Sprawdzian wiedzy z zakresu muzyki Romantyzmu
Ważne daty
1770‑1827 – lata życia Ludwiga van Beethovena
1810‑1849 – lata życia Fryderyka Chopina
1813‑1883 – lata życia Ryszarda Wagnera
1819‑1872 – lata życia Stanisława Moniuszki
1833‑1887 – lata życia Aleksandra Borodina
1841‑1904 – lata życia Antonína Dvořáka
1843‑1907 – lata życia Edvarda Griega
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
7. Romantyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:
c) wymienia charakterystyczne cechy romantyzmu (uczuciowość, elementy narodowe i ludowe, wirtuozeria (wirtuozi, np. Niccolo Paganini, Fryderyk Chopin, Ferenc Liszt, Henryk Wieniawski i in.),
f) opisuje orkiestrę symfoniczną w romantyzmie (powiększenie składu, szczególnie u Hectora Berlioza i Gustava Mahlera, rola dyrygenta);
3) wymienia i klasyfikuje instrumenty muzyczne charakterystyczne dla epoki romantyzmu: fortepian, pianino, gitara, harfa; instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas), instrumenty dęte: róg (waltornia), obój, flet, klarnet, saksofon; wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Franz Schubert, Hector Berlioz, Felix Mendelssohn‑Bartholdy, Robert Schumann, Ferenc Liszt, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Giacomo Puccini i późny romantyzm: Johann Brahms, Piotr Czajkowski, Gustav Mahler;
5) charakteryzuje polską muzykę romantyczną i jej reprezentantów (Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Ignacy Jan Paderewski, Władysław Żeleński, Zygmunt Noskowski).
opisywać sylwetki kompozytorów romantycznych;
przyporządkowywać dzieło do autora;
stosować właściwą terminologię muzyczną.
Wysłuchaj utworu i opisz formę muzyczną.formę muzyczną.
Wysłuchaj poniższego przykładu muzycznego, a następnie wskaż:
Autora dzieła (imię i nazwisko);
Tytuł dzieła;
Tytuł prezentowanego utworu;
Rodzaj dzieła:
Imię i nazwisko głównego bohatera tej sztuki.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór do polecenia 2. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.
Wyjaśnij na czym miała polegać Sztuka dla sztuki, czyli jedno z naczelnych haseł romantyzmu.
Wyjaśnij pojęcie Sztuki totalnej.
Wyjaśnij czym było libretto a następnie wymień dwóch polskich librecistów.
Wskaż daty, które są uznawane za symboliczny początek romantyzmu.
- 1801
- 1821
- 1830
- 1795
- 1814
- 1789
Wysłuchaj poniższego przykładu muzycznego, a następnie uzupełnij wybrane informacje o utworze.
Imię i nazwisko kompozytora: .........................................
Dzieło: Aria ............ z opery .............
Premiera dzieła: Koncert w ............ roku.
Wskaż instrument, który zyskał największe znaczenie w kompozycjach XIX w.
- fortepian
- skrzypce
- wiolonczela
- klawesyn
- fagot
Beethoven zapoczątkował różne nurty w twórczości symfonicznej. Przyporządkuj kompozytorów do symfoniki programowej lub symfoniki absolutnej.
Richard Strauss, Hector Berlioz, Johannes Brahms, Robert Schumann, Franz Liszt, Franz Schubert
| Symfonika absolutna | |
|---|---|
| Symfonika programowa |
Z poniżej podanych form i gatunków muzycznych wybierz te, które wykształciły się w romantyzmie.
- nokturn
- fuga
- bagatela
- divertimento
- poemat symfoniczny
- fantazja
Wysłuchaj poniższego utworu Chopina z Karnawału op. 9, autorstwa Roberta Schumanna, a następnie uzupełnij tekst.
Wysłuchaj poniższego utworu, który znajduje się pod grafiką i wskaż jego formę muzyczną.
- Nokturn
- Mazurek
- Fantazja
- Etiuda
Wysłuchaj poniższego utworu Franza Schuberta, który znajduje się pod grafiką i wskaż jego tytuł.
- Małgorzata przy kołowrotku, D 118
- Król olch, D 328
- Pstrąg, D 550
- Karzeł, D 771
Słownik pojęć
jeden z głównych terminów w teorii muzyki i w praktyce muzycznej. Jest to ogólna budowa utworu muzycznego.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór: „Pieśń Solvejg” z dramatu „Peer Gynt”, autorstwa: Edvard Grieg, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Bibliografia
Alfred Einstein, Muzyka w epoce Romantyzmu, PWM, Kraków 1983.
Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki, PWM Warszawa 1989.