Temat: Geneza II wojny światowej

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXXI. Droga do wojny. Uczeń:

1. omawia japońską agresję na Dalekim Wschodzie;

2. przedstawia ekspansję Włoch i wojnę domową w Hiszpanii;

3. opisuje politykę hitlerowskich Niemiec – rozbijanie systemu wersalsko‑lokarneńskiego: od remilitaryzacji Nadrenii do układu w Monachium;

4. charakteryzuje politykę ustępstw Zachodu wobec Niemiec Hitlera;

5. wymienia konsekwencje paktu Ribbentrop–Mołotow.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń dowie się o genezie II Wojny Światowej.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • dlaczego i gdzie nastąpił kryzys demokracji;

  • jaką politykę prowadziła Japonia w latach 20. i 30. XX w.;

  • dlaczego wybuchła i jakie miała znaczenie wojna domowa w Hiszpanii;

  • jakie znaczenie dla sytuacji w Europie miał wyścig zbrojeń;

  • jaki wpływ na politykę Niemiec miały rządy Adolfa Hitlera i nazistów;

  • czym był pakt Ribbentrop‑Mołotow i jakie miał znaczenie na wybuch wojny.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  1. Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  2. Omówienie informacji przedstawionych na osi czasu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy - tyle, ile jest wydarzeń na osi. Każdy zespół opracowuje jedno przydzielone zagadnienie, pogłębiając informacje zawarte w abstrakcie. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia.

  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  4. Nauczyciel wyświetla mapę z Ćwiczenia 1. Odczytuje treść polecenia i, jeśli to konieczne, wspomaga uczniów w poszukiwaniu odpowiedzi.

  5. Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Ćwiczenie 2. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  6. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 3.

  7. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 4, Ćwiczenie 5, Ćwiczenie 6, Ćwiczenie 7, Ćwiczenie 8 i Ćwiczenie 9, . Swoją odpowiedź przygotowują pisemnie. Nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, uzupełniając ją w razie konieczności o dodatkowe wiadomości.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.

  2. Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Napisz krótką notatkę dotyczącą tematów poruszanych na lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Totalitarianism
Totalitarianism
R1KEDW9a5sLF4
Nagranie słówka: Totalitarianism

Totalitaryzm – system rządów politycznych połączony z uzasadniającą jego istnienie ideologią, która głosi całkowite podporządkowanie jednostki i pełną kontrolę przez państwo społeczeństwa.

Authoritarianism
Authoritarianism
R1f0jEWdIUwr8
Nagranie słówka: Authoritarianism

Autorytaryzm – system rządów, w którym władza skoncentrowana jest w ręku cieszącego się autorytetem przywódcy, najczęściej opierającego swoje rządy na wojsku. Decyzje są zatwierdzany przez kontrolowany przez władzę parlament. W odróżnieniu od totalitaryzmu, w państwa autorytarnych nie stosuje się terroru i kontroli na masową skalę.

Militarism
Militarism
R1EsfvfQls1EB
Nagranie słówka: Militarism

Militaryzm – dążenie do realizacji celów na drodze działań wojennych, w której wojsko wywiera decydujący wpływ na politykę.

The Great Depression
The Great Depression
R1KD8XqZhQkw0
Nagranie słówka: The Great Depression

Wielki kryzys – największy kryzys gospodarczy w XX wieku. Rozpoczął się w USA w 1929 roku i trwał do 1933. Objął swym zasięgiem prawie cały świat.

Asia for Asiatics
Asia for Asiatics
R6Y2EbPD6MKlG
Nagranie słówka: Asia for Asiatics

Azja dla Azjatów – głoszone przez propagandę japońską hasło nieakceptowania obcokrajowców.

the Anti‑Comintern Pact
the Anti‑Comintern Pact
RMlX851Fggn1i
Nagranie słówka: the Anti‑Comintern Pact

Pakt antykominternowski – układ z 25.11.1936 zawarty między Niemcami i Japonią, którego celem było zwalczanie działań partii komunistycznych.

Living space (Lebensraum)
Living space (Lebensraum)
RDhigEHbYp2VR
Nagranie słówka: Living space (Lebensraum)

Przestrzeń życiowa (Lebensraum) – nacjonalistyczna i rasistowska niemiecka koncepcja polityczna zakładająca i usprawiedliwiająca ekspansję terytorialną Niemiec dla zdobycia niezbędnej przestrzeni do życia.

