Dobieranie metody i ustalanie zakresu diagnostyki pojazdów samochodowych
MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107
Ocena ogólnego stanu technicznego motocykla i opłacalności naprawy
Przyjmując pojazd do naprawy, zawsze należy wykonać kalkulację jej opłacalności. Najlepiej zrobić to przed przyjęciem pojazdu do serwisu, ale w przypadku skomplikowanych napraw nie zawsze jest to możliwe. Oględziny zewnętrzne motocykla powypadkowego najczęściej nie dają pełnego obrazu uszkodzeń, a w przypadku motocykla posiadającego uszkodzenia wewnątrz jednostki napędowej nie mówią prawie nic o zakresie i koszcie napraw. Zamiast ryzykownie szacować koszt naprawy, najlepiej jest w takiej sytuacji przyjąć pojazd do serwisu, dokonać rozbiórki i dokładnych oględzin, a następnie przygotować szczegółowy kosztorys naprawy.
Granicznym kosztem, powyżej którego naprawa nie będzie opłacalna z ekonomicznego punktu widzenia, jest cena rynkowa sprawnego pojazdu pomniejszona o cenę rynkową pojazdu przed naprawą. Wielu klientów zlecających naprawę uszkodzeń powstałych wewnątrz jednostki napędowej przyjmuje za maksymalny dopuszczalny koszt naprawy rynkową cenę takiej samej używanej jednostki napędowej pochodzącej na przykład z motocykla powypadkowego. Jeśli przyjmie się takie limity cenowe, w większości starszych motocykli opłacalne okażą się jedynie najtańsze i najprostsze naprawy.
O ile koszt naprawy można oszacować dość łatwo, znając cenę potrzebnych części i roboczogodzin, o tyle trudność może sprawić ustalenie rynkowej wartości motocykla, gdyż tu, oprócz uwzględnienia ceny modelu z danego roku produkcji, musimy oszacować stopień ogólnego zużycia pojazdu. Szacując stopień zużycia, należy wziąć pod uwagę przebieg całkowity (który niekiedy może być trudny do ustalenia), a ponadto liczbę, zakres i jakość wcześniejszych napraw, stan powłoki lakierniczej i galwanicznej, wyeksploatowanie elementów i ogólną dbałość, jaką właściciel darzył pojazd. Pod hasłem dbałości kryje się terminowość napraw i przeglądów, która może być udokumentowana wpisami w książce serwisowej, oryginalność i jakość części używanych podczas napraw i przeglądów, a także liczba drobnych uszkodzeń wynikających z użytkowania i przechowywania pojazdu.
Oddzielną grupę stanowią motocykle zabytkowe i klasyczne, w których przypadku liczy się nie tylko wartość rynkowa, ale także sentyment, jakim właściciel darzy swój pojazd. Niekiedy zdarza się, że właściciele starszych motocykli decydują się na zlecenie napraw, których koszt znacznie przekracza rynkową wartość motocykla. Właściciel serwisu wykonującego taką naprawę powinien zabezpieczyć swoje interesy, przyjmując zaliczkę w odpowiedniej wysokości, aby w sytuacji, gdy właściciel motocykla nagle zmieni zdanie, zminimalizować lub wyeliminować straty.
Powiązane materiały multimedialne
Film instruktażowy (tutorial)
Diagnozowanie silnika i układu napędowego motocykla
Film instruktażowy (tutorial)Diagnozowanie silnika i układu napędowego motocykla
Symulator
Usterka układu zasilania paliwem
SymulatorUsterka układu zasilania paliwem
Gra „Wcielanie się w rolę”
Diagnozowanie układu oświetlenia zewnętrznego motocykla
Gra „Wcielanie się w rolę”Diagnozowanie układu oświetlenia zewnętrznego motocykla
-
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści