RYnRwpTSe8T8n1

Pieśń romantyczna w twórczości Franza Schuberta

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

31.01.1797 – Franz Schubert przychodzi na świat w Himmelpfortgrund (ówczesne przedmieścia Wiednia)

1814 – powstaje pieśń Małgorzata przy kołowrotku do słów z Fausta Johanna Wolfganga von Goethego (narodziny pieśni romantycznej)

1815 – Schubert tworzy pieśni, m. in. balladę Król elfów do tekstu Goethego

1823 – skomponowany zostaje cykl Piękna młynarka do słów Wilhelma Müllera

1827 – powstaje cykl pieśniowy Winterreise do słów Müllera

19.11.1828 – Schubert umiera w Wiedniu

m6e5c43e92172a50e_0000000000018
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RXZPcCNBEpPfR1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
7. Romantyzm. Uczeń:
2) omawia cechy wybranych form muzycznych:
b) pieśń;
3) wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Franz Schubert.

Nauczysz się

identyfikować i charakteryzować pieśni schubertowskie;

wymieniać autorów tekstów pieśni Schuberta;

wykazywać cechy nowatorskie w pieśni romantycznej Schuberta;

wyjaśniać na czym polega idea cyklu pieśni.

Ogólny zarys twórczości pieśniowej Schuberta

Franz Schubert był jednym z tych kompozytorów, który wprowadził muzykę w nową epokę — romantyczną. Jego talent najbardziej objawił się w twórczości pieśniarskiej, o czym może świadczyć liczba skomponowanych przez Schuberta pieśni z towarzyszeniem fortepianu (ponad 600). Nadał pieśni, gatunkowi, który był traktowany marginalnie i stanowił rodzaj sztuki popularnej, nową rangę — stworzył pieśń artystyczną.

R1HZT59ekVHD7
Ilustracja interaktywna przedstawia Franza Schuberta. Mężczyznę w okularach z bujną fryzurą, ubranego elegancko, pod szyją ma zawiązaną czarną muchę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wrażliwość Schuberta na słowo w połączeniu z wyczuciem muzycznym oraz upodobaniem do kantylenowej linii melodycznej były cechami tak bardzo odróżniającymi jego pieśni od pozostałych, że uznano go za ojca pieśni romantycznej. Tym samym wpłynął on w istotny sposób na kształt pieśni tworzonych przez kompozytorów kolejnych generacji.
Franz Schubert (1797-1828), online-skills, CC BY 3.0.

Trzeba zaznaczyć, że pieśni Schuberta nie przyjęłyby tak dojrzałego kształtu, gdyby nie rozkwit poezji na przełomie XVIII i XIX w. Kompozytor sięgał głównie po teksty niemieckich poetów, m. in. Johanna Wolfganga von Goethego, Heinricha Heinego, Friedricha Schillera, Wilhelma Müllera, Matthiasa Claudiusa.

Pieśni do tekstów Goethego

Małgorzata przy kołowrotku

RUjEULb3NuXey
Ilustracja interaktywna przedstawia „Izba Małgorzaty” – ilustracja Gustava Schlicka do „Fausta” Goethego. Kobieta siedzi na stołku, opiera się prawym bokiem o krzesło. W tle widać baldachim. Kobieta ma zamyślony wyraz twarzy. Ubrana jest w długą suknię i czepek. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Jedną z pierwszych wydanych schubertowskich pieśni była, skomponowana do fragmentu zaczerpniętego z Fausta Goethego, Małgorzata przy kołowrotku. Kompozytor napisał ją w 1814 r., co stanowi symboliczny moment powstania pieśni romantycznej. Przez wielu jest to data uznawana także za umowny początek romantyzmu.
Gustav Schlicka „Izba Małgorzaty”, 1834 r., Niemcy, goethezeitportal.de, CC BY 3.0.

Warstwa tekstowa pieśni opisuje rozważania Małgorzaty na temat postaci Fausta oraz jego zalotów. Istotny staje się tu fortepian, który nie stanowi tylko akompaniamentu, ale przede wszystkim pełni funkcję ilustracyjną. Schubert stosuje motyw imitujący obracający się kołowrotek w partii prawej ręki, natomiast w lewej pulsujący rytm naśladujący pracę pedału kołowrotkowego. Powoduje to potrzymanie napięcia przez prawie całą pieśń. Wyjątek stanowi punkt kulminacyjny tekstu, gdy ruch kołowrotka na chwilę ustaje. Użycie motywu ilustracyjnego, spajającego pieśń w całość, jest charakterystycznym zabiegiem stosowanym przez Schuberta także w wielu innych pieśniach. Pod względem formalnym pieśń ma formę rondową.

