Muzyczne inspiracje. Tworzymy ilustracje do utworów muzycznych.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1bL1QPjFgKBD1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills.
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.
Nauczysz się
rozpoznawać wybranych artystów inspirujących się muzyką podczas tworzenia kompozycji malarskich;
rozpoznawać przykłady ich dzieł;
wyrażać w pracach plastycznych uczucia i emocje płynące z inspiracji muzycznych.
Inspiracje muzyczne malarzy
Muzyka i malarstwo to dwie korespondujące ze sobą dziedziny sztuki. Zarówno muzyk, jak i malarz, przy pomocy właściwych dla swojej dziedziny środków wyrazu i narzędzi, wyraża emocje czy odzwierciedla swoje wewnętrzne przeżycia. Artyści malarze niejednokrotnie czerpali inspiracjeInspiracjainspiracje z muzyki, próbując w obrazie oddać jej cechy, właściwości, uczucia i emocje, które wywołuje.
R1Ls1SJnfeDAN1
Ilustracja przedstawia obraz Georgesa Braque’a „Skrzypce i paleta”. Ukazuje kubistyczne dzieło, w którym malarz nawiązuje do motywów muzycznych. Na obrazie pionowo ukazane są skrzypce na tle kartek z zapisami nutowymi. Na górze znajduje się paleta malarska. Po prawej stronie wisi zielona kotara. Malarz operuje zdecydowanymi, szybkimi pociągnięciami pędzla. Obraz jest stonowany. Dominują na nim zielenie,brązy, a biele są zabrudzone.
Georges Braque, „Skrzypce i paleta”, 1909, Solomon R. Guggenheim Museum, Nowy Jork, USA, wikiart, domena publiczna
RZ37q7MJnoLMP1
Ilustracja przedstawia obraz Pabla Picassa „Człowiek z gitarą”. Ukazuje postać trzymająca gitarę. Człowiek jest rozczłonkowany - pocięty na fragmenty. W górnej części formy są ciasne, a u dołu łagodniejsze, bardziej rytmiczne, równoważone przez wirujący kształt kolumny, będący podstawą obrazu. W obrazie dominują ochry i zielenie. Kolory często podzielone są czarnymi liniami.
Pablo Picasso, „Człowiek z gitarą”, 1911, Muzeum Picassa, Paryż, Francja, wikiart, domena publiczna
R1HAVcwocUUSM
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Georgesa Braque’a „Hołd dla J. S. Bacha”. Ukazuje leżące skrzypce w centrum, a pod nimi napis BACH JS. Poniżej i powyżej skrzypiec znajdują się fragmenty organowych piszczałek. Obraz wszystkie przedmioty ukazuje fragmentarycznie, sprawia wrażenie rozbitych na fragmenty elementów. Dominują w nim brązy, beże i błękity. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z nagraniem fragmentu Toccaty i Fugi d-moll Jana Sebastiana Bacha. Utwór jest majestatyczny, popisowy. Głośne akordy pojawiają się na przemian z szybkimi przebiegami dźwięków. Znajduje się także informacja:
Punkt 1: Kubiści często w swoich pracach umieszczali instrumenty lub osoby na nich grające. Georges Braque jednym z obrazów oddaje hołd twórczości Jana Sebastiana Bacha, która stanowi inspirację dla malarza.
Utwór:
Toccata i Fuga d-moll
takty: 1-30, autorstwa Jana Sebastiana Bacha
Wykonawca:
Organista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Georgesa Braque’a „Hołd dla J. S. Bacha”. Ukazuje leżące skrzypce w centrum, a pod nimi napis BACH JS. Poniżej i powyżej skrzypiec znajdują się fragmenty organowych piszczałek. Obraz wszystkie przedmioty ukazuje fragmentarycznie, sprawia wrażenie rozbitych na fragmenty elementów. Dominują w nim brązy, beże i błękity. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z nagraniem fragmentu Toccaty i Fugi d-moll Jana Sebastiana Bacha. Utwór jest majestatyczny, popisowy. Głośne akordy pojawiają się na przemian z szybkimi przebiegami dźwięków. Znajduje się także informacja:
Punkt 1: Kubiści często w swoich pracach umieszczali instrumenty lub osoby na nich grające. Georges Braque jednym z obrazów oddaje hołd twórczości Jana Sebastiana Bacha, która stanowi inspirację dla malarza.
Utwór:
Toccata i Fuga d-moll
takty: 1-30, autorstwa Jana Sebastiana Bacha
Wykonawca:
Organista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
1
1. Kubiści często w swoich pracach umieszczali instrumenty lub osoby na nich grające. Georges Braque jednym z obrazów oddaje hołd twórczości Jana Sebastiana Bacha, która stanowi inspirację dla malarza.
Georges Braque, „Hołd dla J. S. Bacha”, 1912, Francja, kolekcja prywatna, wikiart, domena publiczna (ilustracja); Jan Sebastian Bach, „Toccata i Fuga d-moll”, AMFN, CC BY 3.0
Jednym z artystów, dla którego muzyka miała ogromne znaczenie w malarstwie, był Wassily Kandinsky. Poszukiwał powiązań między tymi działaniami. Odnosząc się do zjawiska synestezjiSynestezjasynestezji porównywał oddziaływanie barw do brzmienia instrumentów muzycznych. Za pomocą odcienia koloru i jego nasycenia próbował odwzorować wrażenie dźwięku w wizualnej formie. Artysta stworzył cykl kompozycji, w których odzwierciedlał wrażenia wywoływane muzyką.
RsjPdaoV9ps0I1
Ilustracja przedstawia obraz Wassilya Kandinsky'ego „Kompozycja VII”. Ukazuje abstrakcyjne dzieło. Kompozycja układa się w owal przecinający się z nieregularnym prostokątem. Malarz operuje nakładającymi się i przenikającymi nawzajem plamami o intensywnym kolorycie. Są tu żółcienie, czerwienie, błękity, ale także duża ilość bieli. Poza plamą wprowadził do obrazu wiele linii o zróżnicowanym kształcie.
Ilustracja przedstawia obraz Wassilya Kandinsky'ego „Fuga”. Ukazuje abstrakcyjne dzieło o nierównej kompozycji - górna część jest niespokojna i skomplikowana, w przeciwieństwie do dolnej, spokojnej i stonowanej kolorystycznie. W górnej kształty nachodzą na siebie, a kolory kontrastują z sobą. Znajdują się tam również silne akcenty kolorystyczne w postaci barwy niebieskiej. Dolna część jest pastelowa z dominacją różu i błękitu.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Marca Chagalla „Zielony skrzypek”. Ukazuje ogromną postać skrzypka, zwracającego uwagę swoją zieloną twarzą. Skrzypek ubrany jest w fioletowy płaszcz i czapkę. Nad głową skrzypka unosi się człowiek na nocnym, pochmurnym niebie. W tle znajdują się domy oraz gestykulujące postacie, pochłonięte codziennymi czynnościami. W dole obrazu widnieją dachy domów, drzewo, drabina oraz zwierzę. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z nagraniem pieśni Mojszele majn frajnt (Mojżeszku, mój przyjacielu). Utwór jest umiarkowany w tempie i głośny wokalnie, o podniosło-rzewnym charakterze. Jest nagraniem koncertowym. Znajduje się także informacja:
Punkt 1: Marc Chagall odzwierciedlał w swoich obrazach tęsknotę za rodzinnym miastem, tradycjami swojej kultury i charakterystyczną muzyką żydowskich grajków.
Utwór:
Mojszele majn frajnt
Wykonawca:
Darek Wójcik, Pojln Klezmer Quartett
Źródło:
Shalom Alejchem - Yiddish Songs
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Marca Chagalla „Zielony skrzypek”. Ukazuje ogromną postać skrzypka, zwracającego uwagę swoją zieloną twarzą. Skrzypek ubrany jest w fioletowy płaszcz i czapkę. Nad głową skrzypka unosi się człowiek na nocnym, pochmurnym niebie. W tle znajdują się domy oraz gestykulujące postacie, pochłonięte codziennymi czynnościami. W dole obrazu widnieją dachy domów, drzewo, drabina oraz zwierzę. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z nagraniem pieśni Mojszele majn frajnt (Mojżeszku, mój przyjacielu). Utwór jest umiarkowany w tempie i głośny wokalnie, o podniosło-rzewnym charakterze. Jest nagraniem koncertowym. Znajduje się także informacja:
Punkt 1: Marc Chagall odzwierciedlał w swoich obrazach tęsknotę za rodzinnym miastem, tradycjami swojej kultury i charakterystyczną muzyką żydowskich grajków.
Utwór:
Mojszele majn frajnt
Wykonawca:
Darek Wójcik, Pojln Klezmer Quartett
Źródło:
Shalom Alejchem - Yiddish Songs
1
1. Marc Chagall odzwierciedlał w swoich obrazach tęsknotę za rodzinnym miastem, tradycjami swojej kultury i charakterystyczną muzyką żydowskich grajków.
Marc Chagall, „Zielony skrzypek”, 1923-1924, Solomon R. Guggenheim Museum, Nowy Jork, USA, wikiart, domena publiczna (ilustracja); Darek Wójcik, Pojln Klezmer Quartett, „Mojszele majn frajnt”, online-skills, CC BY 3.0
R1QNirX4UIaiS
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pieta Mondriana. „Broadway Boogie Woogie”. Składa się z poziomych i pionowych linii koloru żółtego pod kątem prostym, na którym znajdują się czerwone, niebieskie i białe punkty. Na białym tle malarz zamieścił figury geometryczne o różnych kombinacjach kolorów podstawowych oraz bieli. Niektóre przestrzenie pomiędzy żółtymi liniami nie zostały wypełnione. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z nagraniem Boogie Woogie. Utwór jest wykonany przez zespół z wyeksponowanym pianinem, trąbkami i instrumentami perkusyjnymi, jest szybki w tempie, rytmiczny i ma taneczny charakter. Znajduje się także informacja:
Punkt 1: Obraz Mondriana inspirowany jest boogie‑woogie – jazzowym stylem muzyki lubianym przez artystę.
Utwór:
Boogie Woogie
w wykonaniu zespołu muzycznego typu Big Band.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pieta Mondriana. „Broadway Boogie Woogie”. Składa się z poziomych i pionowych linii koloru żółtego pod kątem prostym, na którym znajdują się czerwone, niebieskie i białe punkty. Na białym tle malarz zamieścił figury geometryczne o różnych kombinacjach kolorów podstawowych oraz bieli. Niektóre przestrzenie pomiędzy żółtymi liniami nie zostały wypełnione. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z nagraniem Boogie Woogie. Utwór jest wykonany przez zespół z wyeksponowanym pianinem, trąbkami i instrumentami perkusyjnymi, jest szybki w tempie, rytmiczny i ma taneczny charakter. Znajduje się także informacja:
Punkt 1: Obraz Mondriana inspirowany jest boogie‑woogie – jazzowym stylem muzyki lubianym przez artystę.
Utwór:
Boogie Woogie
w wykonaniu zespołu muzycznego typu Big Band.
1
1. abc def
Piet Mondrian, „Broadway Boogie Woogie”, 1942-1943, Museum of Modern Art (MoMA), Nowy Jork, USA, wikiart, domena publiczna
Muzyka stanowiła też inspirację dla surrealistówSurrealizmsurrealistów.
R1JX0K3FahLce1
Ilustracja przedstawia obraz Salvadora Daliego pt. „Muzyka – Czerwona orkiestra”. Ukazuje ona surrealistyczne dzieło. Widoczna jest czerwona płachta, przypominająca płachtę torreadorów. Druga strona materiału ma barwę niebieską. Na płachcie widać wyraźnie duet muzyczny - skrzypka i pianistkę. Jedna z postaci wykonuje koncert na wiolonczeli o ludzkich, choć biorąc pod uwagę fryzurę i muskulaturę, raczej męskich kształtach. Druga postać – z białą barokową peruką i pantoflach, gra na fortepianie, choć pozbawiony on jest klawiatury, pedałów i strun. Do otwartego pudła rezonansowego wlewa się woda. Z prawej strony obrazu widoczne są gałęzie drzew.
Salvador Dali, „Muzyka – Czerwona orkiestra”, 1957, wikiart, kolekcja prywatna, CC BY 3.0
Szczególnym przykładem inspiracji dziełami muzycznymi w sztukach wizualnych jest cykl prac polskiego artysty, Jerzego Dudy‑Gracza, zatytułowany Chopinowi Duda‑Gracz. Obrazy są malarską interpretacją wszystkich dzieł Fryderyka Chopina i jednocześnie hołdem malarza dla kompozytora.
