Wybrani kompozytorzy XIX w. - Felix Mendelssohn‑Bartholdy
Ważne daty
03.02.1809 – narodziny kompozytora w Hamburgu
1815 – rozpoczęcie nauki gry na fortepianie
1824 – napisanie pierwszej symfonii
1837 – ślub Feliksa z Cécile Charlotte Sophie Jeanrenaud
1843 – założenie przez kompozytora Konserwatorium Muzycznego w Lipsku
04.11.1847 – śmierć Feliksa w Lipsku
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
1. Poznanie muzyki w ujęciu historycznym od zarania dziejów, przez starożytność, średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm do muzyki XX wieku i współczesności.
2. Postrzeganie muzyki w kontekście kultury poszczególnych epok, kształtujących ją zjawisk społecznych i wydarzeń historycznych oraz powiązanej z nimi estetyki.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych.
2. Ukazywanie zmienności wybranych form muzycznych w kontekście ich rozwoju i przeobrażeń w poszczególnych epokach. Współczesne inspiracje muzyką artystyczną na przestrzeni wieków.
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
6. Klasycyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki:
e) muzyka salonowa,
7. Romantyzm. Uczeń:
2) omawia cechy wybranych form muzycznych:
b) małe (liryka instrumentalna: pieśń bez słów, scherzo, nokturn, preludium, etiuda, bagatela, impromptu, moment musical, rapsodia, fantazja, ballada i in.), pieśń, rondo klasyczne a rondo romantyczne;
3) wymienia i klasyfikuje instrumenty muzyczne charakterystyczne dla epoki romantyzmu: fortepian, pianino, gitara, harfa; instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas), instrumenty dęte: róg (waltornia), obój, flet, klarnet, saksofon; wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Franz Schubert, Hector Berlioz, Felix Mendelssohn‑Bartholdy, Robert Schumann, Ferenc Liszt, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Giacomo Puccini i późny romantyzm: Johann Brahms, Piotr Czajkowski, Gustav Mahler;
6) zna pojęcia: kantylena, tempo rubato, transkrypcja fortepianowa, wirtuoz, uwertura koncertowa, muzyka programowa, leitmotiv, szkoła narodowa, instrumentacja.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
charakteryzować twórczość F. Mendelssohna – Bartholdy’ego, w powiązaniu z biografią tego kompozytora;
opisywać kolejne etapy twórczości kompozytora ze wskazaniem dzieł o szczególnym znaczeniu;
dostrzegać i analizować cechy muzyki romantycznej;
charakteryzować gatunki muzyki romantycznej;
dostrzegać indywidualny styl F. Mendelssohna – Bartholdy’ego i formułować jego cechy.
Biografia
Felix Mendelssohn urodził się w 1809 roku w Hamburgu. Jego ojciec był bankierem; rodzina miała pochodzenie żydowskie, jednak rodzice zdecydowali się wychować syna w obrządku chrześcijańskim i sami przyjąć chrzest. To właśnie wtedy do nazwiska Mendelssohn dołączył człon Bartholdy, pochodzący od nieruchomości należącej do rodziny.
1. Felix rozpoczął edukację muzyczną w wieku sześciu lat pod okiem matki. Rok później stał się uczniem Marie Bigot w Paryżu, a w wieku nastoletnim uczył się podstaw kontrapunktu i kompozycji w Berlinie pod okiem Carla Friedricha Zeltera. Nauczyciel był wielkim miłośnikiem Bacha, co wpłynęło na młodego Mendelssohna.
W wieku kilkunastu lat Felix miał już imponującą kolekcję własnych utworów. W 1824 roku stworzył I Symfonię c‑moll op. 11. Był multiinstrumentalistą i opanował grę na fortepianie, organach, skrzypcach oraz altówce. Na uniwersytecie w Berlinie studiował historię, estetykę oraz geografię. Potrafił też malować. Znał Chopina i Liszta, a także przyjaźnił się z Robertem Schumannem. Z czasem znane stały się jego umiejętności dyrygenckie. Swój czas w wieku dojrzałym dzielił pomiędzy Lipskiem, Berlinem a Anglią. Często podróżował po całej Europie.

1. W 1837 roku Feliks wziął ślub z Cécile Charlotte Sophie Jeanrenaud, z którą doczekał się piątki dzieci.
2. Był też bliskim przyjacielem szwedzkiej sopranistki Jenny Lind, nazywaną w XIX wieku „szwedzkim słowikiem”. Posądzano ich nawet o romans, chociaż historycy nie są co do tego zgodni. Wokalistka wykonywała część dzieł kompozytora, dlatego wiadomość o jego śmierci bardzo ją przygnębiła.
