R1NDE8wcNomhI1

Mój dom - mój świat

Ilustracja przedstawia małe domki na zielonych wzgórzach. Z komina każdego domku unosi się smużka dymu. Domków jest cztery, wzgórza mają różne odcienie zieleni. Tło ilustracji ma jasnozielony kolor.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Dom to oczywiście rzeczownik. Ale przecież nie o samo słowo chodzi, ale przede wszystkim o jego znaczenie. Czym jest dla nas dom? Z czym się wiąże to miejsce? Co kryje się za słowem ,,dom''?

Gra edukacyjna

Spróbujcie stworzyć łańcuch słów: należy zacząć  od wyrazu DOM, następnie wymyślić wyraz rozpoczynający się na ostatnią literę poprzedniego wyrazu (czyli drugi wyraz musi rozpoczynać się na „M”).

Na wykonanie zadania macie TRZY minuty - wygrywa ten, kto ułoży najdłuższy wyrazowy łańcuch.

Ćwiczenie 1

Odszukaj i zaznacz wyrazy należące do rodziny wyrazu dom.

Rg5XBVfwMn0Uy
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu w wykreślance wyrazów należących do rodziny wyrazów słowa „dom”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1

Podaj  co najmniej sześć wyrazów należących do rodziny wyrazu dom.

uzupełnij treść
Polecenie 1

Zastanów się i odpowiedz na pytania: Czym jest dla ciebie dom? Co dla ciebie znaczy to słowo? Co jest ważne w domu? Uzasadnij swoje odpowiedzi.

RaiePLgUYeEqh
(Uzupełnij).
R1VwASMMbObR0
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne- uzupełnianie luk w zdaniach pasującymi słowami.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
ReyR8c7h837Nl
Zadanie interaktywne polega na połączeniu związków frazeologicznych lub przysłów z ich znaczeniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Wiktor Woroszylski19961927

Wiktor Woroszylski

- polski poeta, pisarz i recenzent filmowy; redaktor wielu czasopism kulturalnych i autor utworów dla dzieci i młodzieży; tłumacz literatury rosyjskiej.

Wysłuchaj lub przeczytaj dokładnie wiersz Wiktora Woroszylskiego pt. ,,Czas miłości”, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.

R1J9HepDSofNV
Nagranie wiersza "Czas miłości", czyta Bartosz Woźny.
Czas miłościWiktor Woroszylski
Wiktor Woroszylski Czas miłości

Dom – to nie tapety, nie meble,
nie kąt z żyrandolem, obrazem.
Dom – to tam, gdzie choćby pod gołym niebem
ludzie są razem.

Tam, gdzie jasno wieczorem ciemnym,
tam, gdzie ciepło, choćby wicher dął.
Starczy, że mocno chcemy –
a zbudowaliśmy dom.

To, co różni, opada jak liście.
Zostaje najdroższe, najbliższe.

Huragany murów nie ugną.
Nie przekroczy progu nieufność.

I gdziekolwiek będziemy – wszędzie
z tobą, ze mną – i dom nasz będzie.

w_1 Źródło: Wiktor Woroszylski, Czas miłości, [w:] tegoż, Drugi album poezji miłosnej, Warszawa 1971, s. 75.
Ćwiczenie 4
RkSVepP3ke6PF1
Zadanie interaktywne - uzupełnianie luk w tekście odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Na podstawie wiersza wyjaśnij, dlaczego prawdziwego domu nie tworzą „tapety, meble czy żyrandol”.

RWwZJy8CZKq9b
Ćwiczenie 6
RFVyZBi8ypuCA1
Zadanie interaktywne - przyporządkowanie wyrazów do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Dopasuj do środków stylistycznych odpowiednie fragmenty wiersza.

RWj8wfM9Uv34r
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu środkom stylistycznym odpowiednich fragmentów wiersza.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Określ funkcję środków stylistycznych wskazanych w ćwiczeniu 7.

R17RK7rlg84uW
Ćwiczenie 9

Najważniejsze dla stworzenia domu jest bycie razem z bliskimi, kochanymi ludźmi. Zastanów się, jak wyglądałby dom twoich marzeń - stań się na chwilę poetą i spróbuj napisać o nim wiersz, wykorzystując zamieszczone poniżej pytania i przykładowy tekst wiersza z lukami.