R18YUrTiRHgW1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jerzego Dudy-Gracza, z cyklu „Chopinowi Duda-Gracz, Mazurek fis-moll op. 59 nr 3”. Ukazuje dzieło, na którym znajduje się naga kobieta na tle krajobrazu. Twarz kobiety jest zniekształcona. Za nią usytuowane są sterczące, cienkie gałęzie, pomiędzy którymi rozwieszone są pajęczyny. W tle znajduje się niespokojne niebo. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z nagraniem Mazurka fis-moll op. 59 nr 3, autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Ryszarda Horovitza. W utworze przeplatają się fragmenty oddane żywiołowi tańca z momentami, w których narracja zwalnia i staje się delikatna i subtelna. Znajduje się także informacja:
Punkt 1: Utwór:
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3, autorstwa Fryderyka Chopina
Wykonawca:
Eric Lu
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jerzego Dudy-Gracza, z cyklu „Chopinowi Duda-Gracz, Mazurek fis-moll op. 59 nr 3”. Ukazuje dzieło, na którym znajduje się naga kobieta na tle krajobrazu. Twarz kobiety jest zniekształcona. Za nią usytuowane są sterczące, cienkie gałęzie, pomiędzy którymi rozwieszone są pajęczyny. W tle znajduje się niespokojne niebo. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z nagraniem Mazurka fis-moll op. 59 nr 3, autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Ryszarda Horovitza. W utworze przeplatają się fragmenty oddane żywiołowi tańca z momentami, w których narracja zwalnia i staje się delikatna i subtelna. Znajduje się także informacja:
Punkt 1: Utwór:
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3, autorstwa Fryderyka Chopina
Wykonawca:
Eric Lu
Jerzy Duda-Gracz, z cyklu „Chopinowi Duda-Gracz, Mazurek fis-moll op. 59 nr 3”, 2003, Stare Sioło, Polska, wychmuz.pl, CC BY 3.0 (ilustracja) Fryderyk Chopin, „Mazurek fis-moll op. 59 nr 3”, online-skills, CC BY 3.0
RV3ZmNtMUylRg
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jerzego Dudy-Gracza, z cyklu „Chopinowi Duda-Gracz, Walc Es-dur op. 18”. Ukazuje pejzaż z obniżonym horyzontem przedstawiający czaple i bociany nad rozlewiskiem. W tle znajduje się żółto-fioletowe niebo. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z nagraniem Walca Es-dur op. 18 Grande Valse Brillante Fryderyka Chopina w wykonaniu Nikity Magaloffa. W utworze jeden temat przechodzi w drugi, przemija i powraca budując dramaturgię w wielkim stylu. Każdy z tanecznych tematów wnosi odmienność melodycznego charakteru i harmonijnego ruchu. Znajduje się także informacja:
Punkt 1: Utwór:
Walc Es-dur op. 18
Grande Valse Brillante
, autorstwa Fryderyka Chopina
Wykonawca:
Nikita Magaloff
Źródło:
Chopin: The Complete Piano Music
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jerzego Dudy-Gracza, z cyklu „Chopinowi Duda-Gracz, Walc Es-dur op. 18”. Ukazuje pejzaż z obniżonym horyzontem przedstawiający czaple i bociany nad rozlewiskiem. W tle znajduje się żółto-fioletowe niebo. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z nagraniem Walca Es-dur op. 18 Grande Valse Brillante Fryderyka Chopina w wykonaniu Nikity Magaloffa. W utworze jeden temat przechodzi w drugi, przemija i powraca budując dramaturgię w wielkim stylu. Każdy z tanecznych tematów wnosi odmienność melodycznego charakteru i harmonijnego ruchu. Znajduje się także informacja:
Punkt 1: Utwór:
Walc Es-dur op. 18
Grande Valse Brillante
, autorstwa Fryderyka Chopina
Wykonawca:
Nikita Magaloff
Źródło:
Chopin: The Complete Piano Music
1
1. Utwór: Walc Es-dur op. 18 Grande Valse Brillante, autorstwa Fryderyka Chopina Wykonawca: Nikita Magaloff Źródło: Chopin: The Complete Piano Music {audio}
Jerzy Duda-Gracz, z cyklu „Chopinowi Duda-Gracz, Walc Es-dur op. 18”, Słońsk, Polska, wychmuz.pl, CC BY 3.0 (ilustracja); Fryderyk Chopin, Walc Es-Dur op. 18, online-skills, CC BY 3.0
Zadania
classicmobile
Ćwiczenie 1
R15qRPb9HJ6qp1
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się zjawisko umożliwiające kojarzenie ze sobą wrażeń pochodzących od różnych zmysłów, na przykład dźwięków z kolorami? Możliwe odpowiedzi: 1. synestezja, 2. fuga, 3. ilustracja.
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się zjawisko umożliwiające kojarzenie ze sobą wrażeń pochodzących od różnych zmysłów, na przykład dźwięków z kolorami? Możliwe odpowiedzi: 1. synestezja, 2. fuga, 3. ilustracja.
Jak nazywa się zjawisko umożliwiające kojarzenie ze sobą wrażeń pochodzących od różnych zmysłów, np. dźwięków z kolorami.
synestezja
ilustracja
fuga
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 1
Jak nazywa się zjawisko umożliwiające kojarzenie ze sobą wrażeń pochodzących od różnych zmysłów, np. dźwięków z kolorami.
A - synestezja B - ilustracja C - fuga
A
classicmobile
Ćwiczenie 2
R19Ttretri5ks1
Podaj nazwisko autora obrazu zainspirowanego jazzowym stylem fortepianowym o nazwie boogie-woogie.
Podaj nazwisko autora obrazu zainspirowanego jazzowym stylem fortepianowym o nazwie boogie-woogie.
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 2
Który obraz został zainspirowany jazzowym stylem fortepianowym o nazwie boogie‑woogie ?
