Lesson plan (Polish)
Temat: Antyk – lekcja powtórzeniowa
Adresat
Uczniowie klasy V szkoły podstawowej
Podstawa programowa
I. Cywilizacje starożytne. Uczeń:
1. porównuje koczowniczy tryb życia z osiadłym i wyjaśnia skutki rewolucji neolitycznej;
2. lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje Starożytnego Wschodu (Mezopotamii);
3. umiejscawia w czasie i zna różne systemy sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Mezopotamii, Egipcie, Grecji i Rzymie;
4. charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, prawie, architekturze, sztuce, literaturze.
5. charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, prawie, architekturze, sztuce, literaturze.
III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń:
3. rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych;
4. odróżnia historię od dziejów legendarnych.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie tematycznym: Starożytność
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;
utrwalać materiał z lekcji: Pismo – wielki wynalazek człowieka; Mezopotamia – kraina między Eufratem a Tygrysem; Egipt – państwo nad Nilem; Demokratyczne Ateny; Przeszłość mityczna – świat bogów i herosów; Rzym – największe miasto imperium;
utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
eksponujące
pokaz.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu *Starożytność*, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.
Uczniowie przyglądaja się galerii map przedstawiających rozwój terytorialny Imperium Rzymskiego i odpowiadają na pytanie.
Uczniowie uzupełniają luki w tekście opowiadającym o ustroju i wierzeniach starożytnej Grecji.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.
Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.
Praca domowa
Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
starożytny – pochodzący z okresu starożytności.
prehistoria – okres historyczny od pojawienia się człowieka do wynalezienia pisma.
Mezopotamia – kraina na Bliskim Wschodzie leżąca pomiędzy rzekami Tygrys i Eufrat.
Sumer – starożytna kraina leżąca w Mezopotamii zamieszkiwana przez Sumerów. Wynaleźli oni m.in. pismo i brąz.
pismo klinowe – jedno z najstarszych rodzajów pisma wynalezione przez Sumerów; nazwa pochodzi od kształtu znaków‑liter odciskanych na glinianych tabliczkach.
hieroglify – “święte znaki”, rodzaj pisma używany przez starożytnych Egipcjan.
archeologia – nauka, której zadaniem jest odtwarzanie działalności człowieka na podstawie znajdowanych pod ziemią lub wodą pozostałości.
alfabet łaciński – najpopularniejsze pismo świata. Jest nim np. alfabet polski.
Fenicjanie – lud zamieszkujący starożytną Fenicję, znani jako wielcy żeglarze.
papirus – materiał pisarski wytwarzany z trzciny, popularny w starożytnym Egipcie.
Asyria – starożytne państwo w Mezopotamii, pierwsze imperium w dziejach świata.
Babilonia – starożytne państwo na terenie Mezopotamii. Jego najsłynniejszym władcą był Hammurabi.
koczownik – wędrowiec, człowiek, który nie posiada stałego miejsca zamieszkania.
kanały
wylew, powódź
rolnictwo
pismo
świątynie
miasto‑państwo
pustynia
piramida
sfinks
świątynia
mumia
sarkofag – zdobiona trumna w kształcie skrzyni
budowniczy
dar Nilu
wylew Nilu
faraon
korona
władza
lud
społeczeństwo
kapłani
urzędnicy
rzemieślnicy
chłopi
niewolnicy
bogowie
mumifikacja – proces konserwacji zwłok zapobiegający rozkładowi
życie pozagrobowe
grobowce
demokracja – forma sprawowania władzy, w której udział mają wszyscy obywatele.
Polis – rodzaj miasta‑państwa w starożytnej Grecji, które ograniczało się do miasta i pobliskich osad.
obywatel – członek społeczeństwa danego państwa posiadający prawa i obowiązki.
Zgromadzenie Ludowe – zgromadzenie obywateli (mężczyzn); najważniejszy organ demokracji ateńskiej, decydujący o sprawach polis ateńskiego.
strateg – dowódca wojskowy w starożytnej Grecji.
mówca
agora – główny plac, rynek w miastach w starożytnej Grecji. Toczyło się tam życie społeczne, polityczne, gospodarcze i towarzyskie.
„Złoty wiek” – okres świetności danej kultury, miasta.
ambrozja – pokarm bogów w wierzeniach starożytnych Greków zapewniający nieśmiertelność i wieczną młodość.
nektar – napój bogów w wierzeniach starożytnych Greków zapewniający nieśmiertelność i wieczną młodość.
mit – opowieść o bogach, bóstwach i niezwykłych istotach oraz ich losach.
Olimp – najwyższy szczyt Grecji, mityczna siedziba greckich bogów.
Zeus – najważniejszy bóg greckiej mitologii, pan nieba i ziemi, zwany ojcem bogów i ludzi.
Hera – żona Zeusa, Hera, opiekowała się małżeństwami, rodziną i ogniskiem domowym. Jej ulubionym ptakiem był paw.
Posejdon – brat Zeusa, panował nad wodami – był władcą mórz, rzek, jezior i źródeł.
Hades – brat Zeusa, rządził podziemną krainą umarłych.
Atena – córka Zeusa, opiekunka mądrości i nauki, a także rzemieślników. Jej symbolem była sowa. Przedstawiano ją jako boginię wojowniczkę w hełmie, z włócznią i tarczą.
Afrodyta – bogini miłości i urody, podróżowała wozem zaprzężonym w gołębie.
Apollo – syna Zeusa, najpiękniejszy z bogów. Jego atrybutem była lira, na której pięknie grał. Opiekował się muzyką, poezją i wróżbiarstwem.
Temida – bogini sprawiedliwości, była czczona jako doradczyni Zeusa. Opiekowała się sądami.
Partenon – świątynia bogini Ateny na ateńskim wzgórzu Akropol.
herosi – ludzie zrodzeni ze związku bogów i ludzi, posiadali nadludzkie zdolności i moce.
Herakles – heros, syn Zeusa. Posiadał niezwykłą siłę i odwagę. Za swoje przewinienia musiał wykonać 12 prac, wymagających niezwykłych umiejętności.
Troja – starożytne miasto położone na wschodnim wybrzeżu Morza Egejskiego, znane przede wszystkim z opisu wojny grecko‑trojańskiej.
Helena – żona króla Sparty Menelaosa, której uprowadzenie było przyczyną wybuchu wojny trojańskiej.
Koń trojański – zbudowany przez Greków oblegających Troję drewniany koń, w którym ukryli się greccy wojownicy. Symbol podstępu.
ciężka kawaleria, kawaleria opancerzona
konsul – jeden z dwóch najwyższych urzędników republiki sprawujących władzę cywilną i wojskową.
legiony – oddziały, z których zbudowana była armia rzymska.
Rzym
armia rzymska
Teksty i nagrania
Antiquity – a repetition lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5, 6