  1. Korzystaj  z pytań pomocniczych na temat domu. Redagując odpowiedzi, używaj różnych środków poetyckich.

  • Gdzie się znajduje?

  • Jak wygląda?

  • Jaki ma kolor?

  • Jak pachnie?

  • Jakimi dźwiękami „rozbrzmiewa”?

  • Czy jest trwały?

  • Jakimi uczuciami  „jest wypełniony”?

  1. Uzupełnij poniższy  tekst.

R1PtQxXmA2yLd
Polecenie 2

Dom nierozerwalnie kojarzy się z chlebem, który jest podstawowym pożywieniem człowieka od czasów przedhistorycznych - każdy zna jego  zapach i smak. Tradycja nakazuje szczególny szacunek wobec chleba - jako daru Boga - nie wyrzuca się go do śmieci, a upuszczony podnosi się z ziemi i całuje. Wymień skojarzenia, jakie budzi w tobie słowo „chleb”.

R19AQ93bDQWIB

Chleb w kulturze polskiej oznacza coś więcej niż pożywienie. Jeżeli w domu nie brakuje chleba, świadczy to o dobrobycie. Do dziś na weselach wita się państwa młodych chlebem i solą, co ma ukazać gościnność gospodarzy. Łamanie się chlebem symbolizujesymbolsymbolizuje z kolei zażyłość i przyjaźń.

symbol
Polecenie 3

Spośród wymienionych poniżej zwyczajów wskaż te, które kultywowane są w twoim domu/otoczeniu oraz te, które chciałbyś wprowadzić:

  • toczenie bochnów chleba przez młodą parę,

  • czynienie znaku krzyża na spodniej stronie chleba przed jego pokrojeniem,

  • łamanie się opłatkiem,

  • niekładzenie chleba spodem do góry,

  • święcenie chleba na Wielkanoc,

  • wnoszenie chleba do nowo wybudowanego domu,

  • niewyrzucanie chleba do śmieci.

RKv5oOdqj9eSl

Wielu z nas nie wyobraża sobie śniadania bez chleba z masłem i ulubionymi dodatkami. Chleb to jednak nie tylko jeden z podstawowych elementów codziennej diety. Posiada również bogatą symbolikę, gości w wielu przysłowiach i powiedzeniach, a także jest elementem różnych tradycji.

Ćwiczenie 10
RluXHjHrL0ZY8
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Połącz w pary rodzaje pieczywa i ich opisy.

RtL6RkNqa4aly
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary rodzajów pieczywa z jego opisem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Odszyfruj określenia chleba oraz jego rodzaje, zmieniając kolejność sylab.

R1AtaZxYoUUQO1
Zadanie interaktywne polega na zamianie kolejności sylab w wyrazach tak, aby odszyfrować określenia chleba.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
RFXLdZuWF0XNt1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu słownictwa związanego z chlebem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Dopasuj wyjaśnienia do poniższych określeń chleba.

RV5U2k9tYwgsW
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu określeń chleba i jego znaczeń.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Przyjrzyj się poniższym ilustracjom różnych rodzajów pieczywa i wyjaśnij, jakie jest jego przeznaczenie. Jeśli nie wiesz, skorzystaj ze słownika języka polskiego lub słownika wyrazów obcych.

R11SAwMYsiIbq

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 16

Popraw błędy w poniższych przysłowiach.

R1SssziYSNwyn1
Zadanie interaktywne polega na poprawieniu błędów w przysłowiach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem piekarni i chcesz przekonać klientów do skosztowania i kupienia wybranego gatunku pieczywa. Sformułuj krótki tekst reklamowy. Uwzględnij: wielkość, kolor, kształt, smak, zapach, najlepsze dodatki oraz cenę produktu.

R1Gkr3uMoafdb
Polecenie 4

Odwołując się materiału poznanego na lekcji - wiersza  W. Woroszylskiego „Czas miłości” oraz informacji na temat symboliki i znaczenia chleba w naszej kulturze, wykonaj dowolną techniką plakat przedstawiający twoje wyobrażenie domu. Możesz skorzystać z poniższego szkicownika.

RmW0CthzRnO5x
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Odwołując się materiału poznanego na lekcji - wiersza  W. Woroszylskiego „Czas miłości” oraz informacji na temat symboliki i znaczenia chleba w naszej kulturze, opisz dom swoich marzeń.

RxrLrI7DkPclR