RN1WalckpDv1y1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A
classicmobile
Ćwiczenie 3
RmDzshJpj36aU1
Do tytułów dzieł malarskich dobierz ich autorów. Pierwsze dzieło to "Muzyka – Czerwona orkiestra". Artyści do wyboru: 1. Salvador Dali, 2. Jerzy Duda-Gracz, 3. Georges Braque, 4. Wassily Kandinsky. Drugie dzieło to "Skrzypce i paleta". Artyści do wyboru: 1. Salvador Dali, 2. Jerzy Duda-Gracz, 3. Georges Braque, 4. Wassily Kandinsky. Trzecie dzieło to "Fuga". Artyści do wyboru: 1. Salvador Dali, 2. Jerzy Duda-Gracz, 3. Georges Braque, 4. Wassily Kandinsky. Czwarte dzieło to "Mazurek fis‑moll op. 59 nr 3". Artyści do wyboru: 1. Salvador Dali, 2. Jerzy Duda-Gracz, 3. Georges Braque, 4. Wassily Kandinsky.
Do tytułów dzieł malarskich dobierz ich autorów. Pierwsze dzieło to "Muzyka – Czerwona orkiestra". Artyści do wyboru: 1. Salvador Dali, 2. Jerzy Duda-Gracz, 3. Georges Braque, 4. Wassily Kandinsky. Drugie dzieło to "Skrzypce i paleta". Artyści do wyboru: 1. Salvador Dali, 2. Jerzy Duda-Gracz, 3. Georges Braque, 4. Wassily Kandinsky. Trzecie dzieło to "Fuga". Artyści do wyboru: 1. Salvador Dali, 2. Jerzy Duda-Gracz, 3. Georges Braque, 4. Wassily Kandinsky. Czwarte dzieło to "Mazurek fis‑moll op. 59 nr 3". Artyści do wyboru: 1. Salvador Dali, 2. Jerzy Duda-Gracz, 3. Georges Braque, 4. Wassily Kandinsky.
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 3
Połącz w pary obrazy z ich tytułami.
R1RgmEtSttSRz1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
1 - Muzyka – Czerwona orkiestra 2 - Skrzypce i paleta 3 - Fuga 4 - Mazurek fis‑moll op. 59 nr 3
C‑1,A‑2,D‑3,B‑4
Zobacz także
Inna wersja zadania
R1eNFQqrDmvRMm26e61e8f6dc54e26_00000000000081
Ćwiczenie 4
Inna wersja zadania
Inna wersja zadania
Połącz w pary obrazy z ich tytułami.
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3, Skrzypce i paleta, Mazurek fis-moll op. 59 nr 3, Skrzypce i paleta, Fuga, Muzyka – Czerwona orkiestra, Fuga, Muzyka – Czerwona orkiestra
Odpowiedz na pytanie. Które ze słów to nazwy związane z dziedziną muzyki? Możliwe odpowiedzi. 1. fuga, 2. paleta, 3. boogie‑woogie.
Odpowiedz na pytanie. Które ze słów to nazwy związane z dziedziną muzyki? Możliwe odpowiedzi. 1. fuga, 2. paleta, 3. boogie‑woogie.
Które z tych słów to nazwy związane z dziedziną muzyki?
fuga
paleta
boogie-woogie
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 5
Które z tych słów to nazwy związane z dziedziną muzyki?
A - fuga B - paleta C - boogie‑woogie
A
C
classicmobile
Ćwiczenie 6
R15ErzfPYSutG1
Wskaż, którzy z poznanych w czasie lekcji artystów oddali swoimi obrazami hołd twórczości wybitnego muzyka? Do wyboru masz trzy odpowiedzi. Odpowiedź pierwsza to Georges Braque.
Odpowiedź druga to Jerzy Duda‑Gracz. Odpowiedź trzecia to Salvador Dali.
Wskaż, którzy z poznanych w czasie lekcji artystów oddali swoimi obrazami hołd twórczości wybitnego muzyka? Do wyboru masz trzy odpowiedzi. Odpowiedź pierwsza to Georges Braque.
Odpowiedź druga to Jerzy Duda‑Gracz. Odpowiedź trzecia to Salvador Dali.
Którzy z poznanych w czasie lekcji artystów oddali swoimi obrazami hołd twórczości wybitnego muzyka?
Georges Braque
Jerzy Duda-Gracz
Salvador Dali
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 6
Którzy z poznanych w czasie lekcji artystów oddali swoimi obrazami hołd twórczości wybitnego muzyka?
A - Georges Braque B - Jerzy Duda‑Gracz C - Salvador Dali
A
B
classicmobile
Ćwiczenie 7
RFmecL3fdt82w1
Odpowiedz, który artysta stworzył cykl prac inspirowany dziełami muzycznymi Fryderyka Chopina? Masz do wyboru trzy odpowiedzi. Odpowiedź pierwsza to Marc Chagall. Odpowiedź druga to Jerzy Duda‑Gracz. Trzecia odpowiedź to Józef Chełmoński.
