31.01.1797 – Franz Schubert przychodzi na świat w Himmelpfortgrund (ówczesne przedmieścia Wiednia)
1814 – powstaje pieśń Małgorzata przy kołowrotku do słów z Fausta Johanna Wolfganga von Goethego (narodziny pieśni romantycznej)
1815 – Schubert tworzy pieśni, m. in. balladę Król elfów do tekstu Goethego
1823 – skomponowany zostaje cykl Piękna młynarka do słów Wilhelma Müllera
1827 – powstaje cykl pieśniowy Winterreise do słów Müllera
19.11.1828 – Schubert umiera w Wiedniu
m6e5c43e92172a50e_0000000000018
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RXZPcCNBEpPfR1
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka. 7. Romantyzm. Uczeń: 2) omawia cechy wybranych form muzycznych: b) pieśń; 3) wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Franz Schubert.
Nauczysz się
identyfikować i charakteryzować pieśni schubertowskie;
wymieniać autorów tekstów pieśni Schuberta;
wykazywać cechy nowatorskie w pieśni romantycznej Schuberta;
wyjaśniać na czym polega idea cyklu pieśni.
Ogólny zarys twórczości pieśniowej Schuberta
Franz Schubert był jednym z tych kompozytorów, który wprowadził muzykę w nową epokę — romantyczną. Jego talent najbardziej objawił się w twórczości pieśniarskiej, o czym może świadczyć liczba skomponowanych przez Schuberta pieśni z towarzyszeniem fortepianu (ponad 600). Nadał pieśni, gatunkowi, który był traktowany marginalnie i stanowił rodzaj sztuki popularnej, nową rangę — stworzył pieśń artystyczną.
R1HZT59ekVHD7
Trzeba zaznaczyć, że pieśni Schuberta nie przyjęłyby tak dojrzałego kształtu, gdyby nie rozkwit poezji na przełomie XVIII i XIX w. Kompozytor sięgał głównie po teksty niemieckich poetów, m. in. Johanna Wolfganga von Goethego, Heinricha Heinego, Friedricha Schillera, Wilhelma Müllera, Matthiasa Claudiusa.
Pieśni do tekstów Goethego
Małgorzata przy kołowrotku
RUjEULb3NuXey
Warstwa tekstowa pieśni opisuje rozważania Małgorzaty na temat postaci Fausta oraz jego zalotów. Istotny staje się tu fortepian, który nie stanowi tylko akompaniamentu, ale przede wszystkim pełni funkcję ilustracyjną. Schubert stosuje motyw imitujący obracający się kołowrotek w partii prawej ręki, natomiast w lewej pulsujący rytm naśladujący pracę pedału kołowrotkowego. Powoduje to potrzymanie napięcia przez prawie całą pieśń. Wyjątek stanowi punkt kulminacyjny tekstu, gdy ruch kołowrotka na chwilę ustaje. Użycie motywu ilustracyjnego, spajającego pieśń w całość, jest charakterystycznym zabiegiem stosowanym przez Schuberta także w wielu innych pieśniach. Pod względem formalnym pieśń ma formę rondową.
RKGJuVTaqDl7a
Inną istotną pieśnią napisaną do słów Goethego jest Król elfów. Opowiada ona o pędzącym nocą konno Ojcu z Synem. Temu ostatniemu wydaje się, że widzi Króla elfów, który chce porwać młodzieńca, co Ojciec bierze za majaczenie w chorobie. Okazuje się to jednak prawdą, gdy dojeżdżają bowiem w bezpieczne miejsce, Syn już nie żyje. Król elfów to ballada w formie przekomponowanejPieśń przekomponowanaprzekomponowanej. Występuje w niej motyw integrujący pieśń w całość – mowa o motywie galopującego nocą konia.
W balladzie występują także cztery postacie. Każdej z nich Schubert powierza charakterystyczne środki muzyczne:
Narrator – partia w trybie molowym, głos w średnim rejestrze;
Ojciec – partia zarówno w trybie molowym, jak i durowym, najniższy rejestr głosu;
Syn – partia utrzymana w trybie molowym, najwyższy rejestr głosu;
Król elfów – partia w trybie durowym, wprowadza zmiany faktury, np. zanik motywu triolowego w lewej ręce.
Można uznać więc Balladę Schuberta za przykład pieśni dialogowanejPieśń dialogowanapieśni dialogowanej.
