E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie terapii

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Planowanie terapii zajęciowej

MAPA MYŚLI

1

Spis treści

2

Instrukcja obsługi

Mapę myśli możesz dowolnie modyfikować: rozbudowywać ją, dokładać gałęzie i węzły, wpisywać własne teksty albo dodawać grafiki, tworząc autorskie rozwiązania.

W centralnym punkcie mapy myśli znajduje się pierwszy węzeł. Po najechaniu na niego kursorem pokazują się przyciski funkcyjne, które umożliwiają modyfikację lub usunięcie elementu, a także dodanie nowego. Dwukrotne kliknięcie napisu na elemencie sprawia, że staje się on aktywny. Najechanie kursorem na ikony powoduje wyświetlenie opisów ich funkcjonalności. Można zmieniać położenie węzłów poprzez ich przeciągnięcie.

1
R1ei2W685Abmw
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Biblioteka pojęć

Centrum
  • osoba z niepełnosprawnością lub uczestnik WTZ

1 poziom
  • aktywizacja w sferze fizycznej

  • aktywizacja w sferze psychicznej

  • aktywizacja w sferze społecznej

  • aktywizacja w sferze zawodowej

2 poziom
  • zasoby (mocne strony uczestnika)

  • instytucje

  • ludzie

3 poziom

Zasoby (mocne strony uczestnika):

  • stan zdrowia,

  • sprawność fizyczna

  • sprawność intelektualna

  • wykształcenie

  • hobby

  • umiejętności

  • wiedza

  • zainteresowania

  • aktywności

  • miejsce zamieszkania

  • kompetencje społeczne

  • prestiż społeczny

  • sytuacja rodzinna itp.

Instytucje:

  • MOPS

  • PCPR

  • PEFRON

  • DPS

  • PUP

  • fundacje

  • stowarzyszenia

  • mieszkania treningowe

  • świetlice socjoterapeutyczne

  • przychodnie rehabilitacyjne

  • poradnie NFZ

  • domy seniora

  • poradnie psychologiczne

  • poradnie psychologiczno‑pedagogiczne

  • centra pomocy psychologicznej

  • ośrodki pomocy psychologicznej

  • domy opieki

  • szpitale

  • uniwersytety trzeciego wieku

  • agencje zatrudnienia

  • stowarzyszenia

  • zakłady aktywizacji zawodowej

  • domy dziecka

  • ośrodki wczesnej interwencji

  • kluby piłkarskie

  • kluby bocci itp.

Ludzie:

  • lekarz

  • psycholog

  • pedagog

  • fizjoterapeuta

  • pracownik socjalny

  • terapeuta zajęciowy

  • doradca zawodowy

  • pedagog specjalny

  • terapeuta behawioralny

  • asystent osoby z niepełnosprawnością

  • asystent rodziny

  • coach

  • rodzina

  • sąsiedzi

  • znajomi

  • duchowni itp.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Zasady tworzenia map myśli

Metoda notowania za pomocą map myśli została stworzona przez brytyjskich naukowców: Tony’ego Buzana i Barry’ego Buzana. Celem mapy myśli jest zwiększenie efektywności rozumienia i zapamiętywania. Metoda pozwala przedstawić interesujące nas zagadnienia w formie graficznej, za pomocą powiązanych ze sobą strzałkami lub liniami i wynikających z siebie kolejno pojęć. Mapy myśli tworzymy, używając rysunków i krótkich haseł ułożonych hierarchicznie, prezentując skojarzenia pomiędzy pojęciami w strukturze promienistej, od centralnego słowa kluczowego. Mapa powinna być czytelna i podkreślać najważniejsze pojęcia.

Tworząc własne mapy myśli, warto pamiętać o kilku zasadach.

Temat - centrum

W centralnym punkcie należy umieścić i wyróżnić temat – główne zagadnienie danej mapy. Może to być myśl, idea, pytanie lub problem.

Gałęzie – promieniście

Od pojęcia głównego wychodzą główne gałęzie mapy. Główne gałęzie to tematy, zagadnienia, obszary tematyczne, które wprost wynikają z tematu. Każde z nich będzie miało kolejne, bardziej szczegółowe, mniejsze gałęzie (podtematy), nie trzeba jednak od razu dodawać wszystkich, można do tego wrócić w trakcie tworzenia mapy. Gałęzie powinny rozchodzić się promieniście z centrum i być ze sobą połączone, Łączenie linii wskazuje na logiczne powiązania pomiędzy pojęciami.

Słowa kluczowe

Zagadnienia najlepiej ująć w możliwie najkrótszy sposób. Należy unikać notatek wprost przepisanych z materiałów, proces przetwarzania i organizowania informacji odgrywa bardzo ważną rolę. Najlepiej używać najważniejszych haseł – słów kluczowych (projektując tutaj swoją mapę myśli, możesz też dodawać własne ukryte notatki lub powiązane strony www).

Hierarchia pojęć

Bardzo ważne jest, aby tworząc mapę, stosować hierarchię pojęć, myśli i idei. Słowa klucze dobrze jest pisać drukowanymi literami, których wielkość w miarę oddalania się od centrum zmniejsza się. Zróżnicowanie wielkości liter oraz grubości linii (im bliżej środka, tym większe litery i grubsze linie, im dalej, tym mniejsze litery i cieńsze linie) wskazuje na ich graduację, dzięki czemu całość mapy staje się logiczna.

Kategorie

Ważne jest, aby pojęcia były pogrupowane w kategorie. Główne kategorie warto ponumerować (numerowanie porządkuje główne wątki i dodatkowo scala mapę) lub wyróżnić np. za pomocą koloru, można dodatkowo dodać symbol dla każdej kategorii.

Elementy graficzne

Staraj się używać jak najwięcej elementów graficznych, symboli, piktogramów, powiązanych ze słowami kluczowymi. Elementy te mogą być bardzo proste. Łącz pojęcia za pomocą strzałek, kresek, linii, zaznaczaj w ten sposób hierarchię pojęć. Używaj kolorów – ułatwi to zapamiętywanie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Polecenie

Przygotuj własną mapę myśli w celu gromadzenia i przechowywania informacji związanymi z planowaniem terapii zajęciowej.

W centrum umieść osobę z niepełnosprawnością lub uczestnika WTZ, a wokół niej różne obszary, w których będzie organizowane wsparcie a także zasoby, instytucje oraz innych ludzi uczestniczących w procesie wsparcia.

Możesz skorzystać z pojęć podanych w poniższej bibliotece oraz słowniczku, ale także rozbudować mapę myśli o inne określenia.

Staraj się budować wielopoziomowe relacje i wzajemne zależności między pojęciami.

Twoja mapa myśli

1
RytWz2OSkI5sU
Mapa myśli
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Propozycja wykonania mapy myśli

1
Pokaż przykładowe rozwiązanie1azurewhite

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

1

Osoba z niepełnosprawnością lub uczestnik Warsztatów Terapii Zajęciowych

Aktywizacja w strefie fizycznej

Przykładowe zasoby w sferze fizycznej:

  • stan zdrowia,

  • sprawność fizyczna,

  • hobby,

  • umiejętności,

  • wiedza,

  • zainteresowania,

  • aktywności,

  • miejsce zamieszkania.

Przykładowe instytucje pomocne w aktywizacji w sferze fizycznej:

  • fundacje,

  • MOPS,

  • PCPR,

  • przychodnie rehabilitacyjne,

  • poradnie NFZ,

  • uniwersytety trzeciego wieku,

  • stowarzyszenia.

Przykładowe osoby biorące udział w aktywizacji w sferze fizycznej:

  • fizjoterapeuta,

  • terapeuta zajęciowy,

  • rodzina,

  • sąsiedzi,

  • znajomi,

  • lekarz,

  • psycholog,

  • pedagog,

  • terapeuta behawioralny.

Aktywizacja w strefie psychicznej

Przykładowe zasoby w sferze psychicznej:

  • sprawność intelektualna,

  • hobby,

  • umiejętności,

  • wiedza,

  • zainteresowania,

  • aktywności,

  • miejsce zamieszkania.

Przykładowe instytucje pomocne w aktywizacji w sferze psychicznej:

  • MOPS,

  • PCPR,

  • DPS,

  • fundacje,

  • poradnie psychologiczne,

  • poradnie psychologiczno‑pedagogiczne,

  • centra pomocy psychologicznej,

  • ośrodki pomocy psychologicznej,

  • domy opieki,

  • szpitale,

  • uniwersytety trzeciego wieku,

  • domy dziecka,

  • ośrodki wczesnej interwencji.

Przykładowe osoby biorące udział w aktywizacji w sferze psychicznej:

  • psycholog,

  • pedagog,

  • terapeuta zajęciowy,

  • terapeuta behawioralny,

  • pracownik socjalny,

  • duchowni,

  • rodzina,

  • sąsiedzi,

  • znajomi.

Aktywizacja w strefie zawodowej

Przykładowe zasoby w sferze zawodowej:

  • wykształcenie,

  • hobby,

  • umiejętności,

  • wiedza,

  • zainteresowania,

  • aktywności,

  • miejsce zamieszkania.

Przykładowe instytucje pomocne w aktywizacji w sferze zawodowej:

  • MOPS,

  • PCPR,

  • PFRON,

  • PUP,

  • agencje zatrudnienia,

  • stowarzyszenia,

  • zakłady aktywizacji zawodowej,

  • fundacje.

Przykładowe osoby biorące udział w aktywizacji w sferze zawodowej:

  • psycholog,

  • pedagog,

  • terapeuta zajęciowy,

  • pracownik socjalny,

  • doradca zawodowy,

  • coach,

  • rodzina,

  • sąsiedzi,

  • znajomi.

Aktywizacja w strefie społecznej

Przykładowe zasoby w sferze społecznej:

  • kompetencje społeczne,

  • prestiż społeczny,

  • sytuacja rodzinna,

  • hobby,

  • umiejętności,

  • wiedza,

  • zainteresowania,

  • aktywności,

  • miejsce zamieszkania.

Przykładowe instytucje pomocne w aktywizacji w sferze społecznej:

  • fundacje

  • MOPS,

  • PCPR,

  • stowarzyszenia,

  • mieszkania treningowe,

  • świetlice socjoterapeutyczne,

  • domy seniora,

  • uniwersytety trzeciego wieku,

  • kluby piłkarskie,

  • kluby bocci i tym podobne.

Przykładowe osoby biorące udział w aktywizacji w sferze społecznej:

  • psycholog,

  • pedagog,

  • terapeuta zajęciowy,

  • pracownik socjalny,

  • terapeuta behawioralny,

  • asystent osoby z niepełnosprawnością,

  • asystent rodziny,

  • duchowni,

  • rodzina,

  • sąsiedzi,

  • znajomi.

Polecenie 1
R1cgtZNHwUR3h
Pogrupuj podane pojęcia na zasoby, instytucje i osoby. Edytuj pole danej grupy i wybierz odpowiednie elementy z listy rozwijalnej.

Powiązane ćwiczenia