ROYxR2mmIVS9M1
Ilustracja przedstawia kolorowe nutki w formie rozrzuconych klocków - różowe po lewej stronie i pomarańczowe po prawej stronie. Na środku napis: Wielkie przemeblowanie - o muzyce przełomu XIX i XX wieku

Wielkie przemeblowanie - o muzyce przełomu XIX i XX wieku

Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przejdźmy do tematu

Muzyka XIX wieku

W drugiej połowie XIX wieku zaczęły się pojawiać pierwsze symptomy nowych rozwiązań w muzyce. Wielkim wizjonerem okazał się Ryszard Wagner.

Polecenie 1

Obejrzyj film o muzyce XIX wieku.

RHl8oNuwf3pn0
Film pt. Z muzyką przez wieki - XIX wiek.
RB2MbBsKCjqY7
Ćwiczenie 1
Dopasuj informacje do kompozytorów

Muzyka XX wieku

Cechą charakterystyczną muzyki XX wieku jest ciągłe poszukiwanie nowości i inności, łamanie zasad. Często źródłem inspiracji był folklor muzyczny. Wykształciły się nowe kierunki: impresjonizmImpresjonizmimpresjonizmekspresjonizmEkspresjonizmekspresjonizm. Powstały nowe muzyczne koncepcje: dodekafoniaDodekafoniadodekafonia, serializmSerializmserializm i dziesiątki innych.

Impresjonizm - muzyka wrażenia

Nowe zjawiska w muzyce XX wieku związane są z wrażeniami plastycznymi, obecnymi w twórczości Claude’a Debussy’ego [czytaj: kloda debiuseego]. Kierunek w sztuce, zwany impresjonizmem, wpłynął na twórczość kompozytora, który, podobnie jak malarze, starał się uchwycić nieustannie zmieniającą się rzeczywistość i utrwalić subiektywne, ulotne wrażenia, jakie w nich wywoływała.

R1W7SiXlRYX86
Zdjęcie Claude'a Debussy’ego. Kompozytor jest dość potężnym mężczyzną, z kędzierzawymi włosami, wąsami i brodą. Ubrany jest elegancko w białą koszulę i surdut, pod szyją ma muszkę. Pod punktami aktywnymi znajdują się informacje dodatkowe: 1. Achille-Claude Debussy Urodzony: 22 sierpnia 1862 w Saint-Germain-en-Laye Zmarł: 25 marca 1918 w Paryżu Francuski kompozytor, przedstawiciel impresjonizmu muzycznego. 2. Dorobek kompozytorski Claude’a Debussy’ego to 289 dzieł, w tym: 106 pieśni, 13 utworów, zaliczanych do muzyki chóralnej, dwie symfonie, 1 koncert, 24 utwory zaliczane do muzyki kameralnej, 5 oper, 3 balety, 117 utworów na fortepian i 18 innych form orkiestralnych.
Claude Debussy
Źródło: zpe.gov.pl.

Debussy wyznaczył nowe horyzonty dla muzyki, o czym świadczyły chociażby jego wypowiedzi: Nie wierzę już we wszechmoc waszego odwiecznego: do re mi fa sol la si do… Nie trzeba tego usuwać, ale dać mu odpowiednie towarzystwo… (słowa wypowiedziane podczas rozmowy z Albertem Giraud [czytaj: żiru] - belgijskim poetą).

Polecenie 2

Wysłuchaj fragmentu utworu Popołudnie Fauna Claude`a Debussy`ego. Opisz wrażenia towarzyszące podczas odsłuchu.

