Lesson plan (Polish)
Tytuł: Porozmawiajmy o stylach, języku i komunikacji
Opracowanie scenariusza: Barbara Kazimierczak
Temat zajęć:
Porozmawiajmy o stylach, języku i komunikacji.
Grupa docelowa:
Uczniowie klasy II liceum lub technikum.
Podstawa programowa
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
3) rozpoznaje specyfikę tekstów publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), retorycznych (przemówienie, laudacja, homilia), popularnonaukowych i naukowych (rozprawa); wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; rozpoznaje środki językowe i ich funkcje zastosowane w tekstach; odczytuje informacje i przekazy jawne i ukryte; rozróżnia odpowiedzi właściwe i unikowe.
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
3) rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście; wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
3) rozpoznaje i określa funkcje tekstu (informatywną, poetycką, metajęzykową, ekspresywną, impresywną – w tym perswazyjną);
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
6. formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
7. wskazuje i rozróżnia cele perswazyjne w wypowiedzi literackiej i nieliterackiej;
8. rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
9. wyjaśnia, w jaki sposób użyte środki retoryczne (np. pytania retoryczne, wyliczenia, wykrzyknienia, paralelizmy, powtórzenia, apostrofy, przerzutnie, inwersje) oddziałują na odbiorcę;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
10. zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
11. buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
8) tworzy plan kompozycyjny i dekompozycyjny tekstów o charakterze argumentacyjnym;
9) stosuje retoryczne zasady kompozycyjne w tworzeniu własnego tekstu; wygłasza mowę z uwzględnieniem środków pozajęzykowych;
IV. Samokształcenie. Uczeń:
12. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń porządkuje i utrwala wiedzę na temat stylów języka i poetyki wypowiedzi argumentacyjnych.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa specyfikę tekstów publicystycznych i popularnonaukowych;
wskazuje i rozróżnia cele perswazyjne w wypowiedzi publicystycznej;
rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście;
wskazuje charakterystyczne cechy stylu danego tekstu, rozpoznaje zastosowane w nim środki językowe i ich funkcje w tekście.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z lekcji: „How to compose a logical and effective statement?”; „Stylistic characterization of the text”; „Creating argumentative statements in accordance with the principles of logic and rhetoric”; „On the specifics of media texts and statements of politicians”; „About the language of popular science texts”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.
Nauczyciel przygotowuje dla całej klasy przykład tekstu publicystycznego (kopie dla uczniów). Uczestnicy zajęć w parach analizują tekst i podkreślają w nim konstrukcje składniowe, dzięki którym autor wprowadza argumenty, oraz użyte środki retoryczne. Na koniec określają cele analizowanego tekstu.
Praca w grupach. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda z grup losuje jeden z pięciu tematów lekcji, z których jest powtórzenie. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie quizu pod postacią zestawu pytań otwartych i zamkniętych dla innej grupy. Po wyznaczonym czasie grupy kończą pracę i losują zestaw pytań od innej grupy. Ich zadaniem będzie udzielenie poprawnych odpowiedzi bez możliwości korzystanie z zewnętrznych źródeł. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania na podsumowanie:
- Jak odróżnić tekst popularnonaukowy od publicystycznego? Jakie cechy wspólne będą miały oba te teksty?
- Jakie przykładowe konstrukcje składniowe pomagają wprowadzić argumenty w tekście?.
Praca domowa
Przynieś na lekcję przykład tekstu popularnonaukowego. Przygotuj się do omówienia cech stylu, kompozycji oraz języka tego tekstu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
styl
tekst
zdrobnienie
poetyzm
archaizmy
regionalizmy
kolokwializmy
modne słowa, wyrażenia
wydłużenie
obietnica
ukończenie studiów lub gradacja (stopniowanie, np. przymiotnika)
desygnować, wyznaczać
logika l. logiczny
retoryczny
wypowiedź argumentacyjna
rozkaz
efektywność
uzasadnienie
złota myśl
cytat
gra słów
paradoks
zakłopotanie
atrakcyjność
spójność
subiektywizm
wyrażenia metatekstowe
wstęp, dostęp
rozwinąć
wniosek
medialna odmiana języka
język polityki
perswazja
manipulacja
inwektywa
styl popularno‑naukowy
tekst popularno‑naukowy
popularyzacja
nauka
wiedza
magazyn specjalistyczny
festiwal naukowy
piknik naukowy
fachowiec
laik
obiektywizm
dostępność
zobrazowanie
wiarygodność
wykład
rozmowa
broszura
quiz
gry edukacyjne
użyteczność
autoprezentacja
wykres
mapa
tabela
wizualizacja
Teksty i nagrania
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie abstraktu: The stylistic markedness of the text. Individual utterances differ because each of us – depending on the situation and the topic of the conversation – uses different linguistic measures, namely by using a different style. We understand style as an effect of a specific linguistic measure selection. Our linguistic choices are determined by various factors, such as the topic of the conversation, the communication situation as well as the age and education level of the addressee and the relation between the addressee and the speaker. What is more, factors related to the speaker are also important, e.g. their communication skills, social background or place of residence. The style is determined by the use of phonetic, inflectional, word formation, syntactic as well as lexical and semantic measures. Changing the tone of a word from neutral to positive or negative can be the effect of word formation, which results in diminutives or augmentatives word formation. Among Lexical stylistic measures it is word measuring stylistic chards words with the limited range of use and troubs. We can divide the marked lexical measures into several categories.
Let's talk about styles, language and communication
Links to the lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5