Odpowiedz, który artysta stworzył cykl prac inspirowany dziełami muzycznymi Fryderyka Chopina? Masz do wyboru trzy odpowiedzi. Odpowiedź pierwsza to Marc Chagall. Odpowiedź druga to Jerzy Duda‑Gracz. Trzecia odpowiedź to Józef Chełmoński.
Jak nazywa się artysta, który stworzył cykl prac inspirowany dziełami muzycznymi Fryderyka Chopina?
Marc Chagall
Jerzy Duda-Gracz
Józef Chełmoński
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 7
Jak nazywa się artysta, który stworzył cykl prac inspirowany dziełami muzycznymi Fryderyka Chopina?
A - Marc Chagall B - Jerzy Duda‑Gracz C - Józef Chełmoński
B
classicmobile
Ćwiczenie 8
RmtPYgh0dHdIL1
Do tytułów dzieł dobierz ich autorów. Tytuł pierwszy to, „Kompozycja VII”. Do wyboru masz trzy nazwiska. Nazwisko pierwsze to
Wassily Kandinsky. Nazwisko drugie to Marc Chagall. Nazwisko trzecie to Georges Braque. Tytuł drugi to „Zielony skrzypek”. Do wyboru masz trzy nazwiska. Nazwisko pierwsze to Wassily Kandinsky. Nazwisko drugie to Marc Chagall. Nazwisko trzecie to Georges Braque. Tytuł trzeci to „Hołd dla J. S. Bacha”.
Do wyboru masz trzy nazwiska. Nazwisko pierwsze to
Wassily Kandinsky. Nazwisko drugie to Marc Chagall. Nazwisko trzecie to Georges Braque.
Do tytułów dzieł dobierz ich autorów. Tytuł pierwszy to, „Kompozycja VII”. Do wyboru masz trzy nazwiska. Nazwisko pierwsze to
Wassily Kandinsky. Nazwisko drugie to Marc Chagall. Nazwisko trzecie to Georges Braque. Tytuł drugi to „Zielony skrzypek”. Do wyboru masz trzy nazwiska. Nazwisko pierwsze to Wassily Kandinsky. Nazwisko drugie to Marc Chagall. Nazwisko trzecie to Georges Braque. Tytuł trzeci to „Hołd dla J. S. Bacha”.
Do wyboru masz trzy nazwiska. Nazwisko pierwsze to
Wassily Kandinsky. Nazwisko drugie to Marc Chagall. Nazwisko trzecie to Georges Braque.
Odpowiedzi: A - Pablo Picasso B - Marc Chagall C - Wassily Kandinsky D - Jerzy Duda‑Gracz
Rozwiązanie: 1‑C 2‑B 3‑A 4‑D
m26e61e8f6dc54e26_0000000000211
Słownik pojęć
Boogie‑woogie
Boogie‑woogie
jazzowy styl fortepianowy wywodzący się z bluesa i z formą bluesa ściśle związany. Rozwinął się po 1920 (w Chicago), a po 1930 przeniknął do jazzu i muzyki tanecznej.
Fuga
Fuga
utwór polifoniczny instrumentalny lub wokalny, w którym poszczególne głosy kolejno podejmują temat.
Ilustracja, ilustrować
Ilustracja, ilustrować
przykładowy materiał służący do wyjaśnienia, unaocznienia, odtworzenia czegoś. Ilustrować to interpretować coś, posługując się słowem, gestem, mimiką, obrazem, itp.
Inspiracja
Inspiracja
poddawanie myśli, namowa, wpływ wywierany na kogoś, sugestia.
Kubizm
Kubizm
kierunek w sztuce powstały we Francji na początku XX w., postulujący sprowadzanie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych.
Surrealizm
Surrealizm
kierunek w literaturze, sztuce i filmie XX w. dążący do uniezależnienia wyobraźni artysty od reguł logicznego myślenia i wszelkich norm estetycznych i moralnych.
Synestezja
Synestezja
kojarzenie ze sobą wrażeń pochodzących od różnych zmysłów, np. dźwięków z kolorami, zapachów ze smakami itp.
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
m26e61e8f6dc54e26_0000000000234
Galeria dzieł sztuki
R1Ls1SJnfeDAN1
Ilustracja przedstawia obraz Georgesa Braque’a „Skrzypce i paleta”. Ukazuje kubistyczne dzieło, w którym malarz nawiązuje do motywów muzycznych. Na obrazie pionowo ukazane są skrzypce na tle kartek z zapisami nutowymi. Na górze znajduje się paleta malarska. Po prawej stronie wisi zielona kotara. Malarz operuje zdecydowanymi, szybkimi pociągnięciami pędzla. Obraz jest stonowany. Dominują na nim zielenie,brązy, a biele są zabrudzone.
Georges Braque, „Skrzypce i paleta”, 1909, Solomon R. Guggenheim Museum, Nowy Jork, USA, wikiart, domena publiczna
RZ37q7MJnoLMP1
Ilustracja przedstawia obraz Pabla Picassa „Człowiek z gitarą”. Ukazuje postać trzymająca gitarę. Człowiek jest rozczłonkowany - pocięty na fragmenty. W górnej części formy są ciasne, a u dołu łagodniejsze, bardziej rytmiczne, równoważone przez wirujący kształt kolumny, będący podstawą obrazu. W obrazie dominują ochry i zielenie. Kolory często podzielone są czarnymi liniami.
Pablo Picasso, „Człowiek z gitarą”, 1911, Muzeum Picassa, Paryż, Francja, wikiart, domena publiczna
R1ZfHcg5WAD0X1
Ilustracja przedstawia obraz Georgesa Braque’a „Hołd dla J. S. Bacha”. Ukazuje leżące skrzypce w centrum, a pod nimi napis BACH JS. Poniżej i powyżej skrzypiec znajdują się fragmenty organowych piszczałek. Obraz wszystkie przedmioty ukazuje fragmentarycznie, sprawia wrażenie rozbitych na fragmenty elementów. Dominują w nim brązy, beże i błękity.
Georges Braque, „Hołd dla J. S. Bacha”, 1912, Francja, kolekcja prywatna, wikiart, domena publiczna
RsjPdaoV9ps0I1
Ilustracja przedstawia obraz Wassilya Kandinsky'ego „Kompozycja VII”. Ukazuje abstrakcyjne dzieło. Kompozycja układa się w owal przecinający się z nieregularnym prostokątem. Malarz operuje nakładającymi się i przenikającymi nawzajem plamami o intensywnym kolorycie. Są tu żółcienie, czerwienie, błękity, ale także duża ilość bieli. Poza plamą wprowadził do obrazu wiele linii o zróżnicowanym kształcie.
Ilustracja przedstawia obraz Wassilya Kandinsky'ego „Fuga”. Ukazuje abstrakcyjne dzieło o nierównej kompozycji - górna część jest niespokojna i skomplikowana, w przeciwieństwie do dolnej, spokojnej i stonowanej kolorystycznie. W górnej kształty nachodzą na siebie, a kolory kontrastują z sobą. Znajdują się tam również silne akcenty kolorystyczne w postaci barwy niebieskiej. Dolna część jest pastelowa z dominacją różu i błękitu.
Ilustracja przedstawia obraz Marca Chagalla „Zielony skrzypek”. Ukazuje ogromną postać skrzypka, zwracającego uwagę swoją zieloną twarzą. Skrzypek ubrany jest w fioletowy płaszcz i czapkę. Nad głową skrzypka unosi się człowiek na nocnym, pochmurnym niebie. W tle znajdują się domy oraz gestykulujące postacie, pochłonięte codziennymi czynnościami. W dole obrazu widnieją dachy domów, drzewo, drabina oraz zwierzę.
Marc Chagall, „Zielony skrzypek”, 1923-1924, Solomon R. Guggenheim Museum, Nowy Jork, USA, wikiart, domena publiczna
Rk8ytXYzw7RwF1
Ilustracja przedstawia obraz Pieta Mondriana. „Broadway Boogie Woogie”. Składa się z poziomych i pionowych linii koloru żółtego pod kątem prostym, na którym znajdują się czerwone, niebieskie i białe punkty. Na białym tle malarz zamieścił figury geometryczne o różnych kombinacjach kolorów podstawowych oraz bieli. Niektóre przestrzenie pomiędzy żółtymi liniami nie zostały wypełnione.
Piet Mondrian, „Broadway Boogie Woogie”, 1942-1943, Museum of Modern Art (MoMA), Nowy Jork, USA, wikiart, domena publiczna
R1JX0K3FahLce1
Ilustracja przedstawia obraz Salvadora Daliego pt. „Muzyka – Czerwona orkiestra”. Ukazuje ona surrealistyczne dzieło. Widoczna jest czerwona płachta, przypominająca płachtę torreadorów. Druga strona materiału ma barwę niebieską. Na płachcie widać wyraźnie duet muzyczny - skrzypka i pianistkę. Jedna z postaci wykonuje koncert na wiolonczeli o ludzkich, choć biorąc pod uwagę fryzurę i muskulaturę, raczej męskich kształtach. Druga postać – z białą barokową peruką i pantoflach, gra na fortepianie, choć pozbawiony on jest klawiatury, pedałów i strun. Do otwartego pudła rezonansowego wlewa się woda. Z prawej strony obrazu widoczne są gałęzie drzew.