RizD5K5Vhc4Zs
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Faun”, autorstwa Arnolda Böcklina. Faun (w połowie człowiek, w połowie kozioł) leży na łące. Obok niego leżą flet i nuty. Na ilustracji umieszczone są punkty aktywne, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje i pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Dodatkowe informacje 1. Doskonałą ilustracją jego muzyki jest utwór orkiestrowy: Preludium do Popołudnia Fauna 2. Debussy skomponował tę słynna kompozycję w 1894 roku, będąc pod wrażeniem wiersza francuskiego liryka Mallarmego. Utwór ukazuje rozmarzonego fauna, który pożądliwym wzrokiem obserwuje igrające nimfy i kusi je uwodzicielskimi dźwiękami fletu. Subtelne barwy oraz zmienna dynamika wywołują wizję gorącego popołudnia. Na nagraniu: Utwór: Preludium do Popołudnia Fauna Wykonawca: Belgian Radio and Television Philharmonic Orchestra. Nagrany utwór rozpoczyna się marzycielską solówką fletu poprzecznego, po chwili pojawiają się pozostałe instrumenty orkiestry symfonicznej, tworząc plamy dźwiękowe: słychać solówki rogów. Flet kontynuuje snucie swojej lirycznej melodii. Muzyka jest sielska, spokojna, malownicza. Debussy korzysta z bogactwa brzmieniowego orkiestry, często zmienia obsady instrumentalne, wykorzystuje bogatą dynamikę.
Arnold Böcklin, Faun, Źródło: zpe.gov.pl
R1HI0aXXJ5iPq
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 2
R1J1H415TMOMZ
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Faun”, autorstwa Arnolda Böcklina. Faun (w połowie człowiek, w połowie kozioł) leży na łące. Obok niego leżą flet i nuty. Na ilustracji umieszczone są punkty aktywne, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje i pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Dodatkowe informacje 1. Doskonałą ilustracją jego muzyki jest utwór orkiestrowy: Preludium do Popołudnia Fauna 2. Debussy skomponował tę słynna kompozycję w 1894 roku, będąc pod wrażeniem wiersza francuskiego liryka Mallarmego. Utwór ukazuje rozmarzonego fauna, który pożądliwym wzrokiem obserwuje igrające nimfy i kusi je uwodzicielskimi dźwiękami fletu. Subtelne barwy oraz zmienna dynamika wywołują wizję gorącego popołudnia. Na nagraniu: Utwór: Preludium do Popołudnia Fauna Wykonawca: Belgian Radio and Television Philharmonic Orchestra. Nagrany utwór rozpoczyna się marzycielską solówką fletu poprzecznego, po chwili pojawiają się pozostałe instrumenty orkiestry symfonicznej, tworząc plamy dźwiękowe: słychać solówki rogów. Flet kontynuuje snucie swojej lirycznej melodii. Muzyka jest sielska, spokojna, malownicza. Debussy korzysta z bogactwa brzmieniowego orkiestry, często zmienia obsady instrumentalne, wykorzystuje bogatą dynamikę.
Arnold Böcklin, Faun, Źródło: zpe.gov.pl
R5E6RR8ND81TG
Odpowiedz na pytanie: Jakich środków wyrazu użył Claude Debussy w utworze Popołudnie Fauna?

Witalizm - muzyka pierwotna

Kierunek ten sięga do pierwotnych instynktów człowieka. Często inspirowany jest folkloremFolklorfolklorem, obrzędami pogańskimi. Jego najbardziej charakterystyczne cechy to: wyraźne podkreślenie rytmu poprzez powtarzalność, nieregularne układy, akcenty; szorstka i agresywna harmoniaHarmoniaharmonia; przejrzysta budowa formalna utworów; prosta, ale wyraźnie podkreślona melodykaMelodykamelodyka; charakter pogodny, żartobliwy, groteskowy, energiczny, brutalny. Przedstawicielem tego kierunku jest np. Béla Bartók [czytaj: bela bartok].

RO0XHKJ6kK1V6
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Beli Bartoka. Mężczyzna ukazany jest w pozycji siedzącej. Ubrany jest w garnitur oraz koszulę z krawatem. Kompozytor ma siwe włosy, ciemne oczy, szczupłą twarz. Na ilustracji umieszczone są punkty aktywne, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Béla Bartók Urodzony: 25 marca 1881, Nagyszentmiklós, Austro-Węgry Zmarł: 26 września 1945, Nowy Jork Węgierski kompozytor i pianista, badacz muzyki ludowej. 2. Béla Bartók, jako pianista, szczególnie znany był z wykonań utworów Franciszka Liszta. 3. Tworzył kompozycje instrumentalne (np. Kossuth, Tańce z Siedmiogrodu), wokalne i wokalno-instrumentalne (np. Węgierskie pieśni ludowe, Cantata profana) oraz sceniczne (np. muzyka do opery Zamek Sinobrodego). 4. Bartók pisał również utwory dla dzieci i młodzieży. Przykładem jest cykl 153 miniatur zatytułowany - Mikrokosmos. Inne popularne utwory to: Koncert na orkiestrę czy Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę.
Bela Bartok
Źródło: zpe.gov.pl.
Polecenie 3

Wysłuchaj Allegro Barbaro Béli Bartóka. Zwróć uwagę na rytmikę kompozycji i ułóż do niej prosty układ choreograficzny.

ReQbUBmIm7pkZ
Zapis nutowy pierwszych ośmiu taktów kompozycji Allegro Barbaro Béli Bartóka. Utwór w metrum dwie czwarte. Nie ma znaków przykluczowych, za to bardzo dużo jest znaków chromatycznych przygodnych. Rytm składający się z samych ósemek. Pierwsze takty wyglądają w ten sposób, że lewa i prawa ręka grają na przemian: akord w ręce lewej, akord w ręce prawej. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Béla Bartók Allegro Barbaro na fortepian. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu dynamiczny utwór wykonany na fortepianie. Przeważa dynamika forte, melodia pojawiająca się w głosie górnym jest gwałtowna. Utwór nie jest ani w tonacji molowej, ani w tonacji durowej, w melodii słychać skalę góralską.
R1GhceNAbDFLw
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 3
R7S16E44T75GE
Opisz jakie są założenia witalizmu.

Dodekafonia - skala dwunastostopniowa

Technika dodekafonicznaDodekafoniadodekafoniczna powstała w wyniku poszukiwania nowej metody organizowania wysokości dźwięków, która zastąpiłaby tradycyjną tonalność. Zamiast siedmiodźwiękowych skal durowychSkala durowaskal durowychmolowychSkala molowamolowych stosowano skalę dwunastodźwiękową tzw. serię. Dotychczas skale durowe i molowe, posiadały dwa ważne dźwięki – pierwszy i piąty, na których mogliśmy budować akordyAkordakordy zwane tonikąTonikatonikądominantąDominantadominantą. Pierwszy z nich posiadał szczególną właściwość. Był centrum całego utworu i określał tonacjęTonacjatonację. Teraz w nowej technice wszystkie dźwięki w serii miały być tak samo ważne. Ta zasada zapewniała jedność w całym utworze muzycznym. Twórcą nowego języka muzycznego był Arnold Schönberg [czytaj: szonberg].

W dodekafonii stosowano przekształcenia materiału dźwiękowego. Były to cztery postacie serii. Wersję oryginalną, inwersję (odbicie lustrzane dźwięków), rak (dźwięki ułożone od końca), rak inwersji (od końca i w odbiciu lustrzanym jednocześnie) oraz inne. Dźwięki nie mogły się powtarzać (przynajmniej do momentu, aż seria nie dobiegnie końca), wszystkie postacie mogą być transponowane (zaczynać się od drugiego, trzeciego, itd., dźwięku serii podstawowej).

R1DbA3qZ09KGD1
Przykładowa seria, triangiel.com, CC BY 3.0
R12gRyoehf4Zi
Ilustracja przedstawia fotografię Arnolda Schönberga. Starszy mężczyzna ukazany jest z lewego profilu. Ubrany jest w garnitur oraz koszulę. Kompozytor ma wianuszek włosów wokół łysiny, krzaczaste ciemne brwi. Na ilustracji umieszczone punkty aktywne, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Arnold Schönberg Urodzony: 13 września 1874 w Wiedniu Zmarł: 13 lipca 1951 w Los Angeles austriacki kompozytor, żydowskiego pochodzenia. 2. Schönberg był kompozytorem uniwersalnym. Jego twórczość obejmuje różne formy począwszy od pieśni i muzyki chóralnej, przez utwory na małe zespoły instrumentalne, muzykę kameralną do dzieł symfonicznych.
Arnold Schönberg, Źródło: zpe.gov.pl
Polecenie 4

Wysłuchaj Wariacji op. 31 Arnolda Schönberga. Licz dźwięki wraz z przebiegiem melodii i wskaż, w których miejscach rozpoczynają się nowe serie.

R1JY35HrKDdM7
Utwór Wariacje opus trzydzieste pierwsze Arnolda Schönberga. Utwór przeznaczony jest na orkiestrę symfoniczną. Chociaż brzmi on trochę jak zbitego przypadkowych dźwięków niesie ze sobą olbrzymi ładunek emocjonalny.
R1UCbAP157o3t
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 4
R15JQMA2KK1KK
Wyjaśnij na czym polegała dodekafonia.

Aleatoryzm - przypadek w muzyce

Komplikacja i złożoność jaka pojawiła się w muzyce XX wieku wpłynęła na pojawienie się innego, przeciwstawnego spojrzenia. Po II wojnie światowej kompozytorzy postanowili porzucić dotychczasowy sposób myślenia o komponowaniu i wykonywaniu utworów, na rzecz spontaniczności i przypadku. Narodził się aleatoryzmAleatoryzmaleatoryzm (z łac. alea, kostka do gry). Aleatoryzm może dotyczyć rytmiki, dynamiki, instrumentacji, a nawet budowy utworu. Czynniki przypadkowe mogą być dwojakiego rodzaju: kompozytor stosuje działania losowe podczas pracy nad utworem (mogą to być rzuty kostką, monetą, losowanie z talii kart, korzystanie z generatora dźwiękówGenerator dźwiękówgeneratora dźwięków przypadkowych); wykonawca wprowadza je podczas realizacji utworu.

Najbardziej kojarzoną z aleatoryzmem postacią jest amerykański kompozytor John Cage [czytaj: dżon kejdż] (1912‑1992).

REL18865Z7ONA
John Cage.
Źródło: online-skills.

Działanie przypadku w muzyce przyczyniało się często do zaistnienia w niej zjawisk pozamuzycznych, np. widowiskowych. W sztuce określa się to jako happeningHappeninghappening (ang. happen - zdarzenie). Taką pozamuzyczną kategorią może być np. nietradycyjny sposób zachowania się artystów na estradzie. Przykładem może być utwór Cage'a zatytułowany Tacet 4'33” (Cisza, 1962), który polega na tym, że instrumentalista lub orkiestra wraz z dyrygentem spędzają nad instrumentami określony w tytule czas w skupieniu i ciszy. Partytura to kilka pustych stron. Utwór ten jest więc wynikiem zachowań pianisty w określonym czasie oraz słuchaczy, a nie samej gry.

Tacet [czytaj: taczet] (łac. milczy) - w zapisie nutowym, szczególnie w głosach instrumentalnych lub wokalnych, oznacza, że dany instrument lub głos w danej części utworu nie bierze udziału.

Polecenie 5

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wysłuchaj wykonania utworu Tacet 4'33'' Johna Cage. Zwróć uwagę na użyte środki przekazu, oraz zachowanie publiczności.

„4' 33''” jest najsłynniejszym, wręcz rewolucyjnym utworem Johna Cage'a. Pracował nad nim pięć lat. Dlaczego tak długo? Bo za partyturą, w której napisane jest, że „żaden z instrumentów nie gra żadnej nuty”, stoją głębokie przemyślenia twórcy i idea, którą skwitował zdaniem: „Cisza nie istnieje – wszystko jest muzyką”. Prapremiera „Four minutes, thirty‑three seconds” odbyła się w piątek 29 sierpnia 1952 r. w Maverick Concert HallWoodstock, w stanie Nowy Jork. Był to koncert „Benefit Artists Welfare Fund”. Wykonawcą kilku kompozycji Cage'a, a także utworów współczesnych Feldmana, BoulezaWolffa był młody pianista David Tudor. (…) Nie obyło się bez skandalu, bo publiczność nie była przygotowana na „ciszę” w utworze, który miał partyturę. Pianista zasiadł do fortepianu, rozłożył manuskrypt (który później zaginął) i wyjął stoper, by dokładnie odmierzać części kompozycji. Opuścił pokrywę klawiatury i siedział bez ruchu 30 sekund. Sygnalizując koniec pierwszej części, podniósł pokrywę by po chwili znowu ją opuścić. I tak we wszystkich trzech częściach utworu. Kiedy Tudor zakończył i wstał, publiczność była tak zirytowana, że zamiast oklasków wszczęła wrzawę i żywe dyskusje. - Nie zrozumieli przesłania - wspominał potem John Cage nazywając swe dzieło „Cztery, trzydzieści trzy”. - Nie istnieje nic takiego, jak cisza. Sądzili, że to cisza, bo nie potrafili słuchać, a przestrzeń była pełna niespodziewanych dźwięków. W pierwszej części można było usłyszeć szum wiatru dochodzący spoza budynku. W części drugiej krople deszczu zaczęły bębnić po dachu, a w trzeciej sama publiczność zaczęła wydawać różne interesujące dźwięki kręcąc się na siedzeniach, szepcząc, a nawet wychodząc.

Źródło: https://www.rp.pl/artykul/930678-Jedna-z-najslynniejszych-kompozycji-muzyki-wspolczesnej-jest-cisza.html

RNPYhasssdVvN
Nagranie utworu Tecet 4’33’’ Johna Cage. Na nagraniu odgłosy sali koncertowej. W pierwszych sekundach nagrania słychać otwarcie fortepianu i włączenie stopera. Potem jest cisza, od czasu do czasu słychać chrząkanie, przesuwanie krzesła i podobne odgłosy.
Polecenie 5
R1HB7OHE52RAO
Przeczytaj poniższy tekst a następnie przedstaw swoje zdanie na temat utworu 4:33. „4' 33''” jest najsłynniejszym, wręcz rewolucyjnym utworem Johna Cage'a. Pracował nad nim pięć lat. Dlaczego tak długo? Bo za partyturą, w której napisane jest, że „żaden z instrumentów nie gra żadnej nuty”, stoją głębokie przemyślenia twórcy i idea, którą skwitował zdaniem: „Cisza nie istnieje – wszystko jest muzyką”. Prapremiera „Four minutes, thirty‑three seconds” odbyła się w piątek 29 sierpnia 1952 r. w Maverick Concert Hall w Woodstock, w stanie Nowy Jork. Był to koncert „Benefit Artists Welfare Fund”. Wykonawcą kilku kompozycji Cage'a, a także utworów współczesnych Feldmana, Bouleza i Wolffa był młody pianista David Tudor. (…) Nie obyło się bez skandalu, bo publiczność nie była przygotowana na „ciszę” w utworze, który miał partyturę. Pianista zasiadł do fortepianu, rozłożył manuskrypt (który później zaginął) i wyjął stoper, by dokładnie odmierzać części kompozycji. Opuścił pokrywę klawiatury i siedział bez ruchu 30 sekund. Sygnalizując koniec pierwszej części, podniósł pokrywę by po chwili znowu ją opuścić. I tak we wszystkich trzech częściach utworu. Kiedy Tudor zakończył i wstał, publiczność była tak zirytowana, że zamiast oklasków wszczęła wrzawę i żywe dyskusje. - Nie zrozumieli przesłania - wspominał potem John Cage nazywając swe dzieło „Cztery, trzydzieści trzy”. - Nie istnieje nic takiego, jak cisza. Sądzili, że to cisza, bo nie potrafili słuchać, a przestrzeń była pełna niespodziewanych dźwięków. W pierwszej części można było usłyszeć szum wiatru dochodzący spoza budynku. W części drugiej krople deszczu zaczęły bębnić po dachu, a w trzeciej sama publiczność zaczęła wydawać różne interesujące dźwięki kręcąc się na siedzeniach, szepcząc, a nawet wychodząc. Źródło: https://www.rp.pl/artykul/930678-Jedna-z-najslynniejszych-kompozycji-muzyki-wspolczesnej-jest-cisza.html
Polecenie 6

Podzielcie się na role (solista i słuchacze) i wykonajcie w klasie kompozycję Johna Cage’a Tacet 4’33’’ (Można spróbować dokonać kilku wykonań, np. po rozpoczęciu lekcji, pod koniec lekcji i sprawdzić zmieniający się tzw. pejzaż dźwiękowy otoczenia).

