bg‑azure

The picture below shows a girl doing shopping in a supermarket. In this section, you are going to study a text about Hanna who forgets her shopping list and phones her mum for help.

Zdjęcie poniżej przedstawia dziewczynę robiącą zakupy w supermarkecie. W tej sekcji przeczytasz tekst o Hannie, która zapomina listy potrzebnych produktów i dzwoni do swojej mamy z prośbą o pomoc.

R1DHwptFZSZ7V
What’s on the shopping list?
Co jest na liście zakupów?
Źródło: dostępny w internecie: freepik.com [dostęp 9.12.2021], domena publiczna.
Exercise 1

Match the expressions to the translations.

Połącz wyrazy/wyrażenia z właściwymi tłumaczeniami

RCRMrebySzWUK
lista zakupów Możliwe odpowiedzi: 1. credit card, 2. shopping list, 3. price, 4. earphones, 5. wallet, 6. cash cena Możliwe odpowiedzi: 1. credit card, 2. shopping list, 3. price, 4. earphones, 5. wallet, 6. cash słuchawki Możliwe odpowiedzi: 1. credit card, 2. shopping list, 3. price, 4. earphones, 5. wallet, 6. cash portfel Możliwe odpowiedzi: 1. credit card, 2. shopping list, 3. price, 4. earphones, 5. wallet, 6. cash gotówka Możliwe odpowiedzi: 1. credit card, 2. shopping list, 3. price, 4. earphones, 5. wallet, 6. cash karta kredytowa Możliwe odpowiedzi: 1. credit card, 2. shopping list, 3. price, 4. earphones, 5. wallet, 6. cash
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1

Match the words and expressions to the pictures.

Połącz wyrazy i wyrażenia z ilustracjami.

RrwdsFH2LVQAu
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com [dostęp 9.12.2021], pexels.com [dostęp 9.12.2021], domena publiczna.

Study the conversation between Hanna and her mum and do the exercises.

Przeczytaj rozmowę Hanny z jej mamą i wykonaj ćwiczenia.

The Shopping List
Zuzanna Kościuk The Shopping List

Hanna: Hello mum, can you talk? Dad and I are in the supermarket now. I’m calling, because I don’t know how much milk we need.

Mum: Oh, hi Hanna. You forgot the shopping listshopping listshopping list! I can still see it on the door! Wait a second…We need two litres of milk.

Hanna: Ok, and how many avocados do you want? Dad says it’s a bargainbargainbargain. The pricepriceprice is very good today.

Mum: Hmm… ok, so how much are they?

Hanna: It’s a special price only today – it’s buy one get one free so it’s just 50p for two avocados.

Mum: Ok, that’s a very good price. Take five avocados. We can make a salad. Anything else?

Hanna: Yes, what about the mineral water? How much do we need?

Mum: Take six bottles, please. How much is a six‑packsix‑packsix‑pack this time? They always change the price.

Hanna: It’s 3.50 euro.

Mum: Three euro? You mean poundspounds [pound]pounds! Remember we are no longer on holidays in SpainSpainSpain. We’re back home in London. The currencycurrencycurrency in Great Britain is the pound sterlingpound sterlingpound sterling, not the euro!

Hanna: Ooops, you’re right. It’s 3.50 pounds.

Mum: Anything else?

Hanna: Yes… There are great earphonesearphones [earphone]earphones on saleon saleon sale. My old ones don't work anymore. Can we buy these as well?

Mum: Yes, darling. Buy them if you want, but don’t forget to take the receiptreceiptreceipt. We will need it if these earphones break.

Hanna: Ok, thanks!.... Oh no, dad says he can’t pay. He left his walletwalletwallet on the kitchen table! He can’t pay in cashpay in cashpay in cash or by cardpay by cardby card.

Mum: Why are you so forgetfulforgetfulforgetful!

Hanna: Wait, I have some of my pocket moneypocket moneypocket money with me. I hope I have enough to buy everything! …..I have 10 pounds so we can buy the milk and the avocados. We can't buy the earphones today. Luckily, the salesalesale lastslasts [last]lasts tilltilltill next week!

Mum: Ok, we will buywe will buy [buy]we will buy them on Saturday. Please remind me and dad to take our wallets with us then!

Hanna: No problem! Bye, see you in an hour!

1 Źródło: Zuzanna Kościuk, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Drag the following phrases to make correct sentences

Przeciągnij wyrażenia, aby utworzyć poprawne zdania.

Ry68KOQkdtFLN
Hanna is in a supermarket Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds. They forgot Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds. Earphones have Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds. Dad forgot his Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds. Hanna pays with Możliwe odpowiedzi: 1. a reduced price., 2. with her dad., 3. wallet., 4. the shopping list., 5. pounds.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Study the text again and decide if the following sentences are true or false.

Przeczytaj tekst ponownie, a następnie zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

R6sPu2emum5CS
  1. Avocados are cheaper than usual TRUE FALSE
  2. When you buy two avocados, you pay 25p for each TRUE FALSE
  3. The price of mineral water is always the same TRUE FALSE
  4. Hanna spent her holidays abroad TRUE FALSE
  5. Hanna’s old earphones don’t work TRUE FALSE
  6. Dad’s credit card is at home TRUE FALSE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Drag the words/expressions below to the correct places.

Przeciągnij podane wyrazy/wyrażenia w odpowiednie luki.

RJWvnKjuBtxBb

  1. The 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones is still on the fridge.
  2. They have to buy 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones of milk.
  3. The currency in 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones is the pound sterling.
  4. The 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones is on the kitchen table.
  5. They will buy the 1. two litres, 2. Great Britain, 3. wallet, 4. shopping list, 5. earphones on Saturday.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

GRAMATYKA

Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne

Pytanie o ilość

W języku angielskim występują rzeczowniki policzalne (countablei niepoliczalne (uncountable).

Policzalne określają rzeczy, które można policzyć, ułożyć lub kupić na sztuki. Występują one w liczbie pojedynczej i mnogiej, na przykład: Hanna has one apple and two books. Rzeczowniki niepoliczalne to nazwy rzeczy, których nie da się policzyć inaczej niż stosując miarę np. łyżeczka szklanka, kilogram, litr. Na przykład: Hanna bought six bottles of mineral water and a kilo of rice. Rzeczowniki niepoliczalne nie występują w liczbie mnogiej.

Policzalne

Niepoliczalne

Wyrażenia miary

an apple

water

a bottle of water

a banana

sugar

a kilo of sugar

a girl

rice

a bag of rice

a wallet

soup

a bowl of soup

Exercise 5

Drag and drop the words into the correct category

Przeciągnij wyrazy do odpowiedniej grupy.

R1IdyHL8ZTjG4
Countable Możliwe odpowiedzi: 1. pen, 2. fridge, 3. salt, 4. meat, 5. air, 6. lemon, 7. juice, 8. carrot, 9. bottle, 10. butter, 11. jam, 12. boy Uncountable Możliwe odpowiedzi: 1. pen, 2. fridge, 3. salt, 4. meat, 5. air, 6. lemon, 7. juice, 8. carrot, 9. bottle, 10. butter, 11. jam, 12. boy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kiedy chcemy zapytać o rzeczy policzalne, np. ile ktoś ma jabłek lub o rzeczy niepoliczalne, np. ile wody potrzebujemy, stosujemy dwa różne wyrażenia. Oba oznaczają „ile”.

Dla rzeczowników policzalnychhow many

Dla rzeczowników niepoliczalnychhow much

Przykłady:

How many apples do you have?Ile masz jabłek?

How much water do you need?Ile wody potrzebujesz?

Wyrażenia how much używamy również, kiedy pytamy o cenę, bez względu na to, czy pytamy o rzecz policzalną czy niepoliczalną.

Przykład:

- Excuse me, how much is this book?

- It’s £4.20.

- How much lemonade would you like?

- Just a little, please.

Exercise 6

Drag the words to put them in the correct order.

Przeciągnij i ułóż wyrazy we właściwej kolejności.

RON8fOphtRxF0
1. 1. much, 2. How, 3. the tomatoes, 4. are 1. much, 2. How, 3. the tomatoes, 4. are 1. much, 2. How, 3. the tomatoes, 4. are 1. much, 2. How, 3. the tomatoes, 4. are ?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10yLkZaCRRGX
2. 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How 1. many, 2. have, 3. lessons, 4. on Mondays, 5. you, 6. got, 7. How?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IQsgAhg62wf
3. 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in 1. many, 2. students, 3. are, 4. your class, 5. How, 6. in?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1THR760ShUN4
4. 1. much, 2. you, 3. want, 4. peanut butter, 5. do, 6. How 1. much, 2. you, 3. want, 4. peanut butter, 5. do, 6. How 1. much, 2. you, 3. want, 4. peanut butter, 5. do, 6. How 1. much, 2. you, 3. want, 4. peanut butter, 5. do, 6. How 1. much, 2. you, 3. want, 4. peanut butter, 5. do, 6. How 1. much, 2. you, 3. want, 4. peanut butter, 5. do, 6. How ?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DI4YcVfhlcK
5. 1. to school, 2. take, 3. you, 4. many, 5. sandwiches, 6. do, 7. How 1. to school, 2. take, 3. you, 4. many, 5. sandwiches, 6. do, 7. How 1. to school, 2. take, 3. you, 4. many, 5. sandwiches, 6. do, 7. How 1. to school, 2. take, 3. you, 4. many, 5. sandwiches, 6. do, 7. How 1. to school, 2. take, 3. you, 4. many, 5. sandwiches, 6. do, 7. How 1. to school, 2. take, 3. you, 4. many, 5. sandwiches, 6. do, 7. How 1. to school, 2. take, 3. you, 4. many, 5. sandwiches, 6. do, 7. How?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 7

Explore the sentences below and choose the correct answers.

Przeczytaj zdania i zaznacz prawidłowe odpowiedzi.

RFwWWREwtWdnk
  1. How much many pens have you got in your pencil case?
  2. How much many water do you drink a day?
  3. I want to buy this game. How much many is it?
  4. How much sugaran apple do you need?
  5. How much potatoes milk do you want?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

air
air

/ eə /

RFeK01wCFDAID1
Nagranie dźwiękowe

powietrze

R10KaCLbBHOQY1
Nagranie dźwiękowe
bargain
bargain

/ ˈbɑːɡɪn /

Rj0AapqYZ2aOa1
Nagranie dźwiękowe

okazja cenowa

R1IRuG7a4aH0d1
Nagranie dźwiękowe
butter
butter

/ ˈbʌtə /

R1DqvBjKALEqv1
Nagranie dźwiękowe

masło

R1QMZTWWJVQYm1
Nagranie dźwiękowe
cash
cash

/ kæʃ /

R15cvISu5nDvK1
Nagranie dźwiękowe

gotówka

R1GZmHcb24fbA1
Nagranie dźwiękowe
currency
currency

/ ˈkʌrənsi /

R1CsCxfTxUOM41
Nagranie dźwiękowe

waluta

RIPaChoPpLEus1
Nagranie dźwiękowe
earphones [earphone]
earphones [earphone]

/ ˈɪəfəʊnz / / ˈɪəfəʊn /

RKCMKv2G2esWW1
Nagranie dźwiękowe

słuchawki [słuchawka]

Rpjzu3Jo65lkL1
Nagranie dźwiękowe
enough
enough

/ ɪˈnʌf /

RH6JZK95G5kyi1
Nagranie dźwiękowe

wystarczająco

RsdTFXelnYemh1
Nagranie dźwiękowe
forgetful
forgetful

/ fəˈɡetfəl /

RqYMhCHEJZJ061
Nagranie dźwiękowe

zapominalski/zapominalska

R1YIKrCu8di3l1
Nagranie dźwiękowe
forgot [forget]
forgot [forget]

/ fəˈɡɒt / / fəˈɡet /

Rk07LcuQqQr351
Nagranie dźwiękowe

zapomnieliście [zapomnieć]

Rk7EStT2n1Mxh1
Nagranie dźwiękowe
fridge
fridge

/ frɪdʒ /

R1H3q7xpMoVAd1
Nagranie dźwiękowe

lodówka

RHi2p3j40hAjg1
Nagranie dźwiękowe
lasts [last]
lasts [last]

/ lɑːsts / / lɑːst /

RLywQA3owbsxO1
Nagranie dźwiękowe

trwa [trwać]

RHQs9mTY1O0Tg1
Nagranie dźwiękowe
left [leave]
left [leave]

/ left / / liːv /

R1XytZUFueOBs1
Nagranie dźwiękowe

zostawił/zostawiła [zostawić]

RNny1VbL6bEaZ1
Nagranie dźwiękowe
money
money

/ ˈmʌni /

Rqiq8y390tBqq1
Nagranie dźwiękowe

pieniądze

RYKVeiGaQWoht1
Nagranie dźwiękowe
on sale
on sale

/ ˈɒn seɪl /

R1YAWMrjKVhrb1
Nagranie dźwiękowe

na wyprzedaży

R1GOPXwbQcN8F1
Nagranie dźwiękowe
pocket money
pocket money

/ ˈpɒkɪt ˈmʌni /

RKXZsY31aDv141
Nagranie dźwiękowe

kieszonkowe

RQ19OuOhqog9J1
Nagranie dźwiękowe
pound sterling
pound sterling

/ paʊnd ˈstɜːlɪŋ /

R43xKKlz5ugfE1
Nagranie dźwiękowe

funt szterling

RP1yiWm28g7mU1
Nagranie dźwiękowe
pounds [pound]
pounds [pound]

/ paʊndz / / paʊnd /

R182LqoXN2vPj1
Nagranie dźwiękowe

funty [funt]

ROI7YnrvSxKlV1
Nagranie dźwiękowe
price
price

/ praɪs /

R88XCtenNoJJZ1
Nagranie dźwiękowe

cena

RVV7bIitK0J2z1
Nagranie dźwiękowe
pay in cash
pay in cash

/ ˈpeɪ ɪn kæʃ /

R1NEM2X0WFHs11
Nagranie dźwiękowe

płacić gotówką

RaxA6n3qNO6NK1
Nagranie dźwiękowe
pay by card
pay by card

/ ˈpeɪ ˈbaɪ kɑːd /

R1GhzSwjdnwVS1
Nagranie dźwiękowe

płacić kartą

R1aKtEsCOsCPp1
Nagranie dźwiękowe
receipt
receipt

/ rɪˈsiːt /

RGbkQ7XZIQ7QJ1
Nagranie dźwiękowe

paragon

RLWJGGq1j7tvC1
Nagranie dźwiękowe
remind
remind

/ rɪˈmaɪnd /

R1SWdtE4XqYAw1
Nagranie dźwiękowe

przypomnieć

RXUe4XcQQbOSV1
Nagranie dźwiękowe
sale
sale

/ seɪl /

RKSyuorahTPdt1
Nagranie dźwiękowe

wyprzedaż

R1LYTZerJtefF1
Nagranie dźwiękowe
shopping list
shopping list

/ ˈʃɒpɪŋ lɪst /

RMiKypPVJAwNd1
Nagranie dźwiękowe

lista zakupów

RAHdmeLLW4WTw1
Nagranie dźwiękowe
Spain
Spain

/ speɪn /

RLzSmDT4cjA2P1
Nagranie dźwiękowe

Hiszpania

RUrThHJaOfdkm1
Nagranie dźwiękowe
stuck
stuck

/ stʌk /

RdQ9vjwOAwah41
Nagranie dźwiękowe

zablokowany/zablokowana, zatrzymany/zatrzymana, zaklinowany/zaklinowana

R1JhYg1GOlf051
Nagranie dźwiękowe
till
till

/ tɪl /

ROM8Pv5oLI3C01
Nagranie dźwiękowe

do

R19mLxoRnpGUc1
Nagranie dźwiękowe
wallet
wallet

/ ˈwɒlɪt /

RIQj3dROf1MMn1
Nagranie dźwiękowe

portfel

R1dCSB9HbwkCs1
Nagranie dźwiękowe
we will buy [buy]
we will buy [buy]

/ wi wl̩ baɪ / / baɪ /

R175BXm1mXGMQ1
Nagranie dźwiękowe

kupimy [kupić]

R8TGjLrzhNWRq1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

RBmxFVzHW6UzX
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
six‑pack
six‑pack

/ sɪks 'pæk /

RuSdomHx6Xqzf1
Nagranie dźwiękowe

sześciopak

R10llXN9tSBBP1
Nagranie dźwiękowe