RhXVQ5Y0aIycv
Pieśni do słów innych autorów
Śmierć i dziewczyna
Schubert komponuje wiele pojedynczych pieśni do słów różnych autorów. W Śmierci i dziewczynie użył tekstu znanego ówcześnie poety niemieckiego Matthiasa Claudiusa. Pieśń zasługuje na szczególną uwagę ze względu na niezwykłą jej dramaturgię. Rozpoczyna się ośmiotaktowym wstępem akordowym w fortepianie w tonacji d‑moll. Następnie pojawia się faza bardziej wzburzona, niespokojna. Osiągnięta zostaje ona za pomocą rytmów punktowanych, chromatyki, dysonansów i skoków w melodii. Wszystkie wymienione środki muzyczne mają wykreować atmosferę strachu tytułowej Dziewczyny, która nie chce umierać. Trzecią fazę utworu wyznacza powrót do faktury akordowej znanej z początku utworu. Tym razem jednak dochodzi do głosu Śmierć. Jest to partia o charakterze deklamacyjnym, napisana w węższym ambitusieAmbitusambitusie i niższym rejestrze, niż partia Dziewczyny. Fragment moduluje na krótkim odcinku z tonacji d‑moll do F‑dur, aby następnie utwór zakończył się klamrą formalną, czyli powtórzeniem wstępu, ale w trybie majorowym, czyli D‑dur. Symbolizuje to łagodną śmierć dziewczyny.
Ciekawostka
Schubert powróci do tej pieśni i posłuży ona mu do skomponowania Kwartetu smyczkowego d‑moll.
RHmgzbHIf36nn1
Pstrąg
Inną często wykonywaną pieśnią Schuberta jest Pstrąg do słów Christiana Friedricha Daniela Schubarta. Tekst opowiada o próbie złapania tytułowego Pstrąga przez Rybaka. Rybie nic nie może zagrozić, póki woda jest klarowna. Wtedy Rybak używa podstępu, zmąca wodę i łapie Pstrąga. Oryginalnie tekst posiadał morał na końcu, przestrzegający młode kobiety przed podstępnymi mężczyznami, z którego jednak kompozytor zrezygnował.
W partii fortepianowej występuje charakterystyczna figuracja spajająca pieśń w całość. Zapewne symbolizuje ona potok lub bawiącego się w wodzie Pstrąga. Pieśń ma budowę zwrotkową z elementami wariacyjnymi. Ze względów na dramaturgię tekstu Schubert decyduje się wprowadzić zmiany w zwrotce trzeciej, gdy mowa w tekście o użytym przez Rybaka podstępie. Muzyka staje się wtedy niespokojna, melodia nie jest tak płynna, jak wcześniej. W fortepianie zmienia się także akompaniament. Na koniec Schubert powraca do pogodnego nastroju z początku utworu.
Ciekawostka
Schubert skomponował na bazie tej pieśni Kwintet fortepianowy D‑dur.
Rfpg7tEfjfSAa1
R1R97igZAvt9i
m6e5c43e92172a50e_0000000000093
Cykle pieśni
Oprócz pojedynczych pieśni Schubert także łaczył je w cykleCyklcykle. Na szczególną uwagę zasługują dwa: Piękna młynarka oraz Podróż zimowa. Oba napisane zostały do tekstów Wilhelmna Müllera. Piękna młynarka to cykl 20 pieśni. Opowiada o nieszczęśliwej miłości młodego młynarczyka do młynarki. Chociaż cykl z pozoru wydawać się może muzyką popularną, to ze względu na różnorodność użytych form oraz niuansów muzycznych wykracza poza to, co było ówcześnie pisane.
Ostatnim cyklem, który został napisany przez Schuberta jest Podróż zimowa. Składa się z dwóch części po 12 pieśni każda. Powstał tuż przed śmiercią kompozytora. Stanowi przedstawienie postaci osamotnionego wędrowca (motyw często pojawiający się w twórczości Schuberta) podróżującego przez krajobraz zimowy. Cykl ma wyraz pesymistyczny, przygnębiający, tragiczny, porusza temat niespełnionej miłości. Nieszczęśliwy bohater utożsamiany bywa z samym kompozytorem. Podróż zimowa może więc zostać odczytana jako muzyka autobiograficzna.
RZqjo99Y1Z8mp1
Ostatnim zbiorem pieśni, który warto wspomnieć, jest Łabędzi śpiew. Dyskusyjne jest, czy stanowi cykl jak Piękna młynarka i Podróż zimowa. To zbiór wydanych pośmiertnie pieśni Schuberta napisanych do słów Heinricha Heinego, Heinricha Friedricha Ludwiga Rellstaba i Johanna Gabriela Seidla. Skompletowaniem pieśni oraz ich wydaniem zajął się Tobias Haslinger, wydawca wiedeński kompozytora. Tytuł zbioru dotyczy pewnej tradycji, w której mianem łabędziego śpiewu określa się ostatnie dzieło artysty. Szczególnie często ze zbioru przytacza się pieśń Sobowtór z powodu na jej formę wariacyjną.
RfbQJoWOv2vvU
Schubertiady
R1M6XCE0i73Op1
Ciekawostka
Pieśni Schuberta były często wykonywane na tzw. schubertiadach.