Minimalizm – prostota przekazu

W latach sześćdziesiątych wielu kompozytorów coraz częściej upraszczało technikę. Powstawały utwory, w których melodia, harmonia i rytm zmieniały się w niewielkim stopniu. Kompozytorzy zaczęli interesować się dalekowschodnią muzyką i filozofią, której kontemplacyjno‑medytacyjny charakter inspirował do nowych poszukiwań. Szczególną rolę odegrali tu twórcy amerykańscy. Jednym z prekursorów minimalizmuMinimalizmminimalizmu był La Monte Young [czytaj: la monti jan].

R152ODCP5G4BH
Autor nieznany, La Monte Young, labourscarle.wordpress.com
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Obejrzyj film o muzyce XX wieku.

RORXPK1D8jYVd
Film pt. Z muzyką przez wieki - XX wiek.
R1QVeRewDq1fi
Ćwiczenie 2
Wskaż kierunki związane z muzyką XX wieku.
Polecenie 8

Wysłuchaj Miniatury nr 7 z cyklu Composition 1960 La Monte Younga. Opisz odczucia towarzyszące podczas odsłuchu. Zwróć uwagę na minimalizm użytych środków kompozytorskich.

R9igg0EvXKukq
Utwór muzyczny: Miniatura nr 7 Composition 1960, autorstwa La Monte Young’a. Na nagraniu w pierwszych sekundach zagrano na fortepianie interwał. Dwa dźwięki wybrzmiewają bardzo długo. Potem nastaje cisza.
R1L9iKAseG8Lr
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 8
R121P8TF5SQXX
Przedstaw swoje zdanie na temat utworu Miniatura nr 7 z cyklu Composition 1960.
R1ER7G532926S
Utwór muzyczny: Miniatura nr 7 Composition 1960, autorstwa La Monte Young’a. Na nagraniu w pierwszych sekundach zagrano na fortepianie interwał. Dwa dźwięki wybrzmiewają bardzo długo. Potem nastaje cisza.
RRGtDzhOjvRwy
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj tytuł dzieła muzycznego do jego twórcy. Popołudnie Fauna Możliwe odpowiedzi: 1. Arnold Schönberg, 2. Béla Bartók, 3. Claude Debussy, 4. John Cage Allegro Barbaro Możliwe odpowiedzi: 1. Arnold Schönberg, 2. Béla Bartók, 3. Claude Debussy, 4. John Cage Tacet 4’33’’ Możliwe odpowiedzi: 1. Arnold Schönberg, 2. Béla Bartók, 3. Claude Debussy, 4. John Cage Wariacje op. 31 Możliwe odpowiedzi: 1. Arnold Schönberg, 2. Béla Bartók, 3. Claude Debussy, 4. John Cage
R1RpbzLrqqhfq
Ćwiczenie 4
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Witalizm jest nurtem odwołującym się do pierwotnych instynktów człowieka i folkloru. 2. John Cage był przedstawicielem impresjonizmu. 3. Dodekafonia wywodzi się z malarstwa francuskiego. 4. Aleatoryzm polega na losowości w muzyce
Ćwiczenie 5
R1AErzxdG1gRF
Wyszukaj i zaznacz nazwy pięciu kierunków. Aby zakreślić słowo zaznacz (kliknij) pierwszą i ostatnią literę.
Polecenie 9
R1ZXQ5DPCH65U
Wyjaśnij pojęcia: witalizm, aleatoryzm, impresjonizm, dodekafonia.
RxG36rUuwcnMK
Ćwiczenie 6
Podane nazwiska kompozytorów przyporządkuj do odpowiednich nazw kierunków muzyki XX wieku. A. Claude Debussy Możliwe odpowiedzi: 1. aleatoryzm, 2. witalizm, 3. impresjonizm, 4. dodekafonia B. Arnold Schönberg Możliwe odpowiedzi: 1. aleatoryzm, 2. witalizm, 3. impresjonizm, 4. dodekafonia C. Béla Bartók Możliwe odpowiedzi: 1. aleatoryzm, 2. witalizm, 3. impresjonizm, 4. dodekafonia D. John Cage Możliwe odpowiedzi: 1. aleatoryzm, 2. witalizm, 3. impresjonizm, 4. dodekafonia
RxqKzJDcGUDn5
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: Kto skomponował Popołudnie Fauna?
R1df4ePvxQ9yr
„Popołudnia fauna” to poemat symfoniczny napisany przez Debussy’ego. Należy do arcydzieł impresjonizmu. Muzyka opowiada m.in. o marzeniach sennych fauna podczas spokojnego popołudnia, po wcześniejszej pogoni za nimfami. Faun to bóg lasów górskich, opiekun pasterzy, utożsamiany z Panem. Przedstaw plastyczną wizję tej opowieści. Możesz skorzystać z edytora graficznego lub innej dowolnej techniki tradycyjnej.
RzXtaxhTV4EqK
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj imię do nazwiska 1. Schönberg Możliwe imiona: Béla, John, Arnold, Claude. 2. Bartók Możliwe imiona: Béla, John, Arnold, Claude. 3. Cage Możliwe imiona: Béla, John, Arnold, Claude. 4. Debussy Możliwe imiona: Béla, John, Arnold, Claude.
Ćwiczenie 8
RKXzQGLFBYUMk
Napisz dwa-trzy zdania na temat dowolnego kompozytora poznanego podczas dzisiejszej lekcji.
R13tTfnniyoYP
Ćwiczenie 9
Wymień co najmniej cztery kierunki w muzyce XX wieku.
Ćwiczenie 9
RCCMq1yoiw32A
Skomponowane na początku XX wieku Allegro barbaro Bartóka jest jednym z jego najbardziej znanych utworów na fortepian. Sam kompozytor często wykonywał ten utwór podczas koncertów. Charakterystyczną cechą utworu jest m.in. dosyć duża ilość taktów ostinato. Ostinato to wielokrotne powtarzanie struktury muzycznej. Ciekawostką jest to, że tytuł utworu jest atakiem na krytyków Bartóka, którzy nazywali go „barbarzyńcą”. Tytułowe „barbaro” zaś to określenie wykonawcze: dziko, w sposób nieokiełznany ale drugie znaczenie to właśnie barbarzyńca! Przedstaw swoją graficzną wizję ostinato nawiązując do znaczenia tytułu utworu.

Muzyka XX wieku - tradycja i współczesność

Zdania dotyczące postrzegania muzyki w okresie XX wieku były bardzo podzielone. Niektórzy kompozytorzy nadal tworzyli według wcześniej ustalonych zasad, które wykształciły się w poprzednich epokach, inni odrzucili je całkowicie, tworząc nowe nurty. Muzykę tego okresu nazywamy muzyką XX wieku lub muzyką współczesną. Zapoznaj się z poniższym materiałem i wykonaj polecenie.

Polecenie 9

Wysłuchaj fragment Koncertu fortepianowego Es‑dur Franza LisztaA Survivor from Warsaw Op. 46 (Ocalały z Warszawy) Arnolda Schönberga, porównaj kompozycje, wskaż różnice w stylu i podziel się swoimi odczuciami.

R1cDBR4AUJgVj
Ilustracja interaktywna przedstawia sepiową fotografię Ferenca Liszta. Na zdjęciu ukazany jest starszy mężczyzna, w ciemnym garniturze z kamizelką oraz białym kołnierzykiem ze stójką. Kompozytor ma długie, siwe włosy, zaczesane do tyłu. Po bokach twarzy widnieją bokobrody. Spoglądająca ze zdjęcia postać ukazana jest z półprofilu. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny „Koncert fortepianowy Es-dur No. 1”, autorstwa Franza Liszta. Koncert fortepianowy wykonywany jest przez solistę pianistę i towarzyszącą mu orkiestrę symfoniczną. Utwór rozpoczyna się wstępem orkiestry, która wprowadza słuchacza w dramatyczny i pełen grozy nastrój utworu. Potem następuje kilka srogich akordów, wykonanych na fortepianie. A następnie pasaże, które wznoszą się coraz wyżej. Następnie orkiestra powtarza frazy grane we wstępie, ale w dużo łagodniejszym wydaniu. Muzyka zmienia się i trochę łagodnieje. Następuje łagodny fragment, grany przez pianistę, z delikatnymi frazami granymi przez najpierw klarnet, a potem przez skrzypce, a następnie przez całą orkiestrę. Melodia grana przez pianistę jest piękna i smutna. Soliści instrumentaliści powtarzają frazy zagrane przez pianistę. W trzeciej minucie muzyka staje się szybsza i gwałtowniejsza, apogeum osiąga poprzez pojawienie się instrumentów dętych blaszanych. Na początku czwartej minuty znów staje się łagodniejsza i pianista gra spokojną, łagodną melodię. W czasie utworu muzyka wielokrotnie się zmienia, pianista i orkiestra budują bardzo różne nastroje. Utwór jest bardzo ekspresyjny. Wykorzystane są możliwości różnych instrumentów. Oprócz solisty pianisty, inni instrumentaliści też mają swoje króciutkie fragmenty solowe.
Ferenc Liszt
Źródło: online-skills; https://www.youtube.com/watch?v=xm_m4pBxxk8.
RrThgMOz0WD9j
Utwór bardzo ekspresyjny, pełen zaskakujących brzmień, instrumenty raczej nie grają melodii, a dźwiękonaśladowcze plamy dźwiękowe. Muzyka jest bardzo nerwowa. W utworze występuje narrator. Po angielsku z pasją opowiada w pierwszej osobie historię ukrywającego się w podziemiach Warszawy, w czasie II Wojny Światowej, człowieka. Muzyka jest zgrzytliwa, dominują trąbki i instrumenty smyczkowe. Trąbki grają przeraźliwą fanfarę, a skrzypce często wydają dźwięki albo wysokie i świdrujące, albo bardzo skrzeczące i trzeszczące. Punkt 1: Utwór pochodzi z albumu Pelleas and Melisande...
Arnold Schönberg Źródło: online‑skills; https://www.youtube.com/watch?v=VuP0SExoojQ.
Źródło: online-skills; https://www.youtube.com/watch?v=VuP0SExoojQ.
RCfPgLcjLOUPM
Wersja alternatywna: (Uzupełnij).
Polecenie 9
R1VUVD8F9NEHM
Po zapoznaniu się z informacjami dotyczącymi Koncertu fortepianowego Es‑dur Franza Liszta i A Survivor from Warsaw Op.46 Arnolda Schönberga porównaj kompozycje, wskaż różnice w stylu i podziel się swoimi odczuciami.
RJCOKD1HUES18
Ilustracja interaktywna przedstawia sepiową fotografię Ferenca Liszta. Na zdjęciu ukazany jest starszy mężczyzna, w ciemnym garniturze z kamizelką oraz białym kołnierzykiem ze stójką. Kompozytor ma długie, siwe włosy, zaczesane do tyłu. Po bokach twarzy widnieją bokobrody. Spoglądająca ze zdjęcia postać ukazana jest z półprofilu. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny „Koncert fortepianowy Es-dur No. 1”, autorstwa Franza Liszta. Koncert fortepianowy wykonywany jest przez solistę pianistę i towarzyszącą mu orkiestrę symfoniczną. Utwór rozpoczyna się wstępem orkiestry, która wprowadza słuchacza w dramatyczny i pełen grozy nastrój utworu. Potem następuje kilka srogich akordów, wykonanych na fortepianie. A następnie pasaże, które wznoszą się coraz wyżej. Następnie orkiestra powtarza frazy grane we wstępie, ale w dużo łagodniejszym wydaniu. Muzyka zmienia się i trochę łagodnieje. Następuje łagodny fragment, grany przez pianistę, z delikatnymi frazami granymi przez najpierw klarnet, a potem przez skrzypce, a następnie przez całą orkiestrę. Melodia grana przez pianistę jest piękna i smutna. Soliści instrumentaliści powtarzają frazy zagrane przez pianistę. W trzeciej minucie muzyka staje się szybsza i gwałtowniejsza, apogeum osiąga poprzez pojawienie się instrumentów dętych blaszanych. Na początku czwartej minuty znów staje się łagodniejsza i pianista gra spokojną, łagodną melodię. W czasie utworu muzyka wielokrotnie się zmienia, pianista i orkiestra budują bardzo różne nastroje. Utwór jest bardzo ekspresyjny. Wykorzystane są możliwości różnych instrumentów. Oprócz solisty pianisty, inni instrumentaliści też mają swoje króciutkie fragmenty solowe.
Ferenc Liszt
Źródło: online-skills; https://www.youtube.com/watch?v=xm_m4pBxxk8.
RVD8TK2LQLM8T
Utwór bardzo ekspresyjny, pełen zaskakujących brzmień, instrumenty raczej nie grają melodii, a dźwiękonaśladowcze plamy dźwiękowe. Muzyka jest bardzo nerwowa. W utworze występuje narrator. Po angielsku z pasją opowiada w pierwszej osobie historię ukrywającego się w podziemiach Warszawy, w czasie II Wojny Światowej, człowieka. Muzyka jest zgrzytliwa, dominują trąbki i instrumenty smyczkowe. Trąbki grają przeraźliwą fanfarę, a skrzypce często wydają dźwięki albo wysokie i świdrujące, albo bardzo skrzeczące i trzeszczące. Punkt 1: Utwór pochodzi z albumu Pelleas and Melisande...
Arnold Schönberg Źródło: online‑skills; https://www.youtube.com/watch?v=VuP0SExoojQ.
Źródło: online-skills; https://www.youtube.com/watch?v=VuP0SExoojQ.
Polecenie 10

Spróbuj wcielić się w awangardowego twórcę muzyki. Przy pomocy dowolnej technologii stwórz utwór muzyczny. Staraj kierować się własną inwencją i kreatywnością. Możesz użyć gotowych aplikacji lub programów do tworzenia i zapisywania muzyki lub nagrać i przetworzyć materiał od samych podstaw. Możesz również stworzyć partyturę utworu, w którym zaproponujesz autorską notację muzyczną.