Salvador Dali, „Muzyka – Czerwona orkiestra”, 1957, wikiart, kolekcja prywatna, CC BY 3.0
R1WvV28cTvROK1
Ilustracja przedstawia obraz Jerzego Dudy-Gracza, z cyklu „Chopinowi Duda-Gracz, Mazurek fis-moll op. 59 nr 3”. Ukazuje dzieło, na którym znajduje się naga kobieta na tle krajobrazu. Twarz kobiety jest zniekształcona. Za nią usytuowane są sterczące, cienkie gałęzie, pomiędzy którymi rozwieszone są pajęczyny. W tle znajduje się niespokojne niebo.
Jerzy Duda-Gracz, z cyklu „Chopinowi Duda-Gracz, Mazurek fis-moll op. 59 nr 3”, 2003, Stare Sioło, Polska, wychmuz.pl, CC BY 3.0
RYEK1kITaemDn1
Ilustracja przedstawia obraz Jerzego Dudy-Gracza, z cyklu „Chopinowi Duda-Gracz, Walc Es-dur op. 18”. Ukazuje pejzaż z obniżonym horyzontem przedstawiający czaple i bociany nad rozlewiskiem. W tle znajduje się żółto-fioletowe niebo.
Jerzy Duda-Gracz, z cyklu „Chopinowi Duda-Gracz, Walc Es-dur op. 18”, Słońsk, Polska, wychmuz.pl, CC BY 3.0
m26e61e8f6dc54e26_0000000000250
Biblioteka muzyczna
R1cKTfci65q6f1
Nagranie Toccaty i fugi d-moll Jana Sebastiana Bacha. Utwór jest majestatyczny, popisowy. Głośne akordy pojawiają się na przemian z szybkimi przebiegami dźwięków.
Nagranie Toccaty i fugi d-moll Jana Sebastiana Bacha. Utwór jest majestatyczny, popisowy. Głośne akordy pojawiają się na przemian z szybkimi przebiegami dźwięków.
Jan Sebastian Bach, „Toccata i fuga d-moll”, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (AMFN), CC BY 3.0
RXX4xzdx8LW7c1
Nagranie utworu muzycznego Mojszele majn frajnt (Mojżeszku, mój przyjacielu). Utwór jest umiarkowany w tempie i głośny wokalnie, o podniosło-rzewnym charakterze. Jest nagraniem koncertowym.
Nagranie utworu muzycznego Mojszele majn frajnt (Mojżeszku, mój przyjacielu). Utwór jest umiarkowany w tempie i głośny wokalnie, o podniosło-rzewnym charakterze. Jest nagraniem koncertowym.
Nagranie utworu muzycznego Boogie Woogie. Utwór jest wykonany na zespół z wyeksponowanym pianinem, trąbkami i instrumentami perkusyjnymi, jest szybki w tempie, rytmiczny i ma taneczny charakter.
Nagranie utworu muzycznego Boogie Woogie. Utwór jest wykonany na zespół z wyeksponowanym pianinem, trąbkami i instrumentami perkusyjnymi, jest szybki w tempie, rytmiczny i ma taneczny charakter.
Big Band, „Boogie Woogie”, online-skills, CC BY 3.0
RbLvfH6AIRiqc1
Nagranie dzieła muzycznego Mazek fis-moll op. 59 nr 3 Fryderyka Chopina w wykonaniu Ryszarda Horovitza. W utworze przeplatają się fragmenty oddane żywiołowi tańca z momentami, w których narracja zwalnia, staje się delikatna i subtelna.
Nagranie dzieła muzycznego Mazek fis-moll op. 59 nr 3 Fryderyka Chopina w wykonaniu Ryszarda Horovitza. W utworze przeplatają się fragmenty oddane żywiołowi tańca z momentami, w których narracja zwalnia, staje się delikatna i subtelna.
Fryderyk Chopin, „Mazurek fis- moll” op. 59 nr 3, online-skills, CC BY 3.0
R1Pu9FcwEJsJR1
Nagranie dzieła muzycznego Walc Es-dur op. 18 Grande Valse Brillante Fryderyka Chopina w wykonaniu Nikity Magaloffa. W utworze jeden temat przechodzi w drugi, przemija i powraca budując dramaturgię w wielkim stylu. Każdy z tanecznych tematów wnosi odmienność melodycznego charakteru i choreicznego ruchu.
Nagranie dzieła muzycznego Walc Es-dur op. 18 Grande Valse Brillante Fryderyka Chopina w wykonaniu Nikity Magaloffa. W utworze jeden temat przechodzi w drugi, przemija i powraca budując dramaturgię w wielkim stylu. Każdy z tanecznych tematów wnosi odmienność melodycznego charakteru i choreicznego ruchu.