RKGJuVTaqDl7a
Ilustracjainteraktywna przedstawia zapis nutowy na pięciolii pierwszej strony pieśni „Małgorzata przy kołowrotku” F. Schuberta. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Franz Schubert, „Małgorzata przy kołowrotku” , wyk. głos – Renée Fleming, fortepian – Christoph Eschenbach, (1814). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Pierwsza strona pieśni „Małgorzata przy kołowrotku” Schuberta, wikimedia.org, CC BY 3.0 (ilustracja)| Franz Schubert, „Małgorzata przy kołowrotku” , wyk. głos – Renée Fleming, fortepian – Christoph Eschenbach, (1814), online-skills, CC BY 3.0 (utwór)

Inną istotną pieśnią napisaną do słów Goethego jest Król elfów. Opowiada ona o pędzącym nocą konno Ojcu z Synem. Temu ostatniemu wydaje się, że widzi Króla elfów, który chce porwać młodzieńca, co Ojciec bierze za majaczenie w chorobie. Okazuje się to jednak prawdą, gdy dojeżdżają bowiem w bezpieczne miejsce, Syn już nie żyje. Król elfów to ballada w formie przekomponowanejPieśń przekomponowanaprzekomponowanej. Występuje w niej motyw integrujący pieśń w całość – mowa o motywie galopującego nocą konia.

W balladzie występują także cztery postacie. Każdej z nich Schubert powierza charakterystyczne środki muzyczne:

  • Narrator – partia w trybie molowym, głos w średnim rejestrze;

  • Ojciec – partia zarówno w trybie molowym, jak i durowym, najniższy rejestr głosu;

  • Syn – partia utrzymana w trybie molowym, najwyższy rejestr głosu;

  • Król elfów – partia w trybie durowym, wprowadza zmiany faktury, np. zanik motywu triolowego w lewej ręce.

Można uznać więc Balladę Schuberta za przykład pieśni dialogowanejPieśń dialogowanapieśni dialogowanej.

RhXVQ5Y0aIycv
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy na pięciolinii, który przedstawia rękopis „Króla elfów” F. Schuberta. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Franz Schubert, „Król elfów”, wyk. głos – Dietrich Fischer-Dieskau, fortepian – Gerald Moore, (1815). Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.
Rękopis „Króla elfów” Schuberta, wikipedia.org, Domena publiczna (ilustracja)| Franz Schubert, „Król elfów”, wyk. głos – Dietrich Fischer-Dieskau, fortepian – Gerald Moore , (1815), online-skills, CC BY 3.0 (utwór)

Pieśni do słów innych autorów

Śmierć i dziewczyna

Schubert komponuje wiele pojedynczych pieśni do słów różnych autorów. W Śmierci i dziewczynie użył tekstu znanego ówcześnie poety niemieckiego Matthiasa Claudiusa. Pieśń zasługuje na szczególną uwagę ze względu na niezwykłą jej dramaturgię. Rozpoczyna się ośmiotaktowym wstępem akordowym w fortepianie w tonacji d‑moll. Następnie pojawia się faza bardziej wzburzona, niespokojna. Osiągnięta zostaje ona za pomocą rytmów punktowanych, chromatyki, dysonansów i skoków w melodii. Wszystkie wymienione środki muzyczne mają wykreować atmosferę strachu tytułowej Dziewczyny, która nie chce umierać. Trzecią fazę utworu wyznacza powrót do faktury akordowej znanej z początku utworu. Tym razem jednak dochodzi do głosu Śmierć. Jest to partia o charakterze deklamacyjnym, napisana w węższym ambitusieAmbitusambitusie i niższym rejestrze, niż partia Dziewczyny. Fragment moduluje na krótkim odcinku z tonacji d‑moll do F‑dur, aby następnie utwór zakończył się klamrą formalną, czyli powtórzeniem wstępu, ale w trybie majorowym, czyli D‑dur. Symbolizuje to łagodną śmierć dziewczyny.

Ciekawostka

Schubert powróci do tej pieśni i posłuży ona mu do skomponowania Kwartetu smyczkowego d‑moll.

RHmgzbHIf36nn1
Utwór muzyczny: Franz Schubert - „Śmierć i dziewczyna”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.

Pstrąg

Inną często wykonywaną pieśnią Schuberta jest Pstrąg do słów Christiana Friedricha Daniela Schubarta. Tekst opowiada o próbie złapania tytułowego Pstrąga przez Rybaka. Rybie nic nie może zagrozić, póki woda jest klarowna. Wtedy Rybak używa podstępu, zmąca wodę i łapie Pstrąga. Oryginalnie tekst posiadał morał na końcu, przestrzegający młode kobiety przed podstępnymi mężczyznami, z którego jednak kompozytor zrezygnował.

W partii fortepianowej występuje charakterystyczna figuracja spajająca pieśń w całość. Zapewne symbolizuje ona potok lub bawiącego się w wodzie Pstrąga. Pieśń ma budowę zwrotkową z elementami wariacyjnymi. Ze względów na dramaturgię tekstu Schubert decyduje się wprowadzić zmiany w zwrotce trzeciej, gdy mowa w tekście o użytym przez Rybaka podstępie. Muzyka staje się wtedy niespokojna, melodia nie jest tak płynna, jak wcześniej. W fortepianie zmienia się także akompaniament. Na koniec Schubert powraca do pogodnego nastroju z początku utworu.

Ciekawostka

Schubert skomponował na bazie tej pieśni Kwintet fortepianowy D‑dur.

Rfpg7tEfjfSAa1
Utwór muzyczny: Franz Schubert - „Pstrąg”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1R97igZAvt9i
Pomnik Schuberta, online-skills, CC BY 3.0.
m6e5c43e92172a50e_0000000000093

Cykle pieśni

Oprócz pojedynczych pieśni Schubert także łaczył je w cykleCyklcykle. Na szczególną uwagę zasługują dwa: Piękna młynarka oraz Podróż zimowa. Oba napisane zostały do tekstów Wilhelmna Müllera. Piękna młynarka to cykl 20 pieśni. Opowiada o nieszczęśliwej miłości młodego młynarczyka do młynarki. Chociaż cykl z pozoru wydawać się może muzyką popularną, to ze względu na różnorodność użytych form oraz niuansów muzycznych wykracza poza to, co było ówcześnie pisane.

Ostatnim cyklem, który został napisany przez Schuberta jest Podróż zimowa. Składa się z dwóch części po 12 pieśni każda. Powstał tuż przed śmiercią kompozytora. Stanowi przedstawienie postaci osamotnionego wędrowca (motyw często pojawiający się w twórczości Schuberta) podróżującego przez krajobraz zimowy. Cykl ma wyraz pesymistyczny, przygnębiający, tragiczny, porusza temat niespełnionej miłości. Nieszczęśliwy bohater utożsamiany bywa z samym kompozytorem. Podróż zimowa może więc zostać odczytana jako muzyka autobiograficzna.

RZqjo99Y1Z8mp1
Utwór muzyczny: Franz Schubert - „Kruk” z „Podróży zimowej”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.

Ostatnim zbiorem pieśni, który warto wspomnieć, jest Łabędzi śpiew. Dyskusyjne jest, czy stanowi cykl jak Piękna młynarkaPodróż zimowa. To zbiór wydanych pośmiertnie pieśni Schuberta napisanych do słów Heinricha Heinego, Heinricha Friedricha Ludwiga Rellstaba i Johanna Gabriela Seidla. Skompletowaniem pieśni oraz ich wydaniem zajął się Tobias Haslinger, wydawca wiedeński kompozytora. Tytuł zbioru dotyczy pewnej tradycji, w której mianem łabędziego śpiewu określa się ostatnie dzieło artysty. Szczególnie często ze zbioru przytacza się pieśń Sobowtór z powodu na jej formę wariacyjną.

RfbQJoWOv2vvU
Utwór muzyczny: Sobowtór z Łabędziego śpiewu. Wykonawca: głos – Dietrich Fischer-Dieskau, fortepian – Gerald Moore. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.