1. Kompozytor zmarł na zawał 4 listopada 1847 roku, w wieku zaledwie trzydziestu ośmiu lat. Do jego śmierci przyczyniło się bardzo pracowite i nasycone silnymi emocjami życie, które doprowadziło kompozytora do wyczerpania sił witalnych i ogólnego osłabienia organizmu, zwłaszcza po tournée, które odbył w Anglii. Na jego problemy zdrowotne miało też wpływ odejście jego starszej siostry, Fanny, również utalentowanej pianistki i kompozytorki, która zmarła niecałe pół roku przed nim.
Romantyzm w muzyce

Romantyzm w muzyce datuje się na XIX wiek. Początek tego nurtu wiąże się z Ludwigiem van Beethovenem. Wiele przejawów romantyzmu było obecnych w muzyce tego twórcy. Przełomowi dla nurtu byli kompozytorzy tzw. „generacji 1810”, czyli urodzeni w latach 1809‑1811: Felix Mendelssohn‑Bartholdy, Fryderyk Chopin, Robert Schumann i Franciszek Liszt. Charakterystyczne dla romantyzmu były inspiracje ludowością, folklorem, naturą; baśniowa i fantastyczna tematyka dzieł; silne związki z innymi dziedzinami sztuki, czyli synteza sztuk. Uczuciowość oraz elementy narodowe były kolejnym przejawem epoki. To w XIX wieku kompozytorzy oraz wykonawcy ostatecznie się uniezależnili, stając się wolnymi artystami. Do muzyki dostęp miało coraz szersze grono słuchaczy, nie tylko arystokracja.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Wykonawca: Orchestre Lamoureux (Hector Berlioz)Utwór: Symfonia Fantastyczna op. 14 - część II: BalDzieło było pierwszą symfonią programową (z podtytułem Epizod z życia artysty) i po dziś dzień jest uważana za jedną z najważniejszych kompozycji romantycznych.
Kompozytorzy bardzo chętnie podejmowali formę koncertu instrumentalnego, wybierając fortepian lub skrzypce z towarzyszeniem orkiestry. Komponowano też poematy symfoniczne oraz symfonie. Z muzyki kameralnej powstawały pieśni solowe z towarzyszeniem fortepianu, a także sonaty kameralne oraz miniatury.
1. Robert Schumann, „Sceny Dziecięce op. 15”, utwór 7: „Marzenie” {audio}
Najważniejsze dzieła
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Autor: Felix Mendelssohn-BartholdyUtwór: Marsz weselnyMarsz weselny z muzyki do Snu Nocy Letniej
Najbardziej znanym dziełem Feliksa Mendelssohna‑Bartholdy jest muzyka sceniczna do sztuki Sen Nocy Letniej Williama Szekspira. Początkowo kompozytor stworzył (jeszcze jako nastolatek) uwerturęuwerturę koncertową (op. 21), natomiast w 1842 roku powstało kompletne dzieło (op. 61). Jego najbardziej znany fragment skomponowany w 1842 roku to Marsz weselny, dziś nazywany Marszem Mendelssohna, który rozgłos zyskał dopiero w 1858 roku przez wykonanie na ślubie córki królowej Wiktorii z późniejszym cesarzem Niemiec, Fryderykiem Hohenzollernem. Od tej pory Marsz weselny stał się popularny w roli muzyki nieliturgicznej towarzyszącej ślubom (wykonywany poza liturgią).
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Autor: Felix Mendelssohn-BartholdyUtwór: Uwertura koncertowa h-moll op. 26 Hebrydy
Innym znanym dziełem kompozytora jest uwertura koncertowa h‑moll op. 26, znana jako Hebrydy lub Grota Fingala. Do jej powstania twórcę zainspirowała pieczara o nazwie Grota Fingala na jednej z wysp archipelagu Hebrydy. W zamierzeniu Mendelssohna utwór miał opisywać jego nastrój (pierwszy szkic powstał jeszcze w grocie), monumentalność natury oraz wzburzone morze podczas sztormu.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Wykonawca: Fulda Symphonic Orchestra (Felix Mendelssohn-Bartholdy)Utwór: III Symfonia a-moll „Szkocka”, op. 56; część II - Scherzo - Vivace non troppo Utwór wykonany przez Fulda Symphonic Orchestra, dyrygent: Simon Schindler, 09.03.2004, Grosser Saal der Orangerie Fulda, Niemcy.
Mendelssohn, w wieku kilkunastu lat, stworzył kilkanaście krótkich symfonii na orkiestrę smyczkową. Później napisał pięć symfonii na pełną orkiestrę symfoniczną. Wszystkie oprócz pierwszej noszą tytuły, np. II Symfonia B‑dur op. 52, znana jest jako Lobgesang, czyli Hymny Chwały czy Śpiew Pochwalny. Powstała dla upamiętnienia 400 rocznicy wynalezienia druku i stanowi połączenie form symfonii oraz kantaty, będąc dziełem wokalno‑instrumentalnym. Dwie symfonie są zapisem muzycznych wrażeń z podróży kompozytora. III Symfonia a‑moll op. 56, zwana „Szkocką”, natomiast IV Symfonia A‑dur op. 90, zwana „Włoską”.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Wykonawca: Skidmore College Orchestra (Felix Mendelssohn-Bartholdy)Utwór: IV Symfonia A-dur op. 90 „Włoska”; część IV - Saltarello
Symfonia „Włoska” ma bardzo radosny charakter i jest jedną z bardziej znanych romantycznych symfonii. Istotną częścią jest jej finał, w którym kompozytor wykorzystał rzymskie tańce ludowe - rzymski saltarello oraz neapolitańską tarantellę. Ostatnia z symfonii Mendelssohna, V Symfonia d‑moll op. 107 „Reformacyjna”, ukazała się dopiero po jego śmierci. Miała uświetnić rocznicę powstania doktryny luterańskiej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Wykonawca: Fulda Symphonic Orchestra (Felix Mendelssohn-Bartholdy)Utwór: Koncert skrzypcowy e-moll, op. 64, część III - Allegretto non troppo – Allegro molto vivace Utwór wykonany przez Fulda Symphonic Orchestra, dyrygent: Simon Schindler, 18.03.2001, Grosser Saal der Orangerie Fulda, Niemcy.
Mendelssohn tworzył też koncerty solowe. Jednym z najbardziej znanych jest Koncert skrzypcowy e‑moll, op. 64. Pisał także koncerty fortepianowe, a dodatkowo jeden podwójny koncert skrzypcowy i fortepianowy d‑moll z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Autor: Felix Mendelssohn-BartholdyUtwór: Pieśń weneckiego gondoliera nr 2 z drugiego tomu Pieśni bez słów, op. 30 nr 6
Z utworów kameralnych, Mendelssohn skomponował kwartety smyczkowe i fortepianowe. Znane były również jego utwory wokalno‑instrumentalne o tematyce religijnej.
Ważną częścią twórczości kompozytora były jego dzieła fortepianowe, wśród których należy wyróżnić nowy gatunek muzyczny - pieśni bez słówpieśni bez słów. Były to miniatury fortepianowe, które służyły jako odpowiedniki pieśni wokalnych z instrumentem towarzyszącym. Stworzył kilkadziesiąt takich utworów, które zostały zebrane w ośmiu cyklach. Niektórym z nich Mendelssohn nadał tytuły.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Autor: Felix Mendelssohn-BartholdyUtwór: Pieśń bez słów, op. 19b nr 2
Znaczenie twórczości kompozytora

Felix Mendelssohn‑Bartholdy, w wieku zaledwie 20 lat, odkrył zapomnianą przez 100 lat Pasję według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. Dzięki jego wykonaniu, w 1829 roku, rozpoczął się trwający do dziś renesans muzyki Bacha. W późniejszym czasie prowadził też koncerty z muzyką Georga Friedricha Händela. Był zapalonym popularyzatorem muzyki innych kompozytorów - korzystał z utworów Beethovena czy von Webera, a także sobie współczesnych twórców romantycznych.
Mendelssohn był nie tylko bardzo zdolnym muzykiem i kompozytorem, ale również dyrygentem. Powszechnie uważa się go za pierwszego dyrygenta we współczesnym znaczeniu tego słowa. Jako jeden z pierwszych wprowadził batutębatutę. Cieszył się wielkim uznaniem zarówno słuchaczy, jak i muzyków oraz innych twórców. W 1843 roku spotkał się z francuskim muzykiem i kompozytorem Hektorem Berliozem, który z szacunkiem poprosił Mendelssohna o możliwość wymiany batut.
Odegrał też bardzo ważną rolę dla edukacji muzycznej w Niemczech. W 1843 roku założył pierwszą wyższą uczelnię muzyczną - Konserwatorium Muzyczne w Lipsku. Obecnie Uniwersytet Muzyczny i Teatralny w Lipsku wybrał Feliksa na swojego patrona.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Utwór do zadania nr 1.