Annexation
Annexation
Ruzl0cjTD4Ars
Nagranie słówka: Annexation

Aneksja – zagarnięcie i przyłączenie, najczęściej siłą, przez jedno państwo części lub całości terytorium innego państwa. Dokonywana jest najczęściej w wyniku wygranej wojny.

Ribbentrop‑Molotow Pact
Ribbentrop‑Molotow Pact
R4BwO7hBPyJJr
Nagranie słówka: Ribbentrop‑Molotow Pact

Pakt Ribbentrop‑Mołotow – porozumienie zawarte między ZSRS i III Rzeszą 23 sierpnia 1939 r., jego tajny protokół przewidywał m.in. podział ziem polskich.

Fascism
Fascism
R1IPYzjBBe6Ni
Nagranie słówka: Fascism

Faszyzm – doktryna polityczna i ustrojowa powstała na początku lat 20. XX we Włoszech. Głosiła kult państwa i solidaryzm społeczny, występując przeciwko demokracji, liberalizmowi i pluralizmowi politycznemu. Był ustrojem totalitarnym.

Nazism
Nazism
R1LfTX5HBfybR
Nagranie słówka: Nazism

Nazizm – narodowy socjalizm, rasistowska, antydemokratyczna, antysemicka i antykomunistyczna ideologia stworzona i głoszona przez NSDAP – partię Adolfa Hitlera. Głosiła hasła wyższości rasy germańskiej nad innymi ludźmi.

Communism
Communism
RMRzHeMZkldoy
Nagranie słówka: Communism

Komunizm – ideologia głosząca powstanie jednej klasy społecznej, likwidację własności prywatnej i wspólny podział dóbr. Miała obalić istniejące ustroje polityczne i wprowadzić utopijny model państwa pozbawionego ucisku i wyzysku innych.

Ultimatum
Ultimatum
RB7rxQQmYaLPZ
Nagranie słówka: Ultimatum

Ultimatum – żądanie wysunięte przez jedno państwo wobec drugiego wzywające do spełnienia określonych żądań pod groźbą wybuchu wojny lub innych sankcji. Stawiane jest przeważnie w sytuacji, gdy zawiodą inne formy dyplomatyczne.

the Condor Legion
the Condor Legion
Rf0f9y8qlsWOt
Nagranie słówka: the Condor Legion

Legion Condor – niemiecka jednostka wojskowa walcząca po stronie gen. Francisco Franco w wojnie domowej w Hiszpanii. Najbardziej znana jest z udziału w bombardowaniu Guerniki.

Caudillo
Caudillo
R1GNZ9FTYo8DO
Nagranie słówka: Caudillo

Caudillo – termin oznaczający przywódcę politycznego lub wojskowego używany przez dyktatora w Hiszpanii za czasów rządów gen. Francisco Franko.

Teksty i nagrania

R13xo7ELaItu7
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

The origins of the Second World War

The 1919 Versailles Conference did not take into account all the forces in Europe. This became one of the causes of a conflict, the first signs of which date back to the early 1930s. The crisis of democracy, authoritarian regimes and the development of totalitarianism became one of the threats to security in Europe and the entire world. The Third Reich's rejection of the Versailles arrangements turned out to be a threat to peace as well, along with the development of Japanese militarism which sought to solve economic problems by way of conquests.

Aggressive politics in the Far East and the development of countries in Europe naturally brought Japan, Italy and Germany closer together. They formed alliances against Western countries (the Pact of Steel) and activities of communist parties (Anti‑Comintern Pact).

The outbreak of the conflict in Spain (1936) was not without significance for the aggravation of the situation in Europe. The civil war between the left‑wing forces of the Popular Front and the right‑wing Falanga, led by General Francisco Franco, became a testing ground for the German army. Particularly famous for its bloodshed in this war was the Condor Legion, whose actions showed the brutality aimed not only at the forces of the opponent, but also at the civilians.

The successes of fascist Italy in Africa and the German army in Spain, as well as the conquest of China by Japan, clearly showed that the arms race that had started in the early 1930s would inevitably have to end in a European conflict.