawiera tytuł, liczbę pytań, czas, jaki uczeń ma na jego rozwiązanie, oraz ostatni wynik, jeśli jest to kolejne podejście. Aby rozpocząć test, należy kliknąć przycisk „Uruchom”.

RwfjlWeOITv0G
Przykładowy ekran początkowy testu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozpoczęciu testu na górze panelu wyświetla się numer pytania, licznik czasu oraz ostatni uzyskany wynik. Poniżej znajduje się pytanie oraz odpowiedzi do wyboru. Wyświetlenie informacji zwrotnej następuje po kliknięciu przycisku „Sprawdź”. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Aby przejść do następnego pytania, należy skorzystać z przycisku „Dalej”.

Słownik pojęć dla e‑mateirału

7

Słownik pojęćD109jHzeHSłownik pojęć pozwala na zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi e‑materiału oraz ich definicjami. Prostokątne pole zamieszczone na górze strony umożliwia wyszukiwanie pojęć. Pod każdą definicją znajdują się odnośniki do materiałów multimedialnych, w których użyte zostało dane pojęcie.

Przewodnik dla nauczyciela

8

Przewodnik dla nauczycielaDFMoMATEpPrzewodnik dla nauczyciela zawiera dokładne informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić dany e‑zasób, a także o jego strukturze oraz powiązaniach między elementami. Znajdują się tam również wskazówki, w jaki sposób e‑zasób może zostać wykorzystany w pracy dydaktycznej, a także spis wymagań technicznych.

Na górze strony widnieje spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑zasobu jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Przewodnik dla uczącego się

9

Przewodnik dla uczącego sięDIwMpFgFVPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki, w jaki sposób e‑zasób może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia. Przedstawia również jego strukturę oraz spis wymagań technicznych.

Na górze strony znajduje się spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑zasobu jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Netografia i bibliografia

10

Netografia i bibliografiaDMMfVCEayNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których powstały materiały przedstawione w e‑zasobie.

Wymagania techniczne

11

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

12

W przypadku problemów z wyświetlaniem materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Problemy z łączem internetowym mogą spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy zawierają one rozbudowane multimedia. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet jest otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (mnogość aplikacji, które działają jednocześnie). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.