bg‑azure

Consulta il dialogo cercando di notare gli oggetti indicati.

Zapoznaj się z dialogiem próbując wynotować wskazywane przedmioty.

Artur Gałkowski Una prima lezione con la nostra insegnante

L’insegnante: Ragazziil ragazzo (m)Ragazzi, che cosala cosa (f)che cosa è?

Gli allievil’allievo (m)Gli allievi: È una borsala borsa (f)una borsa.

L’insegnante: Che cosa abbiamo in questaquestoquesta borsa?

Gli allievi: Moltemolti/eMolte cosela cosa (f)cose.

L’insegnante: , eccoeccoecco quiquiqui un libroil libro (m)un libro, un quadernoil quaderno (m)un quaderno, un astucciol'astuccio (m)un astuccio con una matitala matita (f)una matita, una pennala penna (f)una pennapastelliil pastello (m)pastelli. Voi che cosa avete nelle vostrevostrovostre borse?

L’allievo 1: Anch’ioancheAnch’io ho un quaderno e un libro.

L’allievo 2: Io ho due quaderni e due libri.

L’insegnante: BravibravoBravi!

L’allieva 1: E io ho un astuccio con matite e pastelli.

L’insegnante: E questo che cosa è?

L’allieva 2: È uno zainolo zaino (m)uno zaino.

L’insegnante: Che cosa hai in questo zaino?

L’allieva 2: Ho qui due libri, un’agendal’agenda (f)un’agenda e un astuccio.

L’insegnante: Non hai quaderni?

L’allieva 2: Sì, ho un quaderno. EccoloeccoEccolo!

L’insegnante: Brava! E adessoadessoadesso scriviamoscriverescriviamo: un quaderno – quaderni, una penna – penne…

1 Źródło: Artur Gałkowski, Una prima lezione con la nostra insegnante, licencja: CC BY 3.0.
1
Esercizio 1

Abbina le illustrazioni alle descrizioni.

Połącz ilustracje z opisami.

R1QqwIchvA7FH
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pexels.com, Unsplash.com, Pixabay.com, Freepik.com, licencja: CC BY 3.0.

Abbina le traduzioni alle parole.

Dopasuj tłumaczenia do podanych przedmiotów.

RY3RaXNdxiiEU
un libro Możliwe odpowiedzi: 1. piórnik, 2. zeszyt, 3. kredka pastelowa, 4. książka, 5. ołówek, 6. pióro un quaderno Możliwe odpowiedzi: 1. piórnik, 2. zeszyt, 3. kredka pastelowa, 4. książka, 5. ołówek, 6. pióro una matita Możliwe odpowiedzi: 1. piórnik, 2. zeszyt, 3. kredka pastelowa, 4. książka, 5. ołówek, 6. pióro un pastello Możliwe odpowiedzi: 1. piórnik, 2. zeszyt, 3. kredka pastelowa, 4. książka, 5. ołówek, 6. pióro una penna Możliwe odpowiedzi: 1. piórnik, 2. zeszyt, 3. kredka pastelowa, 4. książka, 5. ołówek, 6. pióro un astuccio Możliwe odpowiedzi: 1. piórnik, 2. zeszyt, 3. kredka pastelowa, 4. książka, 5. ołówek, 6. pióro
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Esercizio 2

Completa le frasi con le forme del verbo essere: è, sono / È, Sono.

Uzupełnij zdania formami czasownika esseree: è, sono / È, Sono.

R1T1lbLLO34IM

  • 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono un quaderno.

  • 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono due quaderni.

  • Non 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono un libro.

  • Un quaderno e un libro 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono due cose.

  • 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono pastelli.

  • Non 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono matite. 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono penne.

  • Non 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono uno zaino. 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono una borsa.

Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rzeczowniki w języku włoskim używane są z rodzajnikami i mają różne końcówki w zależności od liczby i rodzaju wyrazu.

Rodzajnik nieokreślony

Tak jak w języku angielskim, rzeczowniki włoskie poprzedzone są krótkimi formami gramatycznymi, które używane są w liczbie pojedynczej i określają ich rodzaj, np.: un libro (r.m.) – książka, una penna (r.ż.) – pióro. Są to rodzajniki nieokreślone. Przyjrzyj się ich formom w tabelce.

R19NOMSAY1Ys9
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY 3.0.

forma

rodzaj męski

rodzaj męski

rodzaj żeński

rodzaj żeński

liczba pojedyncza

un

uno

una

un’

Użycie rodzajników nieokreślonych:

  1. un z rzeczownikami r.m., np.: un quaderno - zeszyt, un armadio - szafa, un insegnante - nauczyciel

  2. uno z rzeczownikami r.m., które rozpoczynają się od z, s + inna spółgłoska, ps, pn, gn, y, np.: uno zaino - plecak, uno schermo - ekran, uno slovacco - Słowak

  3. una z rzeczownikami r.ż., które rozpoczynają się od spółgłoski, np.: una mammamama, una borsa - torba

  4. un’ z rzeczownikami r.ż., które rozpoczynają się od samogłoski, np.: un’italianaWłoszka, un’insegnante - nauczycielka

Rodzajnik nieokreślony jest używany wówczas, gdy mówimy o czymś w sposób ogólny, co naszemu rozmówcy jest jeszcze nieznane, niesprecyzowane.

Zwróć uwagę, że rodzajnik nieokreślony w liczbie mnogiej nie występuje. Wystarczy wówczas użyć rzeczownika z odpowiednią końcówką w liczbie mnogiej. Popatrz na kolejną tabelkę.

Odmiana rzeczowników

Rd7iwozKX3Jcz
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY 3.0.

rodzaj gramatyczny

liczba pojedyncza

liczba mnoga

rodzaj męski

un quaderno (zeszyt)
un cane (pies)

quaderni (zeszyty)
cani (psy)

rodzaj żeński

una cosa (rzecz)
una madre (matka)

cose (rzeczy)
madri (matki)

Zapamiętaj:

  • rzeczowniki liczby pojedynczej kończące się na -o są rodzaju męskiego; w liczbie mnogiej mają końcówkę -i

  • rzeczowniki liczby pojedynczej kończące się na -a są rodzaju żeńskiego; w liczbie mnogiej mają końcówkę -e

  • rzeczowniki liczby pojedynczej kończące się na -e są rodzaju męskiego lub żeńskiego; w liczbie mnogiej mają końcówkę -i

Poniżej znajdziesz przykłady rzeczowników z rodzajnikiem nieokreślonym w liczbie pojedynczej i ich formy w liczbie mnogiej

un tavolo – tavoli (stół – stoły)

una sedia – sedie (krzesło – krzesła)

una casa - case (dom - domy)

uno zaino – zaini (plecak – plecaki)

uno schermo - schermi (ekran - ekrany)

un telefonino – telefonini (telefon komórkowy – telefony komórkowe)

una borsa – borse (torba – torby)

un’agenda – agende (notatnik – notatniki)

un cappello – cappelli (czapka – czapki)

un ombrello – ombrelli (parasolka – parasolki)

Che cosa è?

Che cosa è? - Co to jest? Jest najprostszym pytaniem o rzecz.

Może być skrócone do postaci Che cos’è?

Odpowiadamy na nie używając czasownika essere, np.: È un quaderno - To jest zeszyt.

Jeśli pytamy o więcej rzeczy użyjemy czasownika essere w 3 os. l.mn.

Porównaj:

Che cos’è?odpowiedź: È un ombrello - To jest parasolka.

Che cosa sono?odpowiedź: Sono ombrelli - To są parasolki.

Questo

Forma questo stojąc obok rzeczownika służy do wskazywania rzeczy. Posiada wówczas cztery formy:

questo (r.m. ten)questa (r.ż. ta)

questi (r.m. ci)queste (r.ż. te)

Zobacz kilka przykładów użycia questo z rzeczownikiem:

questo librota książka

questa matitaten ołówek

questi librite książki

queste matitete ołówki

Używając zaimka przymiotnego questo przed rzeczownikami nie musimy już stosować rodzajników.

RsqOymf3VYFMY
Appunti:  (Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Dizionario

f = femminile - rodzaj żeński, m = maschile - rodzaj męski, pl = plurale - liczba mnoga

adesso
adesso
RrO3qVqVhvVbz1
Nagranie dźwiękowe

teraz

RksFGjUzhV3Vo1
Nagranie dźwiękowe
l’agenda (f)
l’agenda (f)
R1ZNrHo9ybuwe1
Nagranie dźwiękowe

notatnik, dzienniczek

R7u0lIRuk8txU1
Nagranie dźwiękowe
l’allievo (m)
l’allievo (m)
R1IWER8mMmtpw1
Nagranie dźwiękowe

uczeń

RTlVGA5EhB1ia1
Nagranie dźwiękowe
anche
anche
RUDDgpOmqr4KU1
Nagranie dźwiękowe

również

R1GNo00Kyv4us1
Nagranie dźwiękowe
l’armadio (m)
l’armadio (m)
Rz6w1Gcs2JjbH1
Nagranie dźwiękowe

szafa

RO7oxUbwU7Xac1
Nagranie dźwiękowe
l'astuccio (m)
l'astuccio (m)
R18NTLS8SqshE1
Nagranie dźwiękowe

piórnik

RD7FsDmLe7Fyy1
Nagranie dźwiękowe
la borsa (f)
la borsa (f)
RMlKyg5rY7UCN1
Nagranie dźwiękowe

torba

RiF1ygFi8JS001
Nagranie dźwiękowe
bravo
bravo
R1RcGuSeTlugz1
Nagranie dźwiękowe

mądry, świetny, udany, zdolny

R1NwNyYHkBrZ81
Nagranie dźwiękowe
il cappello (m)
il cappello (m)
RbEkkPGSFc2Ex1
Nagranie dźwiękowe

