E-materiały do kształcenia zawodowego

Zarządzanie marketingowe w agrobiznesie

ROL.05.3 Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402

Słownik pojęć dla e‑materiału

Instrukcja korzystania ze słownika

Słownik zawiera pojęcia ułożone w kolejności alfabetycznej. Pojęcia zawierają odnośniki do elementów składowych e‑materiału, w których zostały zastosowane. Za pomocą wyszukiwarki „Filtruj pojęcie” można wyszukać odpowiednie pojęcie w słowniku.

1
agrobiznes
agrobiznes

działania, które mają na celu wytwarzanie finalnych produktów żywnościowych, od surowców pierwotnych (np. zboża) po gotowe produkty żywnościowe (np. chleb)

Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieDGKJCLdSgRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie

eksport
eksport

(z łac. exportare – wywozić) sprzedaż towarów lub usług wytwarzanych w danym kraju podmiotom zagranicznym

Planowanie marketingowe w agrobiznesieDYi2EuWFEPlanowanie marketingowe w agrobiznesie

import
import

(z łac. importare – wwozić) zakup towarów lub usług za granicą w celu wykorzystania ich na rynku wewnętrznym (krajowym)

Planowanie marketingowe w agrobiznesieDYi2EuWFEPlanowanie marketingowe w agrobiznesie

konkurencja
konkurencja

proces, w którym podmioty rynkowe konkurują ze sobą w zawieraniu transakcji rynkowych poprzez przedstawianie korzystniejszej od innych podmiotów oferty rynkowej dla zrealizowania swoich interesów. Konkurowanie może się odbywać w oparciu o cenę, jakość, formę płatności i wiele innych. W zależności od struktury rynku, na którym zachodzi proces konkurencji, wyróżnia się różne modele konkurencji.

Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieDGKJCLdSgRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie

kontrola marketingowa
kontrola marketingowa

wszechstronny, krytyczny i bezstronny przegląd oraz ocena podstawowych celów, strategii, polityki i zadań marketingowych; obejmuje ona także sposób wykorzystania środków przeznaczonych na działalność marketingową; prowadzona jest w celu zidentyfikowania trudności, szans rozwojowych oraz sformułowania zaleceń mających na celu poprawę efektywności działań marketingowych

Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieDGKJCLdSgRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie

komunikacja
komunikacja

wymiana informacji między jej uczestnikami, nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki itp

Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieDIaUm4T4dRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie

marka
marka

nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia określonych dóbr lub usług od oferowanych przez konkurencję; może składać się z części werbalnej (nazwy) i niewerbalnej (symbolu, logo). Marka lub część marki objęta ochroną prawną staje się znakiem towarowym. Rozpoznawalność marki jest kluczowym elementem promocji.

Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowymDKdUBEJfPNarzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym

marketing
marketing

proces planowania i realizacji koncepcji, ustalania ceny, promocji i dystrybucji idei, dóbr i usług w celu dokonania wymiany mającej służyć osiągnięciu celów organizacji i jednostek [definicja za publikacją: Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002].

Planowanie marketingowe w agrobiznesieDYi2EuWFEPlanowanie marketingowe w agrobiznesie

marketing mix
marketing mix
R1CTgAEgN9Yo2
Marketing mix
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

tzw. marketing mieszany; zespół elementów (instrumentów), za pomocą których przedsiębiorstwo może oddziaływać na rynek; często jest definiowany za pomocą marketingu 4P: product (produkt), price (cena), place (miejsce) i promotion (promocja)

Planowanie marketingowe w agrobiznesieDYi2EuWFEPlanowanie marketingowe w agrobiznesie

materiały marketingowe
materiały marketingowe
Rr8exk2pkrK3j
Ulotka reklamowa – przykład materiału marketingowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

grupa produktów, których rolą jest budowanie wizerunku marki, budzenie pożądanych skojarzeń u odbiorców, informowanie o misji i ofercie firmy oraz promowanie nowego produktu bądź usługi; działania te mają na celu zwiększenie sprzedaży, a tym samym zysków firmy. Materiały marketingowe to m.in. strona internetowa, profil w mediach społecznościowych, wizytówka, logo oraz ulotki cyfrowe i tradycyjne.

Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowymDKdUBEJfPNarzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym

plan marketingowy
plan marketingowy

część biznesplanu, do którego włącza się plan organizacyjny, produkcyjny i finansowy; jest dokumentem obejmującym okres co najmniej jednego roku, zawierającym szczegółowe informacje o wprowadzeniu na rynek nowych produktów bądź usług lub udoskonaleniu podejścia do już istniejących produktów

Planowanie marketingowe w agrobiznesieDYi2EuWFEPlanowanie marketingowe w agrobiznesie

promocja
promocja

oddziaływanie na odbiorców produktów firmy polegające na przekazaniu im informacji, które mają zwiększyć i ukierunkować ich wiedzę na temat oferowanych produktów lub usług

Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieDGKJCLdSgRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie

rynek
rynek

całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunków, w jakich przebiegają

Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieDGKJCLdSgRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie

reklama
reklama
R143q2vtHr9Lu
Przykład reklamy w postaci billboardu na budynku
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

wszelkie działania w sferze gospodarczej, które za pomocą prawdziwych informacji na temat konkretnych towarów lub usług zwrócą na nie uwagę potencjalnych odbiorców

Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowymDKdUBEJfPNarzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym

strategia marketingowa
strategia marketingowa

zespół jasno określonych zasad postępowania oraz działań realizowanych przez przedsiębiorstwo w celu efektywnego prowadzenia działalności i maksymalizacji zysku

Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieDGKJCLdSgRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie