R15ToZjFJDxZ3
Obraz przedstawia Pałac na Wodzie. Należy on do najpiękniejszych dzieł w stylu wczesnego klasycyzmu. Widoczna fasada południowa ukończona została w roku 1784. Od 1918 roku pałac jest własnością Rzeczypospolitej. Spalony w roku 1944 i po powstaniu przygotowany do wysadzenia w powietrze. Odbudowany w latach 1948‑1960. Z prawej strony amfiteatr, zbudowany przez Jana Chrystiana Kamsetzera w roku 1790 na wzór antycznego teatru w Herculanum. Na obrazie widoczny jest pałac, zatoka, drzewa w parku. Na brzegu jeziora spacerują ludzie. Część z nich pływa łodzią po wodzie. W oddali widać zacumowane łodzie. Na środku napis: Epoki w dziejach muzyki - klasycyzm w Polsce

Epoki w dziejach muzyki - klasycyzm w Polsce

Źródło: Zygmunt Vogel (1764–1826), akwarela, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga...

Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale Jana Stefaniego

Kontekst historyczny

Premiera opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale Jana Stefaniego miała miejsce pierwszego marca 1794 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie. Był to czas wyjątkowo burzliwych wydarzeń dla Polski - w latach 1788‑1792 obradował Sejm Czteroletni, który w 1791 roku uchwalił rewolucyjną Konstytucję Trzeciego Maja; obecnie przyjmuje się, iż była to druga nowoczesna konstytucja na świecie (i pierwsza w Europie).

RbHfdImIStKmi1
Kazimierz Wojniakowski, „Uchwalenie Konstytucji 3 Maja”, 1806, Muzeum Narodowe, Warszawa, Polska, wikipedia.org, domena publiczna

Fabuła i treści patriotyczne opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale

Autorem libretta opery jest Wojciech Bogusławski, który jest dziś określany jako ojciec polskiego teatru. Był dyrektorem Teatru Narodowego w Warszawie.

Fabuła opery nie może być oceniana bez kontekstu. Sama w sobie nie zawiera treści kontrowersyjnych czy patriotycznych - te znajdują się w wypowiedziach bohaterów. Kluczowe dla znaczenia całego dzieła stały się wykonywane przez bohaterów arie, które potem śpiewano na ulicach podczas insurekcji kościuszkowskiej w 1794 roku.

R19CKqJda4bcs1
Scena z opery „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale”, wikipedia.org, domena publiczna

Muzyka w operze Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale

Z punktu widzenia muzyki, Cud mniemany... bywa nazywany operą, operą komiczną, śpiewogrą, a także wodewilem. Jest to spowodowane charakterem dzieła, a także pewnym problemem z dokładną klasyfikacją (przykładowo śpiewogra, czyli singpiel, to adaptowana forma wodewilu). Ważniejszą kwestią jest jednak warstwa muzyczna; same arie są na tyle proste, że były śpiewane na ulicach Warszawy jako pieśni, a nawet traktowane jako piosenki. Ludowość jest kreowana nie tylko poprzez użycie charakterystycznej dla polskich tańców (głównie mazura, krakowiaka i poloneza) rytmiki, ale także melodyki, która miejscami mocno nawiązuje do rodzimych pieśni, a miejscami jest wręcz ich kalką. Z historycznego punktu widzenia spowodowało to wyjątkowo ciekawe zjawisko: obecnie nie ma możliwości ustalenia, które z melodii są pochodzenia ludowego, a które stworzył Stefani, gdyż premiera odbiła się na tyle szerokim echem, iż opera stała się znana także wśród kręgów chłopskich i na wsiach. To spowodowało, że wiele z arii oraz pieśni z uwagi na swoją prostą melodyjność i patriotyczny tekst upowszechniło się i w pewnym sensie stało ludowymi.

RsTObcJuysE7e
Utwór muzyczny: Aria Żyjcie w zgodzie i pokoju z opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale. Wykonawca: Chór Mieszany Zespołu Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie (Jan Stefani). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RCQEWq2HMUoxu1
Scena z opery „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” (akt III, scena 6), encyklopediateatru.pl, CC BY 3.0