Przeczytaj/posłuchaj
Consulta il dialogo cercando di notare gli oggetti indicati.
Zapoznaj się z dialogiem próbując wynotować wskazywane przedmioty.
Una prima lezione con la nostra insegnanteL’insegnante: RagazziRagazzi, che cosache cosa è?
Gli allieviGli allievi: È una borsauna borsa.
L’insegnante: Che cosa abbiamo in questaquesta borsa?
Gli allievi: MolteMolte cosecose.
L’insegnante: SìSì, eccoecco quiqui un libroun libro, un quadernoun quaderno, un astuccioun astuccio con una matitauna matita, una pennauna penna e pastellipastelli. Voi che cosa avete nelle vostrevostre borse?
L’allievo 1: Anch’ioAnch’io ho un quaderno e un libro.
L’allievo 2: Io ho due quaderni e due libri.
L’insegnante: BraviBravi!
L’allieva 1: E io ho un astuccio con matite e pastelli.
L’insegnante: E questo che cosa è?
L’allieva 2: È uno zainouno zaino.
L’insegnante: Che cosa hai in questo zaino?
L’allieva 2: Ho qui due libri, un’agendaun’agenda e un astuccio.
L’insegnante: Non hai quaderni?
L’allieva 2: Sì, ho un quaderno. EccoloEccolo!
L’insegnante: Brava! E adessoadesso scriviamoscriviamo: un quaderno – quaderni, una penna – penne…
Źródło: Artur Gałkowski, Una prima lezione con la nostra insegnante, licencja: CC BY 3.0.
Abbina le illustrazioni alle descrizioni.
Połącz ilustracje z opisami.
Abbina le traduzioni alle parole.
Dopasuj tłumaczenia do podanych przedmiotów.
Completa le frasi con le forme del verbo essere: è, sono / È, Sono.
Uzupełnij zdania formami czasownika esseree: è, sono / È, Sono.
- 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono un quaderno.
- 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono due quaderni.
- Non 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono un libro.
- Un quaderno e un libro 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono due cose.
- 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono pastelli.
- Non 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono matite. 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono penne.
- Non 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono uno zaino. 1. è, 2. È, 3. Sono, 4. sono, 5. è, 6. sono, 7. È, 8. Sono, 9. Sono una borsa.
Rzeczowniki w języku włoskim używane są z rodzajnikami i mają różne końcówki w zależności od liczby i rodzaju wyrazu.
Rodzajnik nieokreślony
Tak jak w języku angielskim, rzeczowniki włoskie poprzedzone są krótkimi formami gramatycznymi, które używane są w liczbie pojedynczej i określają ich rodzaj, np.: un libro (r.m.) – książka, una penna (r.ż.) – pióro. Są to rodzajniki nieokreślone. Przyjrzyj się ich formom w tabelce.

forma | rodzaj męski | rodzaj męski | rodzaj żeński | rodzaj żeński |
|---|---|---|---|---|
liczba pojedyncza | un | uno | una | un’ |
Użycie rodzajników nieokreślonych:
un z rzeczownikami r.m., np.: un quaderno - zeszyt, un armadio - szafa, un insegnante - nauczyciel
uno z rzeczownikami r.m., które rozpoczynają się od z, s + inna spółgłoska, ps, pn, gn, y, np.: uno zaino - plecak, uno schermo - ekran, uno slovacco - Słowak
una z rzeczownikami r.ż., które rozpoczynają się od spółgłoski, np.: una mamma – mama, una borsa - torba
un’ z rzeczownikami r.ż., które rozpoczynają się od samogłoski, np.: un’italiana – Włoszka, un’insegnante - nauczycielka
Rodzajnik nieokreślony jest używany wówczas, gdy mówimy o czymś w sposób ogólny, co naszemu rozmówcy jest jeszcze nieznane, niesprecyzowane.
Zwróć uwagę, że rodzajnik nieokreślony w liczbie mnogiej nie występuje. Wystarczy wówczas użyć rzeczownika z odpowiednią końcówką w liczbie mnogiej. Popatrz na kolejną tabelkę.
Odmiana rzeczowników

rodzaj gramatyczny | liczba pojedyncza | liczba mnoga |
|---|---|---|
rodzaj męski | un quaderno (zeszyt) | quaderni (zeszyty) |
rodzaj żeński | una cosa (rzecz) | cose (rzeczy) |
Zapamiętaj:
rzeczowniki liczby pojedynczej kończące się na -o są rodzaju męskiego; w liczbie mnogiej mają końcówkę -i
rzeczowniki liczby pojedynczej kończące się na -a są rodzaju żeńskiego; w liczbie mnogiej mają końcówkę -e
rzeczowniki liczby pojedynczej kończące się na -e są rodzaju męskiego lub żeńskiego; w liczbie mnogiej mają końcówkę -i
Poniżej znajdziesz przykłady rzeczowników z rodzajnikiem nieokreślonym w liczbie pojedynczej i ich formy w liczbie mnogiej
un tavolo – tavoli (stół – stoły)
una sedia – sedie (krzesło – krzesła)
una casa - case (dom - domy)
uno zaino – zaini (plecak – plecaki)
uno schermo - schermi (ekran - ekrany)
un telefonino – telefonini (telefon komórkowy – telefony komórkowe)
una borsa – borse (torba – torby)
un’agenda – agende (notatnik – notatniki)
un cappello – cappelli (czapka – czapki)
un ombrello – ombrelli (parasolka – parasolki)
Che cosa è?
Che cosa è? - Co to jest? Jest najprostszym pytaniem o rzecz.
Może być skrócone do postaci Che cos’è?
Odpowiadamy na nie używając czasownika essere, np.: È un quaderno - To jest zeszyt.
Jeśli pytamy o więcej rzeczy użyjemy czasownika essere w 3 os. l.mn.
Porównaj:
Che cos’è? – odpowiedź: È un ombrello - To jest parasolka.
Che cosa sono? – odpowiedź: Sono ombrelli - To są parasolki.
Questo
Forma questo stojąc obok rzeczownika służy do wskazywania rzeczy. Posiada wówczas cztery formy:
questo (r.m. ten) – questa (r.ż. ta)
questi (r.m. ci) – queste (r.ż. te)
Zobacz kilka przykładów użycia questo z rzeczownikiem:
questo libro – ta książka
questa matita – ten ołówek
questi libri – te książki
queste matite – te ołówki
Używając zaimka przymiotnego questo przed rzeczownikami nie musimy już stosować rodzajników.
Dizionario
f = femminile - rodzaj żeński, m = maschile - rodzaj męski, pl = plurale - liczba mnoga
teraz
notatnik, dzienniczek
uczeń
również
szafa
piórnik
torba
mądry, świetny, udany, zdolny
czapka
z
rzecz
dwa
oto
nauczyciel/nauczycielka
lekcja
książka
matka
ołówek
wiele
parasolka
chleb
kredka pastelowa
pióro
pierwszy
zeszyt
to, ten
tutaj
ekran
pisać
krzesło
tak
Słowak
stół
telefon
wasz
plecak