Przygotowanie materiałów florystycznych i wykonywanie kompozycji
OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych – florysta 343203
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie florysta (kod cyfrowy zawodu 343203): wykonywanie kompozycji florystycznych, w tym dekoracji roślinnych oraz aranżowanie wnętrz i otwartej przestrzeni roślinami i kompozycjami roślinnymi. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – informacji na temat przygotowania materiału roślinnego w różnych stadiach rozwoju i różnej jakości do wykonania kompozycji florystycznej za pomocą odpowiednich narzędzi, a także informacji dotyczących przygotowania środków technicznych i materiałów dekoracyjnych.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:
OGR.01.4 Przygotowanie materiałów florystycznych i wykonywanie kompozycji
Osoba ucząca się:
OGR.01.4.1) przygotowuje materiał roślinny i dekoracyjny do wykonywania kompozycji:
OGR.01.4.1) 1) opisuje sposoby przygotowania materiału do wykonania kompozycji;
OGR.01.4.1) 2) przygotowuje materiał do wykonania kompozycji, np. przez usuwanie liści, podcinanie pędów, dobieranie wstążki do kompozycji;
OGR.01.4.1) 3) dobiera narzędzia florystyczne do wykonywanej kompozycji;
OGR.01.4.1) 4) wymienia cechy jakościowe materiałów stosowanych w kompozycjach;
OGR.01.4.1) 5) ocenia jakość i przydatność materiałów do wykonywanej kompozycji.
OGR.01.4.2) stosuje techniki florystyczne i pomocnicze:
OGR.01.4.2) 1) rozróżnia techniki florystyczne i pomocnicze do tworzenia kompozycji roślinnych;
OGR.01.4.2) 2) dobiera narzędzia i sprzęt florystyczny do wykonania kompozycji roślinnej;
OGR.01.4.2) 3) stosuje narzędzia i sprzęt florystyczny.
OGR.01.4.4) wykonuje zabiegi pielęgnacyjne kwiatów, zieleni ciętej oraz roślin doniczkowych:
OGR.01.4.4) 1) dobiera zabiegi pielęgnacyjne do rodzaju zastosowanej roślinności;
OGR.01.4.4) 2) wykonuje zabiegi pielęgnacyjne kwiatów i zieleni ciętej;
OGR.01.4.4) 3) stosuje zabiegi posprzętne i pożywki dla kwiatów ciętych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film edukacyjny Materiał roślinny o różnej jakości i przydatności do wykonania kompozycji florystycznejFilm edukacyjny Materiał roślinny o różnej jakości i przydatności do wykonania kompozycji florystycznej
Praca z filmem edukacyjnym wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
przygotowanie materiału roślinnego do wykonania kompozycji florystycznej;
ocena materiału roślinnego pod względem jego jakości (rozróżnianie klas materiału roślinnego);
dostosowanie jakości materiału do wykonania kompozycji florystycznej;
zabezpieczania materiału roślinnego do dalszej pracy w przygotowaniu kompozycji florystycznej;
rozróżnianie poszczególnych stadiów rozwoju materiału roślinnego;
dostosowanie materiału roślinnego w różnych stadiach rozwoju do wykonania kompozycji florystycznej;
wykonanie kompozycji z materiału roślinnego w różnym stadium rozwoju i różnej jakości.
Film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie materiału roślinnego do wykonania kompozycjiFilm instruktażowy (tutorial) Przygotowanie materiału roślinnego do wykonania kompozycji
Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
przygotowanie materiału roślinnego do wykonania kompozycji florystycznej: podcinanie łodyg i gałązek, czyszczenie materiału roślinnego z liści i kolców, usuwanie zbędnych przyrostów.
Sekwencje filmowe Narzędzia florystyczne i ich zastosowanieSekwencje filmowe Narzędzia florystyczne i ich zastosowanie
Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
opisywanie funkcji narzędzi florystycznych, takich jak: sekator, nożyce florystyczne, nożyk florystyczny, cążki do drutu, szczypce płaskie, nóż do gąbki florystycznej;
dobór narzędzi florystycznych do czynności mających na celu właściwe przygotowanie materiałów florystycznych do wykonania kompozycji;
obsługa sprzętu wykorzystywanego do przygotowania materiałów florystycznych do wykonania kompozycji.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy z zakresu przygotowywania materiałów florystycznych i wykonywania kompozycji.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej przygotowywania materiałów florystycznych i wykonywania kompozycji.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Materiał roślinny o różnej jakości i przydatności do wykonania kompozycji florystycznejFilm edukacyjny
Przygotowanie materiału roślinnego do wykonania kompozycjiFilm instruktażowy (tutorial)
Narzędzia florystyczne i ich zastosowanieSekwencje filmowe
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film edukacyjny Materiał roślinny o różnej jakości i przydatności do wykonania kompozycji florystycznej z ćwiczeniami 1, 2, 3 i 4,
film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie materiału roślinnego do wykonania kompozycji z ćwiczeniami 5 i 6,
sekwencje filmowe Narzędzia florystyczne i ich zastosowanie z ćwiczeniami 7 i 8.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą przygotowywania materiałów florystycznych i wykonywania kompozycji. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Film edukacyjny Materiał roślinny o różnej jakości i przydatności do wykonania kompozycji florystycznej
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą film edukacyjny. Prosi, aby podczas projekcji zwrócili szczególną uwagę na stadia rozwoju roślin i zanotowali wymienione przez narratora przykłady, ponieważ po prezentacji będą rozmawiać na ten temat. Nauczyciel zatrzymuje projekcję w momencie, w którym narrator filmu prezentuje gotową kompozycję. Prosi uczniów, żeby wskazali w niej poszczególne rośliny i nazwali ich stadia rozwoju. Nauczyciel może uprzednio przygotować więcej przykładów bukietów (np. na zdjęciach, które wyświetli), by wspomóc uczniów w procesie utrwalania nowo zdobytych informacji.
2. Film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie materiału roślinnego do wykonania kompozycji
Praca w parach
Uczniowie w parach tworzą notatkę graficzną, w której krok po kroku odtwarzają sekwencję czynności, które należy wykonać w kwiaciarni po dostawie kwiatów. Po wykonaniu zadania przez wszystkich uczniów pary prezentują swoje prace na forum klasy. Słuchający uczniowie sprawdzają, czy prezentujący nie pominęli jakiegoś etapu.
3. Sekwencje filmowe Narzędzia florystyczne i ich zastosowanie
Praca w grupach
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Następnie łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje pojedynczą sekwencję filmową dotyczącą danego narzędzia florystycznego. Uczniowie powinni te narzędzia obejrzeć i wykorzystać w praktyce na konkretnych roślinach, więc jeżeli to możliwe, należy rozdać poszczególnym grupom odpowiednie narzędzia. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone ich pierwotnym grupom sekwencje filmowe. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Film edukacyjny Materiał roślinny o różnej jakości i przydatności do wykonania kompozycji florystycznej
Praca w grupach i całego zespołu klasowego
Lekcja odwrócona. Uczniowie podzieleni na czteroosobowe grupy opracowują projekt kompozycji florystycznej z uwzględnieniem roślin w zróżnicowanych stadiach rozwoju. Za pomocą dowolnej techniki przygotowują wizualizację wymyślonej kompozycji.
Na zajęciach zespoły kolejno prezentują swoje propozycje. Omawiają również proces powstawania swoich pomysłów na kompozycję. Pozostali uczniowie dzielą się spostrzeżeniami i sugestiami na temat prac poszczególnych grup. Prace mogą być oceniane w kategoriach takich jak: estetyka, pomysłowość, wykorzystanie wiedzy z filmu edukacyjnego. Grupa najwyżej oceniona przez zespół klasowy może zostać wyróżniona ocenami z aktywności.
2. Film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie materiału roślinnego do wykonania kompozycji
Praca w parach
Po zapoznaniu się z materiałem chętne/wybrane pary mogą przygotować prezentacje multimedialne podsumowujące informacje zawarte w filmie instruktażowym (tutorialu), który dotyczy przygotowania materiału roślinnego do wykonania kompozycji. Prezentacje te mogą zostać wykorzystane jako materiał powtórkowy.
3. Sekwencje filmowe Narzędzia florystyczne i ich zastosowanie
Praca indywidualna
Uczniowie sporządzają mapy myśli (np. za pomocą generatora map myśli dostępnego na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej), które pomogą im podsumować wiedzę zdobytą po obejrzeniu sekwencji filmowych. W centralnej części mapy umieszczają słowa „narzędzia florystyczne”. Od tego hasła wyprowadzają łuki wiodące do nazw poszczególnych narzędzi. Od nich z kolei prowadzą kolejne linie, na końcu których umieszczają informacje na temat poszczególnych narzędzi zapamiętane po projekcji. Mapy są omawiane i porównywane na forum klasy.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Film edukacyjny, film instruktażowy (tutorial) i sekwencje filmowe
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmami i sekwencjami filmowymi stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja + zadanie itd.) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
w pracy metodą jigsaw należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji, mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z audiodeskrypcji i opisów alternatywnych do multimediów;
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie zadań z interaktywnych materiałów sprawdzających;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje, i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania albo przygotować miniwykład dotyczący wybranego zagadnienia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści