Lesson plan (Polish)
Temat: Dbamy o żywność
Autor: Zyta Sendecka
Adresat
Uczeń klasy IV szkoły podstawowej (nowa podstawa).
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza.
1. Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
2. Wykonywanie obserwacji i doświadczeń zgodnie z instrukcją (słowną, tekstową i graficzną), właściwe ich dokumentowanie i prezentowanie wyników.
5. Stosowanie zasad dbałości o własne zdrowie, w tym zapobieganie chorobom.
III. Kształtowanie postaw – wychowanie.
4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Ja i moje ciało. Uczeń:
6. opisuje podstawowe zasady dbałości o ciało i otoczenie.
V. Ja i moje otoczenie. Uczeń:
10. opisuje zasady zdrowego stylu życia (w tym zdrowego odżywiania się).
Cel lekcji
Uczniowie wymieniają zasady postępowania z produktami spożywczymi od momentu zakupu do spożycia.
Kryteria sukcesu
odczytasz i wykorzystasz informacje zamieszczone na etykiecie produktu spożywczego dotyczące przydatności do spożycia;
opiszesz cechy produktu przeterminowanego;
wymienisz trzy metody i trzy powody konserwacji żywności;
wskażesz najlepsze miejsca do przechowywania np. surowego mięsa, serów, warzyw.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Metody/formy pracy
Pogadanka, praca z tekstem, “smily” oraz metoda warsztatowa.
Praca indywidualna i frontalna.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery;
etykietki produktów.
Fazy lekcji
Przed lekcją
Uczniowie dokonują pomiaru według instrukcji:
przygotuj trzy termometry;
umieść termometry na godzinę w różnych miejscach (półkach) lodówki;
odczytaj i zanotuj, gdzie jest najzimniej, a gdzie najcieplej w lodówce.
Wstępna
Nauczyciel podaje temat i lekcji cele lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia.
Nauczyciel zaczyna pogadankę zadając dzieciom pytanie: Po czym rozpoznać, że jedzenie nie nadaje się do spożycia?
Realizacyjna
Nauczyciel losowo rozdaje uczniom pracującym w parach etykietki produktów, które oprócz innych informacji różnią się napisem „należy spożyć do” oraz „najlepiej spożyć przed” i prosi uczniów, aby zastanowili się, jakie informacje o przydatności produktu do spożycia znajdują się na etykiecie, wyszukali wyjaśnienia w treści oraz zapisali je w zeszycie. Chętni uczniowie prezentują swoją notatkę.
Nauczyciel wyświetla uczniom film o naturalnych sposobach konserwacji żywności.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wyjaśnili, po co ludzie konserwują żywność (jeżeli mają z tym kłopoty, mogą poszukać informacji w treści abstraktu). Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi, nauczyciel zapisuje odpowiedzi i wspólnie z uczniami ocenia ich prawdziwość.
Nauczyciel pyta uczniów: Po czym można poznać, że żywność jest zepsuta?
Nauczyciel rozdaje uczniom tekst i prosi o przeczytanie go:
”Temperatura na półkach w lodówce nie zawsze jest taka sama. W lodówce, na najzimniejszej półce przechowujemy szczelnie zapakowane surowe mięso, które chcemy w krótkim czasie przygotować do zjedzenia, oraz wędliny. Na najcieplejszej półce w lodówce przechowujemy żółte sery, jogurty, mleko. Dodatkowo lodówka może być wyposażona w szufladę. Do niej wkładamy warzywa i owoce: rzodkiewki, cebulę, marchew, pomarańcze, cytrynę. Inne produkty, takie jak miękkie sery, suche wędliny i produkty wcześniej przygotowane i schłodzone, np. zupy, gulasz czy pieczeń kładziemy na pozostałych półkach. Na drzwiach lodówki umieszczamy produkty wymagające lekkiego schłodzenia: musztardę, ketchup, masło, olej oraz jajka”.Nauczyciel prosi uczniów, aby korzystając z tekstu i odczytów temperatury z lodówki (praca przed lekcją) wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, by rozwiązali ćwiczenie interaktywne nr 3.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wychodząc z klasy ocenili dzisiejszą lekcję za pomocą metody “smily”.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
drobnoustroje – organizmy niewidoczne golym okiem, np. bakterie i niektore grzyby
konserwacja żywności – wszelkie zabiegi mające na celu przedłużenie trwałości żywności, np. solenie, wędzenie
konserwant – substancja (naturalna lub sztuczna), która utrzymuje żywność w stanie długiej przydatności do użycia
Teksty i nagrania
Taking care of food
How to prevent food from going off? Many food products, in particular those that are dry, like pasta, rice or flour, do not go off even when you do not keep them in a fridge. Other products, like for example fish, should be prepared and eaten very quickly, otherwise already on the following day they go bad; one of the tell‑tale signs of that is the smell. Food goes bad usually because of very small organisms, the so‑called microorganisms that live all around us. In order to prevent this process food should be stored properly. The process of food going off may be slowed down by preservation. Most products are preserved in some way. The so‑called natural preservation methods have been known for a very long time. Those methods include freezing, drying, salting and pickling, as well as making jams and marinades. Food preserved using those methods changes its flavour, but it still remains wholesome. Artificial preservatives added to food usually maintain its natural flavour, however they are believed to cause allergies, breathlessness and skin ailments if consumed in excessive quantities. You should therefore consider whether eating them is good for you.
Even preserved food should be stored in appropriate conditions. I am sure you know that some food is stored in the fridge, while other products in cool and dry places, such as kitchen cabinets. Also in shops some foods are displayed in refrigerated counters, while others are simply placed on shelves. Wrong storage may cause the product to be unsuitable for consumption after a short time.
Food can be preserved naturally or with artificial substances. It is important to provide the right amount of protein.
Food products should be stored in an appropriate manner to preserve their nutritional values for as long as possible.
Overdue products are unfit for consumption.