Obserwacja jest podstawowym sposobem poznawania przyrody. Dzięki naszym zmysłom (wzrok, słuch, smak, węch i dotyk) widzimy, słyszymy i czujemy wszystko, co się wokół nas dzieje. Do bardziej szczegółowych obserwacji służą przyrządy: lupa, mikroskop, lornetka. Jeśli chcemy zbadać interesujące nas zjawisko, wówczas musimy przeprowadzić doświadczenie. Wiele doświadczeń można wykonać, wykorzystując przedmioty codziennego użytku.
RbkZknUiSGKdp
Zdjęcie przedstawia chłopca wykonującego eksperyment chemiczny. Na dłoniach ma rękawiczki a na głowie okulary ochronne. W prawej ręce trzyma pojemnik z czerwoną cieczą, nad którym unosi się zielony dym. W lewej ręce trzyma podstawkę na probówki, z zakraplaczami i probówkami, w których są kolorowe płyny. Za nim znajduje się ściana z zapisanymi wzorami chemicznymi.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Dzięki przyrządom znajdującym się w pracowni przyrodniczej możesz wykonać wiele doświadczeń.
Dzięki przyrządom znajdującym się w pracowni przyrodniczej możesz wykonać wiele doświadczeń
ijtngs8THl_d5e556
1. Praca przyrodnika
Narządy zmysłów człowieka służą do odbierania bodźców ze środowiska.
Oko to narząd wzroku umożliwiający odróżnianie barw, kształtów, rejestrowanie ruchu, ocenę odległości.
Ucho to narząd słuchu umożliwiający odbiór dźwięków.
Język to narząd smaku pozwalający odróżnić w pokarmie smaki: słodki, słony, kwaśny, gorzki.
Nos to narząd węchu umożliwiający rozpoznawanie zapachów.
Skóra zawiera narządy dotyku i odczuwania temperatury otoczenia.
Obserwacja to zbieranie informacji o otoczeniu. Badacz stara się w żaden sposób nie wpływać na wynik obserwacji.
Doświadczenie to wywołanie jakiegoś zjawiska w sztucznych warunkach i obserwowanie go. Przyrządy służące do obserwacji to lupa, lornetka, luneta i mikroskop. Posiadają one soczewki, które umożliwiają obserwację obiektów w powiększeniu lub przybliżeniu.
Slajd 1 z 6
Narządy zmysłów człowieka
RHAQsAdQmmLYn1
Fotografia przedstawia zbliżenie ludzkiego oka. Dzięki oczom możemy ocenić, w jakiej odległości znajduje się to, co widzimy.
Dzięki temu, że posiadamy dwoje oczu, możemy ocenić odległość, w jakiej znajduje się oglądany przedmiot.
RGiohq0eJzw2I1
Fotografia przedstawia zbliżenie ludzkiego ucha. Dzięki umiejscowieniu uszu po przeciwnych stronach głowy możemy ocenić, z którego kierunku dociera do nas dźwięk.
Uszy rozmieszczone są po przeciwnych stronach głowy, co pozwala ocenić, z którego kierunku dociera do nas dźwięk.
R1EROH1aTqRQr1
Fotografia przedstawia zbliżenie ludzkiego nosa. Dzięki temu narządowi zmysłu człowiek potrafi odróżnić nawet do 10 000 zapachów.
Dorosły człowiek potrafi odróżnić nawet do 10 000 zapachów.
RWj8r7vYjsdR21
Fotografia przedstawia zbliżenie ludzkiego języka. Dzięki temu narządowi zmysłu człowiek potrafi rozróżnić pięć smaków: słony, słodki, kwaśny, gorzki i umami, zwany również mięsnym.
Człowiek jest w stanie rozróżnić pięć smaków.
Rxp3rL7qQDSxR1
Fotografia przedstawia zbliżenie ludzkiej dłoni. Całe ciało człowiek okryte jest skórą będącą narządem dotyku. Pozwala ona, między innymi, na odbieranie wrażenia ciepła, zimna i bólu.
Na zmysł dotyku składają się między innymi odbieranie wrażenia ciepła, zimna, nacisku i bólu.
ijtngs8THl_d5e614
2. Atomy i substancje
Wszystkie substancje są zbudowane z drobin: atomów i cząsteczek. Drobiny są niewidoczne gołym okiem ani pod zwykłym mikroskopem. Znamy niewiele ponad 100 rodzajów atomów (pierwiastków), ale mogą one łączyć się ze sobą. W ten sposób powstają tysiące różnych substancji. Połączone ze sobą atomy tworzą cząsteczki. Substancje mogą być zbudowane:
z atomów jednego rodzaju (pierwiastka) – są to substancje proste;
z cząsteczek złożonych z atomów różnych rodzajów (pierwiastków) – są to substancje złożone, czyli związki chemiczne.
Substancjami prostymi są pierwiastki chemiczne. Należą do nich np.: siarka, żelazo, złoto, srebro, miedź, wodór, tlen, węgiel. Substancjami złożonymi są związki pierwiastków chemicznych (związki chemiczne). Są to na przykład woda, cukier, sól, dwutlenek węgla, kwas cytrynowy.
RQshVoZg3CkqY1
Film na temat budowy substancji. W pudełku na modele oglądamy modele atomów wodoru, tlenu, siarki, węgla, azotu. Następnie przedstawiono przygotowanie modeli pierwiastków: węgla, siarki. Potem - budowanie cząsteczki wody (do kulki czerwonej dołączamy dwie białe), cząsteczki dwutlenku dwutlenku węgla (do kulki ciemnoszarej dołączamy dwie czerwone) oraz cząsteczek dwuatomowych gazów: tlenu, wodoru, azotu.
Film na temat budowy substancji. W pudełku na modele oglądamy modele atomów wodoru, tlenu, siarki, węgla, azotu. Następnie przedstawiono przygotowanie modeli pierwiastków: węgla, siarki. Potem - budowanie cząsteczki wody (do kulki czerwonej dołączamy dwie białe), cząsteczki dwutlenku dwutlenku węgla (do kulki ciemnoszarej dołączamy dwie czerwone) oraz cząsteczek dwuatomowych gazów: tlenu, wodoru, azotu.
Film na temat budowy substancji. W pudełku na modele oglądamy modele atomów wodoru, tlenu, siarki, węgla, azotu. Następnie przedstawiono przygotowanie modeli pierwiastków: węgla, siarki. Potem - budowanie cząsteczki wody (do kulki czerwonej dołączamy dwie białe), cząsteczki dwutlenku dwutlenku węgla (do kulki ciemnoszarej dołączamy dwie czerwone) oraz cząsteczek dwuatomowych gazów: tlenu, wodoru, azotu.
ijtngs8THl_d5e666
3. Gazy, ciecze i ciała stałe
Substancje występują w trzech stanach skupienia. Są to:
stan stały, np. węgiel, sól, cukier, lód;
stan ciekły, np. woda, mleko, olej, ocet, benzyna,
stan gazowy, np. powietrze, gaz ziemny, para wodna.
Ta sama substancja w zależności od warunków otoczenia może występować w trzech stanach skupienia. Na przykład woda w zależności od temperatury jest ciałem stałym (lód), cieczą lub gazem (para wodna).
RJCAm2oLE85t11
Animacja obrazuje ułożenie drobin w różnych stanach skupienia. W ciele stałym cząsteczki znajdują się bardzo blisko siebie i nie przesuwają się, a ich ruch polega tylko na drganiu. W cieczy drobiny mogą się przemieszczać, a w gazach drobiny znajdują się daleko od siebie i zupełnie sowbodnie przemieszczają się.
Animacja obrazuje ułożenie drobin w różnych stanach skupienia. W ciele stałym cząsteczki znajdują się bardzo blisko siebie i nie przesuwają się, a ich ruch polega tylko na drganiu. W cieczy drobiny mogą się przemieszczać, a w gazach drobiny znajdują się daleko od siebie i zupełnie sowbodnie przemieszczają się.
Animacja obrazuje ułożenie drobin w różnych stanach skupienia. W ciele stałym cząsteczki znajdują się bardzo blisko siebie i nie przesuwają się, a ich ruch polega tylko na drganiu. W cieczy drobiny mogą się przemieszczać, a w gazach drobiny znajdują się daleko od siebie i zupełnie sowbodnie przemieszczają się.
ijtngs8THl_d5e717
4. Właściwości substancji
Każda substancja stała może w niewielkim stopniu zmieniać kształt. Wykorzystujemy to podczas wytwarzania różnych przedmiotów. Substancje w stanie stałym mogą być:
kruche – pod wpływem działania siły, choćby próby zgięcia, substancja kruszy się (np. kreda, kamień, węgiel);
sprężyste – po ustaniu działania siły substancja powraca do pierwotnego kształtu (np. sprężynka w długopisie, trzepaczka do ubijania piany, trampolina);
plastyczne – pod wpływem działania siły substancja zmienia swój kształt (np. plastelina, modelina, ciasto, glina).
Ta sama substancja może w różnych warunkach zmieniać swoje właściwości. Na przykład dzięki plastyczności ciasta można formować z niego rogaliki, które po upieczeniu stają się kruche.
Slajd 1 z 4
Właściwości substancji kruchych, plastycznych i sprężystych
R6SJuOVOA3HRs1
Na fotografii przedstawiono dłonie człowieka, który trzyma dwa kawałki kredy nad talerzykiem. Kreda to przykład substancji kruchej, która łatwo się łamie.