czapka

R14ojM0hCYqHG1
Nagranie dźwiękowe
con
con
R4onkck4Wq1II1
Nagranie dźwiękowe

z

RxQdXMLyOHbSR1
Nagranie dźwiękowe
la cosa (f)
la cosa (f)
RM5UxShDJ9Jxi1
Nagranie dźwiękowe

rzecz

RPYbUcy69RgjX1
Nagranie dźwiękowe
due
due
RiPka2UBQKYy31
Nagranie dźwiękowe

dwa

R1QzU2VCbYMEY1
Nagranie dźwiękowe
ecco
ecco
RgXgj1M8PzJxR1
Nagranie dźwiękowe

oto

RBggCmwRs9R5P1
Nagranie dźwiękowe
l’insegnante (m, f)
l’insegnante (m, f)
Rr8N1lQ0W3qm31
Nagranie dźwiękowe

nauczyciel/nauczycielka

R1G97XyRiMpAF1
Nagranie dźwiękowe
la lezione (f)
la lezione (f)
R13U8HUneNy6L1
Nagranie dźwiękowe

lekcja

R2hjxjHoQS0a51
Nagranie dźwiękowe
il libro (m)
il libro (m)
Ry3JqMsGr4o351
Nagranie dźwiękowe

książka

RdjKl6whHiwJL1
Nagranie dźwiękowe
la madre (f)
la madre (f)
R1J6jdQ0n50GY1
Nagranie dźwiękowe

matka

R9q9eudoS6dc01
Nagranie dźwiękowe
la matita (f)
la matita (f)
RssOnqkfkDMQd1
Nagranie dźwiękowe

ołówek

RSDeub1PacOxR1
Nagranie dźwiękowe
molti/e
molti/e
R1cbqtFP0n9ue1
Nagranie dźwiękowe

wiele

RJ9eJyQUN0GJ11
Nagranie dźwiękowe
l’ombrello (m)
l’ombrello (m)
RLWNn8giBJ2YK1
Nagranie dźwiękowe

parasolka

RpUgRhvr1fXcP1
Nagranie dźwiękowe
il pane (m)
il pane (m)
RRBLhCqBUH9y31
Nagranie dźwiękowe

chleb

Rim8bdvGZyweE1
Nagranie dźwiękowe
il pastello (m)
il pastello (m)
R10HS4o3LW5R31
Nagranie dźwiękowe

kredka pastelowa

RK4Kmczz0en1V1
Nagranie dźwiękowe
la penna (f)
la penna (f)
R1IvwQxAyzgWC1
Nagranie dźwiękowe

pióro

RCNn5dqQxrpcV1
Nagranie dźwiękowe
primo
primo
Rf1W73yzBx5EW1
Nagranie dźwiękowe

pierwszy

Rhu6tGscJKzIf1
Nagranie dźwiękowe
il quaderno (m)
il quaderno (m)
R11uYUp7W80dG1
Nagranie dźwiękowe

zeszyt

RsEUm3kgYzTFR1
Nagranie dźwiękowe
questo
questo
R1c8jg3TGnWMu1
Nagranie dźwiękowe

to, ten

RLGOoXd0TvD3f1
Nagranie dźwiękowe
qui
qui
RxBcjXS3hsT851
Nagranie dźwiękowe

tutaj

R9H28JWysk8WI1
Nagranie dźwiękowe
il ragazzo (m)
il ragazzo (m)
RNzSlG8wllrr71
Nagranie dźwiękowe

chłopiecRagazzichłopiec

RiKq8OlX47H9r1
Nagranie dźwiękowe
lo schermo (m)
lo schermo (m)
R1P55iXpWlkeA1
Nagranie dźwiękowe

ekran

Ret3v1zDvtja71
Nagranie dźwiękowe
scrivere
scrivere
RqvSLBt1Smc5k1
Nagranie dźwiękowe

pisać

R8Bbw3KthWd7W1
Nagranie dźwiękowe
la sedia (f)
la sedia (f)
R2bp67nYSC1QU1
Nagranie dźwiękowe

krzesło

R1SZtehLR0vnL1
Nagranie dźwiękowe
Ry3MTtobUd3CK1
Nagranie dźwiękowe

tak

R1E6ouz2AQCVR1
Nagranie dźwiękowe
lo slovacco (m)
lo slovacco (m)
RCoQ65rHt8kpH1
Nagranie dźwiękowe

Słowak

RX2tw1r1mK9r91
Nagranie dźwiękowe
il tavolo (m)
il tavolo (m)
R1599ZwmIu8Zy1
Nagranie dźwiękowe

stół

R1cEdhaHSQR2j1
Nagranie dźwiękowe
il telefono (m)
il telefono (m)
R1b1pDobhHmyO1
Nagranie dźwiękowe

telefon

RSLmi70UaVwO31
Nagranie dźwiękowe
vostro
vostro
RtkXg7PJ9CBoV1
Nagranie dźwiękowe

wasz

RR22CQdZOud6Z1
Nagranie dźwiękowe
lo zaino (m)
lo zaino (m)
RIb7fDdXbugSH1
Nagranie dźwiękowe

plecak

R1eVnZopwSJ4x1
Nagranie dźwiękowe
Ragazzi