Wskaż dzieło Szekspira, do którego muzykę napisał Felix Mendelssohn-Bartholdy.
- Makbet
- Sen Nocy Letniej
- Hamlet
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Utwór do zadania nr 2
Wskaż nazwy włoskich tańców ludowych obecnych w IV Symfonii „Włoskiej” Mendelssohna.
- Saltarello
- Tarantella
- Siciliana
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Utwór: Audio 2
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Utwór: Audio 3
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Utwór: Audio 4
Dopasuj utwór muzyczny do jego autora.
Felix Mendelssohn-Bartholdy, Hektor Berlioz, Robert Schumann
| audio 2 | |
| audio 3 | |
| audio 4 |
Wskaż miasto, w którym urodził się Felix Mendelssohn-Bartholdy.
- Hamburg
- Berlin
- Wiedeń
Przyporządkuj nazwisko osoby do odpowiedniej ilustracji.
Robert Schumann, przyjaciel, Jenny Lind, przyjaciółka, Cécile Mendelssohn Bartholdy, żona
Wskaż symfonię, która stanowi połączenie formy symfonicznej z kantatą.
- III Symfonia a-moll op. 56 „Szkocka”
- V Symfonia d-moll op. 107 „Reformacyjna”
- II Symfonia B-dur op. 52 „Hymny Chwały”
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Daj4L0Ax5
Autor: Felix Mendelssohn-BartholdyUtwór: Pieśń weneckiego gondoliera nr 2 z drugiego tomu Pieśni bez słów, op. 30 nr 6
Ile tomów (cykli) pieśni bez słów stworzył Mendelssohn?
- 6
- 8
- 9
Słownik pojęć
(wł., dosł., wg pałeczki dyrygenta; zob. batuta) - określenie stosowane w partyturze, nakazuje dyrygentowi ścisłe zachowanie rytnu i oznaczonego tempa (zob. a tempo); występuje zwykle jako unieważnienie określeń zazwalających na swobodne odchylenia od wyznaczonego rytmu i tempa.
muz. technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych, tworzonych wg określonych zasad tonalnych, harmonicznych i rytmicznych (polifonia); także głos (linia melodyczna) dokomponowywany do istniejącej już melodii (cantus firmus), np. do tematu w fudze; w okresie renesansu wykształcono ścisłe reguły (tzw. k. ścisły) normujące technikę kontrapunktyczną (wzór stanowiły kompozycje G.P. da Palestriny); polifonię muzyki czasów późniejszych, opartą na systemie dur‑moll, cechuje rozluźnienie reguł (tzw. k. swobodny); również przedmiot studiów w uczelniach muz.; wymaga opanowania gatunków kontrapunktycznych (nuta przeciw nucie, 2 nuty przeciw nucie itd., w układzie 2-, 3-, 4‑głosowym), opanowania sztuki komponowania kanonu (imitacja ścisła) i fugi; klas. podręczniki k.: G. Zarlino Istitutioni harmoniche (1558), J.J. Fux Gradus ad Parnassum (1725), H. Bellermann Der Contrapunkt (1862); w Polsce: K. Sikorski Kontrapunkt (cz. 1–3 1953–57), H. Feicht Polifonia renesansu (1957).
niem. Lied ohne Worte, lir. miniatura fortepianowa stworzona przez F. Mendelssohna‑Bartholdy’ego, naśladująca w formie i artyst. wyrazie pieśń wokalną.
podróż artysty, orkiestry, zespołu dramatycznego itp. z gościnnymi występami do różnych miejscowości oraz krajów.
muz. instrumentalny wstęp do opery, oratorium, rzadziej do kantaty lub cyklicznego utworu instrumentalnego; wczesne u. były zw. sinfoniami; J.B. Lully wykształcił typ u. francuskiej (2 części: wolna i szybka, imitacyjna, niekiedy z wolnym zakończeniem); A. Scarlatti stworzył typ u. włoskiej, zw. także sinfonią (3 części: szybka, wolna, szybka); w XVIII w. na u. oddziałała silnie forma sonatowa; w XIX w. była popularna u. typu potpourri; R. Wagner w swych dramatach muz. zastąpił u. wstępem (zw. Vorspiel); u. koncertowa, samodzielny utwór orkiestrowy (XIX, XX w.), często w formie sonatowej; także u. w muzyce do dramatów (Egmont L. van Beethovena).
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
J. Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne



