Lesson plan (Polish)
Temat: Obszary nadmiaru i niedoboru wody na Ziemi
Target group
Uczniowie klasy I liceum i technikum (zakres podstawowy)
Podstawa programowa
IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce
Uczeń:
1) wyjaśnia zróżnicowanie rodzajów i wielkości zasobów wód na Ziemi oraz we własnym regionie;
Ogólny cel kształcenia
Uczeń dowie się gdzie na Ziemi znajdują się obszary nadwyżek oraz obszary niedoboru wody.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśnisz znaczenie pojęcia bilans wodny;;
wymienisz czynniki wpływające na bilans wodny;
wskażesz na mapie świata obszary nadwyżek i niedoborów wody.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
tablica interaktywna, tablety/komputery;
zasoby multimedialne zawarte w lekcji „Obszary niedoboru i nadwyżek wody na Ziemi” w e‑podręczniku;
e‑podręcznik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat. Pyta uczniów:
Co wiecie o…?
Czy kiedykolwiek spotkaliście się z…?
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje burzę mózgów i prosi uczniów o wymienianie przykładów miejsc na Ziemi, gdzie, ich zdaniem, może występować problem z dostępnością wody słodkiej dla żywych organizmów, w tym dla człowieka. Wszystkie pomysły zostają na bieżąco zapisywane na tablicy.
Prowadzący tłumaczy znaczenie pojęcia bilans wodny i wymienia czynniki, które mają wpływ na jego wielkość. Następnie prezentuje ilustrację 1 z lekcji w e‑podręczniku, przedstawiającą obszary nadwyżek i niedoborów wody. Uczniowie weryfikują swoje pomysły i jeżeli któryś pomysł nie był słuszny – wyjaśniają wraz z nauczycielem co było przyczyną podania błędnej propozycji.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda z grup ma za zadanie przeanalizować ilustrację 1 i podać wspólne cechy jednego z następujących typów obszarów na Ziemi: obszarów o nadwyżkach wody powyżej 1000 mm i obszarów o niedoborach wody powyżej 1000 mm.
Uczniowie wykorzystują planszę interaktywną do uporządkowania swojej wiedzy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Nauczyciel wyświetla kryteria sukcesu i pyta uczniów, jak oceniają swoje umiejętności zdobyte na zajęciach.
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
mulczowanie - pokrywanie gleby materiałem zmniejszającym parowanie wody z gleby, np. słomą, liśćmi
woda wirtualna - woda wykorzystana w procesie produkcji
Teksty i nagrania
Areas with water surplus and shortage on the Earth
Not only does fresh water comprise less than 3% of the hydrosphere; its vast majority is in the form of ice and underground waters, which means that it is far away from large human settlements or it is difficult to access. For this reason, people use mainly water which takes an active part in the water cycle. This is only approx. 0.3% of fresh water. Therefore, the amount of available water depends on the level of precipitation, on the one hand, and on the level of evaporation and drainage on the other. After comparing those values, we obtain information on areas with water surplus and shortage.
Summary
Available fresh water resources are just 0.3% of water on Earth.
Areas of water scarcity are mainly nearprotective and intercontinental regions.
The main natural factor affecting the shortage of water is rainfall lower than the possibility of evaporation.
The main non‑environmental factors affecting water scarcity include population growth and increased demand for agricultural and industrial products as well as water for consumption and household purposes.
The problem of water, especially in developing countries, is also due to the low quality of chemically and biologically contaminated water.
There are numerous ways to deal with water scarcity, most require knowledge, technology and considerable financial resources.