Kreda to przykład substancji kruchej. Łatwo pęka, kruszy się i łamie przy próbie zmiany kształtu. Kruche są też na przykład szkło, porcelana, cegła
RouMkMKLtpNkR1
Na fotografii uchwycono zbliżenie na dłonie człowieka, który formuje naczynie z gliny. Glina jest przykładem substancji plastycznej.
Glina, z której robi się naczynia, jest plastyczna: łatwo uformować ją do pożądanego kształtu. Substancje plastyczne to na przykład tworzywa sztuczne, plastelina, masa solna, guma do żucia
RNRkS0Jy7QxNG1
Na fotografii zaprezentowano zbliżenie ręki człowieka ściskającej gąbkę kąpielową. Gąbka pod naciskiem palców zmienia swój kształt i jest przykładem substancji sprężystej.
Gąbka kąpielowa jest sprężysta. Pod naciskiem palców zmienia swój kształt, zgina się, ale szybko wraca do swojego pierwotnego wyglądu. Substancje o takiej właściwości nazywamy sprężystymi. Należy do nich na przykład guma
ijtngs8THl_d5e767
5. Drobiny się poruszają
Dyfuzja polega na samorzutnym rozprzestrzenianiu się drobin jednej substancji w drugiej. Zjawisko to najłatwiej przebiega w gazach, ponieważ ich drobiny bardzo szybko się poruszają. Najwolniej zachodzi w ciałach stałych, ponieważ ich drobiny mogą jedynie drgać.
Na szybkość dyfuzji ma wpływ:
stan skupienia substancji – najszybciej dyfuzja przebiega w gazach, ponieważ drobiny gazów bardzo szybko się poruszają; najwolniej w ciałach stałych, ponieważ drobiny ciał stałych mogą jedynie drgać;
temperatura substancji – im jest wyższa, tym ruch drobin jest większy i dyfuzja zachodzi szybciej.
Przykłady dyfuzji:
w życiu codziennym - mieszanie się soku z wodą, parzenie herbaty;
w przyrodzie - rozchodzenie się zapachu kwiatów, przenikanie tlenu do płuc.
RUrbF1ePd5Jq61
Animacja ukazuje mieszanie się dwóch cieczy. Do naczynia z wodą wlana zostaje niebieskawa ciecz. Następuje przemieszane jej z wodą. W tym momencie film zmienia się w animację, która ukazuje w przybliżeniu cząsteczki wody i substancji rozpuszczonej za pomocą lupy. Widać, że cząsteczki te występują naprzemiennie w zmieszanych cieczach.
Animacja ukazuje mieszanie się dwóch cieczy. Do naczynia z wodą wlana zostaje niebieskawa ciecz. Następuje przemieszane jej z wodą. W tym momencie film zmienia się w animację, która ukazuje w przybliżeniu cząsteczki wody i substancji rozpuszczonej za pomocą lupy. Widać, że cząsteczki te występują naprzemiennie w zmieszanych cieczach.
Napisy
Napisy
wyłączone
Prędkość
Po klatce
0.25
0.5
0.75
Normalna
1.25
1.5
1.75
2
Zjawisko dyfuzji jest dowodem na to, że otaczająca nas materia zbudowana jest z drobin
Zjawisko dyfuzji jest dowodem na to, że otaczająca nas materia zbudowana jest z drobin
Animacja ukazuje mieszanie się dwóch cieczy. Do naczynia z wodą wlana zostaje niebieskawa ciecz. Następuje przemieszane jej z wodą. W tym momencie film zmienia się w animację, która ukazuje w przybliżeniu cząsteczki wody i substancji rozpuszczonej za pomocą lupy. Widać, że cząsteczki te występują naprzemiennie w zmieszanych cieczach.
ijtngs8THl_d5e824
6. Rozszerzalność cieplna
Pod wpływem zmian temperatury wiele ciał stałych, cieczy i gazów zmienia swoją objętość. Rozszerzają się przy ogrzewaniu, a kurczą przy oziębianiu. Zjawisko to, zwane rozszerzalnością cieplną (temperaturową), jest wykorzystywane w konstruowaniu różnych urządzeń:
w termometrach cieczowych poziom cieczy podnosi się przy wzroście temperatury;
podgrzewany gaz w balonie powietrznym unosi go do góry;
szczeliny między szynami zapobiegają wyginaniu się szyn podczas upałów i rozrywaniu zimą;
przy budowie mostu jedna część jest zamontowana do jezdni na stałe, a druga leży na walcach, co zapobiega odkształceniom;
na moście pozostawia się szczeliny, które latem chronią most przed pękaniem;
linie wysokiego napięcia zawiesza się luźno między słupami, co zapobiega ich zerwaniu zimą, kiedy pod wpływem niskiej temperatury liny się „kurczą”.
Slajd 1 z 6
Jak inżynierowie radzą sobie z rozszerzalnością cieplną?
RkQV7f614I3wW1
Ilustracja przedstawia sieć wysokiego napięcia latem - widać, że przewody elektryczne luźno zwisają pomiędzy kolejnymi słupami.
Latem przewody wysokiego napięcia są zawieszone luźno, gdyż pod wpływem wysokiej temperatury zwiększa się ich długość
R1SUxQQCcRxVn1
Ilustracja przedstawia sieć wysokiego napięcia zimą - widać, że przewody są napięte.
Zimą przewody są bardziej napięte, gdyż pod wpływem niskiej temperatury ich długość się zmniejsza
RHqcXXEmWWiCI1
Fotografia przedstawia przerwy dylatacyjne w szynach kolejowych latem i zimą.
Tory kolejowe są zaopatrzone w miejsca, gdzie dwa odcinki szyn nachodzą na siebie. Kiedy zimą pod wpływem niskiej temperatury szyny zmniejszają długość, nie dochodzi do ich pęknięcia, a jednocześnie w torze nie pojawiają się szpary
R1ZqsWgYY1M1i1
Fotografia przedstawia przerwy dylatacyjne w moście latem i zimą.
W segmentach mostów znajdują się specjalne zazębienia. Kiedy zimą zmniejsza się długość mostu, zazębienia sprawiają, że w moście nie pojawia się dziura
R1H0c00gvLTfO1
Fotografia przedstawia blok budowany z płyty żelbetonowej.
Budując domy, należy stosować materiały o podobnej rozszerzalności temperaturowej. W przeciwnym razie jeden z materiałów, który nadmiernie zmieni objętość, może doprowadzić do pęknięcia ścian i podłóg, a nawet zawalenia się domu
ijtngs8THl_d5e880
7. Mieszaniny
Mieszanina składa się z dwóch lub więcej substancji. Mieszanina jednorodna to taka, której składników nie da się odróżnić gołym okiem ani za pomocą lupy. Do mieszanin jednorodnych zaliczamy na przykład powietrze, sok owocowy, ocet. Mieszanina niejednorodna charakteryzuje się tym, że jej składniki da się odróżnić gołym okiem. Do takich mieszanin należą na przykład sałatka warzywna, piasek z wodą, ziemia ogrodowa.
Do mieszanin jednorodnych zaliczamy roztwory – są to takie mieszaniny, w których jedna substancja rozpuszczona jest w drugiej, zwanej rozpuszczalnikiem.
Szybkość rozpuszczania się substancji rozpuszczanej w rozpuszczalniku zależy od:
temperatury rozpuszczalnika,
stopnia rozdrobnienia substancji rozpuszczanej,
mieszania roztworu podczas rozpuszczania.
Sposoby rozdzielenia składników mieszaniny:
odparowanie, np. wody z wody morskiej,
destylacja, np. oddzielenie benzyny z ropy naftowej,
filtrowanie, np. oddzielenie piasku z wody,
opadanie, np. oddzielenie listków herbaty z napoju,
przesiewanie, np. oddzielenie żwirku z piasku.
RbDjc1NrYpCj81
Na ilustracji zaprezentowano dwie szklane zlewki. Jedna jest wypełniona wodą, a druga roztworem wodnym w kolorze zielonym. W kółkach obok zlewek zaprezentowano modele drobinowe cząsteczek każdej z tych substancji.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
ijtngs8THl_d5e947
8. Przemiany substancji
Substancje ulegają różnym przemianom, które można podzielić na fizyczne i chemiczne oraz odwracalne i nieodwracalne.
Przemiany fizyczne to takie, podczas których nie powstają nowe substancje. Należą do nich na przykład otrzymywanie i rozdzielanie mieszanin, zmiany stanu skupienia.
Przemiany chemiczne to takie, podczas których powstają substancje o nowych właściwościach. Zaliczamy do nich na przykład rdzewienie metali, psucie się jedzenia, palenie się drewna, smażenie mięsa, ścinanie białka.
Procesy odwracalne to takie, których skutki można odwrócić i uzyskać z powrotem stan wyjściowy. Na przykład woda może przechodzić ze stanu gazowego w ciekły i odwrotnie; parafina pod wpływem wysokiej temperatury topi się, a po obniżeniu temperatury zastyga.
Procesy nieodwracalne to takie, po których nie da się zrobić niczego, żeby uzyskać pierwotną substancję. Należą do nich na przykład. ścinanie się białka z jajek pod wpływem wysokiej temperatury, palenie się drewna, korozja metali.
RRF22HJTss2OV1
Demonstrator delikatnie ogrzewa na matelni kawałek masła, widać, że masło się topi. Podobny kawałek masła jest mocno ogrzewany na patelni. Widać zmianę wyglądu masła oraz jego przypalanie. Kolejne ujęcie pokazuje kawałek masła, masło skrzepnięte na patelni oraz masło przypalone. Następnie demonstrator przygotowuje galaretkę i rozlewa ją do trzech jednakowych, ponumerowanych naczyń. Do jednego z nich wsypuje drobno pokrojone świeże kiwi. Galaretkę wstawia do lodówki. Po kilku godzinach demonstrator wyjmuje naczynie z galaretką z lodówki. Następuje obserwacja – dwie porcje czystej galaretki. Jedna porcja zostaje ogrzana w łaźni wodnej. Widać, że galaretka mięknie, zaczyna się robić płynna. Demonstrator ponownie wkłada alaretkę do lodówki i wyjmuje po jakimś czasie; widać, że znowu stężała. Następuje powrót do ujęcia masła stopionego na patelni oraz ujęcia galaretki płynnej i stężałej. Potem ponownie ujęcie przypalonego masła. Na koniec demonstrator wyjmuje galaretkę z kiwi z lodówki. Widać, że galaretka z kiwi jest płynna. Kamera robi zbliżenie na opakowanie galaretki - znajduje się tam tekst, informujący o tym, żeby nie dodawać kiwi do galaretki
Demonstrator delikatnie ogrzewa na matelni kawałek masła, widać, że masło się topi. Podobny kawałek masła jest mocno ogrzewany na patelni. Widać zmianę wyglądu masła oraz jego przypalanie. Kolejne ujęcie pokazuje kawałek masła, masło skrzepnięte na patelni oraz masło przypalone. Następnie demonstrator przygotowuje galaretkę i rozlewa ją do trzech jednakowych, ponumerowanych naczyń. Do jednego z nich wsypuje drobno pokrojone świeże kiwi. Galaretkę wstawia do lodówki. Po kilku godzinach demonstrator wyjmuje naczynie z galaretką z lodówki. Następuje obserwacja – dwie porcje czystej galaretki. Jedna porcja zostaje ogrzana w łaźni wodnej. Widać, że galaretka mięknie, zaczyna się robić płynna. Demonstrator ponownie wkłada alaretkę do lodówki i wyjmuje po jakimś czasie; widać, że znowu stężała. Następuje powrót do ujęcia masła stopionego na patelni oraz ujęcia galaretki płynnej i stężałej. Potem ponownie ujęcie przypalonego masła. Na koniec demonstrator wyjmuje galaretkę z kiwi z lodówki. Widać, że galaretka z kiwi jest płynna. Kamera robi zbliżenie na opakowanie galaretki - znajduje się tam tekst, informujący o tym, żeby nie dodawać kiwi do galaretki
Napisy
Napisy
wyłączone
Prędkość
Po klatce
0.25
0.5
0.75
Normalna
1.25
1.5
1.75
2
W kuchni można zaobserwować wiele przemian, które przebiegają z udziałem różnych substancji. Jedne z nich są procesami nieodwracalnymi, a inne odwracalnymi
W kuchni można zaobserwować wiele przemian, które przebiegają z udziałem różnych substancji. Jedne z nich są procesami nieodwracalnymi, a inne odwracalnymi
Demonstrator delikatnie ogrzewa na matelni kawałek masła, widać, że masło się topi. Podobny kawałek masła jest mocno ogrzewany na patelni. Widać zmianę wyglądu masła oraz jego przypalanie. Kolejne ujęcie pokazuje kawałek masła, masło skrzepnięte na patelni oraz masło przypalone. Następnie demonstrator przygotowuje galaretkę i rozlewa ją do trzech jednakowych, ponumerowanych naczyń. Do jednego z nich wsypuje drobno pokrojone świeże kiwi. Galaretkę wstawia do lodówki. Po kilku godzinach demonstrator wyjmuje naczynie z galaretką z lodówki. Następuje obserwacja – dwie porcje czystej galaretki. Jedna porcja zostaje ogrzana w łaźni wodnej. Widać, że galaretka mięknie, zaczyna się robić płynna. Demonstrator ponownie wkłada alaretkę do lodówki i wyjmuje po jakimś czasie; widać, że znowu stężała. Następuje powrót do ujęcia masła stopionego na patelni oraz ujęcia galaretki płynnej i stężałej. Potem ponownie ujęcie przypalonego masła. Na koniec demonstrator wyjmuje galaretkę z kiwi z lodówki. Widać, że galaretka z kiwi jest płynna. Kamera robi zbliżenie na opakowanie galaretki - znajduje się tam tekst, informujący o tym, żeby nie dodawać kiwi do galaretki
ijtngs8THl_d5e997
9. Gęstość
Masa to ilość substancji, z jakiej jest wykonane ciało. Podstawową jednostką masy jest kilogram (kg). Jeden kilogram to tysiąc gramów (1000 g), zaś tysiąc kilogramów to tona.
Objętość to przestrzeń, jaką ciało zajmuje. Jednostka objętości to metr sześcienny (), często używa się też litrów. Tysiąc litrów to metr sześcienny, zaś litr to tysiąc centymetrów sześciennych ().
Gęstość substancji informuje nas, jaką masę ma jednostka objętości tej substnacji, np. 1 . Obliczamy ją, dzieląc masę ciała przez jego objętość. Różne ciała o tej samej objętości mają różne masy, ponieważ ich gęstość jest inna. Różne substancje o tej samej masie, lecz innej gęstości zajmują inną objętość.
Slajd 1 z 5
Materiały, których używamy do wyrobu różnych przedmiotów, różnią się gęstością
R1AosrlpXemXp1
Ilustracja przedstawia trzy wagi elektroniczne. Na każdej z nich znajduje się po 1 kilogramie substancji o różnej gęstości. Na pierwszej wadze są gwoździe, na drugiej plastikowe klocki, a na trzeciej pierze.
Jednakowej wielkości przedmioty zrobione z odmiennych materiałów różnią się masą (każdy z tych materiałów ma inną gęstość)
R1DWbZWq2ya211
Ilustracja przedstawia trzy wagi elektroniczne. Na każdej z nich znajduje się klocek o takiej samej wielkości, ale wykonany z innej substancji. Na pierwszej wadze jest klocek ołowiany, który waży 11 kg, na drugiej drewniany ważący 7 kg, a na trzeciej plastikowy o wadze 9 kg.
Kilogramowe porcje materiałów wykonanych z odmiennych substancji zajmują różne objętości, gdyż każdy z tych materiałów ma inną gęstość
RxHZrZuF6Ka3o1
Na ilustracji widać statuetkę jelenia. Statuetka została postawiona na kartkach papieru.
Figurki służące jako przyciski do papieru wykonane są najczęściej z brązu lub szkła, ponieważ powinny być ciężkie. Figurka z drewna jest pięciokrotnie lżejsza niż figurka mosiężna tej samej wielkości. Gęstość brązu wynosi ok. 7,5 g/cm3 a gęstość drewna ok. 1,5 g/cm3
Rkl3I2YF1WAQu1
Na ilustracji są dwie skrzynie. Pierwsza wykonana jest z drewna, a druga z plastiku.
Przedmioty z tworzyw sztucznych z powodzeniem zastępują te z robione z drewna czy metalu m.in. dlatego, że są lżejsze
ijtngs8THl_d5e1041
10. Przemieszczamy przedmioty
Podczas przesuwania jednego ciała stykającego się z innym należy pokonać opór ruchu, czyli tarcie. Opór ten zależy między innymi od tego, w jakim ośrodku (powietrzu lub wodzie) przemieszcza się dana substancja. Sposoby zmniejszenia oporu ruchu:
smary, oleje, np. w maszynach;
gładka powierzchnia stykających się ciał, np. powierzchnia nart, łuski i śluz u ryb, śliski ubiór pływaka;
opływowy kształt np. ryb, ssaków wodnych, ptaków, statków, samolotów.
Sposoby zwiększenia oporu ruchu:
duża powierzchnia, np. w spadochronie, motolotni;
chropowata powierzchnia, np. żłobienia w oponach i w podeszwach butów.
Rr1WRA1L9XviC1
Film animowany przedstawiający hokeistę na lodowisku, który za pomocą kija hokejowego wprowadza w ruch krążek. Krążek zaczyna sunąć po lodzie, a po jakimś czasie się zatrzymuje. Wynika to z faktu, że zarówno lodowisko, jak i krążek, nie mają dokładnie gładkiej powierzchni, co zostało zobrazowane na powiększeniu. Siła oporu, która powstaje między ich nierównościami nazywana jest tarciem.
Film animowany przedstawiający hokeistę na lodowisku, który za pomocą kija hokejowego wprowadza w ruch krążek. Krążek zaczyna sunąć po lodzie, a po jakimś czasie się zatrzymuje. Wynika to z faktu, że zarówno lodowisko, jak i krążek, nie mają dokładnie gładkiej powierzchni, co zostało zobrazowane na powiększeniu. Siła oporu, która powstaje między ich nierównościami nazywana jest tarciem.
Film animowany przedstawiający hokeistę na lodowisku, który za pomocą kija hokejowego wprowadza w ruch krążek. Krążek zaczyna sunąć po lodzie, a po jakimś czasie się zatrzymuje. Wynika to z faktu, że zarówno lodowisko, jak i krążek, nie mają dokładnie gładkiej powierzchni, co zostało zobrazowane na powiększeniu. Siła oporu, która powstaje między ich nierównościami nazywana jest tarciem.
ijtngs8THl_d5e1100
11. Urządzenia elektryczne
Urządzenia elektryczne pracują, gdy są podłączone do źródła prądu i stanowią część obwodu elektrycznego. Obwód elektryczny składa się ze źródła napięcia, przewodów i urządzenia elektrycznego. Może być też wyposażony w wyłącznik. W obwodzie elektrycznym prąd płynie wyłącznie wtedy, gdy obwód jest zamknięty. Źródłem napięcia są gniazdka elektryczne, baterie i akumulatory. Substancje w różnym stopniu przewodzą prąd elektryczny. Przewodniki prądu to substancje, które dobrze przewodzą prąd. Są to na przykład miedź, złoto, srebro, żelazo, stal, aluminium i roztwory wodne. Substancje źle przewodzące prąd to izolatory. Należy do nich większość niemetali: papier, plastik, szkło, drewno, guma, beton, powietrze i wiele innych.
Rc12H7oYYvZlr1
Na ilustracji przedstawiono schemat elektryczny. Dzięki użyciu uniwersalnych symboli może zostać odczytany przez fachowców na całym świecie.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
ijtngs8THl_d5e1145
12. Jak skutecznie ogrzać się zimą?
Przewodniki cieplne to substancje, które dobrze przewodzą ciepło. Są to m.in. wszystkie metale. Przewodniki ciepła stosuje się na przykład w metalowych garnkach, kaloryferach i żelazkach.
Izolatory cieplne to substancje, które źle przewodzą ciepło. Są to na przykład papier, drewno, plastik, szkło, guma, powietrze i styropian. Izolatory cieplne stosuje się na przykład podczas ocieplania budynków styropianem, owijania rur doprowadzających ciepłą wodę lub w uchwytach naczyń. Ciepło może być przekazywane między substancjami. Zawsze przepływa od obiektu cieplejszego do chłodniejszego do momentu wyrównania się temperatur.
R1DgTSM3S9Xcs1
Do stojącego kubka porcelanowego z czajnika nalewany jest wrzątek. Po nalaniu płynu następuje pomiar temperatury kubka. Do kubka metalowego z czajnika nalewany jest wrzątek. Po nalaniu płynu następuje pomiar temperatury kubka. Do kubka styropianowego z czajnika nalewany jest wrzątek. Po nalaniu płynu następuje pomiar temperatury kubka. Po 15 minutach do każdego kubka wkładany jest termometr. W kubku metalowym termometr wskazuje 40 stopni, w porcelanowym 60 stopni, a w styropianowym 80 stopni.
Do stojącego kubka porcelanowego z czajnika nalewany jest wrzątek. Po nalaniu płynu następuje pomiar temperatury kubka. Do kubka metalowego z czajnika nalewany jest wrzątek. Po nalaniu płynu następuje pomiar temperatury kubka. Do kubka styropianowego z czajnika nalewany jest wrzątek. Po nalaniu płynu następuje pomiar temperatury kubka. Po 15 minutach do każdego kubka wkładany jest termometr. W kubku metalowym termometr wskazuje 40 stopni, w porcelanowym 60 stopni, a w styropianowym 80 stopni.
Do stojącego kubka porcelanowego z czajnika nalewany jest wrzątek. Po nalaniu płynu następuje pomiar temperatury kubka. Do kubka metalowego z czajnika nalewany jest wrzątek. Po nalaniu płynu następuje pomiar temperatury kubka. Do kubka styropianowego z czajnika nalewany jest wrzątek. Po nalaniu płynu następuje pomiar temperatury kubka. Po 15 minutach do każdego kubka wkładany jest termometr. W kubku metalowym termometr wskazuje 40 stopni, w porcelanowym 60 stopni, a w styropianowym 80 stopni.
ijtngs8THl_d5e1189
Zadania
Ćwiczenie 1
R13g96oC2tInE1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Uczennice i uczniowie badali korzeń marchwi. Napisali, że jest twardy, pomarańczowy, słodki, długi i gładki. Jakich narządów zmysłu użyli do jego opisu?
wzroku, dotyku, smaku
wzroku, smaku
wzroku, dotyku
dotyku, węchu, smaku
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RUT9Dm3ld5rqw1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Połącz nazwę narządu zmysłu z opisem.
język, skóra, oko, nos
brudna podłoga
kwaśna cytryna
chropowaty owoc kiwi
ulatniający się gaz
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1WMDndnU38RM1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R5AwMH0FM0mur1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Częścią w mikroskopie odpowiedzialną za powiększenie oglądanego obiektu jest
obiektyw.
okular.
lusterko.
stolik.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RWWsYPiPsGApJ1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Do podanych przyrządów optycznych dopasuj obiekty, które można za ich pomocą obserwować.
składniki krwi, gniazdo w koronie drzewa, organizmy w kropli wody, brzeg liścia, komórki liścia, wygląd mrówki, stado saren, lecące ptaki, wzór na skrzydłach motyla
lupa
lornetka
mikroskop
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RGh1cbtg0sceY1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Oceń, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Prawda
Fałsz
Drobiny budujące różne substancje są różnej wielkości.
□
□
Drobiny tej samej substancji są tej samej wielkości.
□
□
Substancja prosta jest zbudowana z jednego rodzaju drobin.
□
□
Między drobinami budującymi substancje nie ma wolnych przestrzeni.
□
□
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RxZF4xepJUSob1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Szklana butelka z wodą po włożeniu do zamrażalnika może pęknąć, ponieważ
w czasie krzepnięcia woda zwiększa swoją objętość.
szkło rozszerza się w temperaturze poniżej 0°C.
w czasie krzepnięcia woda zmniejsza swoją objętość.
szkło kurczy się w temperaturze powyżej 0°C.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
RwE0nrOnKgTuK1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Które zdanie opisuje jednocześnie ciało stałe i gaz?
Ulegają rozszerzalności cieplnej.
Łatwo zmieniają objętość, a trudno kształt.
Trudno zmienić ich kształt, a łatwo objętość.
Nie ulegają zjawisku dyfuzji.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
RLvycmY4TIMAh1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Wskaż cechę, która nie dotyczy gazu.
Trudno zmienia objętość.
Jest ściśliwy i rozprężliwy.
Nie ma stałego kształtu.
Wypełnia całe naczynie, w którym się znajduje.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R7wygBEzwNU4x1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Przeczytaj podane informacje i ustal, jaki stan skupienia opisują.
Trudno zmieniają kształt i objętość; drobiny nie przemieszczają się względem siebie, mogą jedynie drgać., Łatwo zmieniają kształt, lecz trudno objętość; drobiny mogą się względem siebie przemieszczać., Łatwo zmieniają kształt i objętość; drobiny swobodnie się przemieszczają.
ciała stałe
ciecze
gazy
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
R1KaDJk36SyjI1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Jaką właściwość gliny artysta wykorzystuje podczas formowania figurki?
plastyczność
kruchość
ściśliwość
sprężystość
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
R2Kv56Bs4L47T1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Skoki na bungee są możliwe dzięki temu, że lina jest
sprężysta.
ściśliwa.
plastyczna.
sztywna.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
R1RGrsuDrg2sg1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Jaka cecha gazu ujawnia się podczas pompowania plażowego materaca?
ściśliwość
rozprężliwość
kruchość
plastyczność
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15
R1GTOGn2fGowZ1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Przed wejściem do szkolnej stołówki Janek powiedział do kolegi: „Ale pachnie. Dziś zupa grochowa”. Zapach unosił się dzięki
dyfuzji.
rozszerzalności cieplnej.
parowaniu.
ściśliwości.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
R1dDvXrGNHqaT1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
W konstrukcji termometrów cieczowych wykorzystuje się zjawisko
rozszerzalności temperaturowej.
ściśliwości.
dyfuzji.
parowania.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
R1W0DHt7BFhXo1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Mieszaniną niejednorodną nazywamy taką mieszaninę, w której
składniki są widoczne gołym okiem lub za pomocą przyrządów.
składniki nie są widoczne nawet za pomocą przyrządów.
jest tylko jedna substancja.
jest zawsze jakiś rozpuszczalnik.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
R1SVzWwUnbm7a1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Mieszaniną nie jest
złoto.
powietrze.
woda z jeziora.
mieszanka ziół.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 19
R7vqvPcWDjrpQ1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Roztworem nie jest
woda z piaskiem.
słodzona woda.
woda mineralna.
woda z solą.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20
R9Ilgpd78WkWT1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Przyporządkuj daną mieszaninę do grupy jednorodnych lub niejednorodnych.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21
R98j3vWCVa4sN1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Wskaż procesy, które są nieodwracalne.
palenie świecy
pompowanie balonika
topnienie lodu
pieczenie ziemniaków
formowanie figurki z plasteliny
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22
R13CT0LJkGylj1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 23
R1Qpc8lXf6B9v1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Podane elementy przyporządkuj do właściwych kategorii.
gumowe podeszwy butów na chodniku, obracające się części maszyn, opony roweru na drodze, przesuwanie szafy po podłodze, jazda samochodu wyścigowego z dużą szybkością, spadający spadochroniarz
opór ruchu pożyteczny
opór ruchu szkodliwy
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 24
R1XVoVTd5yV8D1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25
Rnsf6QObJyG5t1
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Jakiego materiału nie użyjesz do ocieplenia psiej budy?
metalowej blachy
drewnianych desek
styropianu
wełnianego koca
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 26
R1Ff6kBlM8i701
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Wybierz poprawne dokończenie zdania. Wróble stroszą zimą pióra, ponieważ powietrze zawarte między piórami
izoluje organizm od otoczenia.
pochłania zimno z otoczenia.
chroni pióra przed namakaniem.
służy do oddychania przez skórę.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 27
RhxUTUQUcypPC1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Trwa wczytywanie danych...
Uporządkuj kolejność czynności podczas mikroskopowania.
ustawienie ostrości obrazu za pomocą śruby
położenie preparatu na stoliku mikroskopu
naniesienie za pomocą igły preparacyjnej obserwowanego obiektu
naniesienie na szkiełko podstawowe kropli wody
nałożenie szkiełka odkrywkowego
ustawienie światła w mikroskopie
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.