Ważne daty
1770‑1827 – lata życia Ludwiga van Beethovena
1810‑1849 – lata życia Fryderyka Chopina
1813‑1883 – lata życia Ryszarda Wagnera
1819‑1872 – lata życia Stanisława Moniuszki
1833‑1887 – lata życia Aleksandra Borodina
1841‑1904 – lata życia Antonína Dvořáka
1843‑1907 – lata życia Edvarda Griega
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
7. Romantyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:
c) wymienia charakterystyczne cechy romantyzmu (uczuciowość, elementy narodowe i ludowe, wirtuozeria (wirtuozi, np. Niccolo Paganini, Fryderyk Chopin, Ferenc Liszt, Henryk Wieniawski i in.),
f) opisuje orkiestrę symfoniczną w romantyzmie (powiększenie składu, szczególnie u Hectora Berlioza i Gustava Mahlera, rola dyrygenta);
3) wymienia i klasyfikuje instrumenty muzyczne charakterystyczne dla epoki romantyzmu: fortepian, pianino, gitara, harfa; instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas), instrumenty dęte: róg (waltornia), obój, flet, klarnet, saksofon; wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Franz Schubert, Hector Berlioz, Felix Mendelssohn‑Bartholdy, Robert Schumann, Ferenc Liszt, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Giacomo Puccini i późny romantyzm: Johann Brahms, Piotr Czajkowski, Gustav Mahler;
5) charakteryzuje polską muzykę romantyczną i jej reprezentantów (Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Ignacy Jan Paderewski, Władysław Żeleński, Zygmunt Noskowski).
opisywać sylwetki kompozytorów romantycznych;
przyporządkowywać dzieło do autora;
stosować właściwą terminologię muzyczną.
Wysłuchaj poniższego przykładu muzycznego, a następnie wskaż:
Autora dzieła (imię i nazwisko);
Tytuł dzieła;
Tytuł prezentowanego utworu;
Rodzaj dzieła:
Imię i nazwisko głównego bohatera tej sztuki.
Wyjaśnij na czym miała polegać Sztuka dla sztuki, czyli jedno z naczelnych haseł romantyzmu.
Wyjaśnij pojęcie Sztuki totalnej.
Wyjaśnij czym było libretto a następnie wymień dwóch polskich librecistów.
Wysłuchaj poniższego przykładu muzycznego, a następnie uzupełnij wybrane informacje o utworze.
Beethoven zapoczątkował różne nurty w twórczości symfonicznej. Przyporządkuj kompozytorów do symfoniki programowej lub symfoniki absolutnej.
Richard Strauss, Hector Berlioz, Johannes Brahms, Robert Schumann, Franz Liszt, Franz Schubert
Symfonika absolutna | |
---|---|
Symfonika programowa |
Wysłuchaj poniższego utworu Chopina z Karnawału op. 9, autorstwa Roberta Schumanna, a następnie uzupełnij tekst.
Wysłuchaj poniższego utworu, który znajduje się pod grafiką i wskaż jego formę muzyczną.
Wysłuchaj poniższego utworu Franza Schuberta, który znajduje się pod grafiką i wskaż jego tytuł.
Słownik pojęć
jeden z głównych terminów w teorii muzyki i w praktyce muzycznej. Jest to ogólna budowa utworu muzycznego.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
Alfred Einstein, Muzyka w epoce Romantyzmu, PWM, Kraków 1983.
Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki, PWM Warszawa 1989.