Słownik pojęć

Akord
Akord

współbrzmienie co najmniej 3 różnych co do wysokości dźwięków, których stosunki są regulowane zasadami akustyki, psychologii, estetyki, a zwłaszcza harmoniki

Aleatoryzm
Aleatoryzm

termin wprowadzony przez P. Bouleza na określenie typu nowoczesnej konstrukcji dzieła muzycznego, polegającej na zaleconej przez kompozytora, częściowo ustalonej, przypadkowości w realizacji wykonawczej pewnych elementów konstrukcji utworu (np.: w zakresie rytmu, dynamiki, czasu trwania, wysokości dźwięków)

Atonalny
Atonalny

o utworze muzycznym: polegający na braku zależności pomiędzy poszczególnymi dźwiękami wskutek nieistnienia centrum tonalnego

Blues
Blues

negro‑amerykański gatunek pieśni osobistej (solowej) o strukturze responsorialnej  call and response [‘zawołanie i odpowiedź’]

Dodekafonia
Dodekafonia

technika dwunastodźwiękowa, atonalna, której cechą jest brak centrum tonalnego dzięki równouprawnieniu wszystkich 12 dźwięków oktawy, w przeciwieństwie do techniki tonalnej

Dominanta
Dominanta

piąty stopień gamy durowej lub molowej i akord zbudowany na tym stopniu

Ekspresjonizm
Ekspresjonizm

kierunek w literaturze i sztuce początku XX w. traktujący dzieło jako subiektywny wyraz spotęgowanych przeżyć artysty

Folklor
Folklor

ludowa twórczość muzyczna: pieśni, tance, muzyka instrumentalna

Forma
Forma

ogólna budowa utworu muzycznego

Generator dźwięków
Generator dźwięków

urządzenie elektroniczne służące do wytwarzania drgań elektrycznych o określonej częstotliwości i amplitudzie

Happening
Happening

(ang. zdarzenie) – jednorazowe wydarzenie artystyczne, zazwyczaj odbywające się przy współudziale publiczności, łączące elementy muzyki, teatru, baletu, działań plastycznych itp., często o przebiegu trudnym do przewidzenia

Harmonia
Harmonia

sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym

Impresjonizm
Impresjonizm

styl twórczy reprezentowany przez Claude Debussy’ego i jego naśladowców na przełomie XIX i XX wieku; powstał jako reakcja na muzykę klasyczną, romantyczną; styl ten na pierwszym miejscu stawia elementy kolorystyczne muzyki, stosowanie nie używanego dotąd materiału dźwiękowego, co w konsekwencji daje nowe efekty harmoniczne

Jazz
Jazz

jeden z nurtów muzyki współczesnej, powstały pod koniec XIX w. w kręgu Murzynów amerykańskich, łączący tradycje muzyczne euro‑amerykańskie z afrykańskimi

Melodyka
Melodyka

jeden z głównych elementów dzieła muzycznego. Jej istotą jest poziomy układ pojedynczych dźwięków

Minimalizm
Minimalizm

kierunek, którego podstawą jest prostota i przejrzystość materiału melodycznego i przejrzystość harmonii

Musical
Musical

amerykański gatunek komedii muzycznej, zwykle 2‑aktowej, składającej się z partii mówionych, partii śpiewanych solowych (songi) i zespołowych (duety, tercety, chóry) oraz tańca, pokrewny europejskiej operetce

Opera
Opera

dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w, libretcie przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą

Poemat symfoniczny
Poemat symfoniczny

forma i gatunek muzyczny o swobodnej budowie, zależnej od programu literackiego, tj. od treści pozamuzycznych., zaczerpniętej najczęściej z literatury, rzadziej z malarstwa lub rzeźby

Polifonia
Polifonia

muzyka mająca wiele linii melodycznych współbrzmiących ze sobą

Rewia
Rewia

teatralne przedstawienie rozrywkowe złożone z krótkich scenek i numerów estradowych (skecze, monologi, piosenki, tańce)

Serializm
Serializm

kompozytorska technika posługiwania się w utworze serią 12 różnych pod względem wysokości dźwięków

Skala durowa
Skala durowa

rodzaj skali diatonicznej z półtonami między 3. a 4. oraz 7. a 8. dźwiękiem (stopniem skali)

Skala molowa
Skala molowa

rodzaj skali diatonicznej, w swej naturalnej postaci z półtonami między 2. a 3. oraz 5. a 6. dźwiękiem (stopniem skali), zaś w tzw. postaci harmonicznej — także między 7. a 8. dźwiękiem

Sonoryzm
Sonoryzm

kierunek, technika charakterystyczna dla polskiej szkoły kompozytorskiej w latach 60‑tych, wysuwająca na pierwszy plan brzmienie

Spirituals
Spirituals

negro spirituals, religijne pieśni Afroamerykanów, tworzone przez nich od ok. XVIII w.; powstały wskutek zetknięcia się mieszkańców Afryki z ceremoniami religijnymi i liturgią Kościołów chrześcijańskich

Tacet
Tacet

(łac. milczy) - w zapisie nutowym, szczególnie w głosach instrumentalnych lub wokalnych, oznacza, że dany instrument lub głos w danej części utworu nie bierze udziału.

Tonacja
Tonacja

podstawa melodyczno‑harmoniczna utworu w systemie dur‑moll, wyznaczona przez związki funkcyjne między dźwiękami i akordami danej gamy durowej lub molowej

Tonika
Tonika

pierwszy dźwięk (stopień) gamy durowej lub molowej i akord zbudowany na tym stopniu