Podsumowanie
RQLJJgM4K3ND4
Podsumowując, w twórczości pieśniowej Schuberta można wyróżnić następujące cechy:
partie wokalne są o dużym zróżnicowaniu – od śpiewnej kantyleny, po fragmenty o charakterze recytatywu;
muzyka podkreśla naturalne akcenty języka, intonację mowy oraz rytm wiersza;
duża zwięzłość materiału tematycznego;
fortepian nie pełni tylko roli akompaniamentu, ujednolica formę za pomocą powtarzającego się charakterystycznego motywu lub frazy o charakterze ilustracyjnym;
różnorodność form – pieśni zwrotkowe, zwrotkowo‑refreniczne, wariacyjne, przekomponowane, dialogowane itd.;
wpływ muzyki dramatycznej;
łączenie pieśni w cykle.
Zadania
R1QEthXhWElSe
Ćwiczenie 1
RwNBtKQUgRNRN
Ćwiczenie 2
RELByNBZJ8ETN
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj autorów słów do tytułu pieśni. Pstrąg. Możliwe odpowiedzi: 1. W. Müller, 2. H. Heine, 3. Ch.F.D. Schubart, 4. M. Claudius. Śmierć i dziewczyna. Możliwe odpowiedzi: 1. W. Müller, 2. H. Heine, 3. Ch.F.D. Schubart, 4. M. Claudius. Lirnik z Podróży zimowej. Możliwe odpowiedzi: 1. W. Müller, 2. H. Heine, 3. Ch.F.D. Schubart, 4. M. Claudius. Sobowtór z Łabędziego śpiewu. Możliwe odpowiedzi: 1. W. Müller, 2. H. Heine, 3. Ch.F.D. Schubart, 4. M. Claudius.
Przyporządkuj autorów słów do tytułu pieśni. Pstrąg. Możliwe odpowiedzi: 1. W. Müller, 2. H. Heine, 3. Ch.F.D. Schubart, 4. M. Claudius. Śmierć i dziewczyna. Możliwe odpowiedzi: 1. W. Müller, 2. H. Heine, 3. Ch.F.D. Schubart, 4. M. Claudius. Lirnik z Podróży zimowej. Możliwe odpowiedzi: 1. W. Müller, 2. H. Heine, 3. Ch.F.D. Schubart, 4. M. Claudius. Sobowtór z Łabędziego śpiewu. Możliwe odpowiedzi: 1. W. Müller, 2. H. Heine, 3. Ch.F.D. Schubart, 4. M. Claudius.
Przyporządkuj autorów słów do tytułu pieśni.
W. Müller, M. Claudius, H. Heine, Ch.F.D. Schubart
Pstrąg
Śmierć i dziewczyna
Lirnik z Podróży zimowej
Sobowtór z Łabędziego śpiewu
R1O3tM7xdR12l
Ćwiczenie 4
R1Z8xu4XhaiDb
Ćwiczenie 5
R12R0rqV53JGl
Ćwiczenie 6
RSCH5bkdcV190
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
Wysłuchaj wraz z partyturą pierwszej i ostatniej pieśni z Podróży zimowej Schuberta. Jaką rolę pełni w obu tych pieśniach partia fortepianu? Odpowiedź uzasadnij.
m6e5c43e92172a50e_0000000000185
R1XPDBk0FnzdZ
R1OS13xW94SxJ
m6e5c43e92172a50e_0000000000191
R16v9rothsXp61
R11LNSOqYXQDk
Inna wersja zadania
Wyjaśnij pojęcie ambitus.
m6e5c43e92172a50e_0000000000206
Słownik pojęć
Ambitus
Ambitus
z łaciny oznacza: obwód, obręb. To rozpiętość interwałów między najniższym a najwyższym dźwiękiem w danej melodii.
Cykl
Cykl
zbiór, który charakteryzuje się pewną logiczną ciągłością utworów pod względem ich treści; utwory łączą się w pewnego rodzaju fabułę lub posiadają wspólną ideę poetycką; często w jednym cyklu używane są symboliczne motywy dźwiękowe, które powracają w poszczególnych jego częściach.
Pieśń dialogowana
Pieśń dialogowana
rodzaj pieśni, w której za pomocą różnych środków muzycznych, np. wyższego rejestru, zmian rytmicznych, melodycznych itp., kompozytor ukazuje partie różnych postaci występujących w tekście; istotny staje się wyraźny kontrast muzyczny między postaciami; poszczególne partie są śpiewane przez jednego wykonawcę.
Pieśń przekomponowana
Pieśń przekomponowana
opracowanie muzyczne pieśni uzależnione jest od dramaturgii tekstu; brak stale powtarzanych identycznie brzmiących zwrotek i refrenów. Często bardzo złożona forma pieśni.