Schubertiady

R1M6XCE0i73Op1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Moritz von Schwind, „Schubertiada”, 1868. Ilustracja jest czarno-biała. Pianista gra, pozostali zgromadzeni w pokoju goście słuchają. Kobiety ubrane są w długie suknie, mężczyźni we fraki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Od 1821 r. popularne stały się tzw. schubertiady, czyli spotkania muzyczne organizowane głównie w salonach przyjaciół oraz zaprzyjaźnionych z Franzem Schubertem artystów. Podczas takich spotkań, mogących trwać nawet kilka godzin, miłośnicy muzyki Schuberta mogli zapoznać się z jego najnowszymi utworami oraz cieszyć wspólnym muzykowaniem. Często kompozytor prezentował na fortepianie swoje kompozycje, przygrywał innym do śpiewu bądź do tańca, improwizował oraz sam śpiewał własne pieśni. Schubertiady są bardzo istotne z punktu widzenia recepcji muzyki Schuberta. Były to często wieczory, na których dokonywana była prezentacja najnowszych kompozycji Austriaka. Współcześnie mianem schubertiad nazywa się festiwale muzyczne poświęcone twórczości tego kompozytora.
Moritz von Schwind, „Schubertiada”, 1868, online-skills, CC BY 3.0
Ciekawostka

Pieśni Schuberta były często wykonywane na tzw. schubertiadach.

Podsumowanie

RQLJJgM4K3ND4
Grób Schuberta w Wiedniu, online-skills, CC BY 3.0

Podsumowując, w twórczości pieśniowej Schuberta można wyróżnić następujące cechy:

  • partie wokalne są o dużym zróżnicowaniu – od śpiewnej kantyleny, po fragmenty o charakterze recytatywu;

  • muzyka podkreśla naturalne akcenty języka, intonację mowy oraz rytm wiersza;

  • duża zwięzłość materiału tematycznego;

  • fortepian nie pełni tylko roli akompaniamentu, ujednolica formę za pomocą powtarzającego się charakterystycznego motywu lub frazy o charakterze ilustracyjnym;

  • różnorodność form – pieśni zwrotkowe, zwrotkowo‑refreniczne, wariacyjne, przekomponowane, dialogowane itd.;

  • wpływ muzyki dramatycznej;

  • łączenie pieśni w cykle.

Zadania

R1QEthXhWElSe
Ćwiczenie 1
W przybliżeniu, ile pieśni napisał Schubert? Możliwe odpowiedzi: 1. 104, 2. 600, 3. 150
RwNBtKQUgRNRN
Ćwiczenie 2
Spośród wymienionych wybierz te cechy, które są charakterystyczne dla pieśni Schuberta. Możliwe odpowiedzi: 1. Stosuje technikę zwaną Sprechgesang, 2. Spoiwem pieśni są często motywy ilustracyjne w partii fortepianu, 3. Muzyka podkreśla aspekty brzmieniowe tekstu
RELByNBZJ8ETN
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj autorów słów do tytułu pieśni. Pstrąg. Możliwe odpowiedzi: 1. W. Müller, 2. H. Heine, 3. Ch.F.D. Schubart, 4. M. Claudius. Śmierć i dziewczyna. Możliwe odpowiedzi: 1. W. Müller, 2. H. Heine, 3. Ch.F.D. Schubart, 4. M. Claudius. LirnikPodróży zimowej. Możliwe odpowiedzi: 1. W. Müller, 2. H. Heine, 3. Ch.F.D. Schubart, 4. M. Claudius. SobowtórŁabędziego śpiewu. Możliwe odpowiedzi: 1. W. Müller, 2. H. Heine, 3. Ch.F.D. Schubart, 4. M. Claudius.
R1O3tM7xdR12l
Ćwiczenie 4
Król elfów Schuberta to: Możliwe odpowiedzi: 1. Ballada o formie zwrotkowo-refrenicznej, 2. Umuzycznienie tekstu napisanego przez samego kompozytora, 3. Pieśń przekomponowana o znamionach pieśni dialogowanej
R1Z8xu4XhaiDb
Ćwiczenie 5
Które wydarzenie uznaje się za umowny początek pieśni romantycznej? Możliwe odpowiedzi: 1. Wydanie Króla elfów do tekstu Goethego, 2. Publikacja cyklu pieśni Piękna młynarka, 3. Napisanie przez Schuberta Małgorzaty przy kołowrotku
R12R0rqV53JGl
Ćwiczenie 6
W twórczości Schuberta często powtarza się pewien motyw, także w Podróży zimowej. Co to za motyw? Możliwe odpowiedzi: 1. Wędrowca, 2. Walki z losem, 3. Dies irae
RSCH5bkdcV190
Ćwiczenie 7
Określ zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Na podstawie niektórych pieśni Schubert pisał utwory kameralne, 2. Schubertiady były spotkaniami, na których wykonywano muzykę Schuberta. Zorganizowano je po raz pierwszy w celu uczczenia zmarłego kompozytora. 3. Łabędzi śpiew to ostatni cykl pieśni, który został wydany przez Schuberta.
Polecenie 1

Wysłuchaj wraz z partyturą pierwszej i ostatniej pieśni z Podróży zimowej Schuberta. Jaką rolę pełni w obu tych pieśniach partia fortepianu? Odpowiedź uzasadnij.

m6e5c43e92172a50e_0000000000185
R1XPDBk0FnzdZ
Utwór muzyczny: Gute Nacht, pierwsza pieśń z Podróży zimowej, autorstwa Franza Schuberta Wykonawca: głos – Dietrich Fischer-Dieskau, fortepian – Gerald Moore. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1OS13xW94SxJ
Utwór muzyczny: Mut>, pierwsza pieśń z Podróży zimowej, autorstwa Franza Schuberta Wykonawca: głos – Dietrich Fischer-Dieskau, fortepian – Gerald Moore. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
m6e5c43e92172a50e_0000000000191
R16v9rothsXp61
Partytura.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R11LNSOqYXQDk
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie ambitus.

m6e5c43e92172a50e_0000000000206

Słownik pojęć

Ambitus
Ambitus

z łaciny oznacza: obwód, obręb. To rozpiętość interwałów między najniższym a najwyższym dźwiękiem w danej melodii.

Cykl
Cykl

zbiór, który charakteryzuje się pewną logiczną ciągłością utworów pod względem ich treści; utwory łączą się w pewnego rodzaju fabułę lub posiadają wspólną ideę poetycką; często w jednym cyklu używane są symboliczne motywy dźwiękowe, które powracają w poszczególnych jego częściach.

Pieśń dialogowana
Pieśń dialogowana

rodzaj pieśni, w której za pomocą różnych środków muzycznych, np. wyższego rejestru, zmian rytmicznych, melodycznych itp., kompozytor ukazuje partie różnych postaci występujących w tekście; istotny staje się wyraźny kontrast muzyczny między postaciami; poszczególne partie są śpiewane przez jednego wykonawcę.

Pieśń przekomponowana
Pieśń przekomponowana

opracowanie muzyczne pieśni uzależnione jest od dramaturgii tekstu; brak stale powtarzanych identycznie brzmiących zwrotek i refrenów. Często bardzo złożona forma pieśni.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

m6e5c43e92172a50e_0000000000234

Biblioteka muzyczna

RQfvM5ixRageG
Utwór: Małgorzata przy kołowrotku, autorstwa Franza Schuberta Wykonawca: głos – Renée Fleming, fortepian – Christoph Eschenbach
R16taVFNUj2zE
Utwór: Król elfów, autorstwa Franza SchubertaWykonawca: głos – Dietrich Fischer-Dieskau, fortepian – Gerald Moore
RfbQJoWOv2vvU
Utwór muzyczny: Sobowtór z Łabędziego śpiewu. Wykonawca: głos – Dietrich Fischer-Dieskau, fortepian – Gerald Moore. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
R1XPDBk0FnzdZ
Utwór muzyczny: Gute Nacht, pierwsza pieśń z Podróży zimowej, autorstwa Franza Schuberta Wykonawca: głos – Dietrich Fischer-Dieskau, fortepian – Gerald Moore. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1OS13xW94SxJ
Utwór muzyczny: Mut>, pierwsza pieśń z Podróży zimowej, autorstwa Franza Schuberta Wykonawca: głos – Dietrich Fischer-Dieskau, fortepian – Gerald Moore. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RHmgzbHIf36nn1
Utwór muzyczny: Franz Schubert - „Śmierć i dziewczyna”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Rfpg7tEfjfSAa1
Utwór muzyczny: Franz Schubert - „Pstrąg”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RZqjo99Y1Z8mp1
Utwór muzyczny: Franz Schubert - „Kruk” z „Podróży zimowej”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Rv5bxeSTRq7DX1
Utwór muzyczny: Franz Schubert, „Różyczka”. W celu wysłuchania utworu należy kliknąć w szary trójkąt umieszczony w lewym dolnym rogu odtwarzacza.