The picture below shows a girl doing shopping in a supermarket. In this section, you are going to study a text about Hanna who forgets her shopping list and phones her mum for help.
Zdjęcie poniżej przedstawia dziewczynę robiącą zakupy w supermarkecie. W tej sekcji przeczytasz tekst o Hannie, która zapomina listy potrzebnych produktów i dzwoni do swojej mamy z prośbą o pomoc.
R1DHwptFZSZ7V
Zdjęcie przedstawia dziewczynę w wieku około 17 lat, prowadzącą wózek sklepowy w supermarkecie. Nastolatka w jednej ręce trzyma kartkę, a drugą opiera się o wózek, w którym stoi torba wypełniona owocami.
What’s on the shopping list?
Co jest na liście zakupów?
Źródło: dostępny w internecie: freepik.com [dostęp 9.12.2021], domena publiczna.
Exercise1
Match the expressions to the translations.
Połącz wyrazy/wyrażenia z właściwymi tłumaczeniami
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise1
Match the words and expressions to the pictures.
Połącz wyrazy i wyrażenia z ilustracjami.
RrwdsFH2LVQAu
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com [dostęp 9.12.2021], pexels.com [dostęp 9.12.2021], domena publiczna.
Study the conversation between Hanna and her mum and do the exercises.
Przeczytaj rozmowę Hanny z jej mamą i wykonaj ćwiczenia.
The Shopping List
ZuzannaKościukThe Shopping List
Hanna: Hello mum, can you talk? Dad and I are in the supermarket now. I’m calling, because I don’t know how much milk we need.
Mum: Oh, hi Hanna. You forgot the shopping listshopping listshopping list! I can still see it on the door! Wait a second…We need two litres of milk.
Hanna: Ok, and how many avocados do you want? Dad says it’s a bargainbargainbargain. The pricepriceprice is very good today.
Mum: Hmm… ok, so how much are they?
Hanna: It’s a special price only today – it’s buy one get one free so it’s just 50p for two avocados.
Mum: Ok, that’s a very good price. Take five avocados. We can make a salad. Anything else?
Hanna: Yes, what about the mineral water? How much do we need?
Mum: Take six bottles, please. How much is a six‑packsix‑packsix‑pack this time? They always change the price.
Hanna: It’s 3.50 euro.
Mum: Three euro? You mean poundspounds [pound]pounds! Remember we are no longer on holidays in SpainSpainSpain. We’re back home in London. The currencycurrencycurrency in Great Britain is the pound sterlingpound sterlingpound sterling, not the euro!
Hanna: Ooops, you’re right. It’s 3.50 pounds.
Mum: Anything else?
Hanna: Yes… There are great earphonesearphones [earphone]earphoneson saleon saleon sale. My old ones don't work anymore. Can we buy these as well?
Mum: Yes, darling. Buy them if you want, but don’t forget to take the receiptreceiptreceipt. We will need it if these earphones break.
Hanna: Ok, thanks!.... Oh no, dad says he can’t pay. He left his walletwalletwallet on the kitchen table! He can’t pay in cashpay in cashpay in cash or by cardpay by cardby card.
Hanna: Wait, I have some of my pocket moneypocket moneypocket money with me. I hope I have enough to buy everything! …..I have 10 pounds so we can buy the milk and the avocados. We can't buy the earphones today. Luckily, the salesalesalelastslasts [last]laststilltilltill next week!
Mum: Ok, we will buywe will buy [buy]we will buy them on Saturday. Please remind me and dad to take our wallets with us then!
Hanna: No problem! Bye, see you in an hour!
1 Źródło: ZuzannaKościuk, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise2
Drag the following phrases to make correct sentences
Przeciągnij wyrażenia, aby utworzyć poprawne zdania.
Ry68KOQkdtFLN
Hanna is in a supermarket Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds. They forgot Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds. Earphones have Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds. Dad forgot his Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds. Hanna pays with Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds.
Hanna is in a supermarket Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds. They forgot Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds. Earphones have Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds. Dad forgot his Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds. Hanna pays with Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise3
Study the text again and decide if the following sentences are true or false.
Przeczytaj tekst ponownie, a następnie zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
R6sPu2emum5CS
Avocados are cheaper than usual TRUE FALSE
When you buy two avocados, you pay 25p for each TRUE FALSE
The price of mineral water is always the same TRUE FALSE
Hanna spent her holidays abroad TRUE FALSE
Hanna’s old earphones don’t work TRUE FALSE
Dad’s credit card is at home TRUE FALSE
Avocados are cheaper than usual TRUE FALSE
When you buy two avocados, you pay 25p for each TRUE FALSE
The price of mineral water is always the same TRUE FALSE
Hanna spent her holidays abroad TRUE FALSE
Hanna’s old earphones don’t work TRUE FALSE
Dad’s credit card is at home TRUE FALSE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise4
Drag the words/expressions below to the correct places.
Przeciągnij podane wyrazy/wyrażenia w odpowiednie luki.
RJWvnKjuBtxBb
The 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones is still on the fridge.
They have to buy 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones of milk.
The currency in 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones is the pound sterling.
The 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones is on the kitchen table.
They will buy the 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones on Saturday.
The 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones is still on the fridge.
They have to buy 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones of milk.
The currency in 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones is the pound sterling.
The 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones is on the kitchen table.
They will buy the 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones on Saturday.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
GRAMATYKA
Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
Pytanie o ilość
W języku angielskim występują rzeczowniki policzalne (countable) i niepoliczalne (uncountable).
Policzalne określają rzeczy, które można policzyć, ułożyć lub kupić na sztuki. Występują one w liczbie pojedynczej i mnogiej, na przykład:Hanna has one apple and two books.Rzeczowniki niepoliczalne to nazwy rzeczy, których nie da się policzyć inaczej niż stosując miarę np. łyżeczka szklanka, kilogram, litr. Na przykład:Hanna bought six bottles of mineral water and a kilo of rice.Rzeczowniki niepoliczalne nie występują w liczbie mnogiej.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Kiedy chcemy zapytać o rzeczy policzalne, np. ile ktoś ma jabłek lub o rzeczy niepoliczalne, np. ile wody potrzebujemy, stosujemy dwa różne wyrażenia. Oba oznaczają „ile”.
Dla rzeczowników policzalnych – how many
Dla rzeczowników niepoliczalnych – how much
Przykłady:
How many apples do you have? – Ile masz jabłek?
How much water do you need? – Ile wody potrzebujesz?
Wyrażeniahow muchużywamy również, kiedy pytamy o cenę, bez względu na to, czy pytamy o rzecz policzalną czy niepoliczalną.
Przykład:
- Excuse me, how much is this book?
- It’s £4.20.
- How much lemonade would you like?
- Just a little, please.
Exercise6
Drag the words to put them in the correct order.
Przeciągnij i ułóż wyrazy we właściwej kolejności.
RON8fOphtRxF0
1. 1. much, 2. How, 3. the tomatoes, 4. are 1. much, 2. How, 3. the tomatoes, 4. are 1. much, 2. How, 3. the tomatoes, 4. are 1. much, 2. How, 3. the tomatoes, 4. are ?
1. 1. much, 2. How, 3. the tomatoes, 4. are 1. much, 2. How, 3. the tomatoes, 4. are 1. much, 2. How, 3. the tomatoes, 4. are 1. much, 2. How, 3. the tomatoes, 4. are ?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10yLkZaCRRGX
2. 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How?
2. 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IQsgAhg62wf
3. 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in?
3. 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.