Nauczysz się
wskazywać źródło muzyki średniowiecznej;
charakteryzować chorał gregoriański;
rozpoznawać utwory średniowieczne;
określać cechy muzyki świeckiej i kościelnej.
Jak powstała muzyka średniowieczna? Za początek muzyki średniowiecznej przyjmuje się przyjęcie chrześcijaństwa jako oficjalnej religii Cesarstwa Rzymskiego i wprowadzenie śpiewu gregoriańskiego do liturgii kościoła. Nauka i sztuka rozwijała się w klasztorach, które decydowały o ich rozwoju i przemianach. Początkowo w muzyce kościelnej zabraniano wykorzystywania instrumentów, dominowała natomiast muzyka wokalna – chóry męskie śpiewały łacińskie utwory a cappella A cappella a cappella .
RaaVOSuf5UoEy Ilustracja przedstawia średniowieczny zapis nutowy. Kwadratowe nuty są umieszczone na 4 czerwonych liniach. Pod nutami widać łaciński tekst: Veni Creator Spiritus. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetli się napis: Utwór: Veni Creator Spiritus, nieznanego autora, Wykonawca: Gregorian vesperas, Wykonawca Schola Cantorum Gymevensis i odtworzy się nagranie. Utwór rozpoczyna się śpiewem kantora: Veni Sanctus Spiritus, potem kontynuuje cały chór mężczyzn. Śpiewają a cappella (bez akompaniamentu instrumentu), po łacinie. Muzyka kojarzy się z kościołem i modlitwą. Melodia jest spokojna, natchniona.
Ilustracja przedstawia średniowieczny zapis nutowy. Kwadratowe nuty są umieszczone na 4 czerwonych liniach. Pod nutami widać łaciński tekst: Veni Creator Spiritus. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetli się napis: Utwór: Veni Creator Spiritus, nieznanego autora, Wykonawca: Gregorian vesperas, Wykonawca Schola Cantorum Gymevensis i odtworzy się nagranie. Utwór rozpoczyna się śpiewem kantora: Veni Sanctus Spiritus, potem kontynuuje cały chór mężczyzn. Śpiewają a cappella (bez akompaniamentu instrumentu), po łacinie. Muzyka kojarzy się z kościołem i modlitwą. Melodia jest spokojna, natchniona.
Widok nutowy na utwór „Veni Creator Spiritus”, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Autor nieznany, „hymn Veni Creator Spiritus”, ok. 809 r., online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
Muzyka kościelna Jednogłosowa muzyka kościelna rozwinęła się za sprawą papieża Grzegorza I Wielkiego, od którego nazwę zawdzięcza chorał gregoriański Chorał gregoriański chorał gregoriański . To właśnie on wybrał lub zlecił wybór melodii kościelnych, które obowiązywały w Kościele, a następnie zostały zapisane w tzw. Antyfonarzu. Słowo chorał pochodzi od chorus , czyli miejsca przeznaczonego dla kościelnych śpiewaków. Średniowieczny chorał gregoriański charakteryzował się jednogłosowością, opartą na skalach kościelnych Skale kościelne skalach kościelnych , inaczej zwanych modalnymi. Śpiew przeznaczony dla wielu głosów, czyli wielogłosowy pojawił się dopiero w VII wieku. W Polsce najstarszym zabytkiem jest Bogurodzica . Ta pochodząca z przełomu XIII i XIV wieku pieśń jest pierwszym utworem zapisanym w języku polskim. Słynną pieśnią kościelną jest także Gaude Mater Polonia , która powstała w XIII wieku, a jej autorem jest Wincenty z Kielczy, pierwszy znany z imienia kompozytor polski.
RD2VPhDnXRKLp Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Stanisława Samostrzelnika pt. „Święty Stanisław." Na obrazie, w centrum postać biskupa Stanisława w mitrze z pastorałem, z aureolą. Poniżej klęczą przed nim biskup i król. W tle anioły, niebo, fragment czerwonej chorągwi z białym orłem. Postaci ubrane są w strojne szaty z dużą ilością złota. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: Eugeniusz Sąsiadek, Zespół męski Madrygalistów Cappella Cracoviensis. Pojawia się również przycisk do uruchamiania nagrania. Na nagraniu głosy męskie wykonują jednogłosowo, unisono, śpiew po łacinie. Śpiewają tekst rozpoczynający się od słów: „Gaude Mater Polonia”. W melodii występują melizmaty - czyli wykonywanie wielu dźwięków na jednej sylabie.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Stanisława Samostrzelnika pt. „Święty Stanisław." Na obrazie, w centrum postać biskupa Stanisława w mitrze z pastorałem, z aureolą. Poniżej klęczą przed nim biskup i król. W tle anioły, niebo, fragment czerwonej chorągwi z białym orłem. Postaci ubrane są w strojne szaty z dużą ilością złota. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: Eugeniusz Sąsiadek, Zespół męski Madrygalistów Cappella Cracoviensis. Pojawia się również przycisk do uruchamiania nagrania. Na nagraniu głosy męskie wykonują jednogłosowo, unisono, śpiew po łacinie. Śpiewają tekst rozpoczynający się od słów: „Gaude Mater Polonia”. W melodii występują melizmaty - czyli wykonywanie wielu dźwięków na jednej sylabie.
RFdBznCyEygk4 Ilustracja interaktywna przedstawia najstarszy, znany zapis tekstu „Bogurodzicy” z 1407 roku, umieszczony na tylnej wyklejce zbioru kazań łacińskich, skopiowanych przez wikarego w Kcyni na Pałukach - Macieja z Grochowa. Papier jest pożółkły, zniszczony, widoczne są linie, na których zapisane są nuty w kształcie rombów i ozdobne pierwsze litery tekstu. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Bogurodzica, nieznanego autora, Wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz odtwarza muzyka. Na nagraniu głosy męskie wykonują jednogłosowo, unisono, tekst w dawnym języku polskim. W melodii występują melizmaty - czyli wykonywanie wielu dźwięków na jednej sylabie. Melodia jest spokojna, modlitewna.
Ilustracja interaktywna przedstawia najstarszy, znany zapis tekstu „Bogurodzicy” z 1407 roku, umieszczony na tylnej wyklejce zbioru kazań łacińskich, skopiowanych przez wikarego w Kcyni na Pałukach - Macieja z Grochowa. Papier jest pożółkły, zniszczony, widoczne są linie, na których zapisane są nuty w kształcie rombów i ozdobne pierwsze litery tekstu. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Bogurodzica, nieznanego autora, Wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz odtwarza muzyka. Na nagraniu głosy męskie wykonują jednogłosowo, unisono, tekst w dawnym języku polskim. W melodii występują melizmaty - czyli wykonywanie wielu dźwięków na jednej sylabie. Melodia jest spokojna, modlitewna.
R58DmlzU9LmLA 1 Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło „Król Dawid, Pani Muzyka i muzykanci”. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane, aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Alegoria muzyki siedzi po środku przy portatywie. Otaczają ją muzycy, grający na różnych instrumentach. 2. Kobieta w czerwonej sukni gra na fidelu. 3. W okrągłym otoku znajduje się król Dawid, grający na psalterium. 4. Kobieta w prawym rogu gra na lutni. 5. Po prawej stronie młodzieniec gra na kołatkach. 6. Para muzyków dmie w trąbki. 7. Pod Panią Muzyką młody mężczyzna uderza w bębny. 8. Para w lewym dolnym rogu gra na dudach. 9. Postać po lewej stronie uderza w tamburyn.
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło „Król Dawid, Pani Muzyka i muzykanci”. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane, aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Alegoria muzyki siedzi po środku przy portatywie. Otaczają ją muzycy, grający na różnych instrumentach. 2. Kobieta w czerwonej sukni gra na fidelu. 3. W okrągłym otoku znajduje się król Dawid, grający na psalterium. 4. Kobieta w prawym rogu gra na lutni. 5. Po prawej stronie młodzieniec gra na kołatkach. 6. Para muzyków dmie w trąbki. 7. Pod Panią Muzyką młody mężczyzna uderza w bębny. 8. Para w lewym dolnym rogu gra na dudach. 9. Postać po lewej stronie uderza w tamburyn.
Muzyka świecka W okresie wczesnego średniowiecza do głosu zaczyna dochodzić świecka pieśń jednogłosowa, którą możemy uważać za przejaw muzyki ludowej. Muzyka ta wiąże się z postaciami grajków wędrownych, którzy byli jednocześnie wesołkami, akrobatami i aktorami. Wędrowali oni gromadami z miejsca na miejsce, biorąc udział w uroczystościach i zabawach ludowych, prześladowani zarówno przez władze świeckie, jak i Kościół.
Poeci‑muzycy, którzy wywodzili się ze stanów wyższych (tj. rycerskich lub arystokracji), zwano trubadurami (Francja południowa) truwerami (Francja północna), oraz minnesangerami (wym. minezengerami) (Niemcy). Pieśni wykonywane przez tych śpiewaków najczęściej dotyczyły czynów rycerskich, miłości, oraz opisywały piękno przyrody. W XIV—XV w Niemczech pojawili się meistersingerzy (wym. majsterzingerzy), którzy tworzyli w miastach własne związki na wzór cechów rzemieślniczych.
R6i6GhxzD7LAS Ilustracja interaktywna przedstawia francuskiego trubadura Giraut de Bornelh. Ilustracja jest inicjałem z trzynastowiecznego śpiewnika. W ozdobną literę B wrysowane są trzy postaci: jedna większa, w bogatszym stroju i z nakryciem głowy, dwie mniejsze - ubrane skromnie. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawi się napis: „Reis Glorios”, autorstwa Giraut de Bornelh oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu miły, łagodny głos żeński śpiewa tęskną, spokojną pieśń z akompaniamentem instrumentu strunowego, najprawdopodobniej liry korbowej.
Ilustracja interaktywna przedstawia francuskiego trubadura Giraut de Bornelh. Ilustracja jest inicjałem z trzynastowiecznego śpiewnika. W ozdobną literę B wrysowane są trzy postaci: jedna większa, w bogatszym stroju i z nakryciem głowy, dwie mniejsze - ubrane skromnie. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawi się napis: „Reis Glorios”, autorstwa Giraut de Bornelh oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu miły, łagodny głos żeński śpiewa tęskną, spokojną pieśń z akompaniamentem instrumentu strunowego, najprawdopodobniej liry korbowej.
Zadania Ćwiczenie 1
R35GnwhaJMEZ8 Ilustracja przedstawia dzieło „Król Dawid, Pani Muzyka i muzykanci”. Alegoria muzyki siedzi po środku przy portatywie. Otaczają ją muzycy grający na różnych instrumentach.
RtT9e79q0bjGJ Spośród wymienionych wybierz instrumenty, które były znane w średniowieczu. Możliwości: 1. psauterium, 2. lutnia, 3. pianino, 4. trąbka, 5. puzon, 6. dudy, 7. bębny.
Spośród wymienionych wybierz instrumenty, które były znane w średniowieczu. Możliwości: 1. psauterium, 2. lutnia, 3. pianino, 4. trąbka, 5. puzon, 6. dudy, 7. bębny.
Rozpoznaj instrumenty, na których grają muzycy przedstawieni na ilustracji.
1 – ............
2 – ............
3 – ................
4 – ..............
Ćwiczenie 2
R1SQ5XhsQuCWF Na nagraniu głosy męskie wykonują jednogłosowo, unisono, tekst w dawnym języku polskim. W melodii występują melizmaty - czyli wykonywanie wielu dźwięków na jednej sylabie. Melodia jest spokojna, modlitewna.
Na nagraniu głosy męskie wykonują jednogłosowo, unisono, tekst w dawnym języku polskim. W melodii występują melizmaty - czyli wykonywanie wielu dźwięków na jednej sylabie. Melodia jest spokojna, modlitewna.
Utwór do zadania 2, online-skills, CC BY 3.0
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Ddd4zRP1Q
Utwór do zadania 2, online-skills, CC BY 3.0
Na nagraniu głosy męskie wykonują jednogłosowo, unisono, tekst w dawnym języku polskim. W melodii występują melizmaty - czyli wykonywanie wielu dźwięków na jednej sylabie. Melodia jest spokojna, modlitewna.
R1OlKqWhw1RNb Zapoznaj się z informacjami, dotyczącymi powyższego nagrania i podaj tytuł kompozycji.
Zapoznaj się z informacjami, dotyczącymi powyższego nagrania i podaj tytuł kompozycji.
Wysłuchaj nagrania, zapisz tytuł kompozycji.
Odpowiedź: ......................
RFNZAkbasrvlC Ćwiczenie 3
Wskaż nazwę francuskich wędrownych pieśniarzy. Możliwe odpowiedzi: 1. trubadurzy, 2. minnesangerzy, 3. truwerzy
Zaznacz nazwę francuskich wędrownych pieśniarzy.
trubadurzy
minnesangerzy
truwerzy
RFa49o8xMmC6h Ćwiczenie 4
Wskaż te zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Bogurodzica jest najstarszym zabytkiem polskiej muzyki wokalnej, 2. Gaude Mater Polonia jest przykładem muzyki wokalno-instrumentalnej, 3. W średniowiecznej muzyce kościelnej dominowała muzyka instrumentalna, 4. Autorem Bogurodzicy jest Wincenty z Kielczy.
Zaznacz te zdania, które są prawdziwe.
Bogurodzica jest najstarszym zabytkiem polskiej muzyki wokalnej.
Gaude Mater Polonia jest przykładem muzyki wokalno-instrumentalnej.
W średniowiecznej muzyce kościelnej dominowała muzyka instrumentalna.
Autorem Bogurodzicy jest Wincenty z Kielczy.
Ćwiczenie 5
RP3SFJrEeq3EI Utwór rozpoczyna się śpiewem kantora: Veni Sanctus Spiritus, potem kontynuuje cały chór mężczyzn. Śpiewają a cappella (bez akompaniamentu instrumentu), po łacinie. Muzyka kojarzy się z kościołem i modlitwą. Melodia jest spokojna, natchniona.
Utwór rozpoczyna się śpiewem kantora: Veni Sanctus Spiritus, potem kontynuuje cały chór mężczyzn. Śpiewają a cappella (bez akompaniamentu instrumentu), po łacinie. Muzyka kojarzy się z kościołem i modlitwą. Melodia jest spokojna, natchniona.
Utwór do zadania 5, online-skills, CC BY 3.0
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Ddd4zRP1Q
Utwór do zadania 5, online-skills, CC BY 3.0
Utwór rozpoczyna się śpiewem kantora: Veni Sanctus Spiritus, potem kontynuuje cały chór mężczyzn. Śpiewają a cappella (bez akompaniamentu instrumentu), po łacinie. Muzyka kojarzy się z kościołem i modlitwą. Melodia jest spokojna, natchniona.
RUWNGmdUjrJF3 Zapoznaj się z informacjami, dotyczącymi nagrania powyżej i wskaż formę muzyczną tego utworu. Możliwe odpowiedzi: 1. Chorał gregoriański, 2. Świecka pieśń jednogłosowa, 3. Aria operowa.
Wysłuchaj nagrania i zaznacz formę muzyczną przedstawionego utworu.
Chorał gregoriański
Świecka pieśń jednogłosowa
Aria operowa
R1WLMBgWJKDbV Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytania:
1. Jaki moment przyjmuje się za początek muzyki średniowiecznej?
2. Czy zawsze można było wykorzystywać instrumenty w muzyce kościelnej?
3. W jakim języku początkowo śpiewano w kościele katolickim?
Odpowiedz na pytania:
1. Jaki moment przyjmuje się za początek muzyki średniowiecznej?
2. Czy zawsze można było wykorzystywać instrumenty w muzyce kościelnej?
3. W jakim języku początkowo śpiewano w kościele katolickim?
Uzupełnij luki w tekście.
Za początek muzyki średniowiecznej przyjmuje się przyjęcie chrześcijaństwa jako oficjalnej religii Cesarstwa .................... i wprowadzenie śpiewu gregoriańskiego do liturgii kościoła.
Nauka i sztuka rozwijała się w ......................, które decydowały o ich rozwoju i przemianach.
Początkowo w muzyce kościelnej zabraniano wykorzystywania .........................., dominowała natomiast muzyka wokalna – chóry męskie śpiewały łacińskie utwory a cappella.
Ćwiczenie 7
RyQiyWTCzewQ8 Na nagraniu miły, łagodny głos żeński śpiewa tęskną, spokojną pieśń z akompaniamentem instrumentu strunowego, najprawdopodobniej liry korbowej.
Na nagraniu miły, łagodny głos żeński śpiewa tęskną, spokojną pieśń z akompaniamentem instrumentu strunowego, najprawdopodobniej liry korbowej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Ddd4zRP1Q
Na nagraniu miły, łagodny głos żeński śpiewa tęskną, spokojną pieśń z akompaniamentem instrumentu strunowego, najprawdopodobniej liry korbowej.
RctkhdDzAiufU Podaj tytuł najbardziej znanego utworu Wincentego z Kielczy.
Wysłuchaj nagrania i zaznacz formę muzyczną przedstawionego utworu.
Wincenty z Kielczy
Giraut de Bornelh
Autor nieznany
Słownik pojęć A cappella A cappella
bez akompaniamentu instrumentów.
Chorał gregoriański Chorał gregoriański
uroczysty śpiew kościelny; też: utwór muzyczny stylizowany na wzór takiego śpiewu.
Skale kościelne Skale kościelne
skale, na których opierała się muzyka europejska w średniowieczu i renesansie.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
sjp.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
RFSUo3ZUq9avt Ilustracja przedstawia miniaturę pt. „Święty Stanisław” namalowaną przez Stanisława Samostrzelnika z Mogiły. Św. Stanisław w skali hierarchicznej jest ubrany w strój pontyfikalny. Na głowie otoczonej nimbem spoczywa biskupia mitra. Na czerwonej tabliczce powyżej widnieje napis: S[an]ctus Stanislaus Ep[iscopu]s Crac[oviensis] R[egni] P[oloniae] Patro[nus] ("Święty Stanisław, biskup krakowski, patron Królestwa Polskiego"). W lewej ręce Stanisław trzyma pastorał, a prawą wykonuje gest błogosławieństwa. Aniołowie, po obu stronach Stanisława, podtrzymują jego kapę, otaczając nią modlące się poniżej postacie oraz dzierżą atrybuty świętego.
RhNFOwVnHkEG5 Ilustracja przedstawia dzieło „Król Dawid, Pani Muzyka i muzykanci”. Alegoria muzyki siedzi po środku przy portatywie. Otaczają ją muzycy, grający na różnych instrumentach. Kobieta w czerwonej sukni gra na fidelu. W okrągłym otoku znajduje się król Dawid, grający na psalterium. Kobieta w prawym rogu gra na lutni. Po prawej stronie młodzieniec gra na kołatkach. Para muzyków dmie w trąbki. Pod Panią Muzyką młody mężczyzna uderza w bębny. Para w lewym dolnym rogu gra na dudach. Postać po lewej stronie uderza w tamburyn.
Biblioteka muzyczna RaaVOSuf5UoEy Ilustracja przedstawia średniowieczny zapis nutowy. Kwadratowe nuty są umieszczone na 4 czerwonych liniach. Pod nutami widać łaciński tekst: Veni Creator Spiritus. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetli się napis: Utwór: Veni Creator Spiritus, nieznanego autora, Wykonawca: Gregorian vesperas, Wykonawca Schola Cantorum Gymevensis i odtworzy się nagranie. Utwór rozpoczyna się śpiewem kantora: Veni Sanctus Spiritus, potem kontynuuje cały chór mężczyzn. Śpiewają a cappella (bez akompaniamentu instrumentu), po łacinie. Muzyka kojarzy się z kościołem i modlitwą. Melodia jest spokojna, natchniona.
Ilustracja przedstawia średniowieczny zapis nutowy. Kwadratowe nuty są umieszczone na 4 czerwonych liniach. Pod nutami widać łaciński tekst: Veni Creator Spiritus. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetli się napis: Utwór: Veni Creator Spiritus, nieznanego autora, Wykonawca: Gregorian vesperas, Wykonawca Schola Cantorum Gymevensis i odtworzy się nagranie. Utwór rozpoczyna się śpiewem kantora: Veni Sanctus Spiritus, potem kontynuuje cały chór mężczyzn. Śpiewają a cappella (bez akompaniamentu instrumentu), po łacinie. Muzyka kojarzy się z kościołem i modlitwą. Melodia jest spokojna, natchniona.
Widok nutowy na utwór „Veni Creator Spiritus”, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Autor nieznany, „hymn Veni Creator Spiritus”, ok. 809 r., online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
RD2VPhDnXRKLp Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Stanisława Samostrzelnika pt. „Święty Stanisław." Na obrazie, w centrum postać biskupa Stanisława w mitrze z pastorałem, z aureolą. Poniżej klęczą przed nim biskup i król. W tle anioły, niebo, fragment czerwonej chorągwi z białym orłem. Postaci ubrane są w strojne szaty z dużą ilością złota. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: Eugeniusz Sąsiadek, Zespół męski Madrygalistów Cappella Cracoviensis. Pojawia się również przycisk do uruchamiania nagrania. Na nagraniu głosy męskie wykonują jednogłosowo, unisono, śpiew po łacinie. Śpiewają tekst rozpoczynający się od słów: „Gaude Mater Polonia”. W melodii występują melizmaty - czyli wykonywanie wielu dźwięków na jednej sylabie.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Stanisława Samostrzelnika pt. „Święty Stanisław." Na obrazie, w centrum postać biskupa Stanisława w mitrze z pastorałem, z aureolą. Poniżej klęczą przed nim biskup i król. W tle anioły, niebo, fragment czerwonej chorągwi z białym orłem. Postaci ubrane są w strojne szaty z dużą ilością złota. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: Eugeniusz Sąsiadek, Zespół męski Madrygalistów Cappella Cracoviensis. Pojawia się również przycisk do uruchamiania nagrania. Na nagraniu głosy męskie wykonują jednogłosowo, unisono, śpiew po łacinie. Śpiewają tekst rozpoczynający się od słów: „Gaude Mater Polonia”. W melodii występują melizmaty - czyli wykonywanie wielu dźwięków na jednej sylabie.
RFdBznCyEygk4 Ilustracja interaktywna przedstawia najstarszy, znany zapis tekstu „Bogurodzicy” z 1407 roku, umieszczony na tylnej wyklejce zbioru kazań łacińskich, skopiowanych przez wikarego w Kcyni na Pałukach - Macieja z Grochowa. Papier jest pożółkły, zniszczony, widoczne są linie, na których zapisane są nuty w kształcie rombów i ozdobne pierwsze litery tekstu. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Bogurodzica, nieznanego autora, Wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz odtwarza muzyka. Na nagraniu głosy męskie wykonują jednogłosowo, unisono, tekst w dawnym języku polskim. W melodii występują melizmaty - czyli wykonywanie wielu dźwięków na jednej sylabie. Melodia jest spokojna, modlitewna.
Ilustracja interaktywna przedstawia najstarszy, znany zapis tekstu „Bogurodzicy” z 1407 roku, umieszczony na tylnej wyklejce zbioru kazań łacińskich, skopiowanych przez wikarego w Kcyni na Pałukach - Macieja z Grochowa. Papier jest pożółkły, zniszczony, widoczne są linie, na których zapisane są nuty w kształcie rombów i ozdobne pierwsze litery tekstu. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Bogurodzica, nieznanego autora, Wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz odtwarza muzyka. Na nagraniu głosy męskie wykonują jednogłosowo, unisono, tekst w dawnym języku polskim. W melodii występują melizmaty - czyli wykonywanie wielu dźwięków na jednej sylabie. Melodia jest spokojna, modlitewna.
R6i6GhxzD7LAS Ilustracja interaktywna przedstawia francuskiego trubadura Giraut de Bornelh. Ilustracja jest inicjałem z trzynastowiecznego śpiewnika. W ozdobną literę B wrysowane są trzy postaci: jedna większa, w bogatszym stroju i z nakryciem głowy, dwie mniejsze - ubrane skromnie. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawi się napis: „Reis Glorios”, autorstwa Giraut de Bornelh oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu miły, łagodny głos żeński śpiewa tęskną, spokojną pieśń z akompaniamentem instrumentu strunowego, najprawdopodobniej liry korbowej.
Ilustracja interaktywna przedstawia francuskiego trubadura Giraut de Bornelh. Ilustracja jest inicjałem z trzynastowiecznego śpiewnika. W ozdobną literę B wrysowane są trzy postaci: jedna większa, w bogatszym stroju i z nakryciem głowy, dwie mniejsze - ubrane skromnie. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawi się napis: „Reis Glorios”, autorstwa Giraut de Bornelh oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu miły, łagodny głos żeński śpiewa tęskną, spokojną pieśń z akompaniamentem instrumentu strunowego, najprawdopodobniej liry korbowej.
Bibliografia Bogusław Schaeffer, Dzieje kultury muzycznej , WSiP Warszawa, 1998